Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 52 53 [54] 55 56 ... 157   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 896576 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #795 Gepost op: 2 Juni 2019, 11:23:56 »

Nog een technisch intermezzo.
Een plaatje van het tweede bedieningstableau in wording, deze wordt voor het draaischijfgedeelte.


De werkwijze is grotendeels hetzefde als bij het bestaande tableau voor het stationsgedeelte.
Kastje is gekocht bij Conrad, een tekening gemaakt van het sporenplan (deze keer in inkscape) en dan gespiegeld afdrukken op overheadsheet. Daarna met spuitlijm de sheet met de bedrukte kant op het kastje plakken.
Volgende stap is het boren van de gaten voor de schakelaars. Dan kunnen die schakelaars zelf worden aangebracht en verbonden met een terugmelder die ook in het kastje een plaats krijgt, 16 contacten moet precies genoeg zijn. Het kastje wordt met een loconet-kabel met de baan verbonden.

Om het vervolgens goed te laten werken, was nog een uitdaging. En mede daarom heeft het even geduurd voor ik hiermee aan de slag ging.

Het probleem zijn de "overdracht"-blokken. Er zijn twee blokken in het station (44 en 5) die de toegang vormen tot het depot. Ik moet dus met beide tableaus treinen van en naar die blokken kunnen sturen, maar liefst niet tegelijk.
In koploper kan echter maar één bezetmeldpunt aan een blok worden gekoppeld ten behoeve van een extern tableau. Maar de twee tableaus hebben elk hun eigen terugmelder.

De oplossing is uiteindelijk gevonden door die blokken via een omweg aan de drukknoppen van de externe tableaus te koppelen.
Op het stationstableau zit een schakelaar waarmee de keuze gemaakt wordt of ik blok 44 en 5 via het stationstableau wil bedienen of via het draaischijftableau. Met de schakelaar in de stand station, kan de draaischijfwachter op knoppen drukken wat hij wil, die van blok 44 en 5 doen niks.  In de stand draaischijf worden die knoppen op het draaischijftableau wel actief, maar doen de knoppen van blok 44 en 5 op het stationstableau juist niks. Die afhankelijkheid wordt via een logische AND-functie in Koploper geregeld.

Bij een geldige combinatie (dus een knop die wordt ingedrukt zit op het tableau die door de keuzeschakelaar wordt aangegeven) wordt een logische actie waar. Die actie triggert een speciale actie waar een functieuitgang wordt aangestuurd. Daarmee wordt een poort op een LocoIO-kaart (van Hans Deloof) bekrachtigd. Die poort is direct verbonden met een poort op diezelfde LocoIO-kaart die als bezetmelder is gedefinieerd. Dus zodra de uitgang word bekrachtigd, resulteerd dat in een bezetmelding op de ingang. En die bezetmelding is het bezetmeldpunt dat ik koppel aan blok 44. En voor blok 5 doe ik hetzelfde. In een proefopstelling werkt het zoals gewenst. En daarmee was de laatste belemmering voor de bouw van het draaischijftableau weggenomen. Zal ergens komende weken wel voltooid worden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #796 Gepost op: 2 Juni 2019, 12:11:03 »

Wat voor materiaal is het deksel van het kastje? En boor je voor met een handboortje om uitschieten te voorkomen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #797 Gepost op: 2 Juni 2019, 12:43:12 »

Behuizing is polystyreen. Je koopt ze compleet als behuizing met deksel. Ik heb het destijds bij Conrad gekocht, maar elke serieuze electronicaboer kan zoiets leveren. Het is meer de kunst om op basis van (vaak niet kloppende) plaatjes en beschrijvingen uit te vinden wat geschikt is voor jouw doel. En natuurlijke welke afmetingen het moeten worden.
Ik heb uiteindelijk hiervoor gekozen (als de directe link niet werkt, het gaat om artikelnr. 522539).

Boren doe ik met een kleine kolomboormachine en een stappenboor. Eerst met een priem een klein putje te drukken op de gewenste plaats. Dat putje is voldoende om de boor zijn weg te laten zoeken. De stappenboor voorkomt happen in het materiaal.
Alleen op tijd stoppen met de boor laten zakken, anders is het gat te groot.  Grin

groet, Huub
« Laatste verandering: 2 Juni 2019, 15:06:26 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #798 Gepost op: 2 Juni 2019, 15:30:03 »

Bij een geldige combinatie (dus een knop die wordt ingedrukt zit op het tableau die door de keuzeschakelaar wordt aangegeven) wordt een logische actie waar. Die actie triggert een speciale actie waar een functieuitgang wordt aangestuurd. Daarmee wordt een poort op een LocoIO-kaart (van Hans Deloof) bekrachtigd. Die poort is direct verbonden met een poort op diezelfde LocoIO-kaart die als bezetmelder is gedefinieerd. Dus zodra de uitgang word bekrachtigd, resulteerd dat in een bezetmelding op de ingang. En die bezetmelding is het bezetmeldpunt dat ik koppel aan blok 44. En voor blok 5 doe ik hetzelfde.

In wezen geef je hiermee óf het station, óf de draaischijf de gelegenheid om handmatig de blokken, d.m.v. die knop indrukken op de respectievelijke panelen, bezet te maken.
Stel dat de draaischijf 'aan de bal is' en beide blokken bezet heeft gemeld.
Dan zal Koploper van stationszijde er geen treinen heen kunnen sturen (wat volgens mij ook je bedoeling is)
Echter kan Koploper dit dan ook niet vanaf draaischijfzijde om dezelfde reden en kan er dus alleen handmatig gerangeerd worden tussen draaischijfgebied en de blokken 44 en 5. Is dit je opzet?
En als vanuit het draaischijfgebied een lok op 44 wordt gezet en de schakelaat gaat om voor 44. M.a.w. het station is nu de baas over 44. Wordt die lok dan door Koploper gezien (blijft 44 bezet dus)?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #799 Gepost op: 2 Juni 2019, 16:46:04 »

Goh, lastig uitleggen, maar ik ga een poging doen.

In wezen geef je hiermee óf het station, óf de draaischijf de gelegenheid om handmatig de blokken, d.m.v. die knop indrukken op de respectievelijke panelen, bezet te maken.

Niet bezet te maken, maar te bedienen via het extern tableau, dus via die tableaus een rijweg in te stellen. Het tableau werkt met begin- en eindknop. Voor die twee blokken bepaalt de schakelaar of ik de knoppen op het ene of het andere paneel kan gebruiken.

Citaat
Stel dat de draaischijf 'aan de bal is' en beide blokken bezet heeft gemeld.
Dan zal Koploper van stationszijde er geen treinen heen kunnen sturen (wat volgens mij ook je bedoeling is)

Je meldt niks bezet, dus Koploper kan er gewoon treinen heen sturen (tenzij het blok natuurlijk om een andere reden bezet is). De beveiliging zit er in dat je geen trein kunt sturen naar een blok waar een rijweg is ingesteld. Dat werkt beide kanten op, als ik handmatig een rijweg instel, kan koploper zelf geen rijweg instellen die daarmee conflicteert. Omgekeerd geldt ook dat wanneer koploper voor een automatisch rijdende trein een rijweg heeft ingesteld die begint of eindigt in een van deze twee blokken, ik niet een handmatige rijweg instellen die daarmee in conflict komt. Nou ja, ik kan het wel instellen, maar het daadwerkelijk omzetten van wissels en seinen gebeurt pas als dat veilig kan.
Als die handmatige wisselstraat is ingesteld zal koploper proberen een handmatig rijdende locomotief te volgen. Via het extern tableau geef je een handmatige wisselstraat ook weer vrij en daarmee kun je bevestigen dat de loc inderdaad in het blok is dat koploper denkt. Koploper zal die loc in dat blok plaatsen en daarmee is het blok dus bezet.

Citaat
Echter kan Koploper dit dan ook niet vanaf draaischijfzijde om dezelfde reden en kan er dus alleen handmatig gerangeerd worden tussen draaischijfgebied en de blokken 44 en 5. Is dit je opzet?
En als vanuit het draaischijfgebied een lok op 44 wordt gezet en de schakelaat gaat om voor 44. M.a.w. het station is nu de baas over 44. Wordt die lok dan door Koploper gezien (blijft 44 bezet dus)?

Eigenlijk moet je beide panelen samen als een groot paneel zien voor het hele station met draaischijf. Dat grote paneel heb ik in twee delen gehakt, een deel voor het station en een deel voor de draaischijf. Om te voorkomen dat ik voor bepaalde rijwegen, namelijk die tussen het draaischijfdeel en blokken 44 en 5, op twee verschillende panelen een begin- en eindknop moet indrukken, heb ik deze truc uitgehaald.

Als het niet duidelijk is, vraag gerust verder.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #800 Gepost op: 2 Juni 2019, 17:21:48 »

Nog minder.... Grin Grin

Ga weer terug naar je eerste bericht hierover en begin opnieuw  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #801 Gepost op: 2 Juni 2019, 17:34:42 »

Citaat
ik moet dus met beide tableaus treinen van en naar die blokken kunnen sturen, maar liefst niet tegelijk.

Ik denk dat ik hier al gebrek aan kennis heb, want hoe stuur je met een tableau een trein naar een blok?

Citaat
Dus zodra de uitgang word bekrachtigd, resulteerd dat in een bezetmelding op de ingang. En die bezetmelding is het bezetmeldpunt dat ik koppel aan blok 44.

Op basis van deze zin begreep ik dat het blok bezet gegeven werd.... Kennelijk moet ik het hoofdstuk blokken en externe tableaus in Koploper eerst bestuderen  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #802 Gepost op: 2 Juni 2019, 17:49:29 »

Ik geef het niet zo snel op. Ben bezig met een verhaaltje te tikken.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #803 Gepost op: 2 Juni 2019, 18:59:11 »

Om automatisch te kunnen rijden in Koploper, heb je wisselstraten nodig. Ook in Waldijk meer dan bekend.
Daarnaast heb je handmatige wisselstraten. De laatste keer dat ik iets van Waldijk heb gezien, daar nog onbekend. Door die handmatige wisselstraat voorkom je dat Koploper over dezelfde wissels en blokken automatisch een trein kan sturen.
Die handmatige wisselstraten lopen van punt handmatige wisselstraat tot punt handmatige wisselstraat. En die punten handmatige wisselstraat zijn weer gekoppeld aan een blok. Wie het leuk vindt om met een muis op een scherm te werken, kan op die manier veilig rangeren tussen het automatisch treinverkeer door.

Koploper heeft al heel lang het extern tableau. Dat was oorspronkelijk bedoeld voor het automatisch treinverkeer. Het tableau bouw je met drukknoppen die je aansluit op een terugmelder, bijv. een S88. Als je dan een knop indrukt, komt er een bezetmelding binnen op je centrale en dus ook in koploper. Die bezetmelding koppel je aan een blok, waardoor je dus een link legt tussen de drukknop en het blok. Voor alle blokken die je met een extern tableau wilt kunnen bedienen, moet je een drukknop hebben en een meldpunt op je S88. Een extern tableau kan ook aan of uit staan. Als het uit staat, doet het niks met het automatisch treinverkeer. Als het aan staat, kun je door de goede knoppen in te drukken een automatisch rijdende trein over je emplacement leiden. Eigenlijk hetzelfde als dat je bij "rijden volgens bestemming" met de muis van het ene naar het andere blok sleept.

Een paar jaar geleden is ook de mogelijkheid gekomen om de drukknoppen van je extern tableau te koppelen aan de punten handmatige wisselstraat. Daarmee kun je dat tableau dus ook voor rangeren gaan gebruiken. Dat doe je door het punt handmatige wisselstraat te koppelen aan een bezetmeldpunt. Dat mag hetzelfde bezetmeldpunt zijn, waar ook het blok aan is gekoppeld. Daarmee kun je dezelfde drukknop dus zowel voor automatisch rijdende treinen als voor handmatige wisselstraten, je moet alleen de drukknoppen op een iets andere manier bedienen. Het mooie is ook dat je extern tableau altijd voor handmatige wisselstraten kunt gebruiken, ook als het tableau uit staat. Dat aan- en uitzetten heeft dus alleen invloed op automatisch rijdende treinen.

Wat zie je nu als je op zo'n drukknop van je extern tableau drukt?

De drukknop voor blok 44 geeft een bezetmelding op melder 11.02. Zodra die drukknop wordt ingedrukt zie je dat in koploper.
Het bloknummer kleurt oranje, de punt handmatige wisselstraat wordt geel.


De drukknop voor blok 32 geeft een bezetmelding op melder 11.05. Als ik daarna op de drukknop voor blok 32 druk, terwijl ik die van blok 44 ook nog heb ingedrukt, wordt er een handmatige rijweg ingesteld.


Daarna kan ik beide knoppen loslaten. Alles wat strijdig is met deze rijweg kan niet meer worden ingesteld. Rijwegen die dit niet raken, zijn wel nog gewoon mogelijk. Dus Koploper kan geen trein van blok 201 naar blok 3 sturen (Engels wissel is geblokkeerd), maar wel van 201 naar 2. En ik kan zelf nog handmatig een rijweg van 3 naar 33 instellen als ik dat wil.
Vrijgeven van de handmatige wisselstraat gaat door een van beide knoppen nog een keer in te drukken.

So far so good, met het eerste tableau werkt dat prima. Maar met dat tableau kan ik niks bij de draaischijf doen, daar was vanaf het begin een apart tableau voor gepland.
Maar daar liep ik tegen een beperking in Koploper aan. Er kan aan een blok maar één bezetmeldpunt voor een extern tableau worden gekoppeld. Voor blok 44 is dat dus 11.02. Maar die S88 zit in het tableau. De enige verbinding tussen dat tableau en de baan is een loconetkabel. Als ik ook op het draaischijftableau een knop voor blok 44 maak en die bijvoorbeeld koppel aan 12.04, kan ik met die melding op 12.04 niks. Want aan blok 44 is immers al melder 11.02 gekoppeld, kan dus niet ook aan 12.04 worden gekoppeld.
Zou ik dus via de drukknoppen een trein van blok 411 naar blok 44 willen sturen, zou ik op het draaischijftableau de knop voor 411 moeten indrukken en daarna op het stationstableau de knop voor 44. Niet handig.

Om dit probleem op te lossen, koppel ik blok 44 niet langer met 11.02, maar met 13.01. Dat is een uitgang op de LocoIO.
Met een omweg zorg ik daarmee dat zowel de bezetmelding van 11.02 als van 12.04 als effect hebben dat je krijgt wat je op het eerste plaatje ziet. Maar ik wil wel dat maar één van de twee tableaus handmatig iets naar blok 44 kan sturen, daarom de schakelaar op het stationstableau. De bezitter van het stationstableau bepaalt dus of de draaischijf iets naar die blokken mag sturen. Overigens werkt het niet fail safe, de praktijk moet uitwijzen of dat een probleem wordt.

Die keuzeschakelaar kan twee bezetmeldingen genereren, op 11.06 of 11.15 (afhankelijk van de stand van de schakelaar).
Dan komen de logische en speciale acties in beeld.
Als 11.02 en 11.15 beide bezet zijn staat de schakelaar richting station en wordt de drukknop van blok 44 op het stationstableau ingedrukt.
Logische actie "drukknop blok 44" wordt dan waar. Als 11.02 bezet is, maar 11.15 niet, blijft die logische actie onwaar.
Als 12.04 en 11.06 beide bezet zijn staat de schakelaar richting draaischijf en wordt de drukknop van blok 44 op het draaischijftableau ingedrukt. Logische actie "drukknop blok 44" wordt dan waar. Als 12.04 bezet is, maar 11.06 niet, blijft die logische actie onwaar.
Een speciale actie stuurt een uitgang van de LocoIO aan als de logische actie "drukknop blok 44" waar is. Die uitgang is direct verbonden met een ingang die een bezetmelding geeft op 13.01. En laat die nu gekoppeld zijn met blok 44 en het punt handmatige wisselstraat in dat blok.
En daarmee werkt het zoals ik wil.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #804 Gepost op: 2 Juni 2019, 19:45:25 »

Dank je voor je uitgebreide uitleg. Het begint me nu aardig te dagen.
Blijft een feit dat ik me eerst beter eens in de handmatige wisselstraten en tableaus moet inlezen.
Dit is wel het leuke van Koploper: voor een beginnende leek zoals ik, komt er steeds iets nieuws leuks om de hoek kijken  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #805 Gepost op: 3 Juni 2019, 11:53:40 »

Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Als je een brief krijgt dat er verwarmingsmeters moeten worden vervangen, hoort dat tot de momenten dat het tegen zit.
Want een van de schaduwstations zit voor zo'n meter.  Undecided
Gelukkig is bij de bouw van de baan een aanzienlijk deel modulair uitgevoerd, dus vanmorgen maar eens de proef op de som genomen of het inderdaad zonder al te veel moeite is weg te halen.
De eerste uitdaging, waar laat ik het materieel dat op die schaduwsporen staat? Dat blijkt met wat passen en meten (zoals twee treinen in een blok) precies te passen op de andere delen van de baan, waarbij het grootste deel gewoon in automatisch verkeer kan blijven.
Daarna eerst een aantal detailfoto's hoe het zat en vervolgens alle draadverbindingen met het schaduwstation loshalen. Helaas ben ik in de loop der tijd wel eens lui geweest door geen stekkers te gebruiken als er stroomdraadjes van het ene naar het andere deel moesten. Gelukkig heb ik in die gevallen wel kroonsteentjes gebruikt, dus het was te overzien. En na een aantal bouten losdraaien en wat heen en weer schuiven kon ik het schaduwstation in twee delen weghalen.
Ze mogen in afwachting van terugplaatsen in de huiskamer verblijven.   



Uiteindelijk inclusief verplaatsen van alle treinen die er stonden zo'n twee uur bezig geweest. Acceptabele tijd.
Nu hopen dat het terugplaatsen net zo voorspoedig gaat. Maar eers van de gelegenheid gebruik maken om nog wat aan de onderkant van diverse baandelen wat te fatsoeneren.

In theorie is het trouwens mogelijk nog gewoon te rijden. Maar dan moet er wel een flink aantal treinen van de baan worden gehaald.
groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #806 Gepost op: 3 Juni 2019, 12:23:02 »

 Grin Nog mazzel dat je modulair gebouwd hebt,
In Waldijk wordt het dan slopen, al zou ik niet blind voor zo'n meter langs hebben gebouwd, zonder me te realiseren dat iemand daar wel eens bij zou moeten kunnen op termijn  Cheesy

Nog even over die handmatige wisselstraten.

Als je die ingesteld heb, bijvoorbeeld die van 44 naar 32. Rijdt Koploper een trein dan voor je van 44 naar 32 of is slechts de rijweg ingesteld zodat jij handmatig de trein langs die weg kan verplaatsen?
Heb net dit hoofdstuk zitten lezen in de handleiding en dat werd me niet duidelijk....
Zal nog wel een paar keer moeten lezen want het duizelde me halverwege al  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #807 Gepost op: 3 Juni 2019, 12:33:34 »

Wil je dat niet meer doen Jakop, zo'n namaakbrief van het verwamingsbedrijf naar Huub sturen?   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #808 Gepost op: 3 Juni 2019, 12:48:37 »

Ah, fake letter dus...  Angry

Maar een van de redenen dat dit deel modulair is en nog steeds makkelijk weg te nemen, is die aanwezigheid van die meter.
Niet dat ik de verwarming ooit gebruik, maar het was te verwachten dat ze die meters van tijd tot tijd moeten vervangen.
Het deel daarboven is ook modulair, maar wat lastiger weg te halen. Maar niet onmogelijk, als er bijvoorbeeld iets met het raam is.

Nog even over die handmatige wisselstraten.

Als je die ingesteld heb, bijvoorbeeld die van 44 naar 32. Rijdt Koploper een trein dan voor je van 44 naar 32 of is slechts de rijweg ingesteld zodat jij handmatig de trein langs die weg kan verplaatsen?

Je stelt alleen de rijweg in (en eventueel de seinen). Rijden doe je met de hand en je kunt net zo vaak heen en weer rijden als je wilt tot je die wisselstraat weer vrijgeeft.

Met een extern tableau kun je ook gewone wisselstraten instellen. Dan rijdt koploper wel de trein voor je en geeft koploper ook zelf de wisselstraat weer vrij.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #809 Gepost op: 5 Juni 2019, 20:10:28 »

Helaas ben ik in de loop der tijd wel eens lui geweest door geen stekkers te gebruiken als er stroomdraadjes van het ene naar het andere deel moesten.
Van de gelegenheid maar gebruik gemaakt ook die verbindingen te stekkeren, waardoor het weghalen voortaan een fluitje van een cent wordt.  Grin
Daarnaast ook her en der de dradenboel wat gefatsoeneerd en een sein een paar cm verplaatst waardoor die iets logischer staat.
En er bleken nog twee wissels te zijn die niet gepolariseerd waren. Uitgerekend twee wissels naar de fabrieksaansluiting, waar dus altijd langzaam gereden wordt. Het verklaart wel waarom ik daar wel eens weigerende locs had. Vast bij de aanleg laten zitten met de gedachte dat een keer te doen als ik er beter van de onderkant bij kon.  Cheesy
Nou ja, dat was nu dus.
Eerste (en belangrijkste) deel van het schaduwstation ligt weer op zijn plek. Tweede deel moet nog, maar daar had ik vandaag geen zin meer in. Later deze week of in het weekend zal die zin er vast wel weer zijn. Dan ook nog een kleine aanpassing maken in de sporen, waarbij ik de nu gebruikte Fleischmann schuifrails als verbinding tussen schaduwstation en de rest van de baan vervang door gewone vaste rails van Roco. Wat meer werk bij los- en vastmaken, maar minder risico op ontsporen.

En dan natuurlijk de grote vraag of alles weer werkt zoals het hoort, want dat heb ik nauwelijks kunnen testen.
De spanning neemt dus toe in Plettenburg...

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 52 53 [54] 55 56 ... 157   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: