Om automatisch te kunnen rijden in Koploper, heb je wisselstraten nodig. Ook in Waldijk meer dan bekend.
Daarnaast heb je handmatige wisselstraten. De laatste keer dat ik iets van Waldijk heb gezien, daar nog onbekend. Door die handmatige wisselstraat voorkom je dat Koploper over dezelfde wissels en blokken automatisch een trein kan sturen.
Die handmatige wisselstraten lopen van punt handmatige wisselstraat tot punt handmatige wisselstraat. En die punten handmatige wisselstraat zijn weer gekoppeld aan een blok. Wie het leuk vindt om met een muis op een scherm te werken, kan op die manier veilig rangeren tussen het automatisch treinverkeer door.
Koploper heeft al heel lang het extern tableau. Dat was oorspronkelijk bedoeld voor het automatisch treinverkeer. Het tableau bouw je met drukknoppen die je aansluit op een terugmelder, bijv. een S88. Als je dan een knop indrukt, komt er een bezetmelding binnen op je centrale en dus ook in koploper. Die bezetmelding koppel je aan een blok, waardoor je dus een link legt tussen de drukknop en het blok. Voor alle blokken die je met een extern tableau wilt kunnen bedienen, moet je een drukknop hebben en een meldpunt op je S88. Een extern tableau kan ook aan of uit staan. Als het uit staat, doet het niks met het automatisch treinverkeer. Als het aan staat, kun je door de goede knoppen in te drukken een automatisch rijdende trein over je emplacement leiden. Eigenlijk hetzelfde als dat je bij "rijden volgens bestemming" met de muis van het ene naar het andere blok sleept.
Een paar jaar geleden is ook de mogelijkheid gekomen om de drukknoppen van je extern tableau te koppelen aan de punten handmatige wisselstraat. Daarmee kun je dat tableau dus ook voor rangeren gaan gebruiken. Dat doe je door het punt handmatige wisselstraat te koppelen aan een bezetmeldpunt. Dat mag hetzelfde bezetmeldpunt zijn, waar ook het blok aan is gekoppeld. Daarmee kun je dezelfde drukknop dus zowel voor automatisch rijdende treinen als voor handmatige wisselstraten, je moet alleen de drukknoppen op een iets andere manier bedienen. Het mooie is ook dat je extern tableau altijd voor handmatige wisselstraten kunt gebruiken, ook als het tableau uit staat. Dat aan- en uitzetten heeft dus alleen invloed op automatisch rijdende treinen.
Wat zie je nu als je op zo'n drukknop van je extern tableau drukt?
De drukknop voor blok 44 geeft een bezetmelding op melder 11.02. Zodra die drukknop wordt ingedrukt zie je dat in koploper.
Het bloknummer kleurt oranje, de punt handmatige wisselstraat wordt geel.
De drukknop voor blok 32 geeft een bezetmelding op melder 11.05. Als ik daarna op de drukknop voor blok 32 druk, terwijl ik die van blok 44 ook nog heb ingedrukt, wordt er een handmatige rijweg ingesteld.
Daarna kan ik beide knoppen loslaten. Alles wat strijdig is met deze rijweg kan niet meer worden ingesteld. Rijwegen die dit niet raken, zijn wel nog gewoon mogelijk. Dus Koploper kan geen trein van blok 201 naar blok 3 sturen (Engels wissel is geblokkeerd), maar wel van 201 naar 2. En ik kan zelf nog handmatig een rijweg van 3 naar 33 instellen als ik dat wil.
Vrijgeven van de handmatige wisselstraat gaat door een van beide knoppen nog een keer in te drukken.
So far so good, met het eerste tableau werkt dat prima. Maar met dat tableau kan ik niks bij de draaischijf doen, daar was vanaf het begin een apart tableau voor gepland.
Maar daar liep ik tegen een beperking in Koploper aan. Er kan aan een blok maar één bezetmeldpunt voor een extern tableau worden gekoppeld. Voor blok 44 is dat dus 11.02. Maar die S88 zit in het tableau. De enige verbinding tussen dat tableau en de baan is een loconetkabel. Als ik ook op het draaischijftableau een knop voor blok 44 maak en die bijvoorbeeld koppel aan 12.04, kan ik met die melding op 12.04 niks. Want aan blok 44 is immers al melder 11.02 gekoppeld, kan dus niet ook aan 12.04 worden gekoppeld.
Zou ik dus via de drukknoppen een trein van blok 411 naar blok 44 willen sturen, zou ik op het draaischijftableau de knop voor 411 moeten indrukken en daarna op het stationstableau de knop voor 44. Niet handig.
Om dit probleem op te lossen, koppel ik blok 44 niet langer met 11.02, maar met 13.01. Dat is een uitgang op de LocoIO.
Met een omweg zorg ik daarmee dat zowel de bezetmelding van 11.02 als van 12.04 als effect hebben dat je krijgt wat je op het eerste plaatje ziet. Maar ik wil wel dat maar één van de twee tableaus handmatig iets naar blok 44 kan sturen, daarom de schakelaar op het stationstableau. De bezitter van het stationstableau bepaalt dus of de draaischijf iets naar die blokken mag sturen. Overigens werkt het niet fail safe, de praktijk moet uitwijzen of dat een probleem wordt.
Die keuzeschakelaar kan twee bezetmeldingen genereren, op 11.06 of 11.15 (afhankelijk van de stand van de schakelaar).
Dan komen de logische en speciale acties in beeld.
Als 11.02 en 11.15 beide bezet zijn staat de schakelaar richting station en wordt de drukknop van blok 44 op het stationstableau ingedrukt.
Logische actie "drukknop blok 44" wordt dan waar. Als 11.02 bezet is, maar 11.15 niet, blijft die logische actie onwaar.
Als 12.04 en 11.06 beide bezet zijn staat de schakelaar richting draaischijf en wordt de drukknop van blok 44 op het draaischijftableau ingedrukt. Logische actie "drukknop blok 44" wordt dan waar. Als 12.04 bezet is, maar 11.06 niet, blijft die logische actie onwaar.
Een speciale actie stuurt een uitgang van de LocoIO aan als de logische actie "drukknop blok 44" waar is. Die uitgang is direct verbonden met een ingang die een bezetmelding geeft op 13.01. En laat die nu gekoppeld zijn met blok 44 en het punt handmatige wisselstraat in dat blok.
En daarmee werkt het zoals ik wil.
groet, Huub