Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899102 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #525 Gepost op: 6 Mei 2018, 16:20:29 »

Zorg eerst maar eens dat die er komt... Grin Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #526 Gepost op: 6 Mei 2018, 17:29:57 »

Ja, maar ik kan niet heksen!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #527 Gepost op: 6 Mei 2018, 17:59:13 »

Maar je vermoedde dat zij dat wel kon, waarom zou je het anders in Oudewater willen testen?  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #528 Gepost op: 6 Mei 2018, 18:05:03 »

Het stond al jaren op haar bucketlist en ik wilde wel een dagje uit, vandaar.   Cool

Morgen een nieuwe aanwinst in het Sydborg-draadje (om nog enigszins on topic te blijven).

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #529 Gepost op: 26 September 2018, 20:18:19 »

Citaat
Waarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.

Zo'n 120 dagen geen berichten betekent in dit geval ook tenminste 120 dagen geen bouwactiviteiten of treinverkeer in Plettenburg.
Nu de zomer echt op haar laatste benen loopt, wordt het tijd daar weer eens verandering in te brengen.
Vandaag begonnen met het treinverkeer. Na wat aanloopproblemen en afgezien van de gebruikelijk hikjes van de beruchte merken, reed het boven verwachting. Alleen de Fahrdienstleiter kan nog wel wat herinstructie gebruiken, want de kennis van de bedieningspanelen was duidelijk ver weggezakt.
Uiterlijk als ook de bouwactiviteiten weer zijn begonnen, komt ook de fotograaf weer langs.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #530 Gepost op: 30 September 2018, 10:33:37 »

De fotograaf kwam vandaag al even langs.
Een paar maanden geleden tipte Frank (spoorzeven) over veerbootwagens van Modellbahn Union.
Donderdag ook maar eens besteld en gisteren al bij de buren afgeleverd.





Leuke wagentjes en mijn veerboottrein kan weer een stukje langer worden.

Groet, Huub
« Laatste verandering: 30 September 2018, 15:02:10 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #531 Gepost op: 7 Oktober 2018, 15:42:25 »

Ik heb op mijn baan een spoortje waar de lokale goederentrein, de Übergabe, kan worden samengesteld. Dit spoor ligt goed bereikbaar, ik kan hier een loc met wagens op de rails zetten die dan naar het station wordt gereden. Daar kan ik dan lekker met allerlei knopjes rangeren met die trein, wagens wegbrengen en andere weer ophalen en tenslotte de trein weer terug naar het schaduwstation sturen. Als de trein weer op dat spoortje is, kan ik weer een nieuwe trein samenstellen.
De loc blijft op dat moment in het automatisch verkeer, maar kan niet vertrekken zolang ik geen toestemming geef. Die toestemming gebeurt met een druk op een knop.
Op zich werkt dit leuk, maar alleen met dezelfde loc. Wil ik een andere loc gebruiken, moet ik dat in koploper wijzigen.
Nu vind ik Koploper een prachtig programma, maar tijdens het rijden wil ik er graag zo min mogelijk mee hoeven doen.

Ik heb nu een kleine aanpassing gedaan, waardoor ik voor de Übergabe tussen twee locs kan kiezen, zonder dat ik iets in koploper hoef aan te passen.
In het baanoverzicht is iets van de aanpassing te zien in de rode cirkel.


Twee bloknummers die naar hetzelfde spoor verwijzen. Op de baan is het maar één spoor, maar ik maak koploper wijs dat het twee sporen zijn (dit is trouwens het enorme voordeel van de "omslachtige" manier om je database in Koploper op te zetten, een truc als deze kun je bij "intelligente" programma's die de database op basis van een ingevoerd sporenplan bepalen, wel vergeten).
Beide blokken zijn vrijwel volledige kopieën van elkaar, zelfde eigenschappen, zelfde wisselstraat om het te blok te bereiken en dezelfde bezetmelders. Het enige onderscheid, ze hebben beide een eigen extern tableau. Nu klinkt dat imposanter dan het is, want die bestaan uit niet meer dan een blok en een drukknop. Het verhindert alleen het vertrek van een loc, totdat ik op de drukknop druk.
Met variabele routes regel ik dat altijd dezelfde loc naar blok 801 resp. 802 rijdt.

Het "bedieningspaneel" van het spoor.


De linkerknop is een combinatie van twee externe tableaus. Met de schakelaar omhoog krijgt een trein in blok 801 toestemming om te vertrekken, met een schakelaar omlaag krijgt de trein in blok 802 de vertrekopdracht. In beide gevallen zal de trein terugrijden naar blok 311, daar keren en vervolgens naar blok 301 rijden, alles in automatisch verkeer.
De rechterknop regelt de toegang tot dit spoor. Een Übergabe die vanaf het station in de onderwereld is beland, zal doorrijden naar blok 311. Dan klinkt een bel, waarna ik de trein op dit spoor binnen kan nemen door de schakelaar naar rechts te zetten. Zodra ik de schakelaar weer terug naar links zet, stopt de loc. Zou ik door drukte of gewoon geen zin niet reageren op de bel, zal de Übergabe na 2,5 minuut alsnog doorrijden naar blok 301.

En zo is ook deze situatie mogelijk geworden.


Terwijl de 211 al op het spoor stond, is ook de 260 naar het schaduwstation gestuurd. Ze staan op hetzelfde spoor, maar voor Koploper staat de 211 in blok 801 en de 260 in blok 802. Beide kunnen nu weer met één druk op de knop vertrekken, alleen moet ik er natuurlijk wel rekening mee houden dat ze geen haasje over kunnen spelen. Dus of de 260 zal als eerste moeten vertrekken of die moet eerst van de baan worden gehaald.
Ben ik de 211 en de 260 zat, kunnen ook andere locs worden gebruikt, maar dat vergt dan wel het hanteren van de muis om iets in koploper aan te passen.

Ik heb het nu voor twee locs werkend, maar dit is uit te breiden naar meerdere locs. Wel moet iedere loc zijn eigen blok krijgen en ieder blok zijn eigen extern tableau.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #532 Gepost op: 7 Oktober 2018, 21:22:13 »

Interessant verhaal wat ik eerlijk gezegd nog niet voor de volle 100% begrijp.
Morgen nog eens met een hopelijk meer heldere kop gaan lezen... Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #533 Gepost op: 8 Oktober 2018, 11:30:36 »

Vraag gerust verder als de heldere kop ook niet helpt.  Grin

Naast aandacht voor het lokale goederenverkeer, ook weer verder gegaan met de opbouw van de stad.
Voorlopig bestaat dat vooral uit passen, meten, schuiven en beoordelen.
Net als de stadsontwikkelaars in Waldijk, is ook in Plettenburg het fenomeen bekend dat de fabrikanten het niet altijd even nauw nemen met de maatvoering. Ik wil daar gebruik van maken door wat dieptewerking te creëren, de te kleine gebouwen zoveel mogelijk op de achtergrond, de meer op schaal zijnde meer op de voorgrond.
De bedoeling is dat achter het depot de "Historische Altstadt" komt. Rond een soort van plein komen daar de vakwerkhuizen van Faller en een jeugdherinnering in de vorm van de Freiburger Martinstor (waar het H0-model omgerekend de hoogte van een N-model heeft).
Aan de andere kant van het spoor komt dan het nieuwere gedeelte met het stationsgebouw.
Dat stationsgebouw is ook te klein, maar zolang je geen Preisertjes vlak voor de deuren zet, vind ik het nog wel acceptabel. En op de nu gedachte plek camoufleert het de boog van het spoor. Bedoeling is dat er ook nog een overkapping komt, waarmee het nog wat meer moet lijken dat de sporen gewoon rechtdoor lopen.





Dit idee is nu al een weekje aan het pruttelen en lijkt wel een goede kans te maken het uiteindelijk te gaan worden.
De bussen rijden dan richting een viaduct over het spoor. Natuurlijk moet de grondplaat nog wat bijgezaagd worden, zodat deze niet meer op het dak van het station steunt. En er moet natuurlijk ook een achtergrond komen.
De brandweergarage wordt vermoedelijk ook nog 180 graden gedraaid, ook weer vanwege de dieptewerking. De hoge toren komt dan vooraan te staan, het lage gedeelte meer naar achteren.

Wordt vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #534 Gepost op: 8 Oktober 2018, 12:17:49 »

Vraag gerust verder als de heldere kop ook niet helpt.  Grin

Het verhaal nogmaals tot me genomen hebbende, is mijn conclusie eigenlijk dat je door de truc alleen maar hebt bereikt dat er 2 loks fysiek tegelijk in hetzelfde blok staan en dat je ze op het station tijdens rangeergedoe weer in een andere volgorde naar beneden kan sturen.
Handwerk blijft ze wegsturen en inderdaad wel eerst de voorste.
Wat ik me wel afvraag is, in de situatie dat jij niet reageert op de bel en Koploper na 2,5 minuut de lok naar 801/802 laat rijden, hoe je dan voorkomt dat die op de lok  en/of wagens die daar dan al staan botst.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #535 Gepost op: 8 Oktober 2018, 12:44:33 »

Het verhaal nogmaals tot me genomen hebbende, is mijn conclusie eigenlijk dat je door de truc alleen maar hebt bereikt dat er 2 loks fysiek tegelijk in hetzelfde blok staan en dat je ze op het station tijdens rangeergedoe weer in een andere volgorde naar beneden kan sturen.
Handwerk blijft ze wegsturen en inderdaad wel eerst de voorste.
Volgens Koploper staan ze in verschillende blokken, maar op de baan zijn beide blokken precies hetzelfde stuk spoor.
Overigens hoeven de locs niet fysiek op de baan te staan, zolang ik niet van plan ben ermee te rijden. De gedachte is dus dat ik de ene keer de ene loc gebruik voor de buurtgoederentrein, de andere keer de andere. Maar koploper weet niet beter dan dat beide locs gewoon op de baan staan.
Zolang ik met de linkerschakelaar geen opdracht geef om te vertrekken, zal koploper dat ook niet uit zichzelf doen.
Citaat
Wat ik me wel afvraag is, in de situatie dat jij niet reageert op de bel en Koploper na 2,5 minuut de lok naar 801/802 laat rijden, hoe je dan voorkomt dat die op de lok  en/of wagens die daar dan al staan botst.
De rechterschakelaar die ik moet omzetten om de trein binnen te nemen op dat spoortje geeft in de basisstand een bezetmelding op blok 801 en 802. Als ik de schakelaar niet bedien, kan ook na 2,5 minuut dus geen trein naar die blokken rijden (want bezetmelding). In die 2,5 minuut is er voor deze treinen een variabele route actief met een verbod voor blok 301. Na die wachttijd vervalt dat verbod, waardoor de trein naar blok 301 vertrekt zonder blok 801 of 802 aan te doen.
Het is vooral gedacht om te voorkomen dat gans het raderwerk stilvalt als om wat voor reden dan ook die buurtgoederen trein niet naar dat spoortje kan.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #536 Gepost op: 8 Oktober 2018, 13:22:39 »

Duidelijk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #537 Gepost op: 8 Oktober 2018, 13:50:10 »

Zo zo, om half drie 's middags al een heldere kop?   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #538 Gepost op: 8 Oktober 2018, 13:51:55 »

Ik wel, nu jij nog  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #539 Gepost op: 8 Oktober 2018, 14:05:54 »

Mooi, dan zie ik dit soort trucs ook wel op Waldijk verschijnen.  Wink

Vaak wordt als zwak punt van Koploper beschouwd dat het niet aan de hand van het baanplan de relaties tussen blokken kan bepalen, iets wat meer "intelligente" software wel kan. Dit is dan weer zo'n voorbeeld waar je juist dat "zwakke" punt mis/gebruikt. En zo ben ik in de loop der jaren wel vaker blij geweest dat Koploper op dit gebied wat minder intelligent is. Het biedt een hoop extra mogelijkheden.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: