Vandaag kwam de laatste goederenwagen binnen die ik op mijn lijstje had staan: een Tds van Minitrix. Hiermee is de verzameling van goederenwagens compleet. De bloktrein van 6 lege eenheden (à 2 autotransportwagens) Laaes/Laaekms 541 had ik jullie onlangs al laten zien.
Toen die binnen was, ben ik gaan bouwen aan de gemengde internationale goederentrein die ongeveer dezelfde lengte heeft (ca. 840 mm). De wagens van de trein moesten voldoen aan de volgende eisen:
- Kortkoppelmechanieken hebben
- Tijdperk 4
- Een beetje in het beeld passen van begin jaren ‘80
- De voorste twee wagens een buurtgoederenkarakter hebben regio Hengelo/Oldenzaal/Enschede
Na binnenkomst kunnen de voorste twee wagens van de trein worden gehaald tijdens het locwisselen. Ik heb twee van die ‘kopsetjes’ van twee buurtgoederenwagens samengesteld. Dat wat overblijft is de stam, en die heeft ongeveer dezelfde lengte als de langste rijtuigstam zodat de trein op de meeste sporen van de schaduwstations gestald kan worden. Evenwel is er een lang spoor gepland aan de westkant waar de gehele trein terecht kan, net als de lege PON-trein. Dit heb ik spoor ‘Stroe’ genoemd. Aan de oostzijde komen twee sporen in een schaduwstation dat eigenlijk Seelze zou moeten heten, maar dat is een vieze naam en dus noem ik het maar Hannover, het is alleen voor de goederentreinen. Voor de keuze van de goederenwagens en de positie in de trein heb ik mij laten inspireren door foto’s die ik zelf gemaakt heb in het midden van de jaren ’80.
1143 met een internationale gemengde goederentrein bij Oldenzaal op 4 april 1986
De achterkant:
1634 op 30 november 1985 door Oldenzaal. Kbs, VTG en Tds zijn belangrijke aanwijzingen
2450 te Oldenzaal op 5 mei 1986. Het ziet er uit als een korte buurtgoederentrein, maar het gaat wel de grens over…
1124 + 1306 te Enschede op 20-01-1986 met de buurtgoederentrein die uit het havengebied afkomstig is.
2470 te Oldenzaal op 4 maart 1987. Ook deze burtgoederentrein bestaat uit twee gesloten wagens.
2505 te Oldenzaal op 27 maart 1986. De loc heeft zojuist een lege Kbs opgehaald vanaf het Oldenzaalse industrieterrein. Een paar dagen eerder werd deze wagen met halffabrikaten bij Trioliet voor de deur gezet.
2323 te Oldenzaal op 23 mei 1985. De eerste wagen is een Kbs met door Trioliet afgeleverde felrode machines. Aangezien deze foto voor boek 84-85 is geselecteerd, heb ik een uitsnede gemaakt. De rest is zeer de moeite waard, dus…
Een aparte positie neemt de Interfrigo koelwagen van Chiquita in. Dit is met Chiquita-opschriften een model dat in de eerste helft van de jaren ’70 is te plaatsen. Omdat dit type wagen Ibes in de jaren ’80 nog aanwezig was, vind ik het nog verantwoord. Ik heb deze wagen in drie schalen: 0, H0 en N, met hetzelfde wagennummer. Deze wagen heb ik nog net niet heilig verklaard, wel zalig.
Het eerste kopsetje bestaat uit de koelwagen NS Ibes + rongenwagen NS Kbs met landbouwvoertuigen. De Ibes gaat naar een fruitimporteur in Boswinkel. De Kbs is bestemd voor Oldenzaal waar Trioliet halffabrikaten van landbouwvoertuigen ontvangt en verlaadt, dit is een situatie rechtstreeks uit de praktijk: tot in 1987 werd zo’n twee keer per week een wagen naar het Oldenzaalse industrieterrein geduwd en opgehaald. Vaak met een 2400, één keer een 2200 waargenomen. De felrode apparaten waren een aparte verschijning op de rongenwagens, anno zijn ze nog steeds rood. De firma bestaat nog steeds, als is ze een stukje opgeschoven op het industrieterrein.
De Kbs is van Fleischmann, de Ibes van Brawa. De hooibaalpersen zijn van Wiking en moeten nog rood gespoten worden.
Het tweede kopsetje bestaat uit 2 DB Gbs-achtige gesloten wagens, deze kunnen zowel naar Enschede, Oldenzaal, Boswinkel of bij de VG&L-goederenloods te Kassenberg gesplaatst worden.
2x Gbs van Brawa
De kopsetjes kunnen ook met elkaar worden gewisseld aan de ‘stam’ maar niet allebei aan de stam, dan wordt de trein echt te lang. De stam bestaat uit: een DR zelflosser (Fcs/Eds), 2 open bakken van NMBS en DB (E), een DB Tads zelflosser, een DB Gbs en drie DB VTG-gasdrukketelwagens (type is mij niet bekend).
Tds en Fcs van Minitrix
2x E van Minitrix: Db en NMBS
Gbs van Brawa met bordes van Brawa en de set van drie VTG gasketelwagens van Fleischman
De grensoverschrijdende goederentrein kan er dus als volgt uitzien:
Loc + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(stam)
Loc + Ibes + Kbs + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(kop 1 + stam)
Loc + Gbs + Gbs + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(kop 2 + stam)
Eigenlijk is er nog een derde ‘buurtkop’ ik ben namelijk ook nog bezig met een bruine Motorpost 3000. Ik heb een keer voor een paar tientjes een kap gekocht van de mP 3032 van Arnold N. Dit wordt een dummy en m.b.v. van o.a. twee t.z.t. vrijkomende draaistellen van de Piko Hondekop maak ik deze kap compleet. Deze mP zal veel rondhangen bij de VG&L-loods maar zal ook een keer westwaarts rijden. Dit zal ook wel eens met de goederentrein gebeuren, de mP gaat dan in opzending direct achter de loc mee:
Loc + mP + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(kop 3 + stam)
De kap van de bruine mP van Arnold N
Ik werd geïnspireerd door een foto in het boek van de 1000: blz. 91 onder. Hierop is een bruine mP direct achter de 1009 te zien in een gemengde goederentrein.