Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017743 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #45 Gepost op: 29 December 2014, 10:27:24 »

Zoals al in het Raadplaat-draadje vermeld, heb ik gisteren een bezoekje gebracht aan Waldijk.
Nu weet ik dat de bouwer hiervan bierliefhebber is en heb ik me dus maar eens verdiept in de geschiedenis van Waldijk.
En zo kwam het dat ik Jakop gisteren dingen kon vertellen over Waldijk die hij zelf nog niet wist.

In 1895 is namelijk in Waldijk de Waldijksche Stoom Bierbrouwerij & Mouterij opgericht. Komend jaar viert die bierfabriek alweer zijn 120e verjaardag!
Deze brouwerij brouwt zowel pils als tripel. Kijk maar:


En let op de details:



Geheel toevallig worden in een zeker provinciestadje precies dezelfde flessen, maar dan met eigenlijk best wel saaie etiketten erop, aangebonden:


Ik zal 'm zelf maar vast zelf inkoppen: Veens rijmt op Deens...
 Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #46 Gepost op: 29 December 2014, 11:03:25 »

 Duim omhoog  Duim omhoog  Duim omhoog

Niet iedereen drinkt Drakenbloed, dus in het achterland wordt dit exclusieve bier inderdaad met wat saaie etiketten aangeboden.....

ondertussen zijn de stadsarchitect en de schoonheidscommissie van Waldijk naarstig op zoek naar de locatie van dit bijna 120 jaar oude bedrijf....  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #47 Gepost op: 29 December 2014, 13:11:49 »

Prachtig mannen!! Duim omhoog

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #48 Gepost op: 29 December 2014, 14:20:59 »

Dankjewel Sander.
Zoals je wel begrijpt, heb ik hier een hoop voorpret van gehad.
 Cheesy

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 29 December 2014, 14:56:49 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 29 December 2014, 14:54:22 »

Ik hoop wel dat die berg voedingsdraden inmiddels al was aangesloten, want anders wordt dat natuurlijk helemaal niks meer na die triple.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #50 Gepost op: 29 December 2014, 14:57:54 »

En zonder tripel was het al een vrolijke boel, daar in Waldijk.
Kun je nagaan hoe het mét tripel zal zijn.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Stedahult
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 29 December 2014, 18:35:33 »

Zo te zien heb je nog wel wat te doen deze kerstvakantie

 Duim omhoog
Gelogd

Zweedse modulebaan "Stedahult"
En Dansk rangering module...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 31 December 2014, 16:31:12 »

Op de valreep van 2014 kom ik weer een stap verder met de automatisering van de baan.
Bij de bouw van de baan is meteen de bedrading van de bezetmelders aangelegd en naar de 5 centrale plaatsen geleid waar de bezetmelders een plaats moesten krijgen.
Na de schakelmodules van Uhlenbrock voor de wissels heb ik ook voor deze firma gekozen voor de terugmelders.



De programmering van de dingen, waar ik eerlijk gezegd wel wat tegen op zag, viel gelukkig mee.
Mede ook omdat ik een Nederlandse beschrijving van de 63320 vond die in wezen een hetzelfde is als de gebruikte 63330 maar dan met slecht 8 contacten. Samen met het Duitse boekje kwam ik er toch vrij simpel uit.



Inmiddels zijn er 3 van de 5 gemonteerd op hun plankje wat al enige tijd op hun komst wachte onder de baan. De deksels kunnen nu op de kabelgoten en ik ben weer een stukje verder  Duim omhoog



Ik duik nog even onder de baan onder het genot van de de top 2000, vanavond heb ik andere dingen te doen, dus rest mij jullie allemaal een fijne jaarwisseling te wensen en een goed en gezond modelspoorjaar 2015!!  Duim omhoog

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #53 Gepost op: 17 Januari 2015, 21:47:02 »

Vanmiddag, tussen het snotteren door (ik heb het weer een goed te pakken  Sad ), kans gezien een aantal locs te ijken met en voor Koploper.



Met afstellen van de maximum snelheid d.m.v. CV 5 kom je wel verschillen tegen tussen de locs...
Extreem daarin is tot nu toe de Artitec DE2 die met CV5 op 15 nog steeds een topsnelheid van 96 k/h heeft in decoderstap 28.
Genoemd treinstel heeft met vrijwel 0 meters op de teller al 2 nieuwe ASB's van Märklin mogen ontvangen omdat de originele gebroken waren waardoor er een stukje wiel zonder ASB zat en het treinstel zich bonkend voortbewoog... Kwaliteit hoor  Duim omhoog  Cry

Verder heb ik 'ruzie' met een Piko ACTS 7105 die een USU V3.0 heeft (de Uhlenbrock ging destijds meteen van Zwiepenburgh) en op zich met die decoder wel goed rijdt, maar die sleper......rammelt zoals vroeger een knijper op de spaken van mijn fiets.
Maakt niet uit of ik 'm bol buig of hol of vlak...
Visueel ziet de sleper van bv. een Mehano Class 66 er exact hetzelfde uit en die hoor je niet..
Waarom moet je aan minimaal de helft van nieuw materiaal zelf sleutelen voor het een beetje goed rijdt?

Iemand ervaring met een Piko G1206?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #54 Gepost op: 28 Januari 2015, 19:54:22 »

Vanavond even tijd gevonden om Koploper te testen na teleurstellende resultaten afgelopen zondag. De pendelende DE2 vertrok vaak (net niet altijd) richting stootblok i.p.v. terug te gaan naar waar hij vandaan kwam. Soms kwam dat commando van richtingswissel wel van Koploper (maar kwam schijnbaar niet bij de trein aan), soms gaf Koploper het commando niet eens.
Op advies van Huub pendelt de trein nu zonder vaste- of variabele treinroute (allemaal gewist), doordat alle alternatieve rijrichtingen handmatig bezet zijn gemaakt.
Ondertussen rijdt hij een klein half uur heen en weer en 'so far, so good'  Duim omhoog

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #55 Gepost op: 28 Januari 2015, 20:42:02 »

Zou met een vaste route toch prima moeten werken?  Huh?

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #56 Gepost op: 28 Januari 2015, 20:49:15 »

Zou wel moeten, maar werkte niet.
Door alle routes weg te halen en de ook zichtbare communicatielogging te laten meedraaien, kun je achterhalen of er soms een probleem is aan de hardwarekant.
Dat lijkt niet het geval, dus ik hou het voorlopig maar op een spreekwoordelijk omgevallen bitje in de oorspronkelijke vaste route.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 8 Februari 2015, 12:13:23 »

Naar aanleiding van de locs in Ruud's draadje heb ik eens één van mijn stomers uit de vitrine gepakt.
Het is er één die je niet bij Ruud in Schwarzburg ziet, laat staan bij Jan of Bas.

Onderstaande model is van Liliput, artikelnummer L105212.
Een DR Reko-BR 52, Bw Leipzig gesitueerd in tp. III of in mijn geval als museumloc in NL.







Ik heb er destijds een poosje om moeten zoeken, maar toch een mooi exemplaar weten te vinden.
Of hij goed rijdt weet ik niet. De machine is nog 2 rail of ombouw gaat lukken heb ik nog niet echt bestudeerd. Anders blijft hij in de vitrine om zo nu en dan naar te kijken  Wink

Ik ben wel 'fan' van de machines die voortkwamen uit het Reko-programma van de DR. Zo heb ik 2 jaar terug de 01 1533-7 gefotografeerd in Ampflwang.



Veel te groot om zo te fotograferen en helaas stond hij binnen...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #58 Gepost op: 8 Februari 2015, 12:55:04 »

Schitterende stomer, zeg. Die zie je inderdaad niet bij mij.

Groet,
Ruud
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #59 Gepost op: 22 Februari 2015, 15:47:03 »

Naar aanleiding van dit draadje en overleg met Jeroen Water over betreffende loc heb ik mijn 1505 ook eens getest qua trekkracht.

Nu heb ik niet hetzelfde als Jeroen geconstateerd; het slippen met een losse loc in een afbuigende wissel. Blijkbaar heeft mijn exemplaar iets meer tractie dan die van Jeroen.

Eerst maar eens standaard-uit-de-doos met 3 rijtuigen (1:100) van Roco op pad gestuurd en over mijn lange rechte helling geleid. Deze is 4 meter lang recht spoor en dan links af buigend met Märklin K-rail 2251 (r=681,5 mm. Stijgingspercentage ca. 2,7%
Dat ging goed t/m 5 rijtuigen. Bij 6 gaat de loc staan slippen zodra hij 30 cm de boog naar links in is...

Goed, 5 rijtuigen dus. Dat de andere veel eisende helling. 90 graden links af door bochtwissels (in de helling) en dan 3 keer 90 graden rechts om met kleine stukjes recht er tussen. Alle bochten Märklin 2221 (r=360 mm). Dat wordt niets... zodra alle 5 rijtuigen in de bochten zaten stond de loc stil met draaiende wielen.

Wijziging 1.
Originele ASB's vervangen door Märklin 7153. Assen op hun originele plaats gehouden.
6 rijtuigen en de rechte helling. De trein komt er door en ik meen een momentje van vertraging te hebben bespeurd.

Wijziging 2
Nu heb ik ervaring dat de ASB's op 1 wielstel, en met name op de achterste, meer trekkracht oplevert. Assen dus gewisseld. Dan krijg je 2 ASB's aan 1 kant van de loc van wege het feit dat het tandwieltje uit het midden van de as zit. Om aan beide kanten een ASB te krijgen heb ik het tandwiel verschoven op de as. Nu zit die niet meer op de karteltjes die speciaal daar voor in de as geperst zijn. Afwachten of het tandwiel gaat slippen op de as..
Met zes rijtuigen de rechte helling op: geen enkel probleem!
Dan met 3 de bochtige helling proberen. Ook geen probleem.
Dan 4...hier en daar vertraging door slippen
Dan 5...nog meer slippen, maar de zaak komt boven

Wijziging 3
Gewicht zou dus uitkomst moeten brengen. Om snel te kunnen testen heb ik een stuk lood wat ik op zolder had liggen, omgebogen en op de loc aangebracht



Even op de keukenweegschaal en dit is een extra 180 gram op de loc.
Opnieuw met die 5 door de bochtige helling: geen enkel probleem.
Dan met 6 rijtuigen: wederom geen probleem, geen vertragingsmomenten en haperingen.  Duim omhoog

Conclusie: Niet alleen gewicht of de Märklin ASB's zijn afdoende. Zowel bij Jeroen's test als mijn bevindingen geven aan dat je beide zal moeten doen om tot bevredigende resultaten te komen.
« Laatste verandering: 22 Februari 2015, 16:01:40 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: