Alweer een flinke tijd geleden heb ik hier mijn plannen uit de doeken gedaan hoe ik leuk en "zinvol" wilde gaan rangeren met een Übergabe (buurtgoederentrein).
Op zich een leuk plan, maar wat ingewikkeld in de uitvoering. Door het beperkte aantal sporen in het station, die dan ook nog eens grotendeels in een boog liggen en niet makkelijk bereikbaar zijn, bleek het allemaal wat teveel gevraagd wat ik wilde.
Terug naar de tekentafel dus. De nieuwe opzet is sterk vereenvoudigd waarbij Koploper een grotere rol heeft gekregen.
In Plettenburg zijn er vijf plekken waar wagens uit de Übergabe kunnen worden gebracht.
- de fabriek waar de portier het toezicht houdt op poort en roldeur;
- de andere fabriek annex silo;
- de losweg;
- de tankplaat bij het depot;
- een spoortje naast de draaischijf waar de diverse Bahnmeistereien hun spullen kunnen laden en lossen.
Al die plekken hebben een eigen kleur gekregen, resp. rood, oranje, geel, blauw en groen.
Voor de Übergabe is er een 6-daagse omloop. In principe wordt een wagen die op dag 1 wordt gebracht, op dag 2 weer wordt opgehaald. De dag bepaalt waar wagens gebracht kunnen worden. Zo zal er naar de silo alleen op de dagen 2, 4 en 6 iets worden gebracht, terwijl de ketelwagen voor de tankplaats altijd op dag 1 komt.
Naar groen en blauw zal nooit meer dan 1 wagen worden gebracht, naar rood, oranje en geel zijn het maximaal 2 wagens. De totale lengte van de Übergabe is nooit meer dan 5 wagens.
Als ik zin heb om te gaan rangeren, moet ik eerst de Übergabe samenstellen.
Daar komt Koploper in het spel. In de vorige plannen gaf dat programma alleen maar aan welke dag het was, nu is het een waar
Übergabegüterzugwagenreihungzusammenstellungshilfsgerät geworden. Ofwel, het geeft me aanwijzingen hoe ik de Übergabe moet samenstellen.
Wat schermprintjes uit Koploper.
Eerst het begin. Eigenlijk niks bijzonders te zien, behalve dan het venster waarmee ik bezetmeldingen kan simuleren in de testomgeving.
Bezetmelder 9.16 is gekoppeld aan een fysieke drukknop. Als ik wil gaan rangeren, druk ik op die knop en dan verandert na korte tijd het scherm.
Koploper zegt me hiermee dat ik een trein moet samenstellen waarin 2 wagens zitten die naar geel moeten, 2 naar rood en 1 naar groen en in welke volgorde de wagens moeten staan.
Het programma houdt daarbij rekening met de dag. Het aantal wagens wordt quasi random bepaald. Een echte random-generator kent Koploper namelijk niet, dus ik heb met tijdsloten iets gedaan.
Druk ik opnieuw op de drukknop (mag op dezelfde kalenderdag zijn, maar ook weken later, gewoon wanneer ik zin heb), gaan we naar de volgende dag in de omloop en geeft Koploper opnieuw de treinsamenstelling op. In de meeste gevallen is die dus anders dan de vorige.
De oplettende lezer ziet dat het rood hier roze is geworden. De reden is dat ik bij de fabriek de aanvoer van staal en de afvoer van de producten in een vast patroon wil hebben. Rood is voor de afvoerwagens, roze voor de aanvoer.
Tot zover de hulp van Koploper, nu moet ik het verder zelf doen. En daarbij wordt de toevlucht gezocht tot wagenkaarten, hier nog niet geknipt.
Voor de eerste wagen is het simpel, gewoon een kaart pakken van de juiste kleur en de wagen die daar staat vermeld, krijgt een plekje in de Übergabe.
Op de kaarten staat ook wat te doen bij een eventuele 2e wagen.
Er zijn vier mogelijkheden:
X : ook al zegt Koploper twee wagens, het blijft er toch maar een. Heeft meestal met de beschikbare spoorlengte te maken.
= : pak een zelfde type wagen als de eerste. Dus is de eerste een Tds voor kunstmest, dan de 2e ook een Tds voor kunstmest.
+G : de tweede wagen is altijd een G-wagen, welke maakt verder niet uit. Dit komt alleen maar voor bij de fabriek
+ : pak een tweede kaart van dezelfde kleur.
Welke loc ik gebruik, kan ik zelf bepalen. Loc's met bedienbare koppeling hebben de voorkeur, maar hoeft niet per se.
In de praktijk zullen het vooral de Köf-III en V100 zijn die hiermee aan de slag gaan.
Er moeten nog wat wagenkaarten worden gemaakt, maar de eerste praktijktest was in elk geval succesvol.
groet, Huub