Even een uitstapje naar het postvervoer.
Toen de post nog met de trein ging, gebeurde dat in Nederland al decennia grotendeels met aparte treinen. Er ging nog wel wat met gewone treinen mee, maar dat was marginaal en betrof voornamelijk exprespost.
In Duitsland was postvervoer met de gewone trein veel gebruikelijker. Vaak in de vorm van een postrijtuig die er in diverse uitvoeringen waren, maar ook werden wel goederenwagens gebruikt, zover ik weet wel altijd aangepast voor gebruik in personentreinen.
Een voorbeeld van zo'n trein in model:
De wagens waren er ook in het bruin en in diverse vormen en maten.
Wat minder bekend, is dat er ook in Duitsland een netwerk was van Expr D's en Expr IC's, specifiek voor het postvervoer. Later werden dat PIC's (voor Post InterCity), maar dat was pas na de jaren '80.
De eerste keer dat ik met deze treinsoorten in aanraking kwam, was in 1985. Maar het zou nog vele jaren duren, voor ik dat besefte.
Wat was het geval, bij een rondleiding in het Bw Nürnberg stond ook een grote krat met vervallen "Buchfahrpläne".
Voor wie dat niks zegt, in een Buchfahrplan staat voor elk treinnummer aangegeven welke route die rijdt, wat de vertrek- doorkomst- en aankomsttijden zijn, wat de dienstregelingssnelheid is, waar de seinen staan, waar hellingen zijn en nog veel meer. Een machinist in Duitsland had dat ding voor zijn neus en reed daarop. Het bestaat nog steeds in elektronische vorm en volgens mij rijdt de machinist daar nog steeds op, maar dat kunnen anderen beter vertellen.
Als je van ieder treinnummer die info in een boek zet, wordt dat of een heel dik boek of je krijg heel veel boekjes.
Dat laatste was het geval en als je een kijkje kon nemen in een Duitse loc, zag je meestal wel een of meerdere boekenrekken, zoals op dit plaatje.
Maar goed, terug naar die bak in Nürnberg, we mochten er wel een paar meenemen, dus twee stuks gepakt.
En een daarvan was Heft 1401:
De eerste trein in het boekje is deze:
Een andere was deze:
Gezien de tijden dat ze reden en soms lange oponthouden op stations was me wel duidelijk dat dit geen gewone IC's of D-treinen waren, maar wat dan wel, bleef lang een raadsel. Toen ik daar via internet achterkwam, bleek dus ook dat ik al in 1990 in Hamburg Altona zo'n Expr IC heb gezien: een 103 voor een trein met uitsluitend post- en bagagerijtuigen. Later heb ik ze nog wel op meer plekken gezien, maar altijd als het donker was.
De 103 voor de trein gaf al een indicatie dat deze treinen met behoorlijke snelheden konden worden ingelegd. Of ze de 200 ook haalden, zou ik niet weten, maar in het Buchfahrplan staat in elk geval Expr IC 14071:
En die reed op enkele stukken 160 km/u zoals hier te zien is:
Het haalt het natuurlijk niet bij de Franse TGV's, maar daar staat tegenover dat dit wel nog echte treinen waren.
En vanwaar nu dit uitstapje?
Tijdens een van mijn Duitslandreizen heb ik ook zo'n trein gezien met een 120 ervoor. Weliswaar een rode, maar dat mag de pret niet drukken.
De samenstelling kon enorm variëren, zowel qua lengte als typen rijtuigen. Mijn Expr IC bestaat uit twee verschillende postrijtuigen en een bagagerijtuig.
De bedoeling is dat ook Plettenburg stopplaats voor deze trein wordt. Daarvoor wordt deze dan naar spoor 1 gestuurd (waar ook het postkantoor staat) en kan daar dan een kwartiertje of zo wachten om de post in en uit te laden.
groet, Huub