Inmiddels is er een oplossing voor het probleem met de grootte van het NS-embleem voor mijn 2200's.
De directeur van Waldijk had
op zijn velletje watertransfers nog plek en bood mij aan ook voor mij een paar NS-emblemen op het door mij gewenste formaat mee te laten printen. Dat was erg vriendelijk en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Ruim een week geleden lagen ze bij me in de bus. Ze zien er prima uit. Gisteren ben ik ermee aan de slag gegaan. Ik heb meteen ook maar mijn 2233 en 2299 onderhanden genomen. Dit zijn ze:
Ik heb de vignetten zo krap mogelijk uitgeknipt om te voorkomen dat je de transparante film waarop ze geprint zijn na opbrengen blijft zien. Daarna het eerste vignet te water gelaten en na een minuut was het al geschikt om op te brengen. Dat ging soepel, het zijn prettige decals om mee te werken. Omdat het watertransfers zijn heb je nog gelegenheid de positie te veranderen zolang er nog water aanwezig is. Eenmaal op de juiste positie zuig je het water eronder weg met een tissue of in mijn geval een doekje.
Zou je nu het decal helemaal laten opdrogen, dan loop je het risico dat het zich niet helemaal prettig heeft gehecht en er een soort blaasjes of luchtbelletjes ontstaan. Om dat te voorkomen maak ik gebruik Decal Soft van Revell.
Ik ken het uit de vliegtuigmodelbouw. Het maakt de decal week en zacht, waardoor het de vormen van de onderliggende oppervlakte beter gaat volgen. De hechting wordt daardoor beter en reliëf van de ondergrond komt door de decal heen weer naar boven. Je brengt het aan met een kwastje dat in de dop van het flesje zit.
Ik breng meestal een grote druppel bovenop de decal aan, waardoor de decal volledig door de druppel wordt afgedekt. Als je het onder de decal laat zuigen loop je het risico dat die daardoor van zijn plaats gaat drijven. Dat komt ook ongewild wel voor. Dan zuig je het er gewoon weer onder vandaan met de tissue of het doekje en begin je opnieuw. Vervolgens laat je het resultaat drogen. De decal houd je gedurende het drogen bij voorkeur horizontaal, zodat de druppel er mooi op blijft liggen en de decal niet verschuift.
Zodra één kant van de locs droog was heb ik ook de andere kant gedaan, volgens hetzelfde procedé.
De meest linkse loc op de laatste foto zal Mispoes wel aanspreken denk ik.