Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 117847 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #210 Gepost op: 8 Mei 2021, 16:20:03 »

Hier zijn dan de verschoven perrons zodat de scheiding tussen de kappen precies samenvalt met de scheiding tussen de modules. Spleetje in het perron moet nog worden gedicht met een latje om ongelukken te voorkomen.



De perronverlengingen moesten ook worden aangepast om de verschuiving mogelijk te maken. Aan de ene zijde ingekort en dat stukje aan de andere zijde weer ingepast. Moet nog wel een loodgieter wat aan de spleet in het dak komen doen.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #211 Gepost op: 8 Mei 2021, 18:48:43 »

Geen dakbedekker te vinden. wel een sloper die het perron iets heeft ingekort zodat het dak daardoor sluitend kon worden gemaakt Grin.

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #212 Gepost op: 8 Mei 2021, 19:00:44 »

 Duim omhoog mooie oplossing
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #213 Gepost op: 9 Mei 2021, 08:45:26 »

Top Anton. Duim omhoog.
Grt.Wim.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #214 Gepost op: 9 Mei 2021, 15:17:41 »

Met dank heren, gisteren had ik de opstelsporen op maat gemaakt zodat de stootblokken mooi op rij staan. Vandaag bedacht ik dat ik nog wat wissels over had en dat een omloop op het rangeerterrein meer mogelijkheden biedt. Weer opnieuw passtukjes met de afkort dremel geslepen. Nog wat reststukjes die wellicht later nog van pas komen. In elk geval kan de Sik nu beter uit de voeten, zeker omdat de ruimte nog net voldoende is voor de 2200.



« Laatste verandering: 9 Mei 2021, 17:14:49 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #215 Gepost op: 11 Mei 2021, 20:01:26 »

Om de overgangen van de sporen van het station tussen de modules goed te bevestigen moeten 20 railuiteinden aan in totaal 40 boutjes worden gesoldeerd. Uit de ervaringen met de andere modules blijkt het voorboren op precies de juiste plek en ook nog rechtstandig lastig. Daarom nogal eens meer materiaal van de railbedding moeten wegsnijden om het passend te maken. Daarom nu een mal gemaakt waarmee twee aan twee gaten kunnen worden geboord gelijk op twee aan elkaar gekoppelde modules voor een doorlopend spoor. In de metalen busjes past precies een 3,5 mm boortje wat genoeg is om gaatjes voor te boren voor het indraaien van de 4 mm messing boutjes.



Ook twee dunne spijkers door de mal die tussen de twee modules worden geklemd zodat tijdens het boren de mal niet verschuift.

« Laatste verandering: 11 Mei 2021, 20:11:12 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #216 Gepost op: 12 Mei 2021, 22:28:06 »

Nu een kwestie van gaten boren, boutjes indraaien en op hoogte stellen. Vervolgens bedrading aan boutjes solderen en aansluiten. Linkerhelft gereed en rechterhelft komt morgen wel  Tongue.






Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #217 Gepost op: 13 Mei 2021, 07:54:08 »

Nette oplossing Anton,
Eric
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #218 Gepost op: 13 Mei 2021, 20:58:47 »

Alle verbindingen gesoldeerd en bekabeld. Getest of wagens zonder problemen over alle overgangen rijden en dat is het geval. Ben nu op de helft van het aansluiten van de bedrading. De wissels aansluiten moet nog  Undecided.





« Laatste verandering: 13 Mei 2021, 21:00:53 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #219 Gepost op: 14 Mei 2021, 19:01:20 »

Als alle rails mooi vastzitten krijg je de beste ideeën  Grin. Voor het rangeerwerk is weinig ruimte en kom je al snel in conflict met het personenvervoer. De aantakking aan het doorgaande spoor kan in principe een rail opschuiven naar links. Dan is er wel een wisselstraatje nodig om vanuit het goederenemplacement op het rechter doorgaande spoor te kunnen komen  :Smiley. Dat is mogelijk maar dan moet er een stukje van de baan worden opgebroken  Cry. Blijkt gelijk hoe de lijmverbinding is. Ik gebruik oplosmiddelvrije montagekit. Per rail enkele dotjes. Die lijm heeft lucht nodig om uit te harden en kan ook piepschuim lijmen. Omdat er tussen rails en schuimlaag lastig lucht komt was de rails die gisteren was aangebracht makkelijk te verwijderen. De plekken lijm waren alleen aan de randen uitgehard maar in de kern nog vochtig. De sporen op de module met het polderlandschap zijn een aantal weken geleden gelijmd. Hier was de lijm ook in de kern uitgehard. Met een lang afbreek mes was ook hier de rails te verwijderen maar kwam er ook een beetje van de schuimlaag mee. Kortom best een geschikte lijm om rails te bevestigen. Tot een uur na aanbrengen kan de rail nog worden gecorrigeerd. Dat is wel handig met al het soldeerwerk dat na aanbrengen van de lijm moet worden gedaan.

Voor het aanpassen:


Na aanpassing. Nu zijn de opstelsporen ook wat langer geworden zodat er treinen met locomotief en vier personenwagens kunnen worden opgesteld.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #220 Gepost op: 16 Mei 2021, 16:01:36 »

Het wordt langzamerhand tijd om de centrale regelkast in elkaar te zetten. Alle modules zijn in ruwbouw klaar en anders blijven de treinen stilstaan  Undecided.
Mijn baan is analoog en lange tijd heb ik gedubd hoe om te gaan met de keerlussen die in het station ontstaan. Ik heb van die Fleischmann keerlussetjes maar vind het toch wel wat om elke keer de trein te laten stoppen en dan de spanning om te keren. Ook omdat lang niet in alle gevallen de keerlus problematiek ontstaat. Alleen als in het station van de ene naar de andere hoofdrijbaan wordt gereden. Mijn idee is nu om de stroom op de modules buiten het station te regelen met een trafo voor de modules aan de linkerkant en een trafo voor de modules aan de rechterkant. Die staan in principe aan zodat een trein buiten het station het halve hondenbot rijdt. Voor het station aangekomen van rechter of linkerkant laat een remmodule de trein tot stilstand komen. Daarvoor gebruik ik Uhlenbrock modules die ik voor een paar euro in Duitsland heb gekocht. Met twee trafo's worden de 5 sporen van het station van stroom voorzien. Eén voor de bovenste 3 sporen, vandaaruit is de rijrichting meestal naar links, en één voor het vierde en vijfde spoor vanwaar vooral naar rechts wordt gereden. Pas als bijvoorbeeld een stoptrein die op spoor 1 aankomt weer terug rijdt is sprake van het ontstaan van de keerlus. Een probleem is er dan eigenlijk niet omdat de stations-trafo voor spoor 1 dan toch wordt omgepoold en in dezelfde stand staat als de trafo die de modules rechts van het station bediend. Als de wissels goed staan en één van de sporen is op stroom gezet dan komt de stilstaande trein voor het station weer op gang en wordt door bediening van de 'stations-trafo' op het juiste spoor binnengereden. Als een spoor op het station tijdig van stroom is voorzien dan staat de remmodule uit zodat de trein niet voor het station hoeft te stoppen. Voor het goederenemplacement overweeg ik een extra trafo in te zetten.
Mijn werkwijze zal wel erg verouderd zijn maar levert wel mooi handwerk op  Wink.





De kast moet nog worden afgewerkt met aluminium hoekprofielen en bovenop komt een Alupanel van 3 mm dik. Op dit panel komt het sporenplan en alle schakelaars en signaallampjes. Hoe ik dat sporenplan moet aanbrengen weet ik nog niet  Huh?
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #221 Gepost op: 2 Juni 2021, 16:57:11 »

In alle 6 modules de stroomdraden naar wissels en sporen gekoppeld aan de connectoren en alle 8 kabels van de modules naar de schakelkast gereed gemaakt. Nu de schakelkast zelf. De kist een kleurtje gegeven en 3 mm dikke gladde Trespa op maat besteld. Op het deel tussen de trafo's de schakelaars waarmee de verschillende sporen van stroom kunnen worden voorzien. Toch geen extra trafo voor de opstelsporen. Wel kan er worden gekozen welke van de twee trafo's voor het station wordt verbonden met die sporen. Die schakelaar mist nog en komt in het gat boven de drie schakelaars in het midden die deze sporen kunnen inschakelen. Op het paneel boven de trafo's komt het sporenplan met signaallampjes en de schakelaars om de wissels te bedienen. Dat wordt nog veel bedrading in de kast.




« Laatste verandering: 2 Juni 2021, 17:34:32 door Anton » Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #222 Gepost op: 2 Juni 2021, 17:40:26 »

Anton, vrees je dan niet als er 2 of 3 treinen op dezelfde transfo gaan komen te rijden deze vanzelf trager gaan rijden of hoe ga je dat oplossen?
Eric
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #223 Gepost op: 2 Juni 2021, 18:38:14 »

Hoi Eric, het klopt dat bij 2 treinen op één trafo de snelheid afneemt. Wat dat betreft is het vermogen van de Fleischmann trafo aan de lage kant. Het kan voorkomen dat er twee treinen op één trafo gaan rijden. Dat gebeurd als een trein vanaf het station vertrekt en even later een tweede trein dezelfde route volgt. Halverwege het hondenbot is op module 1 en 6 echter een klein station. Een stoptrein kan hier worden gepasseerd door een sneltrein. In dat geval zal, gezien de lengte van de baan, de stoptrein daar zijn gearriveerd voordat de sneltrein vanaf het centrale station vertrekt. In dat geval neemt er maar één trein tegelijk stroom af. Ik denk dat het in de praktijk wel zal meevallen.
Groet, Anton
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #224 Gepost op: 6 Juni 2021, 13:13:34 »

Het spoorplan op ouderwetse manier handmatig met afplaktape op het bedieningspaneel aangebracht en met matte verf geschilderd. Resultaat is redelijk maar strakker was mooier geweest.





Wellicht nog een matte blanke laag ter bescherming aanbrengen voordat ik de gaten boor voor de signaallampjes.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: