Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899013 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #465 Gepost op: 3 Februari 2018, 10:31:51 »

Bij Roco zou ik altijd als eerste kijken naar de wielafstand van de assen. Op de juiste maat zetten kan flink schelen in ontsporingen.
En uitgerekend de twee-assers die toch al gevoeliger zijn voor ontsporingen zijn bij dat merk vaak te licht. Gewicht is bij veel merken trouwens wel een dingetje, ik heb wat dat betreft goede ervaringen met de NMRA-richtlijnen voor gewichten van wagens. Het is wel veel werk om het overal te doen en niet alle locs vinden het leuk als het treingewicht flink toeneemt. Maar er rijden op mijn baan een paar wagens met het juiste gewicht probleemloos rond op RP-25 wielen.
Zoals eerder gemeld, gebruik ik voor goederenmaterieel de roco universeelkoppelingen. Aan de ene kant hebben die het voordeel dat ze net wat meer ruimte bieden tussen twee wagens dan "echte" kortkoppelingen, waardoor fout ontworpen kortkoppelmechanieken wat noodzakelijke ruimte krijgen. Maar aan de andere kant hebben ze het nadeel dat ze vrij breed zijn en het palletje voor de voorontkoppeling wel eens uit zichzelf omhoog wil gaan staan, waardoor de koppelingen weer kunnen blijven haken. Vooral bij de gedetailleerde bufferbalken leidt dat tot problemen. In die gevallen probeer ik het eerst met een roco of fleischmann kortkoppeling. Als dat geen soelaas biedt, wordt de bufferbalk wat minder gedetailleerd.  Grin
Bij haperende kortkoppelmechanieken haal ik die volledig uit elkaar om met mes en vijl de scherpe kanten weg te halen. En dan maar hopen dat het helpt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #466 Gepost op: 4 Februari 2018, 20:15:41 »

Tussen al het OH-en keuvelen over leveranciers door, wordt er ook nog wel eens gewerkt in Plettenburg.
Momenteel niet veel dat de moeite van het fotograferen waard is, maar om te voorkomen dat er nog een plaatjesloze pagina komt, toch maar even de telefoon gepakt om tenminste iets in beeld te brengen, hoe oninteressant dat dan ook is om te zien.  Grin


Op het tableau is een drukknopje bijgekomen, de groene.
Het bovenste doorgaande spoor wordt gebruikt als toegang tot het depot en voor de lokale goederentrein.
Om te voorkomen dat het depot onbereikbaar wordt als op dat spoor een goederentrein staat, is het in koploper in twee blokken gesplitst.
Op zich was dat al van begin af aan het geval, ik werkte daar met een virtueel blok. Een blok dat alleen in koploper bestaat, maar op de baan gewoon deel uitmaakt van een ander blok. Die oplossing had als voordeel dat ik met één knop vanuit dat spoor beide kanten op een wisselstraat kon instellen. Het voert wat ver om uit te leggen, maar met de recente aansluiting van de ontkoppelrail was die oplossing niet meer de handigste. Dus in koploper is dat spoor aangepast naar twee blokken die in elkaars verlengde liggen.
Alleen werkte het tableau nu niet meer goed, ik kon daarmee geen wisselstraat meer zetten van dat spoor naar rechts.
Met het extra knopje is dat probleem weer verholpen. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar functionaliteit gaat hier boven schoonheid.
De afwijkende kleur is trouwens wel bewust. Deze knop is uit te schakelen. Er komt namelijk nog een tweede tableau bij de draaischijf en daarmee moet het mogelijk zijn om een trein naar dat bovenste spoor te sturen. Dat kan alleen als ik deze schakelaar tijdelijk buiten werking zet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #467 Gepost op: 4 Februari 2018, 21:17:14 »

Interessant...maar het gaat me (nog?) boven de pet  Undecided  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #468 Gepost op: 6 Februari 2018, 10:33:53 »

Is het zo erg?  Undecided Cheesy

Als er behoefte is aan wat meer uitleg, kan daar natuurlijk voor gezorgd worden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #469 Gepost op: 6 Februari 2018, 12:07:40 »

Huub,
Werkt dit op basis van extern tableau zoals omschreven in de Koploper handleiding?

Dan zou ik ook graag meer info willen hebben. Volgens mij geeft dit namelijk zeer leuke opties, bijv treindienstleider op je eigen station.
(Apart draadje?)
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #470 Gepost op: 6 Februari 2018, 12:48:08 »

Klopt, is op basis van dat externe tableau in koploper.
In antwoord #5 en #12 van dit draadje heb ik er al wat algemene dingen over geschreven en laten zien hoe het paneeltje in elkaar zit.
Misschien daar even op voortborduren? En dan wat mij betreft liefst in dit draadje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #471 Gepost op: 6 Februari 2018, 17:15:37 »

Ik heb destijds gekeken naar de werking van het geheel maar ik kan het niet achterhalen hoe het principe nu werkt en hoe je het aansluit. Ik geef een voorbeeld van mijn idee:

Aan weerszijden van het station stoppen de treinen. Ik als treindienstleider bepaal welke trein waar langs het perron komt, of als het een goederentrien beaamt waar deze langs mag rijden.

Echter wanneer ik alleen wil kijken moet de boel volledig geautomatiseerd moeten kunnen rijden zoals het in Koploper geprogrammeerd is.

Kan dat? En zo ja, hoe werkt dat dan?

 
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #472 Gepost op: 6 Februari 2018, 18:08:36 »

Is het zo erg?  Undecided Cheesy

Ja, vreselijk!  Grin  Wink

Ik denk dat dit (nog) een brug te ver is voor mij. Maar ik kom er ooit wel in mijn Koploper-avontuur.
Ik zal die andere berichten eerst nog eens gaan lezen om het geheugen op te frissen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #473 Gepost op: 6 Februari 2018, 19:34:10 »

Een extern tableau kun je aan- en uitzetten. Als het uit staat kun je met je armen over elkaar kijken hoe koploper treinen over de baan stuurt. Als het aan staat zijn er blokken (en welke dat zijn, heb je in de definitie van dat tableau aangegeven) waar een trein pas automatisch verder rijdt als jij op een knop drukt. Doe jij niets, komt de trein tot stilstand. Je hoeft daarbij niet te wachten tot de trein stil staat, zodra het blok gereserveerd is, kun je die knop drukken. Die knop is op een bezetmelder aangesloten en met die bezetmelding kan koploper wat doen.

In de simpelste variant zoekt koploper na het drukken van die knop zelf weer zijn weg voor de trein.
Op mijn baan heb ik een apart spoortje waar ik mijn buurtgoederentrein samenstel. Voor dat ene blok heb ik een extern tableau gemaakt. Groot woord, want het is precies één schakelaar. Maar de buurtgoederentrein die naar dat spoor gaat, zal niet meer uit zichzelf vertrekken. Ik kan dus wagens wisselen, zonder bang te zijn dat de loc er ineens vandoor gaat. Is de trein weer samengesteld, druk ik op die knop en dan vertrekt die trein weer zodra het kan.

In de uitgebreide variant moet je ook aangeven waar de trein naartoe moet. Je moet dan dus twee knoppen indrukken, de knop van het blok waar de trein staat en de knop van het blok waar de trein naar toe moet. En door achter elkaar knoppen in te drukken, kun je zo een trein over je emplacement sturen.

Het aan- en uitschakelen van het tableau kun je doen met een vinkje in koploper of met een schakelaar die aangesloten is op een bezetmelder.
Bij dat spoortje voor de buurtgoederen moet het altijd werken, dus daar gebruik ik dat vinkje in koploper.
Het tableau dat bij het station hoort, zet ik met een schakelaar aan en uit.
Op zich werkt dit goed, al is het niet altijd zoals ik verwacht/hoop. Ik moet nog eens kijken of ik soms nog iets anders in moet stellen. Dat moet ik eigenlijk al drie jaar, maar waarom moeite doen als dat tableau toch bijna altijd uit staat? Ik wordt er namelijk een beetje simpel van om op deze manier het station te bedienen. Alleen voor spoor 4 staat het vrijwel altijd aan.

Waarom dan toch enthousiast over het tableau? Sinds een paar jaar kun je de knoppen van het tableau ook toewijzen aan de punten handmatige wisselstraat. En die mogelijkheid gebruik ik wel vaak. Daarmee kan ik dus dwars door het automatische treinverkeer heen lekker rangeren in het station. De knoppen zijn dezelfde, de manier waarop ze worden gebruikt, bepaalt of je een handmatige wisselstraat of een automatische wisselstraat instelt. Of dat dubbelgebruik van die knoppen ook zo bedoeld is, weet ik niet. Ik kom het in de help nergens tegen. Maar het werkt wel, dat is het belangrijkste.

Hoe het nu bij mij werkt. Als ik de buurtgoederentrein heb samengesteld, druk ik op de knop dat deze mag vertrekken. Zodra er ruimte is, gebeurt dat ook en de trein rijdt dan naar spoor 4 op mijn station. Daar schakelt de loc over op handmatig rijden. Op mijn bedieningstableau zit een handregelaar en ook een knopje waarmee ik die handregelaar kan toewijzen aan de loc die op spoor 4 staat. Als die loc een automatisch koppeling heeft, kan ik die ook vanaf het tableau bedienen en als de loc dat niet heeft, kan ik de ontkoppelrail bedienen.
Nadat ik kris kras over het station heb gereden, wagens weggezet en/of opgehaald, kan ik de loc weer op spoor 4 zetten voor vertrek. Met een schakelaar op het tableau kan ik dan de handregelaar weer loskoppelen en door op een bepaalde manier een wisselstraat in te stellen, kan ik de loc weer automatisch naar het schaduwstation sturen. En dat allemaal zonder ook maar een keer de muis aan te raken (bedieningsfouten daargelaten).
Ook hier, niet alles werkt precies zoals ik verwacht/hoop, maar er valt prima mee te werken.

En omdat ik 30 jaar geleden mijn modulebaan al met een mobiel bedieningspaneel bediende, wilde ik dat nu weer. De bezetmelders zitten dus in het tableau en zijn via loconet met de baan verbonden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #474 Gepost op: 6 Februari 2018, 19:45:21 »

Moet ik bij het bouwen van mijn baan dan nog rekening houden met extra dingen of kan ik de baan gewoon standaard opbouwen?

Je schrijft dat je extra melders in het tableau hebt gemaakt dus ik ga er vanuit dat  je verder niks extra's hoeft te installeren.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #475 Gepost op: 6 Februari 2018, 20:34:58 »

Je hoeft bij de opbouw van je baan eigenlijk geen rekening te houden met extra dingen.
Het enige wat je nodig hebt is een bezetmelder op basis van massadetectie en natuurlijk de drukknoppen om de bezetmeldpunten te activeren.
En natuurlijk wat instellingen in koploper.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #476 Gepost op: 6 Februari 2018, 21:19:08 »

Hmmm....klinkt zeer interessant! Ik met name mogelijkheden voor mijn blok 24 wat bedoelt is als overgangsblok tussen de hoofdbaan/station en de museumlijn die gevormd wordt door de blokken 25 t/m 29.
Aangezien de blokken 30 - 32 binnenkort in dienst komen, ben ik ook 24 aan het klaarmaken die er naast ligt...

Leuke hobby hebben we toch!  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #477 Gepost op: 7 Februari 2018, 20:02:56 »

Zeker een leuke hobby!
En onderschat daarbij niet het effect op de veiligheid in het land, je moet er toch niet aan denken dat al die hobbyisten niet van de straat zouden zijn.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #478 Gepost op: 7 Februari 2018, 21:32:08 »

Bij de beschouwingen over enkele fabrikanten, werd nog een erg negatieve eigenschap vergeten, namelijk dat er nog steeds locs worden uitgeleverd waar front- en sluitseinen niet apart schakelbaar zijn, zelfs locs met een Plux-aansluting. Roco heeft hier nog wel een handje van en om de klant die daar wat aan wil doen extra dwars te zitten, wordt een print geplaatst, waar het verloop van de printbanen lastig te herleiden is.
Ik heb een niet al te oude 221 diesel die dit euvel dus ook heeft.
Nu vind ik het over het algemeen geen probleem om zonder loc-verlichting te rijden (niet ongebruikelijk in Duitsland in de jaren 80), dan heb je het probleem dus ook niet, maar omdat de loc toch open moest voor een decoderwissel, maar besloten dit schoonheidsfoutje direct op te lossen.

Gelukkig was ik niet de eerste met dat idee, dus na een korte zoektocht op internet vond ik een duidelijke beschrijving waar ik welke draden los moet halen om vervolgens te verbinden met uitgangen van de decoder. De beschrijving was helaas niet helemaal dezelfde uitvoering, de kleuren van de draden waren anders, maar na wat testen, bleek de print wel vrijwel gelijk en in elk geval de aansluitingen van de verlichting op dezelfde plaats te zitten. Daarmee was de beschrijving goed bruikbaar.

Nu kan ik natuurlijk van alles wijsmaken, op een foto zie je het resultaat tenslotte toch niet.
Als ondersteunend bewijs zit er helaas niet meer in dan een wazige foto waarop zowel front- als sluitseinen branden. Voor de aanpassing kon dat niet.



Het is allemaal nog wat fel, maar ik kon zo snel niet vinden welke cv's moeten worden aangepast om dit te dimmen.
Komt nog wel eens.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #479 Gepost op: 7 Februari 2018, 22:12:33 »

Laten ze nu gewoon die sluitseinen eens laten zitten. Bijna nooit nodig en wat is er een dommer gezicht dan een loc met een trein erachter terwijl de sluitseinen van de loc branden? Zie je nog maar al te vaak op tentoonstellingen.
Gelogd

Groet, Frank
Pagina's: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: