Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 74 75 [76] 77 78 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899131 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1125 Gepost op: 23 Januari 2020, 09:53:48 »

Ondertussen wachten de wijnflessen, beter gezegd de inhoud ervan, weer op een nuttiger bestemming.
Bij de verder vormgeving zijn ze niet meer nodig.

Met die vormgeving ben ik ook een stukje verder gekomen.



Dit stuk moet uitneembaar blijven. Het zal hopelijk niet vaak nodig zijn, maar is wel cruciaal om bepaalde delen van de baan te bereiken.
En bij een uitneembaar deel is het wel prettig als het licht van gewicht is. Het hout is daarom het lichtste multiplex dat ik destijds kon vinden, zal wel populieren zijn. Daarop zijn de ruwe vormen met xps-plaat aangebracht.
Voor de verdere vormgeving heb ik eens iets voor mij nieuws geprobeerd, renoband.
Voordeel is dat het lekker licht vulmiddel is (400 gram per liter, er zal nu zo'n 0,4 liter op zitten) en direct uit de pot te verwerken is.
Nadeel is dat het vrij lang lijkt te duren voor het echt uitgehard is, al kun je al sneller met verf aan de slag. En de prijs is ook niet de meest vriendelijke voor grootschalig gebruik, maar dat geldt eigenlijk ook al voor xps.
Komende dagen moeten uitwijzen of dit spul geschikt is voor gebruik op de modelbaan.

Waarom niet gewoon die xps zelf tot het uiteindelijk gewenste resultaat modelleren? Ik krijg dat niet lekker in de vingers. Vooral de naden tussen twee platen zijn een probleem, de lijm wordt knetterhard.
Mogelijk dat ik de verkeerde lijm gebruik. Ik gebruik PU-lijm, maar de geadviseerde bruislijm schijnt weer iets anders te zijn.
Maar waar vind je dat? In de bouwmarkten in de buurt (Karwei, Praxis, Gamma en Hornbach) kom ik het niet tegen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #1126 Gepost op: 23 Januari 2020, 10:09:47 »

Er wordt voor landschapsmodelleren op modules vaak Sculptamold gebruikt, dat is min of meer een mengsel van poederlijm en papiervezels en laat zich verwerken als een heel fijne papier-maché. Tot het volledig uitgehard is kun je de vorm nog bewerken en het droogt veel sterker dan gipsachtige mengsels op en is dan erg licht.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1127 Gepost op: 23 Januari 2020, 11:33:14 »

Bedankt voor de tip, spul kende ik nog niet. Goede aanleiding om weer eens richting Apeldoorn te rijden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1128 Gepost op: 24 Januari 2020, 20:36:15 »

Als proef het meertje-met-door-wijnflessen-bij-het-drogen-op-elkaar-gehouden-platen-met-daarover-renoband weer even in de baan geplaatst.


En zoals de gemiddelde bezoeker ernaar kijkt.


Ik ben niet ontevreden, maar er is nog veel te doen.  Cheesy

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1129 Gepost op: 27 Januari 2020, 18:15:03 »

Ik heb het meertje met omgeving even naar de woonkamer gehaald, daar is het wat makkelijker om er van alle kanten bij te komen.
Het is in de woonkamer ook wat warmer, wat direct merkbaar is. 



Op zich niet verkeerd natuurlijk, maar ze liggen hier wel enorm in de weg...  Angry

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1130 Gepost op: 27 Januari 2020, 18:41:13 »

Waar is de kruimeldief als je 'm nodig hebt?   Cheesy

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1131 Gepost op: 27 Januari 2020, 20:58:41 »

Ladykiller...  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1132 Gepost op: 29 Januari 2020, 15:03:24 »

Nu zo'n beetje alle plannen van de modelspoorfabrikanten bekend zijn, tijd om eens de balans op te maken.
Als de Bundesfinanzminister niet lastig gaat doen, zal er wel een ETA verschijnen

Aachener Revier 2-05 by hb foto, on Flickr

Ook de 212 lijkt me wel een zekerheidje

P19880192, Hermeskeil [DE] by hb foto, on Flickr

En misschien dat ik een Köfje ook wel aandurf, is tenslotte wel een leuk ding.

Köf aan het werk by hb foto, on Flickr

Ook de Brawa 216 maakt een goede kans en met wat los spul her en der wordt daarmee het budget er in Plettenburg wel doorheen gejaagd.

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet voor iedere modelspoordirecteur geldt.
Ik vind het over de hele linie een beetje matte vertoning. Je kunt dat positief uitleggen dat er al zo ontzettend veel is, dat het steeds lastiger wordt om nog een echte publiekstrekker te bedenken en daarmee het risico voor de fabrikant navenant groter wordt dat hij zijn duur ontwikkelde spul niet voldoende aan de man of vrouw brengen kan.
De negatieve uitleg is dat de fabrikanten populair gezegd zo krap bij kas zitten, dat ze dergelijke risico's helemaal niet meer aankunnen, al zouden ze willen. Het is speculatie wat het meeste hout snijdt, maar dat voor velen de aankondigingen wat teleurstellend zijn, kan ik me wel voorstellen.
Tot zover, bij afwezigheid van Herr Dr. Hiltermann, mijn visie over de toestand in de modelspoorwereld.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1133 Gepost op: 29 Januari 2020, 17:16:27 »

Naast filosoferen moet er natuurlijk ook gewerkt worden.

Weer een stukje verder met het "onderhoudsluik".


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1134 Gepost op: 29 Januari 2020, 17:30:19 »

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet voor iedere modelspoordirecteur geldt.
Ik vind het over de hele linie een beetje matte vertoning. Je kunt dat positief uitleggen dat er al zo ontzettend veel is, dat het steeds lastiger wordt om nog een echte publiekstrekker te bedenken en daarmee het risico voor de fabrikant navenant groter wordt dat hij zijn duur ontwikkelde spul niet voldoende aan de man of vrouw brengen kan.
De negatieve uitleg is dat de fabrikanten populair gezegd zo krap bij kas zitten, dat ze dergelijke risico's helemaal niet meer aankunnen, al zouden ze willen. Het is speculatie wat het meeste hout snijdt, maar dat voor velen de aankondigingen wat teleurstellend zijn, kan ik me wel voorstellen.
Tot zover, bij afwezigheid van Herr Dr. Hiltermann, mijn visie over de toestand in de modelspoorwereld.  Grin


Deze modeljernbanedirektør is het in grote lijnen wel met je eens. Maar vergeet niet dat tal van merken niet (meer) naar de Spielwarenmesse komt en er ook merken zijn die de bekendmaking van hun noviteiten niet aan dit evenement gekoppeld hebben. Ik heb voor 2020 de aanschaf van twee treinstellen, een loc en de nodige wagons gepland staan en die komen allemaal van merken die niet op de Messe vertegenwoordigd zijn. Namelijk McK, Dekas en Heljan (al heeft Lemke wel enkele locs van dit merk in haar programma opgenomen).

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1135 Gepost op: 29 Januari 2020, 17:44:28 »

Toch durft een Piko wel modellen uit te brengen die andere fabrikanten al decennia in het assortiment hebben.
En dan niet alleen de Nederlandse bedoel ik...
De Waldijkse werkplaats is blij een stam Plan E's te kunnen verwerfen en een paar brievenbussen misstaan de stoepen van Waldijk ook niet.
Wellicht niet spectaculair te noemen trouwens, maar wat B-Models onderhand uitbrengt is ook indrukwekkend te noemen!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1136 Gepost op: 29 Januari 2020, 18:51:08 »

Ik weet dat niet alles naar Nürnberg afreist, daar hou ik ook wel rekening mee, zover ik er tenminste zicht op heb.
En er zullen toch wel genoeg hobbyisten zijn, die net als ik bezorgd hun bankrekening bekijken, als ze hun wensen op een rijtje hebben gezet.
Maar het algemene beeld dat bij mij beklijft, is toch dat van een slappe hap.

De folder van B-models is indrukwekkend, maar de inhoud stond voor het overgrote deel in 2019 ook al in de folder (ik zie trouwens de NS-kunstmestwagens niet staan, had ik eigenlijk wel verwacht).

Plan E van Artitiec, er schijnen liefhebbers van dat materieel te zijn Wink en die gun ik het van harte, maar het is geen nieuwe ontwikkeling, even afgezien van de technische update. Nu brengen ze buiten dat best veel leuk spul uit, maar het leuke is wel voor het overgrote deel voor Nederlandse banen bedoeld.
En zelfs Piko lijkt het toch echt wel rustiger aan te doen dan voorgaande jaren, ook daar zijn het voornamelijk kleurvarianten.

Echt nieuwe ontwikkelingen worden er dit jaar niet zoveel aangekondigd, is mijn indruk tenminste.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1137 Gepost op: 29 Januari 2020, 18:59:49 »

Die NS-kunstmestwagen zag ik ondertussen op Facebook wel voorbij komen, dus er wordt aan gewerkt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1138 Gepost op: 30 Januari 2020, 19:56:14 »

Het basisgroen zit er op, de begrasser kan weer worden opgeladen.



Maar het wordt wel februari voor het gras echt wil groeien.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1139 Gepost op: 30 Januari 2020, 20:00:00 »

Gelukkig is het over 28 uur al februari.  Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 74 75 [76] 77 78 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: