Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 158772 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #300 Gepost op: 28 December 2022, 20:52:38 »

 Duim omhoog Er gaat niks boven wat viezigheid  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #301 Gepost op: 28 December 2022, 21:48:41 »

De loc van de voorbeeldfoto is veeeel schoner.  Cool
Maar mooie aanwinst.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #302 Gepost op: 28 December 2022, 22:12:51 »

Nette weathering!  Duim omhoog
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #303 Gepost op: 31 December 2022, 12:35:29 »

Voor de bovenbouw heb ik een poosje geleden een aantal XPS-platen aangeschaft, 20mm dik. Daarmee moet uiteindelijk het schaduwstation aan het zicht onttrokken worden. Om toch bij de onderliggende sporen te kunnen komen moeten de platen afneembaar worden. Vanwege de handelbaarheid worden de platen versneden tot tegels van 50x60cm.  Om die te ondersteunen moet een raamwerk van latjes worden aangelegd. Het eerste deel ligt er nu.



Tegen de achterwand staat één van de XPS-platen die nog versneden moet worden. Het oppervlak is voorzien van een ruitjespatroon. Dat moet er nog af, dus dat wordt schuren. Gladde platen waren vreemd genoeg flink duurder. Dit was B-keuze.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #304 Gepost op: 31 December 2022, 12:44:46 »

Waarom schuur je dat ruitjespatroon weg, daar zie ja later toch niks meer van als er landschap/wegen/gebouwen op gebouwd is?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #305 Gepost op: 31 December 2022, 12:45:07 »

I'm confused....het raam suggereert dat het daar achter 'buiten' is, maar rechts gaat wel een spoor door een gat in die wand...  Huh?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #306 Gepost op: 31 December 2022, 13:03:56 »

Wat is daar vreemd aan?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #307 Gepost op: 31 December 2022, 13:18:12 »

 Grin

Waarom schuur je dat ruitjespatroon weg, daar zie ja later toch niks meer van als er landschap/wegen/gebouwen op gebouwd is?

Het leek mij qua structuur wel een geschikte basis om als asfaltweg te dienen. Dan moeten de trottoirs wel vlak liggen, dus de structuur eronder weg. Slecht plan?
Onder de gebouwen en het groen maakt het natuurlijk weinig uit.

I'm confused....het raam suggereert dat het daar achter 'buiten' is, maar rechts gaat wel een spoor door een gat in die wand...  Huh?

Jij bent ook wel snel van je stuk te brengen hè?! Grin
Het raam suggereert niets, het stukje schuim aan het einde van het pendelbaantje wel. Missie geslaagd dus Smiley

Ik had ook nog een nieuwe aanwinst, zo aan het einde van het jaar. Hoef ik weer iets minder aan te geven op het blauwe biljet.



Dit is een model van Piko. In tweerail was 'ie al een poosje uit, maar de drierailer pas deze week. Ik heb er een Lopi5 in laten zetten, maar die is nog niet voor me geprogrammeerd. Eens kijken of me dat lukt.
Omdat ik toch eenmaal bezig was dit treintje op de foto te zetten, heb ik ook een aantal autootjes gefotografeerd gisteren. Die staan inmiddels in de bijbehorende draadjes elders op dit forum.
« Laatste verandering: 31 December 2022, 13:36:03 door 1200blauw » Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #308 Gepost op: 31 December 2022, 15:37:48 »

Als je het direct als wegdek gebruikt, is schuren wel logisch.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #309 Gepost op: 31 December 2022, 16:07:32 »

Dat is wel het idee. Ik heb nog nooit met XPS gewerkt, dus het wordt ervaren in de praktijk (net als veel andere dingen overigens). Daarom begin ik achteraan. Hopelijk heb ik voldoende ervaring tegen de tijd dat ik vooraan ben gekomen, waar "het publiek" staat. Het moet in ieder geval lichtgewicht worden, omdat er ongetwijfeld daar ooit treinen gaan ontsporen en het er dan gemakkelijk af moet kunnen. Alles wordt dus ook verlijmd.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #310 Gepost op: 2 Januari 2023, 14:56:48 »

Even een flashback over de invulling van wat er bovenop dat raster van latten moet komen. Destijds had ik nog niet het idee dat ik daarover ooit een draadje zou beginnen, dus we hebben nog wat in te halen Grin

Ik ben deze baan ooit gestart met de intentie dat ik met lange treinen zou gaan rijden. Om een beetje een indruk te krijgen van hoe ruimtelijk Nederland in elkaar zit (èn omdat ik het leuk vind om te doen natuurlijk) heb ik vanuit een sportvliegtuigje wat foto's gemaakt. Deze van Amersfoort gaf voor mij de doorslag dat het niet willen van een station de juiste beslissing was.



Ja, ik weet dat er ook kleinere stations zijn, maar dat is niet het punt. Let vooral op de lengte van de treinen die je ziet in relatie tot de spoorlengte. De huizen op de achtergrond geven een indruk van de verhoudingen. Het station zou vanwege de benodigde spoorlengte dominant zijn op de baan en ik wilde vooral doorgaand spoor.
De spoorbruggen bij Weesp dienden als inspiratie voor mijn eigen uitneembare brug.



Ook hier was de conclusie dat, hoe fraai ook, een spoorbrug van dergelijke omvang eigenlijk het hoofdthema zou moeten zijn in de bij mij beschikbare ruimte. Dat wilde ik niet, dus de brug is "een paar stapjes" kleiner geworden (overspanning 1 meter).
Ook van mijn eigen woonomgeving heb ik op die manier foto's gemaakt. Het is vreemd te zien dat je idee van ruimte van bovenaf totaal anders is dan vanaf de grond.

Qua materiaal was het oorspronkelijke idee dat de basis honingraatkarton zou worden. Daarvan had ik ooit een heel stuk van iemand gekregen. Aan de hand van de al door mij en mijn vader gemaakte gebouwen heb ik er grofweg een indeling op gemaakt, gewoon om een idee te krijgen.



Let wel: een deel van de bebouwing bestond nog enkel in mijn hoofd en staat dus niet op de foto. Er hoort dus meer bij dan er te zien is. Achteraf was dit niet naar tevredenheid. Inmiddels zijn we zeven jaar verder. Begin dit jaar kon ik een partij XPS op de kop tikken, na een tip van BNLS-forummer Stedahult dat dat een fijner materiaal zou zijn om op te werken dan honingraatkarton vanwege de waterbestendigheid. Daarop werden opnieuw de gebouwen uitgestald en rolde er een iets ander plan uit, zoals ik eerder dmv een plattegrond al eens heb laten zien in dit draadje. Dat is ondermeer het gevolg van het gebruikmaken van realistische wegbreedten en de trottoirs van HR Products die ik als proef heb gekocht. Daaruit bleken de verhoudingen beter.



De bodemplaten op de foto's zijn locaties waar nog meer van die Kibri-woningen moeten worden geplaatst. Die liggen al klaar om gebouwd te worden.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #311 Gepost op: 2 Januari 2023, 15:04:34 »

 Duim omhoog Vanuit de lucht lijkt alles anders. Als planoloog heb ik een voorliefde voor kaarten en luchtfoto’s. Deze heb ik dan ook even opgeslagen. Heb je nog meer foto’s van je trip?

En ja, XPS is ideaal werken,  goed snijbaar en vewerkbaar, geeft veel minder troep dan piepschuim (dat mag er van mijn vrouw niet meer in....  Grin).

Grtz,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #312 Gepost op: 9 Januari 2023, 12:09:41 »

Afgelopen weekend weer wat tijd gevonden om aan de baan te werken en 'm weer te bevolken met wat rijdend materieel.

Allereerst heb ik een poosje geleden alweer wat kapotte lamellen toegestuurd gekregen. Het dessin staat me niet aan, maar dat is totaal niet relevant. Zoals al eens eerder gemeld gebruik ik die dingen om er vangrail van te maken. Nieuw zijn ze €20,- per stuk, maar kapot zijn ze waardeloos - behalve voor mij.



Ook het pendelbaantje werd van een veiligheidsrail voorzien. Het voor tunnel aangeziene stukje schuim staat er ook op.



Verder heb ik de XPS-platen waarop ik al een soort van stratenplan had getekend op maat gemaakt. Ik heb ze even op de plek gelegd om te zien of theorie en praktijk een beetje met elkaar overeen komen en dat was natuurlijk niet het geval. Na wat snij- en breekwerk leek het er wat meer op. De watertoren staat al voorlopig op zijn plek.



De afmetingen waren oorspronkelijk 50x60cm per plaatje, maar ze zijn nu iets afwijkend van maatvoering geworden. Dat mag de pret niet drukken. Ieder plaatje kan gemakkelijk worden vervoerd naar de woonkamer om daar netjes te worden afgebouwd. Consequentie van dit systeem is wel dat alles zal moeten worden vastgelijmd. Om het zo eenvoudig mogelijk te houden heb ik er ook voor gekozen geen verlichting in de gebouwen aan te brengen. Dat zou het verwijderen van de tegels nodeloos bemoeilijken (vanwege de benodigde bedrading).
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16760


301 *


« Antwoord #313 Gepost op: 9 Januari 2023, 13:55:17 »

Slim idee van die lamellen.    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #314 Gepost op: 11 Februari 2023, 20:51:16 »

De afgelopen maand heb ik door minder prettige omstandigheden minder kunnen doen dan de bedoeling was. Vorige week ben ik weer aan de slag gegaan en heb ik een nieuwe ESU Detektor geplaatst, waardoor het mogelijk is geworden mijn opstelsporen in stukken te verdelen en meerdere korte treinen te plaatsen in plaats van één (lange). Er moet er nog een Detektor bij komen om dat plan te kunnen voltooien, dus die heb ik besteld. Inmiddels is er nòg een "probleem" opgedoken: het draad is vrijwel op. Waarom ik ooit voor oranje heb gekozen is me compleet onduidelijk, want die kleur is relatief moeilijk aan te komen. Ik heb een nieuwe rol besteld die waarschijnlijk ongeveer tegelijk met de nieuwe bezetmeld-unit zal arriveren. Ik kan nog twee opstelsporen van extra bezetmelders voorzien, dus dat is een mooi klusje voor dit weekend.
Helaas levert dit soort werkzaamheden geen interessant beeldmateriaal op.

O ja, ik heb ook nog plaatjes gemaakt om te gebruiken in Rocrail. Hieronder een paar voorbeelden. Dan hebben we toch nog wat beeld bij dit bericht.





Gelogd
Pagina's: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: