Als dit kastje t.z.t. geïnstalleerd en wel is, kan jouw personeel misschien wel een YouTube-filmpje maken, terwijl jij het bedient?
Geen personeel aanwezig vandaag, dus geen filmpje, maar wel een rits plaatjes die hopelijk duidelijk maken hoe het werkt.
Een buurtgoederentrein, irgendwo in het lokale gebrabbel ook wel Übergabe genoemd, met een ketelwagen die naar het aansluitspoor moet.
De trein rijdt via spoor 4 naar de andere kant van het station, waar de Fahrdienstleiter zetelt.
De Fahrdienstleiter waakt immers over het fel begeerde object, de sleutel waarmee naar het aansluitspoor gereden kan worden.
Normaal zit die sleutel hier en kan er zo niet worden uitgehaald.
Na omdraaien kan dat wel.
De sleutel is verwijderd, Koploper kan nu geen treinen meer naar spoor 1 sturen. Handmatig kan dit nog wel.
Het personeel van de buurtgoederentrein krijgt de sleutel mee. Nu is ook duidelijk waarom er altijd twee man op dit soort treintjes zat, alleen is zo'n sleutel niet te tillen.
Als rangeerdeel verder tot voorbij de wissels, maar natuurlijk wel stoppen voor de Rangierhalttafel.
Na wisseling van de rijrichting wordt er naar spoor 1 gereden.
Het sein toont Hp00, ook als rangeerbeweging mag hier niet voorbij worden gereden.
De overweg is nog open
en de Gleissperre (stopontspoorblok) ligt ook nog dicht
Hier komt het sleutelkastje in beeld
De sleutel gaat in het sleutelkastje en wordt omgedraaid.
Nu kan de schakelaar voor de Gleissperre worden bediend, maar het is slimmer om eerst de aanvraag te doen om de overweg te sluiten. Dit kan ook later, maar er kan wat tijd overheen gaan voor de overweg daadwerkelijk sluit. Het moet namelijk een bediende overweg voorstellen en daarvan is het erg onwaarschijnlijk dat die weer dicht gaat terwijl hij nog niet helemaal open was, iets wat bij een AHOB wel kan. Ik heb dus Koploper zo ingericht dat wanneer de bomen open gaan, dat altijd helemaal gebeurt en dan ook de eerste 2 minuten de overweg niet opnieuw dicht gaat. Het wegverkeer moet tenslotte wel een beetje kans hebben om de overweg over te kunnen. Zolang de bomen open zijn kan er geen rijweg over de overweg worden ingesteld.
We hebben geluk, de overweg gaat direct dicht.
Dan eerst de Gleissperre wegklappen door de rechtse schakelaar naar beneden te doen.
Met dit als resultaat
Dan kan het schuifje naar rechts
Daardoor wordt ook de linkerschakelaar niet meer geblokkeerd en kan daarmee het wissel worden omgezet.
Als aan alle voorwaarden is voldaan (overweg gesloten voor het rangeerdeel, Gleissperre weggeklapt en wissel omgelegd) komt na enkele seconden het sein uit de stand stop en toont Sh1, voorbijrijden voor een rangeerbeweging toegestaan.
Als het rangeerdeel op het aansluitspoor is, valt het sein weer terug in de stand Hp00
De wagen kan worden weggezet op de gewenste plek.
Als de lok weer het aansluitspoor heeft verlaten, gebeurt het hele riedeltje omgekeerd.
Wissel weer recht
Schuifje naar links, het wissel kan nu niet meer worden omgezet
Gleissperre weer dicht
Overweg weer vrij melden. Of die daadwerkelijk opengaat, ligt aan de rest van het treinverkeer.
Sleutel weer eruit
En weer terugbrengen naar de Fahrdienstleiter.
Pas als de sleutel weer op zijn eigen plek is, kan er weer automatisch naar spoor 1 worden gereden.
En voor wie nu zwaar teleurgesteld is dat het foto's zijn en geen filmpje, gewoon heel snel door dit bericht scrollen, lijkt het net een film...
groet, Huub