Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899179 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #360 Gepost op: 19 Oktober 2017, 18:56:14 »

Vandaag kwam er weer een lading snoepjes binnen. Zoals gebruikelijk weer een soort waar ik niks aan heb, maar de Lipperaner waren wel zo aardig om er nog wat ander spul bij te doen.

Een boel zakjes van Weinert, alles bedoeld om een deel van de baan de illusie van mechanische beveiliging te geven.


En de "Einheitshilfgerätewagen" van Esu/Pullman. Deze bestond al in een poespas-versie, maar is er nu ook in uitgeklede vorm voor een aanzienlijk prettiger prijs.


Al eerder was ik tot aanschaf overgegaan van een seinhuis dat mij aansprak en tegen de gewoonte in eerst geverfd en daarna pas in elkaar gezet.


Hoewel het vrijwel af is, moet er nog een laatste poetsvervuilbeurt over. Maar daarvoor moet eerst de naam van het seinhuis bekend zijn en daarvoor is het minimaal noodzakelijk dat de eerste letter bekend is van hoe Irgendwo nu eigenlijk gaat heten. De gebruikelijke benaming van een Duits seinhuis bestaat uit de eerste letter van de plaatsnaam en een toevoeging om aan te geven welk seinhuis het betreft. De f staat dan meestal voor "Fahrdienstleitung". Overigen bestaan hier weer bijna net zo veel uitzonderingen op als er seinhuizen bestaan, het blijft tenslotte Duitsland.
De N van Neuwitz maakte lange tijd een grote kans, maar vond ik eigenlijk wat te veel Ossi klinken, terwijl ik echt een Wessi-baan heb.
Ook de I van Irgendwo maakte een kans, maar vond ik toch wat afgezaagd.

Uiteindelijk is het, met nog een klein voorbehoud, de A geworden. Het is de Duitse vertaling van een voormalige Nederlandse gemeente, bestaat niet als plaats in Duitsland, maar heeft wel een vliegveld en geeft heel globaal aan waar mijn baan is gesitueerd.

groet, Huub


 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #361 Gepost op: 19 Oktober 2017, 19:10:21 »

Verwijs je nu naar Allgäu Airport Memmingen?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #362 Gepost op: 19 Oktober 2017, 19:28:01 »

Daar kan ik in de Nederlands vertaling niks van maken.  Grin

Ik doelde op vliegveld St. Gallen - Altenrhein in Zwitserland, bij het dorp Altenrhein.
In het Nederlands natuurlijk Oudenrijn, tot 1954 een zelfstandige gemeente, nog altijd algemeen bekend en voor mij op zichtafstand.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #363 Gepost op: 19 Oktober 2017, 19:31:43 »

Aha, een vliegveld in Zwitserland. Tja, dat had ik niet verwacht met jouw Duitse voorbeeld.
Maar Altenrhein is wel een goeie naam!   Duim omhoog

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #364 Gepost op: 19 Oktober 2017, 20:01:05 »

Geïnspireerd door Jan (44) met de kabelkanalen ed. Weinertzooi?  Cheesy

Altenrhein.....klinkt erg Zwitsers...  Grin Cool Lips Sealed
« Laatste verandering: 19 Oktober 2017, 20:40:02 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #365 Gepost op: 19 Oktober 2017, 20:23:33 »

Inderdaad vormt Jan een belangrijke inspiratiebron.
Ik heb bij hem eigenlijk het eerst gezien wat het effect van dat Weinertspul kan zijn.
Al is het nadeel van hem als inspiratie wel dat het zo goed als kansloos is om iets specifieks in zijn draadje terug te vinden als je het niet direct noteert.  Cheesy

Hmm, je vindt het Zwitsers klinken...
Oke, er rijden Zwitserse treinen bij mij rond, maar het is wel een Duitse baan.
Misschien moet ik er nog iets aan toevoegen.
Autobahnkreuz Altenrhein, roept dat al meer een Duits gevoel op?   Huh? Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #366 Gepost op: 19 Oktober 2017, 20:44:59 »

Of iets er achter zoals bijvoorbeeld 'Neuhaus am Inn'
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #367 Gepost op: 19 Oktober 2017, 21:52:12 »

Een e erachter, dan is het wel een bestaande Duitse plaats.  Smiley
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #368 Gepost op: 27 Oktober 2017, 19:39:01 »

Even een tussendoortje.
Ik ben sinds mijn bezoek aan Denemarken in het bezit van een Hbis wagen in DSB-uitvoering van het merk McK.
Van Brawa had ik al een soortgelijke wagen, maar dan in DB-uitvoering.
Kunnen deze wagens de directe vergelijking aan?

De Brawa


De McK


De verschillen zijn minimaal. sommige zaken zijn bij McK mooier weergegeven, andere bij Brawa. Alles bij elkaar staat de Brawa voor mij net een treetje hoger, de wat vlak weergegeven aspotten bij McK geven daarvoor de doorslag. Maar of ik de wagens uit elkaar zou kunnen houden als ik ze zonder voorinformatie voor mijn neus zou krijgen, vraag ik me af.

Buiten mededinging, want een ander type wagen (een Tbis), maar voor de aardigheid ook nog een Roco-model ter vergelijk.

Hoezeer ik Roco ook apprecieer, dit model blijft wel achter bij de andere twee merken. In een trein valt hij niet negatief uit de toon, maar de foto's zijn daarin onverbiddelijk.
Rijeigenschappen heb ik nog niet kunnen vergelijken. De Roco rijdt goed, de Brawa en McK hebben nog niet gereden op mijn baan.

Nog een vergelijking, nu tussen Brawa en ESU-Pullman. Twee wagens die weliswaar niet gelijk zijn, maar wel dezelfde basis hebben, namelijk de Behelfsgepäckwagen van Brawa en de Einheitshilfsgerätewagen van ESU-Pulmann

De Brawa


De ESU-Pullman


Hier vind ik het verschil wel duidelijk. Het slechtere verfwerk van de ESU kan nog te wijten zijn aan de "lastige" kleur geel, maar bij de Brawa ziet het er allemaal wat fijner uit. Paradoxaal genoeg lijkt dit o.a. te komen doordat Brawa de kunst van het weglaten wat beter beheerst.
Vooral de draaistelen vind ik bij Brawa veel mooier weergegeven.
De bewieroking van ESU(-Pullman) die ik her en der op fora lees, kan ik in elk geval niet goed plaatsen.
Het model is beslist niet slecht, maar mocht Brawa in de toekomst nog eens met zo'n Hilfsgerätewagen uitkomen, zal de ESU hoogstwaarschijnlijk zijn plek weer moeten afstaan.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #369 Gepost op: 27 Oktober 2017, 20:38:08 »

Geinige vergelijking  Duim omhoog

McK en Brawa kan ik ook erg waarderen, waarbij ik McK nog iets geschikter vind voor de harde dagelijkse inzet.

Paradoxaal genoeg lijkt dit o.a. te komen doordat Brawa de kunst van het weglaten wat beter beheerst.
ESU voelt inderdaad wat theatraler.

Nogmaals, bedankt voor de plaatjes!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #370 Gepost op: 27 Oktober 2017, 20:47:03 »

Welke koppelingen steken er in die wagens?

Zo'n Hbis zou ook nog wel eens in Waldijk kunnen binnenrollen  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #371 Gepost op: 27 Oktober 2017, 21:02:17 »

Bij alle drie de leveranciers een standaard NEM kortkoppelschacht. Dus wat jij wil.

Fabriek af leveren ze er alle drie een NEM beugelkoppeling bij.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #372 Gepost op: 27 Oktober 2017, 21:02:58 »

Sydborg heeft enkele van die wagens van McK en eentje van Brawa. En ik onderschrijf jouw conclusie. Het is - in goed Nederlands - een close call.
Ondanks dat McK een Deens merk is, heb ik maar een zeer lichte voorkeur in dit geval. M.a.w.: die Brawa wagens zijn gewoon ook heel goed.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #373 Gepost op: 27 Oktober 2017, 21:07:19 »

Bij alle drie de leveranciers een standaard NEM kortkoppelschacht. Dus wat jij wil.

Fabriek af leveren ze er alle drie een NEM beugelkoppeling bij.

Ik bedoel "wat zit er nu in?'
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #374 Gepost op: 27 Oktober 2017, 21:24:40 »

Er zit Roco universeel in, die kortkoppelende beugelkoppeling.
Dat hebben bij mij bijna alle goederenwagens en locs.
Rijtuigen hebben de gewone roco kortkoppeling.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: