Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 108 109 [110] 111 112 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 909294 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1635 Gepost op: 29 December 2020, 21:16:26 »

En nu blijft een E-lok met z'n pantograaf in dit snoer hangen?

EDIT: de 1200-baas was me al voor  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1636 Gepost op: 29 December 2020, 21:22:19 »

Het is gezichtsbedrog, maar de draden moeten wel nog vastgezet worden.
Eerst even getest of het werkte (lees: ik kan mijn nietmachine niet vinden  Wink ).
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #1637 Gepost op: 30 December 2020, 09:37:25 »

Hmmm, niet machine niet vinden is dus op zoek naar de wel(ding) machine?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1638 Gepost op: 30 December 2020, 10:02:10 »

 Grin

Ik ben benieuwd hoe je het robleem gaat oplossen. De toestuur-Chinees heeft wel kleine goedkope cameraatjes in het assortiment.

De gedachte was inderdaad een camera. Met Daan al wat opties bedacht, maar nog niet de ultieme oplossing gevonden.
Die camera moet vrij plat zijn en op korte afstand scherp kunnen zien, dat is best wel een uitdaging.
En dan moet er nog een schermpje bij om het beeld ook weer te geven, want op het koploperscherm past dat er echt niet bij.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #1639 Gepost op: 30 December 2020, 10:04:41 »

Misschien een absurde gedachte, maar is een periscoop ook mogelijk?

Anders deze
« Laatste verandering: 30 December 2020, 10:07:12 door Zilte » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1640 Gepost op: 30 December 2020, 13:04:20 »

Er was een raspberry-oplossing langsgekomen, maar of dat deze was, durf ik niet te zeggen.
Ik kan ook niet vinden wat het minimum scherpstelbereik is
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1641 Gepost op: 30 December 2020, 13:15:27 »

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt.
Zelf wil ik ook wel wat zicht op de steeds minder bereikbare schaduwstations  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1631


HCC!m-IG


« Antwoord #1642 Gepost op: 30 December 2020, 14:40:35 »

Die frambozen-pastei  Grin camera heeft ook nog een hele taart nodig om iets te doen. Is uiteindelijk één van de mogelijk paden die bewandeld kunnen worden.
Focuseren op zeer korte afstand is meestal de grootste uitdaging bij alle cameraatjes; misschien dat we zelfs naar een microscoop- of macro-objectief moeten kijken.
Ondertussen is er een ESP32-CAM setje onderweg uit het Verre Oosten (<€10 incl. verzenden); 2MP sensor en een pinhole lens (die vermoedelijk 1m tot oneindig als bereik heeft). Ding is WiFi en Bluetooth en al meerdere tutorials gevonden als security-cam e.d.
Er zijn vele soorten camera-modules te vinden met belachelijk lage prijzen, maar nu nog specs voor de lenzen. Ik zit zelf aan M12 lenzen te denken, nu nog een compatible camera-module met M12 houder...
Periscoop en camera is ook nog een manier om het optical path te verlengen; met 2 spiegels zitten we zo aan de andere kant van de sporen  Wink
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1643 Gepost op: 30 December 2020, 15:26:04 »

Dus op zoek naar een bouwdoos van een Sovjet-onderzeeër (jaren '80!!) voor de periscoop.  Wink
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1583


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1644 Gepost op: 30 December 2020, 21:35:03 »

Ik zit opeens aan de camera van een (niet al te) oude mobiele telefoon te denken. Die dingen zijn vaak ook macro en telefoons zijn per definitie plat. Je zou dus denken dat die platte camera's te vinden moeten zijn. Of je zou het aan moeten durven zelf zo'n GSM te lijf te gaan...
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1645 Gepost op: 31 December 2020, 09:41:18 »

Ook die gedachte is opgekomen, zeker nu er sinds gisteren een telefoon beschikbaar is.
Maar qua afstand is dat net wel/net niet haalbaar en alleen als ik de autofocus kan uitschakelen.
Ik ga er wel mee experimenteren.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #1646 Gepost op: 31 December 2020, 11:50:03 »

Nog even wat zaken afwikkelen van 2020 en eerder.

In april schreef ik iets over het postvervoer op mijn baan. Op Drehscheibe heeft Rolf Köstner weer zijn uitgebreid archief opengetrokken om wat over het grote voorbeeld te vertellen. Inmiddels zijn deel 1 en deel 3 (!) verschenen. Deel 2 komt in elk geval nog en volgens mij had hij het ook nog over een deel 4.
In elk geval, de moeite waard om te bekijken.

Alweer ruim een jaar geleden dat ik bezig was met de Arduino-aansturing van de Viessmann Multiplex-seinen. Daarna nog wel wat neuzel-berichten, maar verder werd het stil.
Verklaring is eigenlijk heel simpel, het sein staat op de baan, de Arduino hangt eronder en het werkt gewoon al ruim een jaar foutloos. Dan valt er weinig meer over te vertellen.

Maar Daan had niet stilgezeten, dus onlangs kwam hij wat printjes brengen, waaronder deze:



Een shield dat, uiteraard na monteren van alle onderdelen, op de Arduino Uno kan worden geprikt.
En dan wordt het wel heel makkelijk om van een Arduino een multiplex-seindecoder te maken.

Eens even rekenen. De originele Viessmann decoder is vanaf zo'n 55 euro te koop. Deze Arduino werkt aanzienlijk beter, mag dus wel in de prijs tot uitdrukking komen (eens een experiment gezien in België, precies dezelfde bonbons werden voor drie verschillende prijzen te koop aangeboden, de duurste werden het meest verkocht). Dus een Euro of 80 moet wel mogelijk zijn. Dan kun je zelfs met een echte Arduino wel tot een leuke winstmarge komen...
 

groet, Huub

« Laatste verandering: 31 December 2020, 11:53:45 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #1647 Gepost op: 31 December 2020, 12:04:10 »

Hmmm...gezien je zonnige eiland-plannen denk ik dat je de markt voor Multiplex-seinen-aanstuurderij aardig overschat  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #1648 Gepost op: 31 December 2020, 13:26:42 »

Ik vond dit nog als camera. Beeld valt mij niet tegen.
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1631


HCC!m-IG


« Antwoord #1649 Gepost op: 31 December 2020, 14:58:17 »

Grappige camera, maar is een 2014 ding (1280x960, SXGA) en vermoedelijk is het beeld alleen in combinatie met een specifieke tool te bekijken. Wel met M12 lens! Verder vooral als 'semi-smart' camera in te zetten ('reads barcodes' met een groffe korrel zout), maar dat is beroeps-deformatie  Grin
Voor €60 heb je wel iets grappigs als je object-detectie/tracking wil doen. Zou zelf dan eerder met OpenCV aan de slag gaan.
Camera uit telefoon 'verlengen' ook wel eens aan gedacht, maar ook niet praktisch en te specifiek voor elk model telefoon...
De weergave van het beeld gaat voor elke oplossing een uitdaging apart worden, want het KopLoper-scherm zat al vol  Wink
Dan is een Pi met een (klein) schermpje weer een idee.
Gelogd

NI
Pagina's: 1 ... 108 109 [110] 111 112 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: