Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 905941 keer)
1 Gebruiker en 3 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #750 Gepost op: 8 Mei 2019, 21:45:51 »

Hmmm.....wat is het belang van het aanhangkarretje als de gemotoriseerde wagen nog onbekofferd is?
M.a.w. daar ook wat koffers op maakt het plaatje nog realistischer  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #751 Gepost op: 8 Mei 2019, 21:52:42 »

Was de eerste keer voor Harry, dus hij was de bagagedeuren net voorbij gereden, gelukkig stond de aanhanger wel nog net goed...  Cool
Maar het is wel de bedoeling dat er nog koffers op komen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #752 Gepost op: 10 Mei 2019, 20:44:11 »

Bij de bezorging van de nieuwe medewerker werd ook een nieuwe loc geleverd (jammer genoeg geen Haribo-beertjes  Sad )

Het betreft de Br 151 in het groen, deze keer van Piko.
Als bijzonderheid heeft Piko de eerste loc uit de serie uitgebracht, die in details wat afwijkt van de rest van de serie.
Ik heb dit nummer twee keer voor de lens gehad, jammer genoeg alleen in de rode uitvoering.
De laatste keer was drie jaar geleden bij St. Goarshausen.


Omdat ik had al de blauw-beige variant van Roco had, leek het me wel aardig om ze eens direct te vergelijken.

Vol op de snoet. De ramen van de Piko zijn iets groter dan die van Roco. Ik geloof niet dat daar verschil in zit tussen eerste loc en rest van de serie, dus bij Roco zijn ze te klein en/of bij Piko zijn ze te groot. Afgaande op de foto's ligt de waarheid in het midden. Het verschil tussen kleine handgreep en grote handrail klopt, de 001 was de enige die van een handrail was voorzien. En ook in werkelijkheid kon de grootte van het DB-vignet van loc tot loc verschillen.
Alles bij elkaar vind ik dat Roco het karakteristieke front net wat overtuigender heeft nagebootst, maar het verschil is marginaal.


De dakpartijen van beide locs. Beide mooi weergegeven, Piko wint op punten.


Bij de zijkant van de loc valt op dat Piko de ramen van de machineruimte twee aan twee heeft gegroepeerd i.p.v. netjes verdeeld zoals Roco dat heeft gedaan. Maar ook hier heeft Piko zijn huiswerk goed gedaan, want ook dit was een afwijking van de eerste loc. De apparaten achter die ramen zijn door beide merken nagebootst, waarbij Piko het weer wint van Roco.


En tenslotte een foto volgens de regels van de moderne spoorhobbyist: schuin van voren, zon in de rug, verhoogd standpunt.


Technisch merk ik weinig verschil. De Roco loopt iets rustiger, maar dat kan ook aan de decoder liggen (Zimo in de Roco, Esu in de Piko). Ik heb qua motorregeling ook nog niks veranderd, dus dat kan ook nog effect hebben.
Beide locs hebben leds voor front- en sluitseinen. Piko heeft daarnaast nog schakelbare verlichting in de beide cabines en in de machineruimte. Ik zie het nut er niet van, maar dat zullen velen ongetwijfeld met mij oneens zijn.  Cheesy
Eigenlijk vallend in dezelfde categorie, maar aan de andere kant toch wel leuk dat Piko het heeft bedacht, zijn de leds die zijn aangebracht aan de kop van de draaistellen. In werkelijkheid betrof het lampen waarmee een machinist kon zien of zijn loc een trein daadwerkelijk in beweging bracht of alleen maar veel herrie maakte maar geen centimeter vooruit kwam.
Alleen nuttig in het donker en aangezien het in Plettenburg altijd licht is, hier dus overbodig.

Hier zal de loc vooral voor goederentreinen worden ingezet, hoewel reizigerstreinen ook conform de werkelijkheid zijn. De locs waren zelfs voorzien van Wendezugsteuerung, dus ook trek/duwtreinen behoren tot de mogelijkheden.
Als de Roco en Piko elkaar dan tegenkomen, is er niks aan de hand. Zelfs direct naast elkaar zijn de verschillen niet dusdanig dat het negatief opvalt.
Ik heb niet echt een voorkeur voor een van beide. Allebei een overtuigende nabootsing van een loc die brute kracht uitstraalt.

groet, Huub

« Laatste verandering: 11 Mei 2019, 08:48:14 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #753 Gepost op: 10 Mei 2019, 22:04:44 »

Interessant vergelijk. Bewijst m.i. wel weer dat Piko goed bezig is.
Onlangs wat filmpjes gezien hoe het in de Chinese Piko fabriek gaat.
Geen ingehuurde productietijd bij een Chinese fabrikant, maar een eigen fabriek met mensen die in dienst zijn van Piko.

Tot welk jaar waren eigenlijk de groene loks nog actief?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #754 Gepost op: 10 Mei 2019, 23:19:27 »

De laatste groene werd in 2008 rood geschilderd, de 151 001 in 1995.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #755 Gepost op: 11 Mei 2019, 07:23:21 »

Werkelijk?  Shocked
Die heeft het oceaan blauwe / crème tijdperk overgeslagen!
Dat is toch wel bijzonder dat hij nooit een schilderbeurt heeft gehad terwijl er ongetwijfeld een aantal revisie moeten zijn geweest.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #756 Gepost op: 11 Mei 2019, 08:09:16 »

Op één na hebben alle groene locs oceaanblauw/beige overgeslagen.
Ze zijn gebouwd tijdens de invoering van die kleur, een deel is nog groen afgeleverd, de rest direct in oceaanblauw/beige.
In 1986 is de eerste rode kleurstelling geïntroduceerd, toen waren de groene locs zo'n 12 jaar oud.
De loc die 2008 heeft gehaald is/was voorbestemd als museumloc. Gen idee of het rode kleurtje bedoeld was of een gevolg van de bureaucratie.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #757 Gepost op: 15 Mei 2019, 19:34:43 »

De bedoeling is dat het station en de toeleidende sporen onder de draad komen. Hoe letterlijk dat wordt, weet ik nog niet, maar in elk geval wil ik wel de masten overal plaatsen. De meeste masten zijn inmiddels op voorraad, maar het plaatsen is nog wel een dingetje.
Zo bleef de Fahrleitungsmeisterei bij hoog en laag volhouden dat de steunmuur die achter de grote boog vanuit het schaduwstation staat, het plaatsen van een bovenleidingsmast verhinderde. Nu is die steunmuur er niet voor niks, het moet een steunbalk camoufleren die nodig is om knikvrij vanuit de boog naar het opklapbare deel te komen. Weghalen is dus geen optie.
De steunmuur is van xps (dacht ik, dat gele spul dus), direct daaraan een uithouder monteren zag ik niet zitten.
En de mast aan de binnenzijde plaatsen, stuitte op bezwaren bij de treinengekkenspoorhobbyisten. Masten in beeld en zo...

Uieindelijk in overleg met de Fahrleitungsmeisterei een oplossing bedacht, zij zouden voor een weinig ruimte innemende H-mast zorgen, als er dan een kleine nis in de steunmuur gemaakt zou worden. Het voorstel werd unaniem aangenomen, nu alleen de uitvoering nog.

Vandaag was het dan zover, eerst ging het mes en de beitel in de steunmuur,


daarna de nis gladvijlen,


de nis stuccen


en tenslotte de bovenleidingsmast plaatsen.


Natuurlijk wordt de ballast nog wat bijgewerkt. En om net te doen of het altijd zo is geweest, krijgt de nis nog een kleurtje die gelijk is aan de rest van de muur. Die rest mag daarbij ook nog een keer onderhanden worden genomen.

Maar de bovenleiding is weer een klein stukje gevorderd.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #758 Gepost op: 19 Mei 2019, 19:09:43 »

Nog geen twee weken geleden kon in dit draadje een unieke gebeurtenis worden genoemd, de eerste modelfiguur ooit die een vaste plek op een modelbaan van mij heeft gekregen. Er hebben er wel eens voor een foto gefigureerd, maar die verdwenen weer net zo snel als ze waren gekomen. En machinisten in locs reken ik ook niet mee.
Inmiddels is de bevolking van Plettenburg verdubbeld. De nieuwe aanwas staat nog los en zal nog wel een paar keer tijdelijk het veld moeten ruimen, maar hij zal wel steeds weer ongeveer op deze plek terugkeren.



Als hij je bekend voorkomt, kan dat kloppen. Hij is op vele modelbanen te vinden. Vaak anoniem, soms krijgt hij meer of minder belangrijke rollen toegedicht. Meestal zijn die rollen trouwens een verzinsel, want hij is gewoon een taxichauffeur, zoals duidelijk is te zien.

Over taxi's gesproken, zoals al aangekondigd is de taxistanplaats inderdaad naast het station gekomen.
Daar ligt nu een keurige strook voor ten minste vier taxi's.



Nu komt de vraag, hoe was een taxistandplaats in de jaren 70/80 in Duitsland herkenbaar?
Ik ga natuurlijk zelf op zoek, maar wanneer iemand een foto tegenkomt waar dat goed op is te zien, link de foto gerust in dit draadje. Maar het gaat me dus echt om die tijd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #759 Gepost op: 19 Mei 2019, 19:31:22 »

Keulen 1977, wel uit de verte, dus of je er iets aan hebt?  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #760 Gepost op: 19 Mei 2019, 20:49:47 »

Wat ik er in elk geval aan heb, is dat er niks op te zien is.
Tenminste geen grote verwijzingen waar de taxi's staan.
Ik heb zelf nog eigen foto's gevonden van Bonn en Frankfurt.
In Bonn is niets van een verwijzing of zo te zien, wel is de achterkant van een verkeersbord te zien.
Maar die valt in principe buiten mijn baan, dus hoef ik me niet druk om te maken.
In Frankfurt in 1985 is er wel iets van reclame of zo te zien.
Maar goed, daar zie je de taxi's ook vrij makkelijk over het hoofd...   Cheesy



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #761 Gepost op: 19 Mei 2019, 21:21:42 »

Berlijn Bahnhof Zoo met een Taxi-bord bij de voorste Mercedes
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #762 Gepost op: 20 Mei 2019, 20:29:08 »

Dank je. Met wat andere foto's die ik had gevonden, lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat afgezien van verkeersborden een taxistandplaats meestal niet echt als zodanig herkenbaar was, als er geen taxi's stonden te wachten.
Dan zal Plettenburg daarop geen uitzondering vormen.

Wat we in Plettenburg ook niet doen, is terugblikken op het afgelopen modelbouwseizoen, zoals in Waldijk. En de resultaten vergelijken met het plan, gebeurt hier al helemaal niet, bij gebrek aan een plan. We zijn tenslotte niet in de DDR.
Neemt niet weg dat hier wel het een en ander gebeurt.
Om de gezondheid te bevorderen, wordt de Plettenburger bevolking aangeraden met de fiets naar het station te komen. Daarvoor is er een heuse (brom)fietsenstalling verrezen, waarvan op dit moment al door twee inwoners gebruik wordt gemaakt.


Het geheel gezien zoals een vogel het ziet vlak voor hij het zadel van de fiets onder gaat kakken. Ook het bloemenperkje is nieuw en zal nog wat worden uitgebreid. Overigens geen idee wat voor plantensoort het moet voorstellen, maar het brengt wat vrolijkheid.


Tenslotte nog iets op wegengebied geprobeerd.
Voor de kasseienweg gebruik ik schuimplaten die ik eens op Houten heb meegenomen. Op zich vind ik dat er na verven, wet wash en dry brush wel goed uitzien, maar door aangepaste ideeën (dat krijg je nu als je niet plant) en scheef snijden krijg je af en toe lelijke overgangen die niet mooi met verf weg te werken zijn.
Ik kan me uit mijn jonge jaren herinneren dat in het echt kuilen in de weg vaak werden gerepareerd door er gewoon asfalt overheen te smeren. Ik heb dat effect proberen na te bootsen met een mengsel van fijn zand, zwarte plakkaatverf en houtlijm.


Ik vind het wel gelukt, maar het staat natuurlijk iedereen vrij daar anders over te oordelen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #763 Gepost op: 20 Mei 2019, 20:39:15 »

Daarvoor is er een heuse (brom)fietsenstalling verrezen, waarvan op dit moment al door twee inwoners gebruik wordt gemaakt.

Hoe groot zou de kans zijn dat die twee Plettenburger hetzelfde merk fiets en dan ook nog eens in exact dezelfde kleur hebben?    Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #764 Gepost op: 20 Mei 2019, 20:48:08 »

En de resultaten vergelijken met het plan, gebeurt hier al helemaal niet, bij gebrek aan een plan. We zijn tenslotte niet in de DDR.

Zei hij met een DR Ludmilla op de achtergrond.... Cool

De weg ziet er m.i. erg realistisch uit. Misschien nog wat putten. Tegenwoordig mooi geëtst spul te koop
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: