Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899368 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #615 Gepost op: 11 December 2018, 11:37:46 »

Als, zoals Huub overweegt, een schakelaar het automatisch rijden van Koploper uitschakelt, kan je op andere delen van de baan nog gewoon testen / rangeren / proberen op handbediening via de IB incl. met opzet een trein het ravijn in sturen  Wink
Hoe je met die schakelaar het automatisch rijden uitschakelt ben ik wel benieuwd naar eigenlijk  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #616 Gepost op: 11 December 2018, 11:45:50 »

Hoe je met die schakelaar het automatisch rijden uitschakelt ben ik wel benieuwd naar eigenlijk  Grin

Eh? Je weet toch wel hoe een maakcontact functioneert?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #617 Gepost op: 11 December 2018, 12:00:51 »

Maar is het noodzakelijk dan dat je kunt rijden terwijl de brug open geklapt is? Zo niet, dan kun je toch een maakcontact aaanbrengen? Dan staat er alleen spanning op het systeem als de brug dicht is en kan er simpwelweg helemaal niets rijden als de brug open is, omdat het contact dan verbroken is.
Omdat dit klapdeel veel makkelijker te openen en sluiten is dan het losse deel is de noodzaak wat minder geworden, maar het is nog steeds wel prettig als het in elk geval kan. Bijvoorbeeld bij storingen of iets heel banaals als je trein een stukje opschuiven of frontseinen aan bij het fotograferen.
De mogelijkheid om met een breek/maakcontact de spanning van het systeem halen, is ook heel veel werk om nog te realiseren (als het me al lukt om het betrouwbaar te krijgen) en dan zou ik echt nergens meer kunnen rijden als die brug open is.
De simpelste oplossing is zo'n microschakelaar. Daarmee kan ik in koploper het treinverkeer richting de brug verhinderen en eventueel kan ik er ook nog een (overbrugbare) noodstop van het systeem aan koppelen. Als de schakelaar de geest geeft, kan ik de afhankelijkheden in koploper er zo tussenuit halen.
Op zich is dat voldoende, echt rijden buiten koploper om, doe ik toch niet, meer dan wat heen en weer rijden om wat te testen, is het niet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #618 Gepost op: 11 December 2018, 13:05:36 »

Eh? Je weet toch wel hoe een maakcontact functioneert?

Zeker, maar dat vraag ik me ook niet af  Grin

Hoe die schakelaar in Koploper het automatisch rijden uitschakelt maar de baan wel actief laat blijven  vraag ik me af.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #619 Gepost op: 11 December 2018, 13:24:18 »

Ah, oké. Had ik het verkeerd begrepen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #620 Gepost op: 11 December 2018, 13:54:08 »

Hoe die schakelaar in Koploper het automatisch rijden uitschakelt maar de baan wel actief laat blijven  vraag ik me af.
Je moet je bedenken wat je precies wilt beveiligen, maar bij de speciale acties heb je wat mogelijkheden, zoals een noodstop, het stoppen van een loc in een bepaald blok, het stoppen van het automatisch rijden. Maar omdat de brug zich bij mij in een blok bevindt, kun je ook een combinatie van logische actie en variabele route maken waarbij je dat blok voor alle treinen blokkeert.
Wil je voorkomen dat je per ongeluk gaat rijden als de brug nog open staat, is dat de meest logische keuze. Wil je zeker zijn dat er niks mis gaat als je tijdens het rijden de brug opent, dan is een noodstop via de speciale actie de meest veilige.
En je kunt het natuurlijk ook combineren. 

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #621 Gepost op: 11 December 2018, 17:00:19 »

Vandaag een nieuw woord geleerd, kogelsnapper. Het ding dat rechts zit (althans een deel ervan, het andere deel zit op het brugdeel), blijkt zo te heten. Het zorgt ervoor dat de rails uitgelijnd blijft t.o.v. elkaar en klemt de brug in gesloten toestand iets vast. Samen met de scharnieren die het geheel wat naar beneden duwen, moet dat voldoende zijn voor een betrouwbare ravijnoversteek door de treinen.
Links de schakelaar die contact maakt zodra de brug helemaal naar beneden is, dus pas als die klem zit in de kogelsnapper. Dat contact geeft een bezetmelding, waar ik vervolgens in koploper iets mee kan doen.



Hier moet alleen nog iets van bescherming komen zodat je niet blijft haken achter de schakelaar of kogelsnapper.

Ook de sporen op de brug zijn elektrisch aangesloten, dus er kan weer worden gereden.
De programmering van de brugbeveiliging moet nog wel gebeuren.

groet, Huub (droomt vannacht vast van kogelsnappers)
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #622 Gepost op: 11 December 2018, 19:48:37 »

Nog even terugkomend op dit
kun je ook een combinatie van logische actie en variabele route maken waarbij je dat blok voor alle treinen blokkeert.
Niet aan gedacht dat een trein die in een vaste route rijdt zich van zo'n verbod in een variabele route niks aantrekt (ja, ik kwam erachter voor een trein het ravijn inreed  Cheesy ).

Ik heb nu het volgende gedaan:
- logische actie die reageert op de bezetmelding die van de brugschakelaar komt, de output wordt geïneverteerd (dus de logische actie is waar als de brug open is, niet waar als de brug dicht is)
- de noodstop die al reageerde op een noodstopschakelaar reageert nu ook als bovenstaande logische actie waar wordt (dus als de brug geopend wordt)
- een speciale actie meldt blok 201 (waarin de brug zit) handmatig bezet, zolang bovenstaande logische actie waar is

Die speciale actie zorgt ervoor dat wanneer ik de noodstop ophef terwijl de brug nog niet dicht is of gewoon de brug nog niet heb gesloten als ik begin met rijden, er toch geen treinen richting de brug gestuurd kunnen worden, ook niet als ze in vaste route rijden.

Kortom, het is in Plettenburg weer een stukje veiliger geworden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #623 Gepost op: 11 December 2018, 19:58:43 »

(ja, ik kwam erachter voor een trein het ravijn inreed  Cheesy ).


"Trein rijdt zich te pletter in Plettenburg" was anders best een aardige krantenkop geweest.   Tongue

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #624 Gepost op: 11 December 2018, 20:11:23 »

En dan het liefst met beelden van geplette Preisers zeker?  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #625 Gepost op: 11 December 2018, 20:37:50 »

Ja, en van die reddingshond!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #626 Gepost op: 11 December 2018, 20:57:58 »

Interessant! Ik heb ook nog een onbeveilgde uitneembare (nood) brug...
Tot nu toe overigens nog niet een probleem geweest of tot bijna ongelukken geleid.  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #627 Gepost op: 13 December 2018, 20:48:02 »

Het klapdeel is inmiddels klaar, bouwkundig tenminste.  Smiley
Aan afwerking moet zo'n beetje alles nog worden gedaan.
Ik heb gekozen om de achtergrond aan het klapdeel te bevestigen, maar is wel vrij eenvoudig los te halen. Het zit met drie boutje en moertjes vast.

In gesloten toestand


En geopend.


Hoewel er geen risico is dat er bij het openen materieel wordt geplet door de achtergrond, is het wel de bedoeling dat er nog een stootbuffer komt, gecamoufleerd als...
Nog niet echt een idee, misschien een stapel kisten of zo.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #628 Gepost op: 15 December 2018, 12:46:51 »

Even een stukje ergernis van me afschrijven.

Voor de aandrijving van de wissels in het zichtbare deel maak ik gebruik van servo's, aangestuurd door de servoswitch van Rosoft.
Dat werkt prima, maar door het gedrag bij inschakelen (servo gaat dan naar de nulstand om sluiting bij Tillig-wissels te voorkomen) niet echt geschikt voor andere toepassingen zoals slagbomen of hekken.
Voor dat doel heb ik al eens een Esu switchpilot aangeschaft. Met de eigen servo's werkt die prima, met andere servo's heb ik geen goede resultaten. Erg jammer dat de Esu servo's belachelijk duur zijn, waardoor de behoefte om naast de treinen iets te laten bewegen op je baan, al snel strandt in de portemonnee.

Digikeijs heeft ook zoiets, maar dan veel goedkoper. Maar werkt het ook?
Ik kon voordelig een startset overnemen, dus daar vanmorgen eens mee gespeeld.

In de korte beschrijving staat:
Iedere uitgang heeft ook nog een extra schakel uitgang om bijvoorbeeld een lamp of ontkoppelrail te schakelen.

In de uitgebreide beschrijving is het dit geworden:
Daarbij heeft de decoder ook nog eens 4 aan-uit schakeluitgangen die ge-lijktijdig op [sic] apart kunnen schakelen afhankelijk van de gewenste configuratie.

Zal wel om dezelfde schakeluitgangen gaan, toch?
Nou, dat is helemaal niet zeker, want onder het kopje Schakeluitgangen (b)lijkt de schakeluitgang toch iets anders te zijn dan de extra schakeluitgang.

De schakeluitgangen hebben een FET schakelaar naar GND. De extra schakeluitgangen voeren de gemeenschappelijke plus.

Een schakeluitgang die een gemeenschappelijke plus voert?  Huh?
En het dan ook nog extra schakeluitgang noemen, dezelfde term die je elders in de handleiding in een andere betekenis gebruikt.
Dan maar nameten wat er werkelijk wordt bedoeld. De schakeluitgangen hebben twee aansluitingen, aangeduid met een + en een -.
De vier uitgangen met een + zijn met elkaar verbonden en vormen de plus. Hier schakelt verder niks, althans niet bij mijn exemplaar. De tekening van de AHOB in de handleiding doet echter toch iets anders vermoeden. Geen idee wat nu de bedoeling is.

De uitgangen met een - zijn de daadwerkelijke schakeluitgangen en die schakelen dan naar de GND van de decoder. Van belang als je richtingsgevoelige elektronica zoals led's aansluit.
Voor Intellibox-gebruikers (en andere common ground systemen) is dat wel weer verwarrend, want die kennen de GND als de 'bruine draad', maar dat is niet dezelfde GND als waarnaar wordt geschakeld. Ik zou een waarschuwing daarvoor wel op zijn plaats vinden in een handleiding.

Volgens die handleiding moeten ook zowel POWER als SIGNAL op de digitale spanning worden aangesloten om de module een ander adres te geven. Op dit moment geen probleem, maar eenmaal onder de baan gemonteerd is dat erg lastig.
Nu staat precies hetzelfde ook in de handleiding van de DR4018 en blijkt het met de POWER op een externe spanning aangesloten ook gewoon te werken.  
Ik neem aan dat het ook hier een onvolledigheid in de handleiding is, maar verder niet geprobeerd.

De laatste uitdaging is dan nog hoe je de servo's moet aansluiten, want hoewel die in dezelfde set worden meegeleverd, heb ik niks gevonden waaruit moet blijken hoe dat moet. Dat het stekkertje op de drie pinnetjes moet, zullen de meeste mensen wel begrijpen. Maar het stekkertje kan op twee manieren geplaatst worden. Wat is de goede en kan het kwaad als ik het verkeerd doe?
Ik weet dat de aansluitvolgorde niet bij elke servoleverancier gelijk is, maar bij meegeleverde servo's is het toch niet teveel gevraagd om dit aan te geven?
Uiteindelijk werkt de decoder, duurtestjes moeten uitwijzen of deze geschikt is voor de genoemde toepassingen.

Maar de ergernis overheerst weer. Hoe krijgt een fabrikant het voor elkaar dat ze zo structureel handleidingen in de categorie bagger meeleveren? Zoiets straalt volgens mij ook af op de perceptie die potentiële kopers hebben bij de producten. Als de handleiding al zo slecht is, hoe zit het dan met de producten zelf?
Dus bij deze een gratis advies voor Digikeijs. Ga een keuze maken, maak of eenvoudige producten voor een specifiek doel, waar het zich min of meer vanzelf wijst hoe je het moet aansluiten en er dus niet meer nodig is dan een eenvoudige handleiding, of ga verder met de ingeslagen weg met producten die uitgebreide mogelijkheden hebben, maar ga dan eindelijk eens zorgen voor fatsoenlijke handleidingen.

Zo, die ergernis is er weer vanaf.  Grin

groet, Huub

« Laatste verandering: 15 December 2018, 14:00:02 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #629 Gepost op: 15 December 2018, 13:48:42 »

Ik zeg niks.... Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: