Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155610 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #105 Gepost op: 1 Januari 2021, 13:34:06 »

Hou me op de hoogte. Ik ben er ook mee bezig, maar wel met kleine stapjes. Wat wel een aanrader is je aanmelden bij het Rocrail-forum. Ongekend hoe snel je daar antwoord krijgt.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #106 Gepost op: 1 Januari 2021, 21:34:39 »

Ik heb me aangemeld, want ik heb weer een probleempje: het zou mogelijk moeten zijn rijwegen automatisch te laten genereren, maar zoals Albert het beschrijft lukt dat bij mij niet. Er staat vast ergens een piefje of palletje verkeerd.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #107 Gepost op: 2 Januari 2021, 11:04:17 »

Weer een stukje verder met Rocrail. Ik heb het baanplan getekend in het pakket. De bezetmelders waren natuurlijk al aangebracht. Om de juiste adressen terug te vinden hoefde ik alleen maar een loc te laten rondrijden. Rocrail heeft een feature waarmee je kunt zien welk adres een geraakte bezetmelder heeft. Ook geeft het pakket aan welke van de in het baanplan getekende bezetmelders nog niet door de loc geraakt zijn, zodat je weet welke je nog moet definiëren. Erg handig. Wat me wel opviel is dat het formaat adres anders is. iTrain wil die in de vorm [nummer bezetmeldmodule].[nummer aansluiting] en Rocrail maakt er een 4-cijferig adres van, zonder punt. Zo is adres 1.1 in iTrain in Rocrail opeens 1601 geworden. Ik vind het best. Het werkt.

Het automatisch genereren van de rijwegen is me nog niet gelukt. Ik heb ook van het Rocrail-forum nog geen toegangscode of -procedure gekregen.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #108 Gepost op: 2 Januari 2021, 13:10:46 »

Inmiddels ben ik weer een stapje verder. Het niet kunnen genereren van rijwegen kwam door een paar foutjes in het baanplan dat ik had getekend. Die kon ik na een tip opsporen door Bestand/Route/Spoorplan testen en vervolgens in de Server Monitor kijken met welke fouten het programma kwam. Nadat die fouten waren verholpen lukte het dus wel.

Het volgende probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg een loc automatisch te laten rijden. Ik sleep een loc naar een blok. Daar wordt hij netjes getoond, maar na Start Loc en Automatisch Rijden gebeurt er niets. Als ik zelf met het schuifje de loc laat rijden volgt er een spookmelding in het volgende blok en forceert Rocrail een Stop in de ECoS (op zich wel een veilig gevoel trouwens). Weer een puzzeltje om op te lossen Smiley
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #109 Gepost op: 2 Januari 2021, 14:48:38 »

Lekker bezig!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #110 Gepost op: 2 Januari 2021, 19:11:39 »

Zou je zeggen he?! Toch gaat het niet van een leien dakje. Ik kwam er achter dat Rocrail het niet zo fijn vindt dat opstelsporen diagonaal en dicht langs elkaar liggen, als er een blok van moet worden gemaakt. Ik bedacht dus een stuk te hertekenen. Rocrail biedt de mogelijkheid een deel van het baanplan een stukje op te schuiven (niet heel intuïtief, maar toch), ECHTER... het bewaakt niet dat je daarmee een deel van het baanplan buiten beeld kunt schuiven. Daar kwam ik dus per ongeluk achter. Ik zag geen kans alles weer in beeld te krijgen, dus dan maar alles leegmaken en uithuilen dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan, dus "verwijder alles". Blijkt Rocrail van iedere transactie, dus ook van het verwijderen van elke cel, een backup maakt. Dat gaf een enorm verkeer op de harde schijf, met uiteindelijk een crash van Rocrail tot gevolg. Opnieuw opstarten gaf een ernstig verminkt spoorplan.
Ik heb nu de complete subdirectory van het hele baanplan weggegooid (wel backup gemaakt) en ben helemaal opnieuw begonnen. Even een tegenslagje, maar we gaan stug door.

Valt me wel op dat Rocrail minder stabiel lijkt dan iTrain. Ook als je dingen probeert te bewerken in het spoorplan terwijl Rocrail nog in de "bedienen"-modus staat crasht het pakket onder bepaalde (niet te definiëren) omstandigheden. Het is dus zaak vooral zorgvuldig te werken kennelijk.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #111 Gepost op: 3 Januari 2021, 20:39:20 »

Zo, weer een stuk verder. Ik heb inmiddels het hele baanplan opnieuw getekend, met alle opstelsporen horizontaal en alle blokvermeldingen in horizontale delen van het traject opgenomen. Anders gaat Rocrail over z'n nek. Ook heb ik alle bezetmelders weer geconfigureerd en aan de juiste blokken toegekend. Daarna heb ik weer rijwegen laten genereren. Dat ging niet ineens goed, maar na wat heen en weer schuiven met een paar blokken kwam het toch op z'n pootjes terecht.
Had ik al genoemd dat Rocrail de complete loclijst uit de ECoS kan overnemen? Dat scheelt best veel werk. Nadeel is alleen dat je er dan geen plaatjes bij kunt zetten in Rocrail. Vind ik geen ramp.

Inmiddels ben ik erin geslaagd een loc van een bepaald blok naar een ander blok te laten rijden. Op de één of andere manier lukt het niet overal, terwijl toch de richtingen goed lijken te staan. Ik heb ook één situatie waar de loc door een sectie heen schiet bij het afremmen en zo een spookmelding veroorzaakt. Bij een ander blok lijkt de "in"-melder niet herkend te worden als behorend bij het blok. Daar moet ik ook nog naar kijken. Een derde situatie is vreemd. Ik stuur de loc onderweg van blok 8 naar blok 9. De loc wordt ook genoemd in blok 9. Echter raakt de loc zoek ergens halverwege het traject. Hij wordt opeens niet meer genoemd in blok 9 (nog wel in blok Cool en eenmaal aangekomen bij de "uit"-melder gaat de prik van de baan omdat Rocrail een niet-bestaanbare situatie constateert. Ik heb al naar de bezetmelder gekeken, die had inderdaad een los contact, maar verhelpen van dat probleem loste de situatie niet op. Toen heb ik er maar een eind aan gemaakt voor vandaag. Wellicht heb ik ergens in de week weer tijd. Suggesties welkom!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #112 Gepost op: 3 Januari 2021, 20:45:39 »

De aanhouder gaat winnen!  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #113 Gepost op: 17 Januari 2021, 21:38:04 »

Even een mijlpaal melden Smiley

Vandaag ben ik erin geslaagd maar liefst vijf locs volledig geautomatiseerd oneindig veel rondjes te laten rijden! Dat ging niet vanzelf. Ik heb in Rocrail alle blokken uit het spoorplan gesloopt en ze één voor één weer toegevoegd, telkens met één loc testend of ik er geautomatiseerd mee kon rijden. Zo kwam ik er achter dat er niet meer dan 100 elementen tussen twee bezetmelders mogen zitten. Ik heb het spoorplan dus ook inhoudelijk moeten wijzigen om in staat te zijn met één blok te beginnen. Bovendien ben ik aan het worstelen geweest met rijrichtingen en aankomstrichtingen van locs. Rocrailers weten wel wat dat betekent. Ik heb een poosje moeten vechten tegen spookrijdende locomotieven, maar na de nodige documentatie en YT-filmpjes ben ik het de baas. Nadat alle blokken weer waren ingericht heb ik het aantal locs opgevoerd, van die ene naar uiteindelijk maar liefst vijf stuks! Ik heb er een groot deel van de avond van zitten genieten, al die vanzelf rijdende treinen. Lekker!

Applausje voor mezelf! Grin

Volgende stap is het aansluiten van de eerste wissel. Ik wil die gaan voeden met een analoge trafo. Sommige mensen zien ook kans analoge locs door de bovenleiding gevoed op een verder digitale baan te laten rijden, dus concludeer ik voorzichtig dat dat met wissels toch ook zou moeten kunnen. Wie het weet mag het zeggen...

Nog een plaatje als toegift, gewoon, voor de leuk:



De 1100tjes hebben zich vermenigvuldigd!
« Laatste verandering: 17 Januari 2021, 21:41:55 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #114 Gepost op: 17 Januari 2021, 21:58:07 »

goed nieuws! Nu uitbouwen maar....

Overigens....

Vandaag ben ik erin geslaagd maar liefst vijf locs volledig geautomatiseerd oneindig veel rondjes te laten rijden!

Oneindig ....en vandaag..... Dat kan niet hé  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #115 Gepost op: 17 Januari 2021, 22:31:29 »

Ik bedoel te zeggen dat het proces niet uit zichzelf stopte natuurlijk hè, grapjurk Smiley
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #116 Gepost op: 18 Januari 2021, 14:44:57 »

Dat was dus even te hard gejuicht. Rocrail blijkt de stand van zaken van gisteravond niet te hebben opgeslagen, waardoor ik vanochtend dus opnieuw kenbaar moest maken welke locs waar op de baan staan, inclusief het inmiddels beruchte "Draaien aankomstzijde" en "Omkeren loc". Als ik dat iedere keer moet gaan doen als ik opstart ben ik er snel klaar mee, zeker als er straks 20 op staan. Het is vast ergens een instelling, maar ik heb 'm nog niet ontdekt.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #117 Gepost op: 18 Januari 2021, 17:16:18 »

Leuk is dat he!! Ik kan daar ook van genieten!

Is er geen Rocrailforum waar ze je verder op de goede weg kunnen helpen?
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #118 Gepost op: 18 Januari 2021, 22:05:37 »

En de oplossing is daar. Blijkt dat het handige genereren van de loclijst direct uit de ECoS ook zijn keerzijde heeft: Rocrail heeft daardoor niet direct de beschikking over de loclijst (want kijkt in een eigen bestandje waar de locs zouden moeten staan) en geeft daarom een foutmelding in de Server logging die ik niet zo gauw kon plaatsen.

Citaat
To keep these locomotives permanently in Rocrail, the check mark by "Generated" in the Table→Locomotive→Details needs to be removed.

Kwestie van het juiste vinkje uitzetten. Je moet het even weten. Wat ik nu wel weet is dat je je wezenloos kunt zoeken in Rocrail Grin
Gelukkig zijn er fora, ook die van Rocrail inderdaad, en medehobbyisten die te hulp schieten.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #119 Gepost op: 30 Januari 2021, 18:30:49 »

De strijd is nog niet gestreden Embarrassed

Het "vinkje" was weer terug in Rocrail, dus de loclijst weer verdwenen en dus was Rocrail alle posities van de locs van de vorige sessie weer kwijt. Nu kan ik echter ook het vinkje niet meer aan- of uitzetten, omdat het betreffende vakje op magische wijze uitgegrijsd is...
Ik had gelukkig zelf een loclijst veiliggesteld (is een xml-bestand) en die zet ik nu telkens nadat ik Rocrail heb afgesloten op de juiste plaats tot ik een betere oplossing tegenkom. Ik laat het maar even zo, anders blijf ik er zo in hangen.

Volgende probleem was de manier waarop Rocrail omgaat met vrijgeven van blokken. Rocrail geeft namelijk een blok pas vrij als de trein die eruit vertrokken is bij de stopsectie van het volgende blok is aangekomen. dat lijkt natuurlijk heel veilig, maar gaat puur uit van het principe van pulsmeldingen als bezetmelding. Ik maak gebruik van massadetectie en dat is een continue melding. Daarmee kun je dus doorlopend zien of het blok vrij is: bezet is bezet en vrij is vrij. Je hoeft dus niet te wachten tot er een bezetmelding komt uit een volgend blok. Ook evt. losgeslagen materieel kan door massadetectie worden gesignaleerd en zorgt voor een bezetmelding van het blok. Daarin voorziet Rocrail voor zover ik het nu heb bekeken en nagevraagd echter niet. Gevolg is, dat er dus hele blokken onnodig leeg zijn en dan wordt een baan met bloklengtes tot 10 meter wel wat saai.

Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt in iTrain en Koploper?
Gelogd
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: