Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 117833 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #150 Gepost op: 20 Februari 2021, 17:36:34 »

Nu al vijf rails op maat gemaakt. Werkt mooi en snel. Meeste werk is het slijpen van de inkepingen net langs de spoorstaven om ruimte te maken voor de railschoentjes. Eerst twee inkepingen en dan met een heet gemaakte kleine schroevendraaier dwars daarop om het strookje plastic strookje onder de rail te verwijderen.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #151 Gepost op: 20 Februari 2021, 18:02:27 »

Bestelling is aangekomen. Lange bouten M6 bij 90mm om de poten aan de modules te bevestigen. Tevens messing boutjes M4 bij 30mm met verzonken kop om de rails op vast te solderen bij de module overgangen. Een verzonken kop heeft minder massa dan een cilinder kop. Sneller op temperatuur bij het solderen. De stroomdraadjes door het gleufje zodat deze gemakkelijk mee worden gesoldeerd en onzichtbaar weggewerkt.
Mooie voorraad genoeg voor alle modules die nog op de planning staan. Naast de drie die in 'productie' zijn komen er nog drie.

« Laatste verandering: 20 Februari 2021, 20:16:53 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #152 Gepost op: 26 Februari 2021, 20:17:23 »

De poten voor de derde module zijn gereed. Nadat ze in de verf zijn gezet met bouten vastgezet zodat ze uitklapbaar zijn. Een uitneembare pin zorgt ervoor dat de poten in inklapte vorm blijven zitten.

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #153 Gepost op: 26 Februari 2021, 20:36:02 »

Netjes werk!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #154 Gepost op: 26 Februari 2021, 22:22:32 »

Is weer een stap op weg naar drie modules zodat een rondje kan worden gereden. Morgen verder met de rails en ondergrond.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #155 Gepost op: 27 Februari 2021, 18:50:41 »

Vandaag heb ik de railondergrond en rails vastgelijmd. Solderen van de rails aan de uiteinden verliep wat moeizaam. Onderzijde railstaven vergeten te schuren  Angry. Deze derde module sluit goed aan op de eerste module.

« Laatste verandering: 27 Februari 2021, 21:29:50 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #156 Gepost op: 28 Februari 2021, 20:53:52 »

Probleem van de modules is het schoren van de poten. Ik gebruikte 4 mm dikke ijzeren staven. Deze buigen echter te gemakkelijk door. Nu experiment met aluminium hoekprofielen. Dat is steviger. De lengte is nog iets tekort om wiebelen te voorkomen. Heb profielen besteld en wil er drie uit 2 meter halen.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #157 Gepost op: 28 Februari 2021, 21:49:19 »

Op deze module komt een licht glooiend bos en heide landschap. Om dat te bouwen experiment met piepschuim bolletje gemengd met behanglijm. Is gemakkelijk te modeleren. Wel teveel lijm gebruikt zodat het drogen langzaam zal gaan. Ga het ook nog uitproberen met verdunde houtlijm. Door er een dubbele laag keukenpapier overheen te leggen kan het met de hand worden gevormd en ontstaat een gladder oppervlak.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #158 Gepost op: 6 Maart 2021, 10:46:41 »

Gisterenavond alle drie de modules de woonkamer in gesleept en aan elkaar verbonden. Bij elkaar 4 meter lang. Het opzetten ging door het koppelsysteem erg snel. Module op de zijkant, poten uitklappen en vastzetten. Module overeind zetten en binnen een halve minuut is de module gekoppeld aan de andere module. De aluminium hoekprofielen die de poten schoren van de derde module functioneren goed dus die oplossing wil ik ook bij de andere modules toepassen. De treinen lopen goed over de overgangen tussen de modules.

Helaas is van een wissel, net bij de overgang van de derde module, het uiteinde van de wisseltong los gekomen van de wisselsteller. De plastic verbinding is afgebroken. Kan je de wisseltong ook vastlijmen met secondelijm of is een flexibele verbinding noodzakelijk?

Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #159 Gepost op: 6 Maart 2021, 12:31:28 »

Hoi Aton , dat ziet er goed uit,.
Ja wat betreft de wissel tong is zo moeilijk iets over te zeggen,als het een bewegend deel is lijkt mij dit niet te kunnen lijmen.
Maar nog een vraag ,heb je de wolken achtergrond zelf gemaakt?

Grt,Wil
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #160 Gepost op: 6 Maart 2021, 12:53:51 »

Hoi Wil, de wolkenachtergrond heb ik geschilderd met acryl verf van Action. De eerste poging was te nadrukkelijk. Deze is beter. Eerst een paar YouTube 'cursussen' gevolgd. Mijn uitdaging was om de onderzijde van de lucht passend te maken bij de kleur van de rivier. Een rivier die in de achtergrond verdwijnt is lastig. Omdat ik spoorbruggen wilde op de module was dit echter onontkoombaar  Tongue.
Groet, Anton
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #161 Gepost op: 10 Maart 2021, 19:29:23 »

Nu de treinen een rondje kunnen rijden ook maar een filmpje gemaakt. Is nog wat simpel omdat ik mij nog niet had verdiept in de opties van het montage programma Splice dat ik gebruikt heb.
De treinenloop door het rivierlandschap.

https://youtu.be/PkELktDEYMw
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #162 Gepost op: 10 Maart 2021, 20:03:25 »

 Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Kees Gorter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 120


Ik ben een spoor N gebruiker.


WWW
« Antwoord #163 Gepost op: 11 Maart 2021, 12:23:36 »

Misschien heb ik het gemist, maar is het de bedoeling om dit moois in de toekomst ook op een beurs te laten zien ?

Kees
Gelogd

Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #164 Gepost op: 11 Maart 2021, 15:14:33 »

Hoi Kees, dat lijkt mij wel mooi. Daar komt bij dat als alle modules gereed zijn (nog drie te gaan) de baan 7.60 m lengte heeft. Die kan ik alleen in onze woonkamer plaatsen. Daarvoor krijg ik permissie voor enkele dagen maar dan moet de boel weer worden ingepakt  Tongue.
Het lijkt mij voor een beurs ook wel leuk als de zes modules in verschillende stadia van afbouw verkeren. Dat geeft een beeld hoe modules geleidelijk worden opgebouwd tot het eindplaatje.
Groet, Anton
Gelogd
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: