Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 159605 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #150 Gepost op: 23 Maart 2021, 19:47:59 »

De eindschakeling is een microschakelaar (cherry switch), die 0,5 A aan kan. Het zijn de ZF Microswitch DH2C-C6PA 30 V DC 0.5 A.
Bij een puls krijgt de aandrijving een spanning, waardoor er stroom door de spoel gaat. Deze wekt een magnetisch veld op, waardoor de kern naar links of rechts beweegt (in of uit het huis).
Bij de maximale uitslag zit een verdikking, die de hevel van de schakelaar indrukt, waardoor de stroomkring wordt verbroken.  

Als een wissel wat 'moeizaam' omgaat, dan kan het gebeuren, dat de stroomsterkte door de aandrijving en microschakelaar boven deze 0.5 A komt. Door deze te grote stroom kan er vonkvorming/verhitting optreden tussen de schakelcontacten, waardoor deze oxideren. Oxides geleiden de stroom niet, waardoor de schakelaar uiteindelijk niet meer werkt. Is de vonkvorming sterk en langdurig, dan kan zelfs vonkboren voorkomen, waardoor het materiaal wegslaat.
De schakelaar is eigenlijk te licht voor de aandrijving, maar schakelaars van 1 tot 2 A zijn al weer zo groot, dat ze niet meer in de behuizing passen. Märklin heeft de aandrijving 74490 al laten opvolgen door de 74491. In deze aandrijving is een varistor aangebracht over de schakelaar. Rainer Lussi heeft dit op zijn website goed uitgelegd, wat het effect hiervan is.
Hij beschrijft ook nog een ander manier om de aandrijving te voorzien van een PTC (60R020XPR)  in plaats van de cherry switch. Deze oplossing zorgt feitelijk voor een nagenoeg probleemloos werken van de aandrijving.
Ik heb ergens gelezen, dat een puls van 250 ms ruim genoeg is, dus loont het de moeite deze te gaan bekorten.
« Laatste verandering: 23 Maart 2021, 19:56:36 door Zilte » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1583


Benoemd snoodaard


« Antwoord #151 Gepost op: 23 Maart 2021, 22:46:21 »

Tjonge Zilte, je hebt er werk van gemaakt! Duim omhoog Dank voor de info. Toevallig had ik vandaag net een paar nieuwe wisselaandrijvingen besteld, maar voor het geval de overige ook de geest geven is dit een mooi alternatief denk ik. Ik heb mijn electroboer gevraagd of hij ze beschikbaar heeft. Dan heeft hij er ook nog wat aan.
Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #152 Gepost op: 24 Maart 2021, 00:19:32 »

Mijn Märklin K-Rail wissels worden aangestuurd door de Edits zelfbouwdecoders en de Viessmann 52111 decoders, beide op Motorola en beide hebben een afschakelopdracht nodig van de centrale.

Bij alle wisselaandrijvingen is het schakelarmpje van de eindschakelaars gedemonteerd, in al die jaren is er twee keer een afschakelopdracht "gemist", dat bij één en dezelfde Edits decoder, waardoor de wisselspoel smolt en daarna de chip op de decoders plofte, nieuwe chip erop en nieuwe wisselaandrijving.

Groet, Anne W
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #153 Gepost op: 24 Maart 2021, 08:04:45 »

@ 1200blauw: Valt mee. Ik had het een tijd geleden voor mijzelf als eens uitgezocht. Er staan wat topics op het Stummi-forum over de aandrijvingen en zo ben ik uitgekomen bij Rainer Lussi. Hij heeft een nogal uitgebreide website met diverse weetjes.

@Anne W: Dat jij dit systeem gebruikt, had ik elders al gelezen. Wel goed van jou om aan te geven, dat de Edits-decoder dus niet feilloos is. Misschien ook in plaats van de hevel af te breken een PTC monteren?
Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #154 Gepost op: 25 Maart 2021, 00:18:47 »

Beste Zilte,

Al mijn wissels werken naar tevredenheid, overigens in grote meerderheid met een schakelpuls van 100 mSec, dus ik laat het zo, ik vervang de boel wel weer als het weer gebeurt.

Ik durf ook niet te zeggen dat het aan de Edits ligt, voor hetzelfde geld is er ergens een soldering op de print niet 100% in orde, kan gebeuren bij zelfbouw.

Groet, Anne W
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #155 Gepost op: 25 Maart 2021, 07:59:36 »

@ Anne W:
spul wat werkt behoeft ook geen verandering, dat was niet wat ik bedoelde. Meer voor als het bij jou weer defect raakt.
Met die 100ms kan 1200blauw misschien weer wat experimenteren, dus zeer nuttige informatie.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1583


Benoemd snoodaard


« Antwoord #156 Gepost op: 25 Maart 2021, 19:14:42 »

Een nieuwtje voor mij: een wisseldecoder kan zelf òòk een eigen pulstijdinstelling hebben Huh?
In geval van de ESU Switchpilot is die standaard ingesteld op 520ms. Dat is véél te veel voor een Märklin wisselmotor. Ik heb nu de decoderinstellingen zodanig veranderd dat de pulsduur 195ms is, maar nu reageren er andermaal twee wissels niet meer. Daarmee staat de score op zeven defecte wissels.
Je zou kunnen zeggen dat ik leergeld betaald heb... Cry
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #157 Gepost op: 25 Maart 2021, 20:29:00 »

Was dat voor of na het terugzetten van de pulstijd?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #158 Gepost op: 25 Maart 2021, 21:24:10 »

Een nieuwtje voor mij: een wisseldecoder kan zelf òòk een eigen pulstijdinstelling hebben Huh?
In geval van de ESU Switchpilot is die standaard ingesteld op 520ms. Dat is véél te veel voor een Märklin wisselmotor. Ik heb nu de decoderinstellingen zodanig veranderd dat de pulsduur 195ms is, maar nu reageren er andermaal twee wissels niet meer. Daarmee staat de score op zeven defecte wissels.
Je zou kunnen zeggen dat ik leergeld betaald heb... Cry

Ik las het verhaal op 3rail. Bijzonder dat een centrale een korte puls geeft en de (eigenwijze) decoder een lange.
Je zou zeggen; áls beide instelbaar zijn (en dat blijken ze dus te zijn), dat de centrale de baas zal zijn.
Als die bv 0,3 sec roept, moet de decoder luisteren en daar niet 0,52 sec. van maken...

Óf ik heb gewoon geluk gehad met instellen de eerste keer óf het echt allemaal een beetje simpeler en m.i. logischer met mijn IB-IR via Loconet naar de Uhlenbrock 63410 decoder die dus op 0,3 sec staat ingesteld.
I.i.g. nog geen wisselspoel verloren vanwege te lange puls of constante spanning.

Nou ja, het lek is boven. Uithuilen en verder gaan.... 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1583


Benoemd snoodaard


« Antwoord #159 Gepost op: 25 Maart 2021, 21:59:32 »

Jij hebt de wisselaandrijvingen voor K-rails. Die schijnen iets betrouwbaarder te zijn heb ik begrepen (zelf geen ervaring mee) dan de 74490 voor C-rails. Dank voor de klop op de schouder, dat heb ik wel even nodig ja.

Was dat voor of na het terugzetten van de pulstijd?

De wisselstraat werd merkbaar onbetrouwbaarder, reden om weer op onderzoek uit te gaan. Na bijstellen van de omschakelpulstijd heb ik alle wissels even nagelopen en toen bleken er specifiek twee niet meer correct te reageren, in één richting. Daaruit maak ik op, jouw theories van vervuilde eindafschakeling volgend, dat die zodanig vervuild zijn dat ze de puls niet meer of gebrekkig doorgeven (ik hoor wel een lichte zoem bij één van de wissels).
Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #160 Gepost op: 25 Maart 2021, 23:43:34 »

Ik had daar een lange tijd geleden een heftige discussie over met een bekende hardware leverancier uit Vlissingen, waarvan ik geleerd heb dat een "Motorola" decoder een afschakelopdracht verwacht en een "DCC" decoder zelf een afschakelopdracht moet genereren.

Dat heb ik toen gecheckt bij:

de software schrijver van die leverancier (toevallig ook lid van "mijn" club), antwoord: inderdaad

bij de man van Raptor, antwoord: inderdaad, het is een zooitje

Verder, wissels moeten recht en spanningsvrij liggen, anders gaan ze mechanisch moeilijk of niet om.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1583


Benoemd snoodaard


« Antwoord #161 Gepost op: 28 Maart 2021, 01:05:50 »

Vandaag een aantal uren besteed aan de spoorbaan. Ik heb geen één verstoring op de wisselstraat gehad. Ik heb wèl ontdekt dat Rocrail na verloop van tijd een beetje "ontspoort". Er wordt incidenteel niet meer geleidelijk afgeremd, waardoor locs door de in-melder schieten. De massadetectie werkt wèl. Opnieuw opstarten van het pakket lost het probleem op. Ideaal is het niet...

Nu zou ik natuurlijk meer schaduwstationsporen kunnen gaan aanleggen, maar meer van hetzelfde gaat me wat vervelen. Bovendien beginnen de wisselmotoren op te raken en de nieuwe onderdelen zijn er nog niet. Ik heb van de week een DE2 op de kop getikt bij De Koploper. Die wil ik gaan gebruiken op het pendelbaantje dat ik nog moet gaan maken. Mijn vingers jeuken om daar aan te beginnen. Wellicht een leuke afwisseling voor de komende tijd.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #162 Gepost op: 28 Maart 2021, 09:01:53 »

Misschien komt het omdat je nog in de ontdek-fase zit met Rockrail, maar je laatste bericht lezend plus wat je er allemaal al mee beleefd hebt, raak ik niet zo onder de indruk van het programma.
Bij Koploper gaat het ook wel eens mis, maar dat is op één geval na, welke later nooit meer is voortgekomen, allemaal verklaarbaar door mijn fout of falende hardware (losse draden e.d.)
Ben benieuwd hoe je avontuur hiermee verder gaat.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #163 Gepost op: 28 Maart 2021, 10:48:57 »

Ik vind het iets te kort door de bocht om af te geven op een programma op basis van hetgeen een ander ervaart. Rocrail gaan vergelijken met koploper is ook weer arbitrair, aangezien Rocrail nog steeds wordt doorontwikkeld en koploper - mede door het overlijden van de ontwikkelaar - tot stilstand is gekomen. En natuurlijk, ingelopen schoenen lopen fijner dan nieuwe.

Persoonlijk vind ik het vergelijken van automatiseringssoftware vergelijkbaar met het kiezen voor een auto. Elk ding heeft z'n voors en na's.
Zelf werk ik met ook met Rocrail en met wat ik tot dusver met Rocrail heb gedaan, ben ik tevreden mee. Problemen, die ik had heb ik gemeld op het forum en de hulp daar is direct en efficiënt.
Ik ben dan wel in de gelukkige omstandigheid, dat ik van enig kennis verspeend ben, omdat ik pas een paar jaar weer met modelspoor bezig ben. Koploper was voor het voor mij niet, omdat ik een CS3 bezit. Het andere gratis programma was Rocrail.
Maar je hebt gelijk, Jakop, het is gewoon een avontuur en dan kan het mee zitten, maar ook tegen. Dat maakt het ook weer leuk.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #164 Gepost op: 28 Maart 2021, 11:59:48 »

Een vergelijking wil ik ook niet maken, dan zou ik mezelf in Rockrail moeten gaan verdiepen, maar met name onderstaande citaat en het feit dat opnieuw opstarten van het programma het oplost vind ik merkwaardig.

Ik heb wèl ontdekt dat Rocrail na verloop van tijd een beetje "ontspoort". Er wordt incidenteel niet meer geleidelijk afgeremd, waardoor locs door de in-melder schieten. De massadetectie werkt wèl. Opnieuw opstarten van het pakket lost het probleem op. Ideaal is het niet...

Met mijn boerenverstand denk ik dan; als opnieuw opstarten het oplost, ligt het probleem niet extern (hardware of vuiligheid van de baan), maar kennelijk binnen Rockrail, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Wat ik al schreef, ik volg met interesse de belevenissen van 1200blauw met het programma.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: