Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 160273 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #195 Gepost op: 9 Mei 2021, 06:40:56 »

Mooi, dat het tot dusver  goed gaat. Ik had zeker wel vertrouwen in de expertise van Rainer Lussi.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #196 Gepost op: 11 Mei 2021, 21:08:04 »

Even een tussendoortje: een stel 1100's op een rij.



1103 (Roco) / 1113 (Roco) / 1117 (Märklin) / 1134 (Roco) / 1135 (Märklin) / 1136 (Märklin) / 1137 (Roco) / 1138 (Märklin) / 1139 (Märklin) / 1144 (Märklin) / 1145 (Roco) / 1152 (Piko)
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #197 Gepost op: 24 Mei 2021, 10:08:29 »

Het tweede exemplaar op bovenstaande foto, 1113 van Roco, reed al een poosje bijzonder slecht. Het leek of hij slipte. Ik heb daarom de ASB's vervangen door Märklin exemplaren (artno 7153). Dat hielp echter niet. Ik heb daarom de kap gelicht en opnieuw gereden. Eén kant op ging best goed, maar de andere kant op leek het of het voorste draaistel telkens blokkeerde. Ik heb daarom het kastje van het voorste wormwiel geopend. De as van dat wormwiel wordt door een knikarmconstructie verbonden met de motoras. Op de motoras zit een bal die vast gemonteerd hoort te zitten aan de as. Dat was echter niet meer het geval. Ik heb de bal met industiële lijm opnieuw gefixeerd en een nachtje laten drogen. Vanochtend heb ik de kap weer aangebracht en een proefrondje gemaakt. Dat ging nog steeds niet vlekkeloos, maar ditmaal leek het een contactprobleem. Ik heb dus de draaistellen en wielassen gedemonteerd en de contactpunten van de 0 ("massa") wat strakker op de wielen gedrukt. Ook heb ik er een minieme hoeveelheid ATF op aangebracht, omdat de contactpunten wat geoxideerd leken. Na assemblage loopt de loc nu vlekkeloos, als nieuw Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #198 Gepost op: 24 Mei 2021, 10:43:22 »

Indrukwekkend rijtje!  Duim omhoog

Ik twijfel nog steeds over de Piko. Is deze een beetje in te zetten naast de Roco’s of zie je het verschil nauwelijks?

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #199 Gepost op: 24 Mei 2021, 11:12:10 »

Soms moet 'de werkplaats' de diepte in om de oorzaken te vinden  Grin

Mooi dat het opgelost is  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #200 Gepost op: 24 Mei 2021, 13:18:56 »

Indrukwekkend rijtje!  Duim omhoog

Dank je. Het resultaat van ~35 jaar (1135 / 1139) telkens weer een mooiere tegenkomen Wink

Ik twijfel nog steeds over de Piko. Is deze een beetje in te zetten naast de Roco’s of zie je het verschil nauwelijks?

Bij mij rijdt het naast elkaar, maar het verschil is wel duidelijk hoor. Ik vind qua uiterlijk de Piko een heel stuk beter. Dat is een wereld van verschil. De kleur is een stuk donkerder en de verhoudingen zijn iets anders. De Piko is iets hoger en breder. Hieronder een foto (links Piko 1152, rechts Roco 1134):



Ik ben niet tevreden over de Piko-decoder die standaard wordt geleverd op de 3-railexemplaren. Die heb ik vervangen door een ESU LoPi. Ik zou voor 2-rail dus de analoge versie kopen en er zelf een geschikte decoder in zetten. Er gaan geruchten dat een LoPi5 niet zondermeer kan, maar ervaringen deel ik niet.
De ASB's zijn na een jaar rijden wel op trouwens. Hij is ze allebei al een keer kwijtgeraakt. Dat worden dus binnenkort ook Märklin 7453's.

Soms moet 'de werkplaats' de diepte in om de oorzaken te vinden  Grin

Pcies! Trots dat het me gelukt is Smiley

Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #201 Gepost op: 24 Mei 2021, 22:30:32 »

Mooi vergelijk. Hoe zit het met de botsneuzen? Ik twijfel over de 1111 namelijk....

Grtz,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #202 Gepost op: 25 Mei 2021, 13:21:33 »

Daar kan ik weinig over zeggen, omdat ik geen Piko-1100 met botsneus heb. Reden daarvan is dat ik dit


railhobby.nl

onvoldoende op dit



vind lijken. Met name de koplampringen vind ik een drama, veel te grof. Die neus heeft Roco beter gedaan naar mijn bescheiden mening. De overall-indruk is van Roco veel beter, ondanks dat de koplampringen wellicht niet volgens de letter zijn gekleurd (middelgrijs ipv zilver):


reynaulds.com

Märklin heeft dit model in de vorige eeuw uitgebracht. Dat is eigenlijk geen eerlijk vergelijkbaar model. Voor toen was hij prima.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #203 Gepost op: 25 Mei 2021, 21:28:50 »

Nog even een actiefoto van de 1113 op mijn baan om mijn vorige bijdrage te illustreren. Hij staat hier voor de Intercity Amsterdam - Enschede te Hengelo, bestaande uit een stammetje Plan E (Artitec). De stoptrein naar Zutphen en een containertrein naar de BRD staan gereed voor vertrek.

Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #204 Gepost op: 25 Mei 2021, 22:26:34 »

Dank voor de foto’s. Ik deel je mening, die lampen zien er niet uit.... Mooi, scheelt weer geld.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #205 Gepost op: 27 Mei 2021, 18:45:04 »

Tot je dienst! Duim omhoog

Het volgende probleem De volgende uitdaging duikt alweer op, met dit dynamische duo:



De oplettende lezer heeft natuurlijk allang gezien wat er aan de hand is. Een jaar of vijf geleden heb ik beide 1100's voorzien van Digikeijs verlichtingssetjes, om zo de bekende schemerlampjes die Roco er zelf in zet te verbeteren. Nu echter hebben kort na elkaar van beide printjes een LED het begeven. Van 1137 is dat het rechterfrontsein (voor de kijker links) en van 1134 het topsein. Ik denk dat ik 1137 in het vervolg met de andere zijde voor laat rijden, zolang dat goed gaat natuurlijk. Voor 1134 overweeg ik een printwissel met 1113, want die heeft immers A-sein.
Digikeijs geeft 1 jaar garantie op deze prints. Ik heb al contact gehad met Almere. Niet geschoten is altijd mis en ik vind eigenlijk dat zo'n printje net zo lang zou moeten meegaan als de verlichting die standaard in een loc wordt gemonteerd. Uit coulance heb ik een aanbod gehad. Met verzendkosten erbij komt dat echter bijna uit op de prijs die ik er destijds voor betaalde. Gezien de andere problemen die ik de laatste tijd met met name de Roco 1113 heb gehad denk ik niet dat ik er nog veel in investeer. Mijn 1134 is technisch gelijk aan de 1113 (vanwege een kapwissel omdat de 1134 niet als wisselstromer beschikbaar was). Die loopt wat onregelmatig de laatste tijd, op dezelfde manier als de problemen met de 1113 begonnen. Dat zal denk ik hetzelfde probleem zijn: de loszittende cardanaskogel. De locs zijn nu tussen de 10-20 jaar oud en dan zijn ze op kennelijk. Het is geen Märklin Tongue
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #206 Gepost op: 27 Mei 2021, 20:19:35 »

Durfde je die laatste opmerking niet aan op BNLS?  Grin Grin

Overigens ben ik dat niet met je eens. Of Märklin wel kwaliteit levert is ook maar relatief.
Maar dat wordt een discussie van meningen en die zullen altijd blijven verschillen.
Gelukkig maar ook trouwens  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #207 Gepost op: 28 Mei 2021, 12:06:55 »

Ik durfde het wel, maar dan weet je al wat erop volgt: vier of vijf pagina's met pro's en con's, mensen die elkaar in de haren vliegen, mensen die er cola en chips bij pakken etc.
Bovendien is het ook niet helemaal waar, het was meer een grapje waarvan ik weet dat er hier wel goed op gereageerd wordt. De kwaliteit van Märklin-locs was vroeger (tot midden jaren '80) ongeëvenaard, wellicht hooguit door Fleischmann. Mijn locs uit die periode rijden nog steeds zonder noemenswaardige problemen. Daarna kwam plastic fantastic (in mijn geval de NS1100's met botsneus en de mP's) en natuurlijk het dieptepunt toen na de overname de investeerders het voor het zeggen kregen. Toen moest alles goedkoper dan goedkoop. Ik ga ervan uit dat dat sinds de overname door Dicky weer de goede kant op gaat. Het zwakke punt lijkt nu de decoders te zijn en bezuiniging op de lengte van draadjes naar de draaistellen (NS 1200).
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #208 Gepost op: 26 Juni 2021, 11:19:24 »

Ik heb om een bepaalde reden even twee 2400's naast elkaar gezet, eentje uit de oude serie en de laatste. Wel leuk om de verschillen te laten zien wellicht. Links de oude, rechts de nieuwe, oordeel zelf:



De foto is gemaakt uit de hand en met de telefoon, dus technisch perfect is 'ie niet.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #209 Gepost op: 2 Juli 2021, 10:17:24 »

Die ledjes op de print zijn eenvoudig te vervangen met een soldeerbout en pincet.
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: