Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 39 40 [41] 42 43 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 898967 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #600 Gepost op: 29 November 2018, 17:22:38 »

Er zijn natuurlijk grenzen...  Grin

Inmiddels is het wissel geplaatst en kan afbuigend bereden worden. Rechtdoor nog niet, bij gebrek aan spoor. En het spoor is er nog niet, omdat dan de deur niet meer open kan. Nu kan ik op zich vanuit de kamer ook wel in die hoek komen door onder de baan door te kruipen, maar zolang er daar nog redelijk wat moet gebeuren, is die deur toch wel makkelijk.

Het resultaat vanuit het meest ongunstige perspectief. Dit zien mensen die wel in de kamer zijn, maar bij de toegangsbrug blijven staan.


Met het donker schilderen van de ondergrond, zal het vermoedelijk wat minder opvallen dat de toeschouwer gewoon in de maling wordt genomen.
Het gele overhangende gevaarte is de brug. Die moet natuurlijk de overkant nog bereiken, maar ook hier is de deur de schuldige.
Rechts naast de perronkap is een woon/werkwagen te zien. Het spoor waar die op staat sluit nergens op aan, alles puur voor de illusie.
Het is nog niet helemaal zeker of ik dat definitief ga aanleggen, maar de kans is wel vrij groot.
Rechts tussen de bestaande sporen en de steunmuur komen ook nog een of twee sporen, beide niet aangesloten. Een wordt het bevoorradingsspoor voor het kolenpark, het ander zou dan een opstelspoor voor wat overtollig materieel kunnen worden.

Een wat gebruikelijker perspectief, dan is zelfs het hele wissel niet te zien.


Een trein die de bocht om gaat, vlak voor hij uit het zicht verdwijnt. De illusie wordt verstoord, maar hier valt verder weinig aan te doen.
Op dit stuk rijden normaal alleen losse loc's of (korte) goederentreinen. En ook niet al te vaak, dus de kans dat een bezoeker het opvalt, is ook weer niet zo heel groot.


En tenslotte nog een kijkje vanaf preiserhoogte.



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #601 Gepost op: 29 November 2018, 17:51:50 »

Lekker bezig Huub!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #602 Gepost op: 29 November 2018, 20:54:39 »

Er zijn natuurlijk grenzen...  Grin

Ik moet even laten bezinken dat mijn raad kennelijk net binnen de grenzen van het acceptabele ligt, maar Wesley's hypothetische raad op voorhand duidelijk niet.   Cheesy

Je hebt er inderdaad goed de gang in. Leuk om te volgen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #603 Gepost op: 29 November 2018, 22:27:18 »

maar Wesley's hypothetische raad op voorhand duidelijk niet.   Cheesy

Groot gelijk. Ik zou zéker nooit modelbouwtips van mij aannemen Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #604 Gepost op: 30 November 2018, 20:18:56 »

Het tweede deel van de achtergrond is geplaatst. Dit moet uitneembaar blijven om in de kast te kunnen.


Zoals het een paar weken geleden werd gefotografeerd.


Verbluffend wat de werking van een achtergrond is, zelfs al is het maar een egale kleur.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #605 Gepost op: 30 November 2018, 21:43:45 »

Opvallend veel huizen in aanbouw in Plettenburg, echter zonder bijbehorende bouwkranen en steigers... Huh?  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #606 Gepost op: 30 November 2018, 21:50:31 »

Allemaal nog oorlogsschade.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #607 Gepost op: 2 December 2018, 15:27:53 »

Ik ben begonnen aan het postkantoor.
Het wordt uiteindelijk wat langer en hoger dan eerst gepland, waardoor het huis ernaast niet meer nodig is.
Met wat provisorische wanden gekeken of het het een beetje klopt wat ik in mijn hoofd heb zitten.


De raamrijen zitten nog te dicht op elkaar, waarbij vooral de onderste te hoog zit. De zijkant wordt nog een cm langer en er komt natuurlijk nog een ingang op straatniveau van de stad.
Ik twijfel nog of er in de zijwand ramen moeten komen. Eigenlijk vind ik zo'n blinde muur met bijvoorbeeld een logo ook wel wat hebben.

Tussen het postkantoor en het stationsgebouw komt een luifel die doorloopt over het perron, alles weer bedoeld om de afbuigende sporen aan het zicht te onttrekken. Maar wet mat moeite is er dan nog net een doorkijkje mogelijk richting het station. De grijze vlakken geven aan hoe het zicht beperkt zal worden door muren van de benedenverdieping van het postkantoor.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #608 Gepost op: 4 December 2018, 19:30:37 »

Even naar een ander deel van de baan, de locloods. Want die mag onderhand ook wel eens voltooid worden.
Op zich is de Vollmer-loods best wel gelukt, alleen de deuren die erbij zitten, zijn van het type hoog water in de polder.
Zal vast zijn om ze ook geschikt te maken voor Märklin-rails, maar het is wel lelijk.
Dus in het kader gefrutsel op de vierkante mm, begonnen om daar iets aan te doen.
Twee stukjes voor iedere deur. De kleinste stukjes zitten er nu op, de wat grotere komen hier nog onder.



Daarna verven, glas er weer in en dan kunnen ze teruggehangen worden.

groet, Huub


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #609 Gepost op: 8 December 2018, 17:56:29 »

Vandaag via Plettenburg weer naar de beurs in Houten gereden. Volgens mij al de derde keer dit jaar, Rail niet meegerekend. Straks wordt ik nog een vaste bezoeker.  Shocked
Vroeger kon je rustig twee jaar wegblijven, zonder dat je vervolgens moest zoeken naar de diverse handelaren.
Vorige keer was ik al helemaal van slag was door de ontbrekende wand tussen de twee grote zalen, nu bleek dat de oude zaal rechtsachter ook nog eens totaal anders is ingedeeld. Wel een verbetering, moet ik zeggen.
Ondanks die totale verwarring, toch nog wat leuks kunnen vinden, twee Ucs908 van de DB.
Hier is een van de twee te zien naast een groter zusje dat al een tijdje in de Pletenburger contreien vertoefde.


Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #610 Gepost op: 10 December 2018, 21:14:32 »

Om een beetje comfortabel de treinkamer binnen te komen, heeft mijn baan een wegneembaar gedeelte.
De bedoeling was om daar een echte brug van te maken, maar dat was tot nog toe een van de vele plannen op het lijstje.
Met onder andere het gevolg dat bezoekers nogal laatdunkend over de brug in wording waren of zelfs ontkenden een brug te hebben gezien

Zelf stoorde mij vooral dat het toch een onderbreking in de baan is op een prominente plek, omdat je juist hier een trein op volle lengte kunt zien. Ook mis je een achtergrond, wat erg lastig is te combineren met een wegneembaar deel, wil je dat tenminste een beetje hanteerbaar houden. En bij niet gebruik ligt het brugdeel gewoon in de weg.

Maar de keuze voor een los te halen deel, was een puur praktische, ik zag geen andere oplossing.
Bij het openen van een keukenkastje viel me op dat die precies de beweging geven, die ik nodig heb voor een opklapbaar deel.
Dus een bezoekje gebracht aan de Hornbach waar je die scharnieren kunt uitproberen en een mogelijk geschikt model gekozen.
Thuis eerst geprobeerd of het zou kunnen werken en daarna maar de gok genomen en aan de slag gegaan. De smalle brug is nu vervangen door een 26 cm brede plaat.
Het resultaat is op de Brio-manier (spoor is nog niet elektrisch aangesloten) uitgeprobeerd en werkt goed. Aan de scharnierkant is de spleet nu 1,5 mm. Dat is de minimale ruimte om te kunnen scharnieren, maar blijkt geen probleem te zijn voor het materieel. Aan de andere kant is de ruimte zo'n halve mm. Hoewel het geheel erg stabiel is, wil ik aan de niet-scharnierkant nog iets van een justeerpen met -bus maken om echt uit te sluiten dat de sporen ten opzichte van elkaar verschuiven.
Ook met er nog wat versteviging komen om doorzakken te voorkomen/beperken.

En er moet uiteraard nog een achtergrond komen.
Daarvoor heb ik twee ideeën: vast monteren op het opklapbaar deel of los scharnierend ophangen aan de "vaste wal". Beide hebben voor- en nadelen, maar ik neig naar het vast monteren op het opklapbaar deel.

Dicht


en open


groet, Huub


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #611 Gepost op: 10 December 2018, 21:48:20 »

Hé!! Dat zijn mijn koelkastdeurscharnieren!  Wink

De achtergond kan ook met scharnieren aan deze plank.
Brug naar beneden > achtergond omhoog
Einde rijsessie: achtergond plat > brug omhoog

Heb je eigenlijk ook nog veiligheidsmaatregelen ingebouwd in de vorm van stroomloze delen als de brug omhoogstaat o.i.d.?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #612 Gepost op: 11 December 2018, 09:44:05 »

Als het goed is moet de brug met een vaste achtergrond schadevrij kunnen openklappen.
Dat heeft mijn voorkeur omdat een achtergrond zijn naam eer aan doet: je kunt er lastig bij omdat het op de achtergrond zit.  Grin
Het heeft ook en nadeel, de overgang van de bewegende naar de vaste achtergrond zal meer opvallen.
 
De brug had nooit een beveiliging. In de loop der jaren is er op die plek één rijtuig in de afgrond gestort, maar die is bij een ontsporing gewoon van de brug gereden.
Aan de scharnierkant zit nu een heel stevige beveiliging, namelijk de opgeklapte brug zelf. Daar komt geen trein meer langs. Ik overweeg nog een microschakelaar te plaats aan de andere kant, om in elk geval automatisch rijden te voorkomen als het deel niet gesloten is. En verder is het gewoon een kwestie van opletten.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #613 Gepost op: 11 December 2018, 10:44:08 »

Maar is het noodzakelijk dan dat je kunt rijden terwijl de brug open geklapt is? Zo niet, dan kun je toch een maakcontact aaanbrengen? Dan staat er alleen spanning op het systeem als de brug dicht is en kan er simpwelweg helemaal niets rijden als de brug open is, omdat het contact dan verbroken is.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #614 Gepost op: 11 December 2018, 10:55:38 »

Dat vroeg ik mij ook af, maar ja, als ik al modelbouwadvies ga geven... Grin Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 ... 39 40 [41] 42 43 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: