Het werk aan de spooraansluitingen is natuurlijk niet voor niets. Het is de bedoeling dat daar serieus gebruik van gaat worden gemaakt.
Gebruikt werden ze tot nu toe wel, maar daar zat weinig structuur achter. Van begin af aan is het echter de bedoeling om met iets van een dienstregeling voor de buurtgoederentrein te gaan werken.
Daarvoor o.a. bij de Fremo gekeken met hun wagenkaarten en zo. Ziet er interessant uit, maar ik snap het niet. Blijkbaar mis ik ergens iets, maar of ik nu de Nederlandse, Duitse of Engelse uitleg lees, ik begrijp niet wat ze doen.
Kortom, zelf maar weer het wiel uitvinden op basis van wat ik wel begrijp.
Eerst maar eens op een rijtje gezet welke aansluitingen er zijn/komen (zoals altijd, onder voorbehoud):
1. De fabriek. Ooit bedoeld als deel van de sojafabriek, bleek er toch een wat lucratievere business te bestaan: autovelgen. Aanvoer van staal per trein, afvoer van de kant en klare velgen. Hier kan totaal 52 cm aan wagen worden behandeld. Het meeste wordt de fabriek ingereden, maar gewone gesloten wagen worden voor de ingang (maar achter het hek) geladen.
2. De silo. In de omgeving wordt goed geboerd en aangezien we midden in de oogsttijd zitten, is er een enorme afvoer van granen. Omgekeerd komen de boeren hier hun kunstmest halen. Er kan maar één wagen gelijktijdig worden geladen of gelost, maar er is wel wat ruimte om nog twee wagens op te stellen.
3. De laad- en losweg. Nog volop in bouw, maar hier komen waarschijnlijk vier opstelplekken: twee aan de verhoogde kop- en zijlading, een gewoon aan een niet verhoogde losweg en een in bestraat spoor. De laatste is bedoeld om wagens op de
Culemeyer-Strassenroller te plaatsen.
4. De tankplaats bij het depot moet regelmatig van verse diesel worden voorzien.
Vervolgens een tabel gemaakt met wat er vervoerd wordt en wanneer. Begonnen met de vaste vervoeren.
Een wagen wordt altijd de ene dag gebracht en de andere dag weer opgehaald, klanten moeten tenslotte wel de tijd hebben de wagens te laden of te lossen. Uitzondering is de tankplaats, daar moet de wagen weer weggehaald worden zodra die leeg is en zal in principe dus weer dezelfde dag retour gaan (als dat realistisch is qua tijd, geen idee hoe lang het duurt om een tankwagen te legen).
In het weekend is de fabriek dicht. Op zondag is er helemaal geen buurtgoederentrein. Dat zit er bewust in, omdat ik wat vage plannen heb om ook in koploper iets met de dagen van de week te gaan doen. Door dan de zondag te kiezen, kun je volledig automatisch rijden zonder je te hoeven bekommeren om een buurtgoederentrein.
Voor de laad- en losweg weet ik nog geen vast vervoer. Komt misschien nog, maar kan ook dat ik dit volledig in de scenario's ga verwerken.
Ik was pas bij iemand en die had een heel stel van die scenario's bedacht voor zijn baan die hij vervolgens met dobbelstenen koos.
In mijn geval bevatten die scenario's dan alles wat niet vast wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld een extra graanwagen voor de silo vanwege extra veel aanbod. Of de lokale aannemer die zijn nieuwe shovel op een platte wagen krijgt aangeleverd.
Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken dat i.v.m. het uitbuiken na het personeelsfeest, de maandagse bediening van de fabriek wordt overgeslagen.
Alles kan, zolang de buurtgoederentrein maar niet langer is dan 100 cm, zeg 5 tot 6 wagens. Mocht er toch een keer meer capaciteit nodig zijn, moet er een tweede trein rijden.
Komende tijd maar eens verder stoeien hiermee. O.a. testen of Plettenburg genoeg ruimte heeft om dit veilig af te wikkelen.
Wordt vervolgd.
groet, Huub