Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 49 50 [51]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 170832 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5459


221*


« Antwoord #750 Gepost op: 8 Mei 2019, 21:45:51 »

Hmmm.....wat is het belang van het aanhangkarretje als de gemotoriseerde wagen nog onbekofferd is?
M.a.w. daar ook wat koffers op maakt het plaatje nog realistischer  Cheesy
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4627


WWW
« Antwoord #751 Gepost op: 8 Mei 2019, 21:52:42 »

Was de eerste keer voor Harry, dus hij was de bagagedeuren net voorbij gereden, gelukkig stond de aanhanger wel nog net goed...  Cool
Maar het is wel de bedoeling dat er nog koffers op komen.

groet, Huub
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4627


WWW
« Antwoord #752 Gepost op: 10 Mei 2019, 20:44:11 »

Bij de bezorging van de nieuwe medewerker werd ook een nieuwe loc geleverd (jammer genoeg geen Haribo-beertjes  Sad )

Het betreft de Br 151 in het groen, deze keer van Piko.
Als bijzonderheid heeft Piko de eerste loc uit de serie uitgebracht, die in details wat afwijkt van de rest van de serie.
Ik heb dit nummer twee keer voor de lens gehad, jammer genoeg alleen in de rode uitvoering.
De laatste keer was drie jaar geleden bij St. Goarshausen.


Omdat ik had al de blauw-beige variant van Roco had, leek het me wel aardig om ze eens direct te vergelijken.

Vol op de snoet. De ramen van de Piko zijn iets groter dan die van Roco. Ik geloof niet dat daar verschil in zit tussen eerste loc en rest van de serie, dus bij Roco zijn ze te klein en/of bij Piko zijn ze te groot. Afgaande op de foto's ligt de waarheid in het midden. Het verschil tussen kleine handgreep en grote handrail klopt, de 001 was de enige die van een handrail was voorzien. En ook in werkelijkheid kon de grootte van het DB-vignet van loc tot loc verschillen.
Alles bij elkaar vind ik dat Roco het karakteristieke front net wat overtuigender heeft nagebootst, maar het verschil is marginaal.


De dakpartijen van beide locs. Beide mooi weergegeven, Piko wint op punten.


Bij de zijkant van de loc valt op dat Piko de ramen van de machineruimte twee aan twee heeft gegroepeerd i.p.v. netjes verdeeld zoals Roco dat heeft gedaan. Maar ook hier heeft Piko zijn huiswerk goed gedaan, want ook dit was een afwijking van de eerste loc. De apparaten achter die ramen zijn door beide merken nagebootst, waarbij Piko het weer wint van Roco.


En tenslotte een foto volgens de regels van de moderne spoorhobbyist: schuin van voren, zon in de rug, verhoogd standpunt.


Technisch merk ik weinig verschil. De Roco loopt iets rustiger, maar dat kan ook aan de decoder liggen (Zimo in de Roco, Esu in de Piko). Ik heb qua motorregeling ook nog niks veranderd, dus dat kan ook nog effect hebben.
Beide locs hebben leds voor front- en sluitseinen. Piko heeft daarnaast nog schakelbare verlichting in de beide cabines en in de machineruimte. Ik zie het nut er niet van, maar dat zullen velen ongetwijfeld met mij oneens zijn.  Cheesy
Eigenlijk vallend in dezelfde categorie, maar aan de andere kant toch wel leuk dat Piko het heeft bedacht, zijn de leds die zijn aangebracht aan de kop van de draaistellen. In werkelijkheid betrof het lampen waarmee een machinist kon zien of zijn loc een trein daadwerkelijk in beweging bracht of alleen maar veel herrie maakte maar geen centimeter vooruit kwam.
Alleen nuttig in het donker en aangezien het in Plettenburg altijd licht is, hier dus overbodig.

Hier zal de loc vooral voor goederentreinen worden ingezet, hoewel reizigerstreinen ook conform de werkelijkheid zijn. De locs waren zelfs voorzien van Wendezugsteuerung, dus ook trek/duwtreinen behoren tot de mogelijkheden.
Als de Roco en Piko elkaar dan tegenkomen, is er niks aan de hand. Zelfs direct naast elkaar zijn de verschillen niet dusdanig dat het negatief opvalt.
Ik heb niet echt een voorkeur voor een van beide. Allebei een overtuigende nabootsing van een loc die brute kracht uitstraalt.

groet, Huub

« Laatste verandering: 11 Mei 2019, 08:48:14 door hubertus » Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5459


221*


« Antwoord #753 Gepost op: 10 Mei 2019, 22:04:44 »

Interessant vergelijk. Bewijst m.i. wel weer dat Piko goed bezig is.
Onlangs wat filmpjes gezien hoe het in de Chinese Piko fabriek gaat.
Geen ingehuurde productietijd bij een Chinese fabrikant, maar een eigen fabriek met mensen die in dienst zijn van Piko.

Tot welk jaar waren eigenlijk de groene loks nog actief?
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4627


WWW
« Antwoord #754 Gepost op: 10 Mei 2019, 23:19:27 »

De laatste groene werd in 2008 rood geschilderd, de 151 001 in 1995.
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5459


221*


« Antwoord #755 Gepost op: 11 Mei 2019, 07:23:21 »

Werkelijk?  Shocked
Die heeft het oceaan blauwe / crème tijdperk overgeslagen!
Dat is toch wel bijzonder dat hij nooit een schilderbeurt heeft gehad terwijl er ongetwijfeld een aantal revisie moeten zijn geweest.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4627


WWW
« Antwoord #756 Gepost op: 11 Mei 2019, 08:09:16 »

Op één na hebben alle groene locs oceaanblauw/beige overgeslagen.
Ze zijn gebouwd tijdens de invoering van die kleur, een deel is nog groen afgeleverd, de rest direct in oceaanblauw/beige.
In 1986 is de eerste rode kleurstelling geïntroduceerd, toen waren de groene locs zo'n 12 jaar oud.
De loc die 2008 heeft gehaald is/was voorbestemd als museumloc. Gen idee of het rode kleurtje bedoeld was of een gevolg van de bureaucratie.

groet, Huub
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4627


WWW
« Antwoord #757 Gepost op: 15 Mei 2019, 19:34:43 »

De bedoeling is dat het station en de toeleidende sporen onder de draad komen. Hoe letterlijk dat wordt, weet ik nog niet, maar in elk geval wil ik wel de masten overal plaatsen. De meeste masten zijn inmiddels op voorraad, maar het plaatsen is nog wel een dingetje.
Zo bleef de Fahrleitungsmeisterei bij hoog en laag volhouden dat de steunmuur die achter de grote boog vanuit het schaduwstation staat, het plaatsen van een bovenleidingsmast verhinderde. Nu is die steunmuur er niet voor niks, het moet een steunbalk camoufleren die nodig is om knikvrij vanuit de boog naar het opklapbare deel te komen. Weghalen is dus geen optie.
De steunmuur is van xps (dacht ik, dat gele spul dus), direct daaraan een uithouder monteren zag ik niet zitten.
En de mast aan de binnenzijde plaatsen, stuitte op bezwaren bij de treinengekkenspoorhobbyisten. Masten in beeld en zo...

Uieindelijk in overleg met de Fahrleitungsmeisterei een oplossing bedacht, zij zouden voor een weinig ruimte innemende H-mast zorgen, als er dan een kleine nis in de steunmuur gemaakt zou worden. Het voorstel werd unaniem aangenomen, nu alleen de uitvoering nog.

Vandaag was het dan zover, eerst ging het mes en de beitel in de steunmuur,


daarna de nis gladvijlen,


de nis stuccen


en tenslotte de bovenleidingsmast plaatsen.


Natuurlijk wordt de ballast nog wat bijgewerkt. En om net te doen of het altijd zo is geweest, krijgt de nis nog een kleurtje die gelijk is aan de rest van de muur. Die rest mag daarbij ook nog een keer onderhanden worden genomen.

Maar de bovenleiding is weer een klein stukje gevorderd.

groet, Huub

Gelogd
Pagina's: 1 ... 49 50 [51]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: