Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 206715 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1768


Benoemd snoodaard


« Antwoord #225 Gepost op: 20 December 2021, 21:50:14 »

Dankjewel Huub, hoewel dat natuurlijk niet het gewenste antwoord is Sad
Weet je toevallig ook of een BDms272 wel eens in Nederland kwam, meer bijzonder in Scandex of NordWest tussen pakweg 1975-'80?

Ik bedoel bijvoorbeeld in deze trein (sorry voor de ongelijke afbeeldinggroottes, dat is een bekend probleem hier):

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)

loc + Postmr (DB, tot Osnabrück, ma-vr va Ut; za va HvH) + ABm (DB)2 + Bcm (DB)2 + Bm (DSB, ma,wo,vr,zo)2 + ABm (DB)3 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5 + ABm (DB)4 +BDms (DB)1
1 naar Hannover 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou
[/quote]
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8743


WWW
« Antwoord #226 Gepost op: 21 December 2021, 19:11:07 »

Die BDms272 kwam zeker in Nederland, maar wat de inzet in specifieke treinen was, weet ik niet
Een snelle zoektocht levert in elk geval wel een plaatje ervan in een trein naar Nederland, maar zou nog kunnen dat het voor de grens achterbleef.
>klik< (foto 13)

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1768


Benoemd snoodaard


« Antwoord #227 Gepost op: 21 December 2021, 21:41:46 »

Die ging er volgens mij aan de grens niet af, maar hoe zie je dat het een BDms272 en geen BDms273 is en die op plaatje 9 en 14 niet? Of zijn dat ook BDms272's?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8743


WWW
« Antwoord #228 Gepost op: 23 December 2021, 19:55:07 »

Er zijn vier verschillen mogelijk, waardoor je kunt vaststellen welk type het precies is.
De breedte van de bagagedeur, de breedte van de ramen in het reizigersdeel, de instapdeuren voor de reizigers en hoe de overgang bij de balg is afgesloten. Het ligt er een beetje aan wat je op een foto kunt zien, met hoeveel zekerheid je kunt vaststellen om welk type het gaat.
De zichtbare instapdeur is een draaideur en niet een draai/vouwdeur. Dan moet het een 271 of 272 zijn. Dat verschil is uit de foto niet af te leiden, maar van de 271 zijn er maar 20 gebouwd, dus is de kans niet zo heel groot. Maar het zou ook nog kunnen.
Op foto 9 en 14 kan ik niet genoeg details zien, om het te bepalen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #229 Gepost op: 23 December 2021, 19:57:36 »

Ik zou mij niet al te druk maken over de vraag of bepaalde deelseries specifiek naar NL kwamen, als de toelating klopt zie je dat in het UIC-raster en als het rijtuig op het eerste gezicht in NL geweest is, zou het voor mij voldoende zijn.  
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1768


Benoemd snoodaard


« Antwoord #230 Gepost op: 24 December 2021, 16:57:34 »

Is het een beetje vergelijkbaar met de inzet van de verschillende UIC-X deelseries Bm234/Bm235/Bm241 dan? Die kwamen ook door elkaar naar Nederland volgens mij.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #231 Gepost op: 24 December 2021, 17:34:51 »

Bm234 en Bm235 kwamen in verschillende treinen in Nederland, de Bm241 weet ik zo niet  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8743


WWW
« Antwoord #232 Gepost op: 24 December 2021, 17:49:14 »

Het zijn gewoon verschillende deelseries van de UIC-X rijtuigen van de DB, waarbij in zijn algemeenheid de oudste types in de loop der tijd in steeds laagwaardiger treinen terecht kwamen. Maar het waren allemaal sneltreinrijtuigen, waarvan het overgrote deel, zo niet alles, internationaal inzetbaar was.
De 241 is overigens een Bcm, ligwagen dus.
Voor mezelf neem ik altijd als uitgangspunt, als ik het verschil zelf niet zie, is het voor mij ook niet belangrijk.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1768


Benoemd snoodaard


« Antwoord #233 Gepost op: 24 December 2021, 18:02:33 »

Dat is een gezonde uitgangssituatie denk ik, maar nu ben ik eenmaal nieuwsgierig geworden...

Dit is 'm. Fraai ding Duim omhoog
« Laatste verandering: 24 December 2021, 18:04:16 door 1200blauw » Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #234 Gepost op: 24 December 2021, 20:03:53 »

Niks mis mee! Toevallig heb ik die in 1:160 gekocht aan het begin van de maand.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1768


Benoemd snoodaard


« Antwoord #235 Gepost op: 26 December 2021, 22:15:44 »

Ook maar even een plaatje van de gehele trein, voor de volledigheid zullen we maar zeggen, de BDms helemaal achteraan.

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)

Ditmaal wordt de trein getrokken door Artitec's 1315. Ook in werkelijkheid kwam dat voor: de trein werd getrokken door een 1100, 1200 of 1300, al naar gelang beschikbaarheid.



PostmrD. PostPiko
ABm DBPiko
Bcm DBRoco
Bm  DSBHeljan
ABm DBRoco
WLABmSZDSachsen Modelle
ABm DBLS Models
BDmsDBPiko

In die tijd kwamen de oude groene of blauwe DB-rijtuigen en de destijds nieuwe blauwbeige gewoon door elkaar voor, willekeurig. Het tweede rijtuig is een DB AB in Pop-kleuren. Die kwamen zelden in Nederland, om die reden heb ik er slechts één, maar het kwam wel voor. Ik vind het in deze trein wel fraai omdat het de trein nog bonter maakt dan hij van zichzelf al is.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1768


Benoemd snoodaard


« Antwoord #236 Gepost op: 9 Januari 2022, 17:24:35 »

Misschien wel aardig de kersttraditie hier thuis eens te laten zien. Mijn oudste materieel is analoog en blijft dat ook. Rond kerst is er een hoekje van de woonkamer gereserveerd waar de oude dames de asjes weer eens kunnen strekken.



De sport is natuurlijk de hele zwik te automatiseren, zodat je er in de luie stoel naast kunt gaan zitten, maar dat kwam plantechnisch dit jaar even niet helemaal goed uit. Daardoor bleef het automatiseren van het geheel beperkt tot zeven rijdende treinen. Die maakten bij elkaar overigens ook kabaal genoeg - sound avant la lettre Smiley








Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8902


268*


WWW
« Antwoord #237 Gepost op: 9 Januari 2022, 18:38:32 »

Leuke traditie  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #238 Gepost op: 9 Januari 2022, 23:06:26 »



Zo'n frameloc heb ik op 14 juli 1983 in Karlstad zien rangeren.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #239 Gepost op: 10 Januari 2022, 10:46:04 »

Heeft ook wel wat. Rails, treinen en trafo's verder niets. Automatiseren zou jammer zijn. Wellicht de trafo's wel naar de 'luie stoel' brengen om het kruipen over de vloer te verminderen.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: