Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Kassenberg (1982) in 1:160  (gelezen 63798 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #150 Gepost op: 5 Mei 2022, 21:09:03 »

Nee, en dat is ook niet nodig. Op de dag dat de eerste 221'er in de buurt van de grens met NL werd beheimated (Oldenburg), werd Odz-Bh juist elektrisch bereden. Hierdoor misten de 221'ers net de mogelijkheid/noodzaak om naar Oldenzaal/Hengelo te kunnen komen. In mijn jaar, 1982, waren de 221'ers al weer verdwenen uit Oldenburg en was de complete serie (de 48 overgebleven machines) geconcentreerd in het Ruhrgebied, maar nog wel in de buurt van NL. Bij bepaalde gelegenheden kwam een enkele 221'er in Arnhem. Ik heb in 1986 een buurtgoederentrein met een rode 221 in Rheine gefotografeerd, aan het begin van de jaren 80 waren 221'ers dagelijks langs de grens te vinden met treinen voor het aan-en afvoeren van bouwmaterialen t.b.v. de aanleg van de A31.

In mijn mijn thema is Odz-Bh nog niet geëlektrificeerd, dus is het heel aannemelijk dat dan de 221'ers hun platte neus in NL lieten zien. Inmiddels ben ik een aantal foto's van de 221 met de middeninstaprijtuigen tegengekomen. Dit maakt dat ik toch weer het oorspronkelijke inzetplan voor de 221 hanteer. De combinatie van de rijtuigen en loc is natuurgetrouw genoeg voor vertaling in model. Het was alleen niet mogelijk, zoals Hubertus aangaf, dat de 221'ers de trein duwden. En dàt is het mooie van modelbouw, in model kan alles...

Nu het geplande programma aan locs, rijtuigen en treinstellen bijna compleet is, wordt het tijd aan de goederenwagens te denken. Naast de buurtgoederentrein, de gemengde internationale trein komt er toch een PON-trein. Leeg weliswaar, zodat in de verkeerde richting rijden minder opvalt. Maar ik heb ook een scenario uitgewerkt om een volle trein zonder al te veel gedoe de 'verkeerde' richting op te laten gaan. Ik heb 6 eenheden Laaes541 van Fleischmann aangeschaft, dat zijn 12 losse wagens. De detaillering van dit model valt mij beslist niet tegen. Op dit moment zijn er, naar mijn smaak, nog geen mooie VW's in 1:160 die in aanmerking zouden kunnen komen om als belading te kunnen dienen. De VW Golf-1 van Fleischmann is niet mooi. Ook de Kever van Wiking overtuigd niet erg. De Passat-2 Van Busch en Golf-1 Wiking beetje twijfelachtig en dus voorlopig toch maar niet. Mijn hoop is eigenlijk een beetje gevestigd op Lemke Mini's, misschien dat die ooit een bruikbare Kever gaat uitbrengen... Mocht dat het geval zijn, dan komen er 48 VW's op die trein. Een herhaling van de gang van zaken rond mijn eerste PON-trein in H0 zo'n 25 jaar geleden. Deze begon ook met 6 eenheden leeg, en een paar jaar deed zich ineens de gelegenheid voor om de trein te beladen met zo'n 50 Golfjes 1(a, gelukkig wel Jakop  Grin). Men leze Railmagazine 317 (en verder) waarin ik uitgebreid in ga op de PON-treinen in H0.

Goede voorlopig leeg dus, en ik zou het helemaal niet erg vinden als het daar bij zou moeten blijven...
Kleine impressie:
                 
« Laatste verandering: 5 Mei 2022, 21:12:16 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #151 Gepost op: 6 Mei 2022, 05:08:57 »

Nu werd de Einser B vanaf augustus 1982 geproduceerd, dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft de lege retourtrein een eerste badge B’s in Leusden gebracht  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #152 Gepost op: 6 Mei 2022, 09:35:00 »

En dàt is het mooie van modelbouw, in model kan alles...
Foei, je neemt de hobby niet serieus!!
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #153 Gepost op: 6 Mei 2022, 19:36:55 »

Klopt, daar is het dan ook een hobby voor... Cool


Nu werd de Einser B vanaf augustus 1982 geproduceerd, dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft de lege retourtrein een eerste badge B’s in Leusden gebracht  Duim omhoog

Volgens mij 1980, maar verder zal het aardig kloppen. Mocht er ooit in N een goed ogende 1B uitkomen, dan gaan* er 48 op de trein... Wink

De kwaliteit van de auto's is echt wel een dingetje. In 1981 kocht ik mijn eerste Wikingsetje in 1:160: VW 411 + Audi 100 + Ford Capri + Porsche 911. Dat was toen zo'n beetje de standaard v.w.b. de kwaliteit. Als ik dit vergelijk met de VW T2 van Hadewych Lemke Minis, dan kan die vertaling van Wiking thans echt niet meer meekomen, maar oordeel zelf... Onlangs heb ik een setje van 3 T2's gekocht, dat maakt het totaal op 4. Ik kan de modelbaan straks natuurlijk niet helemaal volplempen met T2's, dus ik hoop dat er meer automodellen van die kwaliteit gaan verschijnen. M

     

*mits er geen uitstekende Silverbug te krijgen is, want die gaat natuurlijk voor...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #154 Gepost op: 6 Mei 2022, 20:22:38 »

Volgens mij 1980, maar verder zal het aardig kloppen.

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik was gefocust op (ex)mijn GTI met 1,8 liter motor, die kwam in augustus ‘82.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #155 Gepost op: 6 Mei 2022, 20:24:09 »

Die bussen zien er inderdaad goed uit  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #156 Gepost op: 6 Mei 2022, 21:44:15 »

Die Kever lijkt wel autodrop tussen die busjes...

Heb je de 1B GTI niet meer? Sad


overtuigd    overtuigt              

Oef!!! Shocked
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #157 Gepost op: 7 Mei 2022, 07:05:34 »

Nee, na een jarenlang proces van wikken en wegen kwam het besef boven dat de vrije tijd beperkt was en onvoldoende om alle hobbies bij te houden.
De praktijk was dat de auto al jaren het onderschoven kind was en heb de knoop doorgehakt en hem verkocht aan een jonge gast (eind 20, begin 30 schat ik), die al een Einser cabrio had gerestaureerd en ook een ‘83 GTI wilde. De auto zal weer rijden is mijn inschatting  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #158 Gepost op: 28 Mei 2022, 13:45:08 »

Verstandige keuze, de wagen is in goede handen en jij kreeg weer ruimte in je garage, hoofd en, naar ik aanneem, hobbybudget...

Ik merk dat ik achterloop met de aankopen. Vorige week een ETA-combi 515 + 815 aangekocht. Ik had behoefte aan een extra DB treinstel en de keuze viel op een Fleischmann 515 in blauw-beige, de rode vind ik wat saai. Voordeel van dit model is dat op deze manier het beeld van gekoppelde stellen ook natuurgetrouw neergezet kan worden op mijn toekomstige baan met zijn krappe bogen bochten...

De motor- en bijwagen gebruik ik voor het rijden van een retourrit Kassenberg-Rheine en af en toe zal er met de combi douaneslagen naar Bad Bentheim meegemaakt worden. Het grootste deel van de dag zal de combi doorbrengen op een kopspoortje te Ksb.



« Laatste verandering: 28 Mei 2022, 13:55:41 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #159 Gepost op: 29 Mei 2022, 05:48:08 »

Je collectie groeit met de dag lijkt wel! Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #160 Gepost op: 31 Mei 2022, 18:19:35 »

Opgepast! Bekentenislectuur, afgelopen weekend zijn ook nog een derde 1200 en mijn eerste 2400 gearriveerd... Cheesy



De 1222 is de tussenvariant: geel-grijs, maar niet gerenoveerd en naar mijn mening de minst mooie uitvoering (slaat niet op de vertaling door Piko, want die is weer subliem). Met de bruine 2456 is de eerste digitale N-loc binnen gekomen, tevens met sound. De geel-grijze 2400 vind ik niet zo mooi (dat slaat wel op de vertaling van Piko), de kans bestaat dat ik deze voorbij laat gaan.

Ik kom zo langzamerhand aan het eind van wat ik wil hebben, qua materieel. Naar verwachting zal eind deze week de laatste goederenwagen arriveren, een Tads en dan is ook die categorie compleet. 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #161 Gepost op: 31 Mei 2022, 18:59:40 »

Dan nu....rails, rails, rails.... 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #162 Gepost op: 31 Mei 2022, 20:45:36 »

Hooguit voor het tussenbaantje, project Gronau. Eerst het aanwezige materieel, waar nodig, optimaliseren, d.w.z. ander nummertje (1600, 2200), kortkoppelingen inbouwen (Plan E), decoders aanbrengen (bijna alles) of zelfs helemaal digitaliseren (DH2, 220), hier een daar een soundmodule (o.a. 624, 221) of een verbouwinkje (mat 54-4).
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #163 Gepost op: 3 Juni 2022, 19:56:27 »

Vandaag kwam de laatste goederenwagen binnen die ik op mijn lijstje had staan: een Tds van Minitrix. Hiermee is de verzameling van goederenwagens compleet. De bloktrein van 6 lege eenheden (à 2 autotransportwagens) Laaes/Laaekms 541 had ik jullie onlangs al laten zien.
Toen die binnen was, ben ik gaan bouwen aan de gemengde internationale goederentrein die ongeveer dezelfde lengte heeft (ca. 840 mm). De wagens van de trein moesten voldoen aan de volgende eisen:

  • Kortkoppelmechanieken hebben
  • Tijdperk 4
  • Een beetje in het beeld passen van begin jaren ‘80
  • De voorste twee wagens een buurtgoederenkarakter hebben regio Hengelo/Oldenzaal/Enschede

Na binnenkomst kunnen de voorste twee wagens van de trein worden gehaald tijdens het locwisselen. Ik heb twee van die ‘kopsetjes’ van twee buurtgoederenwagens samengesteld. Dat wat overblijft is de stam, en die heeft ongeveer dezelfde lengte als de langste rijtuigstam zodat de trein op de meeste sporen van de schaduwstations gestald kan worden. Evenwel is er een lang spoor gepland aan de westkant waar de gehele trein terecht kan, net als de lege PON-trein. Dit heb ik spoor ‘Stroe’ genoemd. Aan de oostzijde komen twee sporen in een schaduwstation dat eigenlijk Seelze zou moeten heten, maar dat is een vieze naam en dus noem ik het maar Hannover, het is alleen voor de goederentreinen. Voor de keuze van de  goederenwagens en de positie in de trein heb ik mij laten inspireren door foto’s die ik zelf gemaakt heb in het midden van de jaren ’80.


1143 met een internationale gemengde goederentrein bij Oldenzaal op 4 april 1986
De achterkant:



1634 op 30 november 1985 door Oldenzaal. Kbs, VTG en Tds zijn belangrijke aanwijzingen


2450 te Oldenzaal op 5 mei 1986. Het ziet er uit als een korte buurtgoederentrein, maar het gaat wel de grens over…


1124 + 1306 te Enschede op 20-01-1986 met de buurtgoederentrein die uit het havengebied afkomstig is.


2470 te Oldenzaal op 4 maart 1987. Ook deze burtgoederentrein bestaat uit twee gesloten wagens.


2505 te Oldenzaal op 27 maart 1986. De loc heeft zojuist een lege Kbs opgehaald vanaf het Oldenzaalse industrieterrein. Een paar dagen eerder werd deze wagen met halffabrikaten bij Trioliet voor de deur gezet.


2323 te Oldenzaal op 23 mei 1985. De eerste wagen is een Kbs met door Trioliet afgeleverde felrode machines. Aangezien deze foto voor boek 84-85 is geselecteerd, heb ik een uitsnede gemaakt. De rest is zeer de moeite waard, dus…

Een aparte positie neemt de Interfrigo koelwagen van Chiquita in. Dit is met Chiquita-opschriften een model dat in de eerste helft van de jaren ’70 is te plaatsen. Omdat dit type wagen Ibes in de jaren ’80 nog aanwezig was, vind ik het nog verantwoord. Ik heb deze wagen in drie schalen: 0, H0 en N, met hetzelfde wagennummer. Deze wagen heb ik nog net niet heilig verklaard, wel zalig.
Het eerste kopsetje bestaat uit de koelwagen NS Ibes + rongenwagen NS Kbs met landbouwvoertuigen. De Ibes gaat naar een fruitimporteur in Boswinkel. De Kbs is bestemd voor Oldenzaal waar Trioliet halffabrikaten van landbouwvoertuigen ontvangt en verlaadt, dit is een situatie rechtstreeks uit de praktijk: tot in 1987 werd zo’n twee keer per week een wagen naar  het Oldenzaalse industrieterrein geduwd en opgehaald. Vaak met een 2400, één keer een 2200 waargenomen. De felrode apparaten waren een aparte verschijning op de rongenwagens, anno zijn ze nog steeds rood. De firma bestaat nog steeds, als is ze een stukje opgeschoven op het industrieterrein.


De Kbs is van Fleischmann, de Ibes van Brawa. De hooibaalpersen zijn van Wiking en moeten nog rood gespoten worden.  

Het tweede kopsetje bestaat uit 2 DB Gbs-achtige gesloten wagens, deze kunnen zowel naar Enschede, Oldenzaal, Boswinkel of bij de VG&L-goederenloods te Kassenberg gesplaatst worden.

2x Gbs van Brawa

De kopsetjes kunnen ook met elkaar worden gewisseld aan de ‘stam’ maar niet allebei aan de stam, dan wordt de trein echt te lang. De stam bestaat uit: een DR zelflosser (Fcs/Eds), 2 open bakken van NMBS en DB (E), een DB Tads zelflosser, een DB Gbs en drie DB VTG-gasdrukketelwagens (type is mij niet bekend).  


Tds en Fcs van Minitrix


2x E van Minitrix: Db en NMBS



Gbs van Brawa met bordes van Brawa en de set van drie VTG gasketelwagens van Fleischman

De grensoverschrijdende goederentrein kan er dus als volgt uitzien:
Loc + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(stam)
Loc + Ibes + Kbs + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(kop 1 + stam)
Loc + Gbs + Gbs + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(kop 2 + stam)
Eigenlijk is er nog een derde ‘buurtkop’ ik ben namelijk ook nog bezig met een bruine Motorpost 3000. Ik heb een keer voor een paar tientjes een kap gekocht van de mP 3032 van Arnold N. Dit wordt een dummy en m.b.v. van o.a. twee t.z.t. vrijkomende draaistellen van de Piko Hondekop maak ik deze kap compleet. Deze mP zal veel rondhangen bij de VG&L-loods maar zal ook een keer westwaarts rijden. Dit zal ook wel eens met de goederentrein gebeuren, de mP gaat dan in opzending direct achter de loc mee:
Loc + mP + Fcs + E + E + Tds + Gbs + VTG + VTG + VTG
(kop 3 + stam)


De kap van de bruine mP van Arnold N

Ik werd geïnspireerd door een foto in het boek van de 1000: blz. 91 onder. Hierop is een bruine mP direct achter de 1009 te zien in een gemengde goederentrein.
« Laatste verandering: 3 Juni 2022, 22:20:52 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #164 Gepost op: 3 Juni 2022, 21:06:57 »


Tads en Fcs van Minitrix
Pssst, Tds... (Tads is een vierasser)

Leuk idee om de binnenkomende goederentrein bij de locwissel op te splitsen in de buurtgoederentrein en de verder rijdende doorgaande trein.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
« vorige volgende »
Ga naar: