Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 159   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 905814 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #1320 Gepost op: 6 April 2020, 20:33:51 »

Ik heb het bewust wat langer gehouden, inkorten is immers makkelijker dan verlengen.
Hoeveel er nog af kan, heb ik niet gekeken, al lijkt die 3 mm me wel erg optimistisch. Vooral bij het geduwd rijden is het snel kritisch.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1321 Gepost op: 6 April 2020, 20:54:25 »

Volgens mij had ik mijn DD-AR stam op zo'n 3 mm toen de koppeling nog aan het draaistel zat.
Nu is dat nog minder nu ik een Symoba kortkoppelmechanisme onder de lok heb.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1322 Gepost op: 6 April 2020, 21:01:18 »

Het was zelfs minder: slechts 2 mm
3 mm lijkt mij wel veilig  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1323 Gepost op: 6 April 2020, 21:39:59 »

Mooi werk Huub  Duim omhoog Cool

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #1324 Gepost op: 7 April 2020, 13:55:40 »

De houder is 4 mm ingekort tot het maximaal haalbare voor dit exemplaar.
Afstand is nu 4 mm getrokken, geduwd nog iets minder.
Nog korter kan vermoedelijk ook nog wel als ik het op iets andere manier opnieuw maak, maar ik vind het wel best zo.



Op naar het volgende project.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1325 Gepost op: 7 April 2020, 14:35:51 »

 Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1326 Gepost op: 7 April 2020, 16:36:49 »

Toch goed zo  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #1327 Gepost op: 7 April 2020, 16:55:45 »

Ja, ik ben er wel tevreden over. Smiley
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #1328 Gepost op: 7 April 2020, 21:26:10 »

Even een uitstapje naar het postvervoer.
Toen de post nog met de trein ging, gebeurde dat in Nederland al decennia grotendeels met aparte treinen. Er ging nog wel wat met gewone treinen mee, maar dat was marginaal en betrof voornamelijk exprespost.

In Duitsland was postvervoer met de gewone trein veel gebruikelijker. Vaak in de vorm van een postrijtuig die er in diverse uitvoeringen waren, maar ook werden wel goederenwagens gebruikt, zover ik weet wel altijd aangepast voor gebruik in personentreinen.

Een voorbeeld van zo'n trein in model:


De wagens waren er ook in het bruin en in diverse vormen en maten.

Wat minder bekend, is dat er ook in Duitsland een netwerk was van Expr D's en Expr IC's, specifiek voor het postvervoer. Later werden dat PIC's (voor Post InterCity), maar dat was pas na de jaren '80.  

De eerste keer dat ik met deze treinsoorten in aanraking kwam, was in 1985. Maar het zou nog vele jaren duren, voor ik dat besefte.  Grin

Wat was het geval, bij een rondleiding in het Bw Nürnberg stond ook een grote krat met vervallen "Buchfahrpläne".
Voor wie dat niks zegt, in een Buchfahrplan staat voor elk treinnummer aangegeven welke route die rijdt, wat de vertrek- doorkomst- en aankomsttijden zijn, wat de dienstregelingssnelheid is, waar de seinen staan, waar hellingen zijn en nog veel meer. Een machinist in Duitsland had dat ding voor zijn neus en reed daarop. Het bestaat nog steeds in elektronische vorm en volgens mij rijdt de machinist daar nog steeds op, maar dat kunnen anderen beter vertellen.

Als je van ieder treinnummer die info in een boek zet, wordt dat of een heel dik boek of je krijg heel veel boekjes.
Dat laatste was het geval en als je een kijkje kon nemen in een Duitse loc, zag je meestal wel een of meerdere boekenrekken, zoals op dit plaatje.


Maar goed, terug naar die bak in Nürnberg, we mochten er wel een paar meenemen, dus twee stuks gepakt.
En een daarvan was Heft 1401:


De eerste trein in het boekje is deze:


Een andere was deze:


Gezien de tijden dat ze reden en soms lange oponthouden op stations was me wel duidelijk dat dit geen gewone IC's of D-treinen waren, maar wat dan wel, bleef lang een raadsel. Toen ik daar via internet achterkwam, bleek dus ook dat ik al in 1990 in Hamburg Altona zo'n Expr IC heb gezien: een 103 voor een trein met uitsluitend post- en bagagerijtuigen. Later heb ik ze nog wel op meer plekken gezien, maar altijd als het donker was.
De 103 voor de trein gaf al een indicatie dat deze treinen met behoorlijke snelheden konden worden ingelegd. Of ze de 200 ook haalden, zou ik niet weten, maar in het Buchfahrplan staat in elk geval Expr IC 14071:


En die reed op enkele stukken 160 km/u zoals hier te zien is:


Het haalt het natuurlijk niet bij de Franse TGV's, maar daar staat tegenover dat dit wel nog echte treinen waren.  Grin

En vanwaar nu dit uitstapje?
Tijdens een van mijn Duitslandreizen heb ik ook zo'n trein gezien met een 120 ervoor. Weliswaar een rode, maar dat mag de pret niet drukken.
De samenstelling kon enorm variëren, zowel qua lengte als typen rijtuigen. Mijn Expr IC bestaat uit twee verschillende postrijtuigen en een bagagerijtuig.


De bedoeling is dat ook Plettenburg stopplaats voor deze trein wordt. Daarvoor wordt deze dan naar spoor 1 gestuurd (waar ook het postkantoor staat) en kan daar dan een kwartiertje of zo wachten om de post in en uit te laden.

groet, Huub

« Laatste verandering: 8 April 2020, 08:31:55 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1329 Gepost op: 7 April 2020, 21:32:58 »

Mooi Huub  Duim omhoog
Ik heb in Emmerich wel gezien dat die posttrein door een 1200 werd opgehaald. Ging naar Amsterdam toch?
Ik moet daar nog video van hebben als ik het goed heb.
Altijd mooi om treinsamenstellingen na te bootsen in model Duim omhoog Misschien iets voor Jakop?

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #1330 Gepost op: 7 April 2020, 21:52:31 »

Ik ken alleen de trein die naar Utrecht ging en uit drie bagagerijtuigen bestond. 
Maar er zullen vast meer van dit soort treinen zijn geweest.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #1331 Gepost op: 8 April 2020, 21:08:23 »

Omdat de fotolampen er nog stonden, wat andere foto's van de baan gemaakt.
Hierbij komt ook beter tot uiting hoe de 87:1 bezoeker aan Plettenburg het gras ziet.



En nog een plaatje van de verkeersborden, waarbij nog net is te zien dat ik voor de wegaansluiting heb gekozen om het eerste deel gelijk te houden aan de hoofdweg. De overgang naar het asfalt op het bruggetje wordt daardoor duidelijker, maar wel plausibeler/



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1332 Gepost op: 8 April 2020, 21:18:59 »

 Duim omhoog dit oogt qua kleur inderdaad beter!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #1333 Gepost op: 8 April 2020, 21:55:27 »

Netjes, en dat uitneembare watertje is inmiddels ook erg overtuigend geworden!
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #1334 Gepost op: 11 April 2020, 20:29:01 »

Wat betreft het probleem van de tegemoetkomende witte achtergrond (wat niet klopt, want de achtergrond beweegt niet en is ook niet wit  Wink ), bedacht ik me dat er wel wat extra opslagcapaciteit mag zijn bij de silo. Maar eens gekeken hoe dat oogt.



Moet natuurlijk nog verder uitgewerkt worden, maar scoort momenteel in de ideeënbus hoge ogen.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 159   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: