Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 155 156 [157] 158 159 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 911490 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2340 Gepost op: 10 Maart 2024, 17:59:53 »

Dit weekend bezig geweest voor de laatste keer de DR4018 om te programmeren naar een nieuwe taak.
Het is er een van de allereerste generatie met de oorspronkelijke firmware er nog op. Die is geen allemansvriend bij het programmeren van een adres (die zitten altijd in een vaste range van 8 of 16 adressen, je kunt geen willekeurig beginadres geven). Er is ooit wel een mogelijkheid geweest de firmware te updaten, maar omdat mijn decoder toen al onder de baan hing, daar geen gebruik van gemaakt. Achteraf wel jammer, maar berouw komt zoals gewoonlijk na de zonde.

Uiteindelijk is het wel gelukt en worden er twee uitgangen gebruikt als pulsgevers, waar voorheen de parallel63 voor zorgde. Dit was het laatste dat nog moest gebeuren om weer dezelfde functionaliteit te hebben als met de parallel63.
De overige 14 uitgangen zijn als aan/uit-schakelaars geprogrammeerd, waar bijvoorbeeld wat verlichting op aangesloten kan worden.
Het is zoals bekend nooit donker in Plettenburg, maar er zijn nu eenmaal wat plekken waar ook overdag verlichting zinvol is.
Zoals bij de slager bijvoorbeeld.

Een proefopstelling om te kijken of 1 led genoeg is. Als ik de led net iets anders hang, denk ik het eigenlijk wel.



Valt ook weer mee dat ik me niet heel erg druk hoef te maken over lichtdicht maken.
 
De leveranties verlopen trouwens nog altijd niet naar wens...

groet, Huub
« Laatste verandering: 10 Maart 2024, 18:02:33 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2341 Gepost op: 10 Maart 2024, 19:44:41 »

Ziet er zo prima uit  Duim omhoog
Licht van Duitsche gezelligheid  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2342 Gepost op: 16 Maart 2024, 18:46:20 »

Alweer een flinke tijd geleden heb ik hier mijn plannen uit de doeken gedaan hoe ik leuk en "zinvol" wilde gaan rangeren met een Übergabe (buurtgoederentrein).
Op zich een leuk plan, maar wat ingewikkeld in de uitvoering. Door het beperkte aantal sporen in het station, die dan ook nog eens grotendeels in een boog liggen en niet makkelijk bereikbaar zijn, bleek het allemaal wat teveel gevraagd wat ik wilde.

Terug naar de tekentafel dus. De nieuwe opzet is sterk vereenvoudigd waarbij Koploper een grotere rol heeft gekregen.

In Plettenburg zijn er vijf plekken waar wagens uit de Übergabe kunnen worden gebracht.
- de fabriek waar de portier het toezicht houdt op poort en roldeur;
- de andere fabriek annex silo;
- de losweg;
- de tankplaat bij het depot;
- een spoortje naast de draaischijf waar de diverse Bahnmeistereien hun spullen kunnen laden en lossen.
Al die plekken hebben een eigen kleur gekregen, resp. rood, oranje, geel, blauw en groen.
Voor de Übergabe is er een 6-daagse omloop. In principe wordt een wagen die op dag 1 wordt gebracht, op dag 2 weer wordt opgehaald. De dag bepaalt waar wagens gebracht kunnen worden. Zo zal er naar de silo alleen op de dagen 2, 4 en 6 iets worden gebracht, terwijl de ketelwagen voor de tankplaats altijd op dag 1 komt.
Naar groen en blauw zal nooit meer dan 1 wagen worden gebracht, naar rood, oranje en geel zijn het maximaal 2 wagens. De totale lengte van de Übergabe is nooit meer dan 5 wagens.

Als ik zin heb om te gaan rangeren, moet ik eerst de Übergabe samenstellen.
Daar komt Koploper in het spel. In de vorige plannen gaf dat programma alleen maar aan welke dag het was, nu is het een waar Übergabegüterzugwagenreihungzusammenstellungshilfsgerät geworden. Ofwel, het geeft me aanwijzingen hoe ik de Übergabe moet samenstellen.

Wat schermprintjes uit Koploper.
Eerst het begin. Eigenlijk niks bijzonders te zien, behalve dan het venster waarmee ik bezetmeldingen kan simuleren in de testomgeving.


Bezetmelder 9.16 is gekoppeld aan een fysieke drukknop. Als ik wil gaan rangeren, druk ik op die knop en dan verandert na korte tijd het scherm.


Koploper zegt me hiermee dat ik een trein moet samenstellen waarin 2 wagens zitten die naar geel moeten, 2 naar rood en 1 naar groen en in welke volgorde de wagens moeten staan.
Het programma houdt daarbij rekening met de dag. Het aantal wagens wordt quasi random bepaald. Een echte random-generator kent Koploper namelijk niet, dus ik heb met tijdsloten iets gedaan.

Druk ik opnieuw op de drukknop (mag op dezelfde kalenderdag zijn, maar ook weken later, gewoon wanneer ik zin heb), gaan we naar de volgende dag in de omloop en geeft Koploper opnieuw de treinsamenstelling op. In de meeste gevallen is die dus anders dan de vorige.


De oplettende lezer ziet dat het rood hier roze is geworden. De reden is dat ik bij de fabriek de aanvoer van staal en de afvoer van de producten in een vast patroon wil hebben. Rood is voor de afvoerwagens, roze voor de aanvoer.

Tot zover de hulp van Koploper, nu moet ik het verder zelf doen. En daarbij wordt de toevlucht gezocht tot wagenkaarten, hier nog niet geknipt.


Voor de eerste wagen is het simpel, gewoon een kaart pakken van de juiste kleur en de wagen die daar staat vermeld, krijgt een plekje in de Übergabe.
Op de kaarten staat ook wat te doen bij een eventuele 2e wagen.
Er zijn vier mogelijkheden:
X  : ook al zegt Koploper twee wagens, het blijft er toch maar een. Heeft meestal met de beschikbare spoorlengte te maken.
=  : pak een zelfde type wagen als de eerste. Dus is de eerste een Tds voor kunstmest, dan de 2e ook een Tds voor kunstmest.
+G : de tweede wagen is altijd een G-wagen, welke maakt verder niet uit. Dit komt alleen maar voor bij de fabriek
+  : pak een tweede kaart van dezelfde kleur.

Welke loc ik gebruik, kan ik zelf bepalen. Loc's met bedienbare koppeling hebben de voorkeur, maar hoeft niet per se.
In de praktijk zullen het vooral de Köf-III en V100 zijn die hiermee aan de slag gaan.

Er moeten nog wat wagenkaarten worden gemaakt, maar de eerste praktijktest was in elk geval succesvol.

groet, Huub

« Laatste verandering: 16 Maart 2024, 18:48:13 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2343 Gepost op: 16 Maart 2024, 19:58:16 »

Dat pak je professioneel aan Duim omhoog
Ik denk zelf ook na over een eenvoudig rangeeremplacementje bij de goederenloods van Tilly, dus mijn aandacht heb je. Bij Rocrail zal het allemaal wel net anders gaan. Nog geen ervaring mee. Eerst die loods maar eens in elkaar.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2344 Gepost op: 16 Maart 2024, 22:01:10 »

Ik denk dat Paul hoofdschuddend omlaag kijkt wat je nu weer met zijn programma uitspookt  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2345 Gepost op: 20 Maart 2024, 23:10:52 »

In de Duitse IC's was een coupé gereserveerd voor de Zugführer. Deze coupé was vrijwel altijd te vinden in het 2e-klasse rijtuig dat direct gekoppeld was met het restauratierijtuig.
Dit zou totaal niet van belang zijn voor de modelbaan, ware het niet dat het Zugführerabteil ook van buitenaf direct herkenbaar was aan een soort van sticker of koersbord met opschrift "IC Kurierdienst".
Dit wilde ik dus ook in model. Roco heeft het in model uitgevoerd, maar om speciaal daarvoor een heel rijtuig (of zelfs meerdere) aan te schaffen, vond ik ook weer wat ver gegaan. Ik heb van dit type onderhand wel genoeg.
Dus een afbeelding opgezocht, wat bewerkt op de pc en uitgeprint.
Dat laatste ging niet zonder slag en stoot, want mijn eigen printer heeft inmiddels wat moeite met kleuren printen, maar #belDaan werkte ook in dit geval. Zijn printer gaf een aanzienlijk beter resultaat en zo kunnen de Plettenburgers nu ook in een oogopslag zien, waar de Zugführer zich in de trein zal bevinden.


20240320_SE_3793 by hb foto, on Flickr

Nu nog op zoek naar de doos waar dit rijtuig in heeft gezeten. Daar zijn de missende handgrepen te vinden.

groet, Huub
« Laatste verandering: 20 Maart 2024, 23:12:57 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2346 Gepost op: 21 Maart 2024, 07:07:48 »

Even in je documentatie kijken  Grin  Wink

Maar zonder gekheid, had de Bm235 in de Erasmus en Frans Hals dat ook of verdween dat bord bij overschrijding van de landsgrens?
« Laatste verandering: 21 Maart 2024, 07:09:53 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2347 Gepost op: 21 Maart 2024, 12:48:16 »

Ik zou het eigenlijk niet weten.
Uit herinnering en wat ik er nu van kan terugvinden, was het meestal een van de twee laatste roken coupés van het betreffende rijtuig.
Daarmee valt er misschien iets te herleiden op foto’s of films van die treinen in Nederland.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2348 Gepost op: 21 Maart 2024, 21:18:19 »

Hier lijkt hij aanwezig, maar dan achter het bovenraam aangebracht. Van de loc af bekeken 3e rijtuig, 1e coupé.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2349 Gepost op: 21 Maart 2024, 21:21:24 »

Leuk detail!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2350 Gepost op: 21 Maart 2024, 21:40:49 »

Ik had ook al even gezocht, maar nog niets gevonden.
Het is net te zien, maar zeker aanwezig  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2351 Gepost op: 21 Maart 2024, 21:53:01 »

En nog een eigen foto uit 1994, waar het ook op te zien is.
Ook hier in het bovenraam.


19941083, Utrecht [NL] by hb foto, on Flickr
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2352 Gepost op: 21 Maart 2024, 22:09:49 »

83 oktober 1994?  Undecided

Duidelijk dus dat de borden gewoon in Nederland bleven zitten.
Ook maar eens één maken  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #2353 Gepost op: 21 Maart 2024, 22:16:56 »

Wel apart dat hier gezegd wordt dat men er mee stopte in 89/90.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #2354 Gepost op: 21 Maart 2024, 22:22:13 »

Dat had ik ook al eens gelezen en me toen ook over verbaasd.
Het klopt in ieder geval niet zonder meer.

83 oktober 1994?  Undecided

83e treinendia van 1994  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 155 156 [157] 158 159 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: