Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 157   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 896583 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #120 Gepost op: 7 Maart 2016, 20:48:20 »

'Bewaken' dat Schutzsignal en het armsein naast de Engelsman nou hetzelfde spoor  Huh?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #121 Gepost op: 7 Maart 2016, 21:06:39 »

Dat armsein is bedoeld als groepsuitrijsein. Dat geldt dan voor meerdere sporen. Ieder spoor krijgt dan wel zijn eigen schutzsignal.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #122 Gepost op: 7 Maart 2016, 22:05:39 »

HHmmm...dan moeten er 2 'dingen' per spoor op 'veilig' komen voordat de trein vertrekt.
Waarom? Kostenbesparing: 3 x Schutzsignale + 1 armsein is goedkoper dan 3 armseinen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #123 Gepost op: 7 Maart 2016, 22:35:13 »

Het armsein geldt alleen voor treinbewegingen, het andere zowel voor trein- als rangeerbewegingen. Maar daarmee kun je weer niet de vrije baan op.
Dus voor sporen waar vanaf zowel trein- als rangeerbewegingen voorkomen, moet je beide hebben (in principe, er zijn ook andere mogelijkheden).
Door het armsein pas daar te zetten waar verschillende sporen bij elkaar komen, kun je besparen op het aantal armseinen. Wordt overigens voornamelijk bij goederensporen gebruikt, bij reizigerssporen is het een zeldzaamheid.
Bij het oudere type lichtseinstelsel wordt het ook nog toegepast, bij het nieuwe weet ik het eigenlijk niet.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #124 Gepost op: 8 Maart 2016, 06:23:24 »

Mag een rangerende trein die voorbij een veilig Schutzsignale mag rijden dan ook voorbij het armsein wat op onveilig staat?
Of is alleen het stukje tot aan het armsein vrij gegeven door een veilig Shutzsignale?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #125 Gepost op: 8 Maart 2016, 07:40:35 »

Ik denk dat die 2 signalen op elkaar afgestemd zullen zijn.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #126 Gepost op: 8 Maart 2016, 08:35:22 »

Even een grote stappen snel thuis uitleg van hoe dit bij de Bundesbahn werkte. Inmiddels is het wat anders geworden.
Er is een strikt onderscheid tussen trein- en rangeerbewegingen.
Een trein rijdt van station naar station en heeft een treinnummer, een rangeerdeel blijft binnen een station en heeft geen treinnummer.
De grens van het station wordt aangegeven door de Rangierhalttafel. Rangeerdelen mogen niet voorbij dit bord, treinen wel.
Je hebt dus seinen die alleen gelden voor rangeerbewegingen, die alleen gelden voor treinbewegingen en die voor zowel rangeer- als treinbewegingen gelden.
Het eerder genoemde Wartezeichen geldt alleen voor rangeerbewegingen, een trein hoeft zich hier niks van aan te trekken.
Het Hauptsignal gold alleen voor treinbewegingen, een rangeerdeel hoeft zich daar niks van aan te trekken. En het Schutzsignal geldt zowel voor trein- als rangeerbewegingen.
Dus op mijn baan gaan zowel het Schutzsignal als het armsein op veilig, als er een trein richting de catacomben vertrekt. Maar als ik gewoon binnen het station blijf rangeren, gaat alleen het Schutzsignal op veilig en blijft het armsein op onveilig staan.

Het armsein werkt in dit geval dus als Gruppenausfahrsignal. In plaats van een hoofdsein voor ieder spoor apart, is die voor een paar sporen (in mijn geval twee) gecombineerd.
Een voorbeeldje uit de praktijk (Koblenz-Lützel)
Hier zie je de een rijtje Schutzsignale staan (je ziet de achterkant).


Nog wat uitvergroot


En als je je dan omdraait, zie je het Gruppenausfahrsignal.


Dit soort seinen kunnen in Duitsland trouwens ook helemaal ontbreken als de situatie dat toelaat. In dat geval wordt er met borden en/of mondelinge toestemmingen gewerkt.

groet, Huub


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #127 Gepost op: 8 Maart 2016, 10:13:14 »

Ik snap 'm helemaal  Duim omhoog
Maar dan ontbreekt bij jou het Rangierhalttafel dus nog (of die staat buiten beeld)  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #128 Gepost op: 8 Maart 2016, 10:21:08 »

De Rangierhalttafel staat (vanuit het station gezien) vlak voor het inrijsein en dus typisch een meter of 600 vanaf de laatste wissel. Het doel hiervan is te voorkomen dat een rangeerdeel het stationsgebied verlaat een daarmee ongeoorloofd de vrije baan op rijdt.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #129 Gepost op: 8 Maart 2016, 10:22:18 »

Die staat achter die achtergrondplaat die voor de foto was neergezet.
Als hij niet stiekem is weggehaald....  Cool

Kortom, staat er nog niet, komt nog wel.  Cheesy

edit:
Tussen loc en eerste rijtuig bevindt zich de scheiding tot waar ik vanuit het station nog kan rangeren. Dus daar komt ook de Rangierhalttafel te staan. In mijn geval geen 6-7 meter, maar ca. 1 meter voorbij het laatste wissel. Modelspoor is compromissen sluiten...
« Laatste verandering: 8 Maart 2016, 10:29:43 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #130 Gepost op: 8 Maart 2016, 10:27:13 »

 Grin  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #131 Gepost op: 8 Maart 2016, 13:12:04 »

Kijk nou eens, de Rangierhalttafel blijkt er wel al te staan...  Wink


Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #132 Gepost op: 8 Maart 2016, 14:07:26 »

 Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #133 Gepost op: 4 Juli 2016, 18:40:23 »

Poeh, alweer bijna vier maanden verder.
Door allerlei oorzaken, variërend van andere prioriteiten tot gewoon geen zin, ligt het allemaal een beetje stil.
Maar wel afgelopen zaterdag naar Houten geweest. Redelijk veel ruimte in de hallen, maar zo op het oog behoorden de afwezige handelaren niet tot de categorie waar ik wel eens wat koop.
Er leek ook wat minder publiek te zijn dan ik van voorgaande edities gewend ben, kortom ideale omstandigheden voor een bezoek.
Als het zo altijd zou zijn, zou ik er misschien wel vaker naar toe gaan.  Smiley

Het verlanglijstje met ooit nog eens aan te schaffen modellen is weer met drie rijtuigen verminderd.
Een analoge loc kan zich gaan opmaken voor digitale inzet.
Maar bovenal, ik herbeleef het oude schoolreisjesgevoel weer met een bustype dat ik me daarvan herinner.



Geen idee of die ooit irgendwo in Deutschland kwamen, maar voor jeugdherinneringen moet je soms een oogje dichtknijpen.  Wink

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #134 Gepost op: 7 Juli 2016, 19:01:44 »

Zo is dat! Dat type bus kan ik me nog goed herinneren, die reden vroeger ook bij de GSM, volgns mij LAD inhuur. De Lobithse AutobusDiensten. Wat een tijden....

Grtz,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 157   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: