Even een flashback over de invulling van wat er bovenop dat raster van latten moet komen. Destijds had ik nog niet het idee dat ik daarover ooit een draadje zou beginnen, dus we hebben nog wat in te halen
Ik ben deze baan ooit gestart met de intentie dat ik met lange treinen zou gaan rijden. Om een beetje een indruk te krijgen van hoe ruimtelijk Nederland in elkaar zit (èn omdat ik het leuk vind om te doen natuurlijk) heb ik vanuit een sportvliegtuigje wat foto's gemaakt. Deze van Amersfoort gaf voor mij de doorslag dat het niet willen van een station de juiste beslissing was.
Ja, ik weet dat er ook kleinere stations zijn, maar dat is niet het punt. Let vooral op de lengte van de treinen die je ziet in relatie tot de spoorlengte. De huizen op de achtergrond geven een indruk van de verhoudingen. Het station zou vanwege de benodigde spoorlengte dominant zijn op de baan en ik wilde vooral doorgaand spoor.
De spoorbruggen bij Weesp dienden als inspiratie voor mijn eigen uitneembare brug.
Ook hier was de conclusie dat, hoe fraai ook, een spoorbrug van dergelijke omvang eigenlijk het hoofdthema zou moeten zijn in de bij mij beschikbare ruimte. Dat wilde ik niet, dus de brug is "een paar stapjes" kleiner geworden (overspanning 1 meter).
Ook van mijn eigen woonomgeving heb ik op die manier foto's gemaakt. Het is vreemd te zien dat je idee van ruimte van bovenaf totaal anders is dan vanaf de grond.
Qua materiaal was het oorspronkelijke idee dat de basis honingraatkarton zou worden. Daarvan had ik ooit een heel stuk van iemand gekregen. Aan de hand van de al door mij en mijn vader gemaakte gebouwen heb ik er grofweg een indeling op gemaakt, gewoon om een idee te krijgen.
Let wel: een deel van de bebouwing bestond nog enkel in mijn hoofd en staat dus niet op de foto. Er hoort dus meer bij dan er te zien is. Achteraf was dit niet naar tevredenheid. Inmiddels zijn we zeven jaar verder. Begin dit jaar kon ik een partij XPS op de kop tikken, na een tip van BNLS-forummer Stedahult dat dat een fijner materiaal zou zijn om op te werken dan honingraatkarton vanwege de waterbestendigheid. Daarop werden opnieuw de gebouwen uitgestald en rolde er een iets ander plan uit, zoals ik eerder dmv een plattegrond al eens heb laten zien in dit draadje. Dat is ondermeer het gevolg van het gebruikmaken van realistische wegbreedten en de trottoirs van HR Products die ik als proef heb gekocht. Daaruit bleken de verhoudingen beter.
De bodemplaten op de foto's zijn locaties waar nog meer van die Kibri-woningen moeten worden geplaatst. Die liggen al klaar om gebouwd te worden.