Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899033 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #450 Gepost op: 21 Januari 2018, 14:28:56 »

Ik denk dat het probleem met name in combinatie met de helling ontstaat.
En dat is natuurlijk ook niet zo gek, waarom zou een Deens rijtuig hellingen moeten kunnen nemen?   Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Baureihe06
Full Member

Offline Offline

Berichten: 132


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #451 Gepost op: 21 Januari 2018, 15:22:51 »

Gelukkig is Denemarken vlak.

Daarom zijn de wagons ook aangepast, deze hoeven geen hellingen of oneffenheden te berijden.
Draaistellen hoeven dan ook alleen maar te draaien en bevatten geen veren of inrichtingen om oneffenheden te nemen.  :Smiley

Ik zou die wagon dan maar snel weg doen en een Duitse er voor in de plaats zetten.
Daar hebben ze wel hellingen en zo. Grin

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #452 Gepost op: 28 Januari 2018, 18:41:38 »

Na een weekje af en toe wat rijden, durf ik heel voorzichtig te concluderen dat de herlegging van de sporen nuttig is geweest.
Zelfs de Deen is niet meer ontspoord.  Duim omhoog

Dus weer tijd om me met leukere dingen bezig te houden.
Een van de dingen die vrij hoog op de lange to do list staat, is de front/sluitseinen aanpassen van het S-Bahn stuurstandrijtuig.
De loc is alweer een aantal maanden voorzien van een printje, iets soortgelijks moet nu ook voor het stuurstandrijtuig worden gemaakt.
Dan nog een functiedecodertje erbij om het geheel aan te sturen.

Wat betreft die functiedecoder, heeft iemand daarvoor nog een goed advies? De laatste keer dat ik een functiedecoder heb gekocht is minstens 10 jaar geleden en ik ben niet echt meer op de hoogte van wat er op de markt is. Het enige wat aangestuurd moet worden, zijn het front en sluitsein. Twee uitgangen is dus voldoende. En dan zo goedkoop mogelijk, zonder uit te komen bij de categorie zooi.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #453 Gepost op: 28 Januari 2018, 18:59:07 »

Op basis van recente ervaring, adviseer ik geen digikeijs te nemen...  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #454 Gepost op: 28 Januari 2018, 21:27:31 »

Lokpilot 52460 Fx v4.0 is een prima functiedecoder.
« Laatste verandering: 28 Januari 2018, 22:17:36 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #455 Gepost op: 28 Januari 2018, 21:45:32 »

Ik vind de Esu aan de prijzige kant. Niet onoverkomelijk, maar als het goedkoper kan, zou wel mooi zijn.

Jakop, had je er een technisch probleem mee?

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #456 Gepost op: 28 Januari 2018, 22:00:47 »

2 gekocht, 1 doet niks meer na 1 dag, nr. 2 reageert sinds een week niet als richting wordt gewisseld.
Service ticket aangemaakt bij Digikeijs op 29-12 en later nog een keer gemaild en nog geen reactie. Lees zelfde verhaal elders...

Geen idee of de Brelec's nog verkrijgbaar zijn die ik in mijn SGMm aantrof en anders inderdaad de LoPi voor -net wat je zegt- wat te veel geld als je alleen front- en sluitseinen wil schakelen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #457 Gepost op: 28 Januari 2018, 22:19:29 »

Brelec is nog te koop. Over deze functiedecoders was ik destijds uitermate tevreden!!! Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #458 Gepost op: 29 Januari 2018, 08:47:40 »

Dat zijn prettiger prijzen.  Duim omhoog
En de ervaring klinkt positiever dan bij digikeijs.
Dank voor de reacties.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #459 Gepost op: 2 Februari 2018, 16:03:35 »

Elk jaar als er in Nürnberg een niet nader te noemen beurs wordt gehouden, ontspinnen zich heftige discussies tussen de spoorminnende burgemeesters van diverse steden en dorpen over de diverse fabrikanten die zich op die beurs presenteren.

De burgemeester van Gertwiller en Sydborg, in welke plaatsen naar men mag aannemen een Nederlandse tram volstrekt nutteloos is, is erg blij met de aankondiging van de Hondekop door Artitec en koppelt daar een vergaande kwalificatie aan:
Citaat
Ja, dit is zonder meer het grootste modelspoor nieuws voor Nederland in heel erg lange tijd. Artitec heeft zich hiermee wat mij betreft definitief bij de A-merken geschaard.

Sterker nog: voor mij worden merken als Artitec, LS Models, ACME, NMJ en McK (Deens en voor de meesten onbekend, maar op hetzelfde hoge niveau) zo langzamerhand belangrijker dan Roco, Märklin en Piko.

De burgemeester van Weert is een wat andere mening toegedaan:
Citaat
Ben ik niet helemaal met je eens Gert. Piko, met vooral nu de super 2200, is zeker zo belangrijk als Artitec. Men luistert ook goed naar wat de (Nederlandse) klant wil. Märklin is inderdaad volkomen onbelangrijk (geen 1:87, vrij weinig Nederlands) en Roco loopt in belang steeds sterker terug, maar heeft nog wat troeven achter de hand (Plan T en V in nieuwe varianten). Fleischmann is het niet meer echt. McK: hun goederenwagens zijn zeer bruikbaar en zeer fraai (heb er zelf ook wat). NMJ is voor een zeer kleine markt en alleen LS Models en A.C.M.E. zijn inderdaad interessant voor een bepaalde markt (maar zeker niet (meer) voor de Nederlandse). Overigens: iemand al iets over ExactTrain gehoord? Verder is dat geluid van die HK-4 wel erg vreemd, lijkt wel een Australische dieseltrein....

Daarbij gesteund door de burgemeester van Waldijk.
Citaat
Ik ga wel met je mee Frank, wat Piko betreft. De 2200 is prachtig en bijvoorbeeld ook een Bm 235 die ik van ze heb. Het is geen LSM, maar de Roco's voorbij.

Leuk natuurlijk, al die meningen, maar snijden ze ook een beetje hout?
Nou ja, van dat geluid eigenlijk wel. Ik heb nog nooit een Australische dieseltrein gehoord, maar ondanks dat het geluid bij het grote voorbeeld is opgenomen, kwam het ook hier vreemd over.
Over de rest, als ik de burgemeester van Plettenburg mag geloven, valt daar nog wel wat op af te dingen.

Hij had zich ooit verheugd op een rode DE-1 en/of gele DE-2 voor het grensverkeer naar Nederland, maar vond de uiteindelijke uitvoeringen niet goed genoeg smoelen om de vrij forse aankoopprijs te rechtvaardigen. In Plettenburg zal er op de sporen dus geen Artitec te vinden zijn en het is niet te verwachten dat dat op korte termijn verandert. Dus ook geen oordeel over de (rij)technische kant

Met LS Models des te meer ervaring, zowel gemotoriseerd als ongemotoriseerd. En het oordeel is tamelijk hard, leuk voor in de vitrine maar niet zomaar geschikt voor op de baan. Dat de combinatie van helling en boog niet ideaal is, kan het materieel niet helemaal kwalijk worden genomen, maar een gewoon wissel van Rocoline mag toch geen onneembare horde zijn? Bij LS denken ze daar blijkbaar anders over. Wel aandacht besteden aan een pleepot achter een geblindeerd raam, maar vervolgens draaistellen monteren die bij het draaien haken aan andere details. Of kortkoppelmechanieken die zoveel braampjes hebben, dat terugveren een kwestie van geluk is.
Als 5% van de aankopen van dit merk zonder aanpassingen aan draaistellen, onderstel en/of kortkoppelmechaniek kon worden ingezet, is het veel. Sowieso denkt LS over vrij essentiële dingen anders dan we in Plettenburg gewend zijn, garantie bijvoorbeeld. Door het structureel negeren van mails en telefoontjes, staat een stammetje Inox-rijtuigen alweer jaren in doosjes en later de vitrine omdat er door een constructiefout niet mee te rijden valt. Probleem is bekend, oplossing schijnt er te zijn geweest, maar als je dat gemist hebt, is het blijkbaar dikke pech, we negeren de klant gewoon.
Maar ook andere modellen hebben hun plaats in de vitrine verdiend door structureel op de meest vreemde plekken te ontsporen, bij de ICR zelfs een exemplaar dat het voor elkaar krijgt midden op een recht stuk rail eruit te wippen. De oorzaak is vermoedelijk ook gerelateerd aan een slecht werkend kortkoppelmechaniek, maar ondanks diepgaand onderzoek nooit met zekerheid gevonden.
Kortom, de liefde voor LS Models is hier wel voorbij. Het overgrote deel staat in de vitrine en zal daar voorlopig ook wel blijven.

Van ACME heeft er een keer een rijtuigstam rondgereden, maar smoelde toch niet lekker (weer dat smoelen, zou die man een oogafwijking hebben of zo  Huh? ) en kon gelukkig zonder verdere kosten weer teruggebracht worden naar de leverancier. Maar het is niet uitgesloten dat Plettenburg nog niet helemaal verloren is voor dit merk. De Duitse Bcm243rijtuigen schijnen te komen. Van LSM was die niet mooi en de kans dat Roco er nog eens mee komt, lijkt vrij klein.

Van NMJ is er nog nooit iets ook maar in de buurt van Plettenburg geweest. Van McK dan weer wel. Erg fraai spul, maar ook hier haperende kortkoppelmechanieken. Waarschijnlijk wel op te lossen, maar de vraag is nog of dat zonder amputaties kan.

Piko is een merk dat toch meer aansluit bij de wensen van de Plettenburgers. Toch rijdt er niet veel van door deze contreien. Belangrijkste reden, het is al aanwezig van een andere leverancier. Er rijdt inmiddels wel één loc Piko-loc nieuwe stijl (de eerder aangeschafte hobbylocs buiten beschouwing gelaten) naar tevredenheid rond. Wellicht komt daar nog wel eens wat bij.

Het overgrote deel van wat hier wel rondrijdt, is van Roco.
In zijn algemeenheid het merk dat naar oordeel van de Plettenburger Behörde nog steeds het beste de balans weet te vinden tussen natuurgetrouwheid en geschiktheid voor inzet op de modelbaan. Maar ook hier helaas uitzonderingen op de regel, variërend van onbegrijpelijke vermijdbare fouten bij het omzetten van voorbeeld naar model, via notoire ontspoorders (vooral bij geduwd rijden) tot het gebruik van inferieure kwaliteit kunststoffen.

Naast de genoemde merken worden de Plettenburger sporen onveilig gemaakt door diverse andere merken, vrijwel zonder uitzondering sterk wisselend in zowel optische als technische kwaliteit.

En wat hebben we nu allemaal aan dit oordeel van een burgemeester van een onbeduidende Duitse plaats?
Helemaal niks natuurlijk, het is ook maar subjectief. Maar ik ben het wel met hem eens...  Cheesy

groet, Huub

« Laatste verandering: 2 Februari 2018, 19:22:55 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #460 Gepost op: 2 Februari 2018, 17:11:11 »

 Grin  Grin  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #461 Gepost op: 2 Februari 2018, 17:49:42 »

 Grin Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #462 Gepost op: 2 Februari 2018, 23:09:46 »

Lachen dit Grin (of is het huilen als het om vermelde rijeigenschappen gaat van sommige van 1:1 naar 1:87 omgezette lievelingen?). Ik heb veel materieel verzameld dat nog nooit rails heeft gezien. Omdat dit binnenkort (hoop ik en ga ik van uit) gaat veranderen, houd ik mijn hart vast.......
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #463 Gepost op: 3 Februari 2018, 09:09:18 »

Het is inderdaad zo nu en dan belachelijk wat je moet modificeren aan een model vóór het fatsoenlijk de baan rond komt.
Ook Roco's helaas... Zo staan er nog 2 bollenwagens aan de kant die tussen Fals-z (van Roco) met Roco kortkoppelingen verbonden standaard ontsporen in bogen. Moet nog uitzoeken of dit een kwestie van gewicht is of te dicht aan elkaar gekoppeld of wellicht de door Huub al genoemde braampjes.
Feit is dat ze behalve de wheatering zo-uit-de-doos zijn...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #464 Gepost op: 3 Februari 2018, 09:59:13 »

VAM wagens van Roco rijden hier met de oerlelijke beugelkoppeling omdat andere kortkoppelingen voor ongemakken zorgen.

Oogt niet echt fraai....

Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: