Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 118553 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #255 Gepost op: 11 Oktober 2021, 19:36:16 »

Zijn denk ik meerdere opties om te camoufleren. Aan beide zijden moet zo'n 14 cm worden overbrugd tot de achtergrondplaat van de stationmodules aan weerszijden. Struikgewas is een optie echter niet zo logisch zo tegen het station aan. Andere optie is een gesloten fietsenstalling tegen het station aan. Stukken van de kopgevels die voor de doorgang moeten worden verwijderd kunnen dan worden gebruikt om een overgang te maken van station naar die stalling. Of wellicht aan de andere zijde een gebouwtje voor de postafhandeling.

Groet,
Anton
« Laatste verandering: 11 Oktober 2021, 19:43:23 door Anton » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #256 Gepost op: 11 Oktober 2021, 21:44:55 »

Even een ingeving delen, misschien heb je er wat aan.
Als het station tegen een helling aan gebouwd zou zijn, zou je de sporen daarin kunnen verbergen. De helling kun je wellicht ook gebruiken om een loopbrug tegen aan te leggen naar eilandperrons waardoor het er logischer uitziet. Misschien een taxistandplaats of een bushalte bovenop de helling? Wellicht is een combi met eerder genoemde opties een goed idee. Succes! Ik ben benieuwd waar het naartoe gaat Duim omhoog
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #257 Gepost op: 11 Oktober 2021, 23:08:54 »

Jouw idee doet mij wat denken aan het station bij Oosterbeek waar het spoor ook lager ligt dan het station. Bij zo'n opstelling kan je heel mooi de schaduwsporen wegwerken. Bij de eerste module heb ik de principes moeten vaststellen waar alle modules op zijn gebaseerd. Eén daarvan is dat alle modules, inclusief stofkap, zo'n 23 cm hoog worden. Dat geeft ruimte om 15 cm de hoogte in te gaan en 5 cm de diepte. Het station Bonn is al 15 cm hoog en kan daardoor niet hoger worden gezet op een helling. Ook is het perron van het station nodig om spoor 1 te kunnen gebruiken. Daarnaast zijn twee eilandperrons gebouwd en een overkapping over twee sporen. Dat de treinen door het station rijden vind ik niet zo'n probleem. Eigenlijk wel een uitdaging om dat te bouwen. Gaat er vooral om dat aan weerszijden van het station de sporen op een natuurlijke wijze moeten worden ingepast. Die oplossing zal er vast wel zijn. Moet hem alleen nog vinden  Wink.
Ik denk dat het kan helpen als ik eerst de zaak wat verder opbouw met achtergronden en dan wat uitprobeer om te zien hoe dat oogt. Die ervaring had ik ook met de eerste module, het rivierlandschap. Deze heb ik tijdens de bouw aangepast zodat de verhoudingen logischer overkomen.
Nog even voortborduren op het idee van een helling... Wellicht aan weerszijden van het station een kleine uitbouw en vervolgens een geluidswal waar de sporen in verborgen worden..

Wellicht iets in deze vorm. De groene lijn geeft de begrenzing aan van de geluidswal. Tegen de rode aanbouw bij het station is dan een keermuur nodig. De blauwe lijn is de begrenzing van de modules /achtergrondplaat.


« Laatste verandering: 12 Oktober 2021, 10:03:56 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #258 Gepost op: 16 Oktober 2021, 22:32:40 »

Nog wat nagedacht over de opbouw van de stationsmodule. Om opslagruimte te besparen wil ik de module inklapbaar maken. Een ondergrond van 120 bij 25 cm met daarop het station. Een inklapbaar deel met de weg voor het station langs met daarop bevestigd de achterwand waar de gevels van panden tegenaan komen. Het paneel met de lucht boven de voorgevels sluit de module in ingeklapte positie af. Het linker plaatje toont de module ingeklapt en rechts uitgeklapt. De opbouw is zoals de andere modules. Triplex van 5 mm met vuren latjes van 4,4 cm hoogte. Dan kan deze module worden gekoppeld aan de spoormodules. Het station kan 2 cm verschuiven zodat het perron langs het spoor komt te liggen.


Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #259 Gepost op: 30 December 2021, 12:19:40 »

Beste mensen, de verdere uitwerking heeft een tijd stilgelegen. Afgelopen weekend weer opgepakt en gebouwd volgens de 'bouwtekening'. De modulebak is in elkaar gezet maar nog niet helemaal afgebouwd. In dichte toestand is de voorzijde nog open. Hier moet nog een plaat komen die in openklapte opzet als lucht boven de achterwand van de module komt.
De eerste foto toont de module in open stand. Aan de voorzijde komt het station met daarin een dubbelspoor dat via de poortjes verbonden wordt met het 'achtergrond spoor'. Het triplex plaatje waarop het station komt kan iets naar voren worden uitgetrokken zodat deze iets uitsteekt en daardoor met bijvoorbeeld twee pinnen op de modules kan worden bevestigd waarop de sporen van het station zijn uitgelegd. Daarnaast zie je twee uitneembare pinnen die passen in de pen-gat verbinding die ook zorgt voor verbinding met de twee spoormodules van het station.
Vanmiddag worden nog enkele huisjes bezorgd. Zal dan een foto maken van hoe het er ingericht uit komt te zien.
Lastig wordt nog om van het bestaande station Bonn binnenmuren en delen van de grondplaat weg te breken om de sporen in het station te kunnen leggen. dat zou gemakkelijker zijn als het station nog gebouwd zou moeten worden. Ga het proberen met een slijpschijf voor plastic op de Dremel...

De opengeslagen module:


De dichtgeklapte module:
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #260 Gepost op: 30 December 2021, 16:45:30 »

In het station heb ik een aantal muren gesloopt zodat er ruimte is ontstaan voor de aanleg van het dubbelspoor. Daarbij enkele onderdelen zoals het dak eraf gehaald om er beter bij te kunnen met de Dremel. Bedoeling is om nu eerst een strook isolatielaag aan te brengen op de bodemplaat en dan daaroverheen de rails. Daaroverheen wellicht een soort van een tunnel met daaroverheen het station.
De huizen langs het stationsplein wil ik zo plaatsen dat zij bij het inklappen van de module net boven het station passen. Het stadhuis van Gennep kan daarom alleen op een plek waarbij deze boven het lagere deel van het dak van het station komt te hangen.

Totaal plaatje concept inrichting. Een TEE rijdt net het station in...


Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #261 Gepost op: 30 December 2021, 18:14:22 »

Jij hebt vandaag niet stil gezeten! Duim omhoog
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #262 Gepost op: 31 December 2021, 18:17:21 »

Dat valt nog wel een beetje mee. Vandaag de verschillende delen van het station weer aan elkaar gelijmd. De spoorbedding van schuim is gelijmd en de rails zijn uitgelijnd.





Het perspectief van de toeschouwer wanneer de spoormodules voor het station liggen en de baan op 1 meter hoogte ligt.
« Laatste verandering: 31 December 2021, 18:21:35 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #263 Gepost op: 2 Januari 2022, 16:11:18 »

Aan weerszijden van het station gaapt een gat van 10 cm breed waardoor het 'stationsspoor' nog is te zien. Aan de linkerzijde heb ik het station iets uitgebreid met onderdelen van het station die ik had weggeslepen om een uitgang te maken voor het spoor in het station. De te overbruggen ruimte werd daardoor teruggebracht naar 4 cm. Deze opgevuld met een soort van tunnelsegment van dun triplex. Dat is eenvoudig op maat te snijden. Vervolgens bedekt met een laag struikgewas van Lars op 't Hof en stukjes en takken van bomen gemaakt van zeeschuim.
Nu aan de andere kant het gat nog dichten...







Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #264 Gepost op: 2 Januari 2022, 16:30:53 »

Goed bezig! Duim omhoog
Je bent natuurlijk nog niet klaar, dus misschien roep ik te vroeg, maar wellicht een grote boom oid op de voorgrond plaatsen om de camouflage te camoufleren? Ik vind (pas op: het betreft slechts een mening) dat het er nog te nadrukkelijk op lijkt dat je iets probeert weg te moffelen. Het lijkt als het ware dat het station uit een ring van groen tevoorschijn is geschoven.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #265 Gepost op: 2 Januari 2022, 18:47:31 »

Daar heb je een terecht punt. Deze bosschage is uitneembaar maar de aansluiting met de omgeving moet nog verder worden uitgewerkt. dat wil ik doen ook in samenhang met de afwerking van de achtergrondplaat en de voorliggende spoormodules. Dat wordt nog lastig met de scherpe hoek. Wellicht dat een muur kan helpen als onderdeel van een begroeide geluidswal. De muur tegen de achtergrond geplakt en de geluidswal en het groen als achtergrondplaat.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #266 Gepost op: 7 Januari 2022, 17:48:52 »

Station met sporen en enkele treinen neergezet om na te gaan of aansluiting goed is en welk beeld ontstaat. Twee MBR bomen die ik via Marktplaats had gekocht even een plaats gegeven in linker hoek en achter het stadhuis. Dat maakt de stad al wat groener. Nog een paar bomen aan de voorzijde van het stadhuis en dan is het beeld goed. Wat er op straat gebeurd is alleen zichtbaar voor wat langere personen gezien de hoogte van het stationsgebouw. Ik ben nog in dubio of ik het station zal schilderen, wit stucwerk (Leeuwarden) of roodachtige baksteen (Groningen). Zal wel een lastig karwei zijn bij een al gebouwd object.



Het station biedt voldoende mogelijkheden. Een hondekop komt van rechts aan en loopt binnen op spoor 1. Vanaf dat spoor kan deze trein weer terug via het rechter spoor. De doorgaande sporen zijn overkapt en beiden ruimte voor internationaal verkeer. De sporen 2 en 5 worden door de intercity's gebruikt. De opstelsporen bieden ruimte voor goederenverkeer en rangeermogelijkheden.



Wellicht dat ik de bovenste helft van de lichtere zijwanden aan weerszijden van het station uitklapbaar maak zodat de kijkhoek groter kan worden gemaakt.
« Laatste verandering: 7 Januari 2022, 17:57:00 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #267 Gepost op: 9 Januari 2022, 18:56:49 »

De boel weer even ingepakt. Nagegaan of het past als de stationsmodule wordt ingeklapt. Daarom het stadhuis even op de plek gehouden. Deze hangt nu boven het station. Het past goed, dus komende weken deze module afbouwen nadat de onderdelen van de kerk op maat zijn gesneden en in elkaar zijn gezet.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #268 Gepost op: 18 Januari 2022, 14:43:38 »

De kerk is aangekomen. De breedte zonder bodemplaat valt mee. Daarom ga ik ik er toch geen half reliëf bouwwerk van maken. De muren aan elkaar geplakt en de daken er los op. Eerst schilderen voordat de zaak in elkaar wordt gezet. Geeft al wel een beeld. Ik denk dat ik met het oog op de verhoudingen de kerk een cm hoger zet. Aan de zijkanten een keermuurtje naar het trottoir. De opbouw van het bovenste deel van de kerk weet ik nog niet of ik de oorspronkelijke opzet bouw of dat ik de toren van een spits ga voorzien. Dat lijkt mij meer Nederlands. Echter hoe kom je aan zo'n spits  Undecided.



Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #269 Gepost op: 18 Januari 2022, 15:36:02 »

Is zo'n torenspits niet te construeren met leisteenplaatjes? Zou bijvoorbeeld Evergreen niet zoiets in het assortiment hebben?

En verder, om met Barry Stevens te spreken: "Vooral doorgaan!" (goed bezig) Duim omhoog
« Laatste verandering: 18 Januari 2022, 17:47:37 door 1200blauw » Gelogd
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: