Even een stukje ergernis van me afschrijven.
Voor de aandrijving van de wissels in het zichtbare deel maak ik gebruik van servo's, aangestuurd door de servoswitch van Rosoft.
Dat werkt prima, maar door het gedrag bij inschakelen (servo gaat dan naar de nulstand om sluiting bij Tillig-wissels te voorkomen) niet echt geschikt voor andere toepassingen zoals slagbomen of hekken.
Voor dat doel heb ik al eens een Esu switchpilot aangeschaft. Met de eigen servo's werkt die prima, met andere servo's heb ik geen goede resultaten. Erg jammer dat de Esu servo's belachelijk duur zijn, waardoor de behoefte om naast de treinen iets te laten bewegen op je baan, al snel strandt in de portemonnee.
Digikeijs heeft ook zoiets, maar dan veel goedkoper. Maar werkt het ook?
Ik kon voordelig een startset overnemen, dus daar vanmorgen eens mee gespeeld.
In de korte beschrijving staat:
Iedere uitgang heeft ook nog een extra schakel uitgang om bijvoorbeeld een lamp of ontkoppelrail te schakelen.In de uitgebreide beschrijving is het dit geworden:
Daarbij heeft de decoder ook nog eens 4 aan-uit schakeluitgangen die ge-lijktijdig op [sic]
apart kunnen schakelen afhankelijk van de gewenste configuratie.Zal wel om dezelfde schakeluitgangen gaan, toch?
Nou, dat is helemaal niet zeker, want onder het kopje Schakeluitgangen (b)lijkt de schakeluitgang toch iets anders te zijn dan de extra schakeluitgang.
De schakeluitgangen hebben een FET schakelaar naar GND. De extra schakeluitgangen voeren de gemeenschappelijke plus.Een
schakeluitgang die een gemeenschappelijke plus voert?
En het dan ook nog extra schakeluitgang noemen, dezelfde term die je elders in de handleiding in een andere betekenis gebruikt.
Dan maar nameten wat er werkelijk wordt bedoeld. De schakeluitgangen hebben twee aansluitingen, aangeduid met een + en een -.
De vier uitgangen met een + zijn met elkaar verbonden en vormen de plus. Hier schakelt verder niks, althans niet bij mijn exemplaar. De tekening van de AHOB in de handleiding doet echter toch iets anders vermoeden. Geen idee wat nu de bedoeling is.
De uitgangen met een - zijn de daadwerkelijke schakeluitgangen en die schakelen dan naar de GND van de decoder. Van belang als je richtingsgevoelige elektronica zoals led's aansluit.
Voor Intellibox-gebruikers (en andere common ground systemen) is dat wel weer verwarrend, want die kennen de GND als de 'bruine draad', maar dat is niet dezelfde GND als waarnaar wordt geschakeld. Ik zou een waarschuwing daarvoor wel op zijn plaats vinden in een handleiding.
Volgens die handleiding moeten ook zowel POWER als SIGNAL op de digitale spanning worden aangesloten om de module een ander adres te geven. Op dit moment geen probleem, maar eenmaal onder de baan gemonteerd is dat erg lastig.
Nu staat precies hetzelfde ook in de handleiding van de DR4018 en blijkt het met de POWER op een externe spanning aangesloten ook gewoon te
werken.
Ik neem aan dat het ook hier een onvolledigheid in de handleiding is, maar verder niet geprobeerd.
De laatste uitdaging is dan nog hoe je de servo's moet aansluiten, want hoewel die in dezelfde set worden meegeleverd, heb ik niks gevonden waaruit moet blijken hoe dat moet. Dat het stekkertje op de drie pinnetjes moet, zullen de meeste mensen wel begrijpen. Maar het stekkertje kan op twee manieren geplaatst worden. Wat is de goede en kan het kwaad als ik het verkeerd doe?
Ik weet dat de aansluitvolgorde niet bij elke servoleverancier gelijk is, maar bij meegeleverde servo's is het toch niet teveel gevraagd om dit aan te geven?
Uiteindelijk werkt de decoder, duurtestjes moeten uitwijzen of deze geschikt is voor de genoemde toepassingen.
Maar de ergernis overheerst weer. Hoe krijgt een fabrikant het voor elkaar dat ze zo structureel handleidingen in de categorie bagger meeleveren? Zoiets straalt volgens mij ook af op de perceptie die potentiële kopers hebben bij de producten. Als de handleiding al zo slecht is, hoe zit het dan met de producten zelf?
Dus bij deze een gratis advies voor Digikeijs. Ga een keuze maken, maak of eenvoudige producten voor een specifiek doel, waar het zich min of meer vanzelf wijst hoe je het moet aansluiten en er dus niet meer nodig is dan een eenvoudige handleiding, of ga verder met de ingeslagen weg met producten die uitgebreide mogelijkheden hebben, maar ga dan eindelijk eens zorgen voor fatsoenlijke handleidingen.
Zo, die ergernis is er weer vanaf.
groet, Huub