Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899211 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #870 Gepost op: 22 Juli 2019, 15:26:28 »

Nog even terugkomend op de tankplaat, ik heb een eigen plaatje waar de rails verzonken zijn.
Nu zal dat hier meer uit praktische overwegingen zijn dat ook auto's de hal in kunnen rijden, maar het kwam dus in elk geval medio jaren 80 voor. Kortom, genoeg smoezen om het bij mij ook zo te doen.



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #871 Gepost op: 22 Juli 2019, 20:17:55 »

Met een Arduino moet het multiplexen ook kunnen, ik denk dat dat zelfs niet zo heel ingewikkeld is. Er moet natuurlijk wel nog wat electronica achter de arduino, maar daar kom ik denk ik wel uit.
Maar met de seinbeelden kunnen weergeven, ben je er natuurlijk niet, ze moeten ook nog aangestuurd worden en liefst zonder extra decoder. Ik heb nog geen idee wat op dat gebied de mogelijkheden van een Arduino zijn. Komt nog wel.
Grappig, ik loop met dezelfde gedachte maar dan voor een N-projectje. Heb hiervoor van Viessmaan de 4571 gekocht om de multiplex-indeling van de 'Duitse Kerstboom'te doorgronden om op verder te borduren. Misschien leuk om eens ideeën uit te wisselen?
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #872 Gepost op: 22 Juli 2019, 21:02:09 »

Lijkt me een prima idee.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #873 Gepost op: 22 Juli 2019, 21:43:24 »

Even gezocht naar die seinen en aansturing. Via youtube deze link gevonden naar het stammi forum:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=167914

Dit gaat over een Arduino sturing en een mogelijke oplossing. Er staan links naar GitHub waar je het e.e.a. kunt downloaden. Geen broncode voor de Arduino, maar wel veel info.
De maker linked daar ook naar de video die ik vond.

groet Cees.
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #874 Gepost op: 23 Juli 2019, 16:59:45 »

Dank voor de link. Inmiddels al wat meer info gevonden, zeker als je zoekt op charlieplexing. Want dat blijkt het te zijn wat Viessmann toepast.

Voor de niet ingewijde, een Viessmann multiplex-sein heeft vier aansluitdraden, waarmee maximaal 12 leds kunnen worden aangestuurd. Dat kan alleen door niet met een gezamenlijke retourdraad te werken, maar iedere draad kan de rol van retour vervullen.
Daarnaast laten leds stroom maar in een richting door, zodat het niet alleen uitmaakt welke van die vier draden je pakt, maar ook hoe je de stroom daar doorheen laat lopen. Op de Engelse Wikipedia staat het vrij duidelijk uitgelegd met tekeningen.

Kun je met een arduino op deze manier leds aansturen? Ja natuurlijk, dat blijkt uit de links. Maar ik vind het wel zo leuk om het wiel nog een keer uit te vinden.

Om het simpel te houden, ben ik begonnen met twee leds en twee aansluitdraden.
De leds staan antiparallel. Het aansluiten blijkt verrassend simpel. Een uitgang van een Arduino kan hoog of laag zijn (er zijn nog wel meer mogelijkheden,  maar is hier niet van belang), waarbij hoog 5 volt is en laag naar de GND. Je kunt dus een led aansluiten tussen twee uitgangen waarvan de ene laag en de andere hoog is. En mits de led goed aangesloten, zal die ook gaan branden. Wissel je hoog en laag, zal de led doven. Draai je die led vervolgens om dan zal die weer gaan branden.
Bij twee leds antiparallel kun je die dus afwisselend laten branden door beide uitgangen te laten wisselen tussen hoog en laag. Als beide uitgangen laag zijn, zijn beide leds gedoofd.

Op die manier moeten met meer aansluitdraden dus ook meer leds gestuurd kunnen worden, maar nog niet geprobeerd.
Er is namelijk nog een addertje onder het gras. Je kunt zo wel iedere led afzonderlijk aansturen, maar in veel seinstelsel en in elk geval in het Duitse moeten vaak meerdere lampen gelijktijdig branden. Bij een kerstboom in het Duitse H/V-stelsel die ik op de baan heb, zijn dat er maximaal vier, twee in het hoofdsein en twee in het voorsein. Even afgezien van cijferbakken, richtingaanwijzers en andere toevoegingen, dan kunnen het er zelfs nog meer worden. Maar vier is al een uitdaging.

Ook hier, simpel beginnen, hoe kan ik beide leds van de testopstelling gelijktijdig laten branden?
Echt tegelijk kan niet, maar gelukkig schiet moedertje natuur ons te hulp. Zo slim we als mens ook (denken te) zijn, we laten ons graag belazeren. Als je een ledje maar snel genoeg laat knipperen, denken onze hersenen dat die led continu brandt. En van die menselijke tekortkoming maken we gebruik.
De arduino heb ik zo geprogrammeerd dat een led afwisselend 5ms aan en 5ms uit is. En zo kan ik dus alleen rood, alleen geel en rood en geel samen laten zien in dit filmpje.

Het eerste resultaat is bemoedigend, nu uitbreiden naar meer leds.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #875 Gepost op: 23 Juli 2019, 17:45:53 »

Zéér interessant! Overigens zegt ons, leken op het gebied van Duitsche kerstbomen, die omschrijving cq. wat dat betekent aan benodigde seinbeelden, dit eigenlijk niets....
kortom; wat is het precies en wat is er afwisselend te zien?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #876 Gepost op: 23 Juli 2019, 18:51:12 »

Een ernstig hiaat in je opvoeding.  Cool

Dit zijn twee kerstbomen. Links toont Hp00, stop voor trein- en rangeerbewegingen. Rechts de combinatie Hp2/Vr2. Hp2 is voorbijrijden toegestaan met beperkte snelheid (als er verder niks aangegeven is, normaal gesproken 40 km/u), Vr2 is Hp2 verwachten. Dus het hoofdsein van het volgende sein toont ook een groen en geel licht.



Strikt genomen geen kerstboom meer, want het voorsein ontbreekt hier, maar laat wel twee mooie toevoegingen zien, de cijferbak en de richtingaanwijzer. Het sein toont ook Hp2, maar door de cijferbak is het hier geen 40 km/u maar 60 km/u. De richtingaanwijzer geeft aan welke kant de trein op wordt gestuurd. Meestal is het de eerste letter van het eerstvolgende belangrijke station.



En nog een echte kerstboom, weer met cijferbak en op het voorsein een witte lamp die aangeeft dat de afstand tot het hoofdsein korter is dan de voorgeschreven remweg. Onder het voorsein (dat hier Vr1 toont, veilig verwachten) hangt dan nog een sein dat de vertrekopdracht geeft aan de machinist, vergelijkbaar met het spiegelei van de conducteur. Wordt tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt.



Het hoofdsein kan ook groen (Hp1) tonen, dan mag je er langs met de dienstregelingssnelheid, dus geen beperking. En het kan Sh1 tonen, dan dooft een van de twee rode lampen en gaan twee kleine witte lampjes branden. Een rangeerbeweging mag dan het sein passeren, een treinbeweging niet. Het voorsein kan ook nog Vr0 tonen, stop verwachten, dubbel geel. Aan het sein kunnen nog vooraankondigingen voor de snelheids- en richtingaanwijzer hangen.
Het scherm met de drie kleine lampen is het Ersatzsignal. Als de treindienstleider om wat voor reden dan ook het sein niet uit de stand stop kan krijgen, kan hij dat laten branden om de machinist toestemming te geven het sein te passeren. Hoe gruwelijk mis dat kan gaan, was een paar jaar geleden in Beieren te zien.
In plaats van het Ersatzsignal kan ook een Vorsichtsignal zijn aangebracht. Ook daarme kun je een trein langs een gestoord sein leiden, maar heeft een net iets andere betekenis dan het Ersatzsignal. En om het helemaal spannend te maken, zijn er in Keulen nog steeds seinen die zowel een Ersatz- als een Vorsichtsignal hebben.
En tenslotte kan ook het hoofdsein een extra witte lamp hebben. In sommige gevallen wordt een hoofd- en/of voorsein uitgeschakeld als dat voor een bepaalde rijweg niet van toepassing is. Aan de witte lamp die dan gaat branden kun je als machinist zien dat het sein bewust gedoofd is, dus niet door een storing.

Maar goed alles bij elkaar kan het een indrukwekkende hoeveelheid lampen worden, vandaar de kerstboom.
De Viessmann seinen die ik heb zijn de basale uitvoering, zoals op de eerste foto.

Ik moet nog wel wat meer voorbeelden hebben, zal eens zoeken.
Oh ja, de betekenis van de seinbeelden is inmiddels deels aangepast, maar dit was het in de Bundesbahnzeit.

groet, Huub
« Laatste verandering: 23 Juli 2019, 21:36:37 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #877 Gepost op: 23 Juli 2019, 19:50:32 »

Sodeju! Je zou bijna postzegels gaan verzamelen i.p.v. modeltreineren rond 1985 

Overigens is je verhaal duidelijk en wellicht niet zo eenvoudig in model te imiteren, zeker als er langs het sein ook nog gerangeerd wordt, wat nogal eens gebeurt in Plettenburg.

Toch maken ze het wel erg ingewikkeld zo in D, of vind ik het Nederlandse stelsel simpeler dan het werkelijk is?  Undecided

Eerst maar eens alle gewenste seinbeelden uit die Arduine peuteren en daarna maar eens nadenken over hoe aan te sturen lijkt mij.

Anyway....ik volg dit verhaal op de voet!   
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #878 Gepost op: 23 Juli 2019, 20:27:49 »

Het Nederlandse stelsel is wat eenvoudiger. Dit Duitse systeem is gewoon een bijna een-op-een vertaling van de nachtseinen bij de armseinen. Het meest recente Duitse systeem, het Ks-systeem lijkt al een stuk meer op het Nederlandse.
Het voordeel van het H/V-systeem (Hauptsignal/Vorsignal) is dan wel weer dat het erg leuk staat op de modelbaan met al die lampjes. Dan is het op een Nederlandse baan maar saai...  Grin

Overigens zag ik net pas dat ook de eerste foto cijferbakken heeft, maar die zijn naast het hoofdscherm geplaatst. Was me nooit eerder opgevallen.
Zal ongetwijfeld te maken hebben met de beperkte zichtbaarheid door het viaduct waar de foto van genomen is.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #879 Gepost op: 23 Juli 2019, 20:45:36 »

Werkende kerstbomen in model!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #880 Gepost op: 23 Juli 2019, 22:35:08 »

...op het voorsein een witte lamp die aangeeft dat de afstand tot het hoofdsein korter is dan de voorgeschreven remweg.
Dit is een herhalingssein en staat tussen het "normale" voorsein en het hoofdsein in. Vaak staan ze in bogen waar de machinist slecht zicht heeft.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #881 Gepost op: 23 Juli 2019, 22:58:48 »

Had het gisteravond wat krom opgeschreven, dus even opnieuw.

De witte lamp kan inderdaad duiden op een herhalingssein.
Maar dat is in deze situatie niet het geval. Het getoonde voorsein heeft betrekking op een hoofdsein dat ergens verderop staat. Voor dat sein ben je nog niet eerder een voorsein gepasseerd.
Herhalingsseinen (Vorsignalwiederholer) staan normaal gesproken los opgesteld.
Een uitzondering zie je hieronder, het voorsein is hier een herhalingssein voor het sein dat onder de B net zichtbaar is. Maar zover ik weet, kan dat alleen als het hoofdsein is uitgeschakeld zoals op de foto. Ik dacht ook dat hier bij een rijweg langs beide hoofdseinen ze niet allebei Hp1 en/of Hp2 kunnen tonen, maar er altijd een is uitgeschakeld.



Hieronder dan wel een Vorsignalwiederholer voor het eveneens zichtbare hoofdsein.
Kenmerkend ook hier de witte lamp en het ontbreken van de "Vorsignaltafel".



groet, Huub
« Laatste verandering: 24 Juli 2019, 08:42:51 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #882 Gepost op: 24 Juli 2019, 14:15:57 »

Voor het Duitse inrijsein met voorsein krijg ik nu alle seinbeelden uit de Arduino.
Dat is iets eenvoudiger dan het uitrijsein, er is namelijk maar een rood licht en ook de twee witte lichtjes voor het rangeersein ontbreken. Puur uit praktische overwegingen, deze lag voor het grijpen, een uitrijsein ligt in een doos onder de baan.

Ik ben begonnen met alle lampen afzonderlijk aan te sturen, daarna de seinbeelden van hoofdsein en voorsein apart en tenslotte de hele bups gecombineerd. Van het eindresultaat is er weer een >filmpje<.

Achtereenvolgens de seinbeelden
- Hp1: Halt (waarbij het voorsein is gedoofd)
- Hp1/Vr0: Fahrt, Halt erwarten
- Hp1/Vr1: Fahrt, Fahrt erwarten
- Hp1/Vr2: Fahrt, Langsamfahrt erwarten
- Hp2/Vr0: Langsamfahrt, Halt erwarten
- Hp2/Vr1: Langsamfahrt, Fahrt erwarten
- Hp2/Vr2: Langsamfahrt, Langsamfahrt erwarten

Het knipperen op de film zie ik in het echt niet. Heeft er ongetwijfeld mee te maken dat elke led maar 2 ms aan is en dan 18 ms uit. Die pauzetijd is nog wel te verkorten, maar dan gaan de leds weer feller branden. Daar zit nu al een forse voorschakelweerstand voor die misschien nog wat hoger kan, maar verder niet geprobeerd.

Ik heb de sketch met de programmaregels als bijlage toegevoegd.
Het lijkt erger dan het is, want een groot deel van de regels staat er voor spek en bonen in. Maar voor de liefhebber heb ik de regels voor de afzonderlijke lampen en losse voor- en hoofdseinen erin laten staan, wordt alleen niet uitgevoerd (alles tussen /* en */, vanaf zo'n beetje de helft).
In het gedeelte dat wel wordt uitgevoerd zitten ongetwijfeld nog wat overbodige regels, bijvoorbeeld een pinmode die al goed is en dan ten overvloede nog een keer wordt bevestigd.

Sketch seinbeelden Duits inrijsein_1563973237.txt

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #883 Gepost op: 24 Juli 2019, 19:24:52 »

Ziet er goed uit!  Duim omhoog

Wel een heel 'verhaal' heb je er voor geschreven zeg...
Kan je nu de individuele seinbeelden laten verschijnen door verschillende ingangen aan te spreken?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #884 Gepost op: 24 Juli 2019, 19:55:50 »

Nee, ik ben tot nu toe alleen bezig geweest met het weergeven van de mogelijke seinbeelden.
Eigenlijk ben ik daar nog steeds mee bezig, want ik wil kijken of ik het wat gestructureerder kan krijgen dan ik nu heb gedaan.
Maar ik heb nu in elk geval 7 seinbeelden die ik voor de demo allemaal achter elkaar heb gezet. De regels met for zorgen ervoor dat elk seinbeeld 2 seconde zichtbaar is.
Dit was voor mij het belangrijkste, krijg ik het voor elkaar om die seinbeelden te tonen? Ja dus, dan op naar de volgende stap.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: