Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017767 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 1 Maart 2015, 14:10:08 »

Het Elotrains 1505 vervolgverhaal....

Vandaag de loc open gemaakt om er lood in te verstoppen. Dit kan in het chassis boven de wielstellen, boven de cardanassen.
Aan 1 kant zit het bakje van de luidspreker. Die kan er uit nadat eerst 2 draden zijn los gesoldeerd die er doorheen lopen.
Ik heb aan beide kanten een strook lood van 19 mm een aantal keren dubbel gevouwen en zachtjes platgeslagen met een hamer.
Dit leverde een toename van het gewicht van 91 gram op. Na een testrit waar de loc op 1 plek nog een kleine slipneiging had,heb ik aan beide zijden nog een plakje lood toegevoegd waarmee het totale gewicht van de loodtoevoeging op 114 gram is gekomen.
Hiermee is het slippen geschiedenis, ook op de 'zware' bochtige helling.


Duidelijk te zien: de dubbelgevouwen strook met er op nog het extra plakje lood


Beide extra stukjes lood zitten met een bubbelzijdig kleefband vast aan het pakket

Nu kijken of we de Roco 1600 (laatste generatie) ook qua trekkracht kunnen verbeteren
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 1 Maart 2015, 15:15:17 »

Nou, dat laatste viel ontzettend mee..

Origineel af-Roco trok de loc een goederentrein van slechts 110 cm (6 4-assers en 2 2-assers) de bochtige helling niet op. Zodra de sleep op de helling was, stond de loc te slippen.
De loc werd binnengenomen in de Waldijkse werkplaats en voor zien van 4 Märklin ASB's type 7152 op de beide aangedreven assen. Dit zijn de voorste en achterste as van de loc. De binnenste 2 assen worden niet aangedreven. Op het draaistel waar de sleper zit om die reden, op het andere begrijp ik niet... Ik neem aan dat een DC-loc op alle assen is aangedreven en een handvol tandwielen plus een tandwiel op de as zou ook hier een derde as aangedreven kunnen maken.
Enfin...2 assen dus. De goederentrein dus weer. Nu gaat de trein zonder haperen omhoog.
Dan de Berlijntrein van 6 rijtuigen; ook geen probleem meer.  Duim omhoog
De loc is van een slippende miet omgetoverd in een krachtpatser  Grin
Overigens trof ik ook hier ASB's van Roco aan die in wezen niet een bandje zijn -zoals de Märklins- maar een gestansde ring uit een vel rubber-achtig spul. Lijkt erg op die van de Elotrains. The Chinees way?


De 1505 en 1601* op respectievelijk spoor 4 en 3 van het station na diverse testritten

*De 1601 zal t.z.t. worden omgenummerd naar een hoge 1700 en dan vaste trekkracht van de Berlijntrein worden.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #62 Gepost op: 7 April 2015, 19:22:42 »

Waldijk is een oud station met oude perrons die wel al eens een nieuw tegelvloertje hebben gekregen, maar ook nog stukken met oude gemetselde keermuren.
Een beetje zoals hier op een uitsnede van een foto met een overbelichte 1202 in Haarlem.



Om dat te imiteren heb ik eerst eens een proefje opgezet om te kijken of het wat lijkt en uitvoerbaar is zoals ik het denk te gaan maken.
Een stukje hout met een stukje metselstenenplaat als keermuur. Het tegelwerk is van platen van Auhagen, waar ik eerst een strookje achter-elkaar-liggende-tegels in de langsrichting langs de rand heb gelijmd en daarna de tegels in 'metselverband' er haaks tegen aan. Zo krijg je de typerende halve tegel ook die wit moet worden langs de rand. De perronrand heb ik van een stryreenstrip van 1 x 1,5 mm gemaakt waar de voegen door een inkeping met het mes zijn weergegeven.



Veel te schoon en steriel natuurlijk...eerst maar eens wat vuil er op Smiley



De muur Humbrol 70 Matt (stenenrood), de tegels Revell 75 matt (grijs) en Humbrol 130 Satin (wit)en een wash van Humbrol 125 Satin (grijs) met terpentine er over.
Een beetje deppen.. Wink
Ik denk dat ik op dit pad verder ga. Dit wordt wel wat



Even dichterbij en uitgesneden zodat je niet meer het hout ziet.
Blindenstroken ed. komen er niet op daar ik het perron ongeveer midden jaren 80 ga dateren.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #63 Gepost op: 7 April 2015, 19:57:23 »

Ik voel weer een mooi artikel in RM aankomen!   Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #64 Gepost op: 7 April 2015, 19:59:28 »

Ik zie ineens mogelijkheden om mijn perrons die deels rond lopen van tegels te voorzien.
 Duim omhoog

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 7 April 2015, 20:19:11 »

Ha ha, stay tuned!

Dat is het punt bij mij ook; perrons in een boog. Die eerste tegelrij is geen probleem heb ik al geprobeerd, of de achterliggende ook een beetje de bocht om willen moet nog blijken.
Verder zullen er ook nog wat GM&S randen aan te pas komen en ga ik nog wat afwisselen met die steenstrips. Aan de niet zichtbare kanten (hooguit een keer als ik een foto uit een rare hoek maak) iets van styreen plaat met kerven met het mes..

@Gert. Mwoa... Ik zie hier nog heen artikel in, maar je weet nooit wat ik nog ga verzinnen voor fratsen  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #66 Gepost op: 8 April 2015, 08:08:48 »

Wiki artikel rekenen we ook goed  Cool

Mvg,
 Sandrr
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #67 Gepost op: 8 April 2015, 08:30:45 »

maar je weet nooit wat ik nog ga verzinnen voor fratsen  Grin

Mmm, er staat me iets bij met twee keer op een dag met de auto de grens over en daarna diezelfde grens ook nog twee keer te voet passeren op dezelfde dag...
 Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 19 April 2015, 15:45:34 »



Wat nu  Huh? Wordt Waldijk omgetoverd naar Wøldijk?  Grin
Hoe het zit lees je hier.

Naast deze nieuwe aanwinsten kwamen er ook 2 Pola gebouwen, die in omgebouwde vorm, zullen terugkeren in Waldijk en nog een heel speciale aanwinst die ik nu nog niet laat zien, maar t.z.t., als het perron in het afwerkstadium is, vanzelf tevoorschijn komt...

De laatste klus in Waldijk, die nog niet helemaal af is, wil ik nu laten zien.

Nu ik met Koploper de trein rij, begon me te irriteren dat de rijwindows, het log (als ik die wilde zien) en het overzicht locomotieven steeds over mijn baanplan opende waardoor die niet meer te zien is. Het idee kwam op om een 2e scherm te gaan gebruiken.
Nu had ik nog een klein scherm staan en die eerst maar eens gepakt om te testen



Dat werkt wel, echter kan het baanplaan alleen op de laptop omdat het 2e scherm hier voor te klein bleek. Baanplan dus op scherm 1, de rest op het 2e....
Niet echt handig... Verder kan een 2e scherm daar ook niet op de baan staan.

Een groter scherm aanschaffen dus en hem ophangen was het idee. Waar aan dan?
Het enige wat dichtgenoeg bij is om iets aan op te hangen is het schuine dak van 50o. Na wat meet en reken werk was de conclusie dat het wel moest kunnen.
Eerst van een schuin dak iets rechts creëren; een houten klos gezaagd en gemonteerd.



Inmiddels ook een monitor op de kop getikt: 19" en stom toevallig nog van hetzelfde merk als de laptop (het lijkt net of het zo hoort  Grin )
Een 3D verstelbare beugel aangeschaft bij Conrad en hangen dat ding!



Het baanplaan mooi op de 2e monitor:



en de rest van de vensters op de laptop voor m'n neus:



Nu was die vooraf niet zo gepland en rekening met een voedings- en VGAkabel die vanaf het schuine dak richting baan afdalen al helemaal niet. Toch zullen die een weg moeten gaan vinden tussen de sporen. Om de kabels boven de toegangssporen van de schaduwsatons op een veilige hoogte te houden heb ik een beugeltje gemaakt die daar voor zorgt. Dit is straks in de werkplaats, die daar komt om dat dalende/stijgende spoor te camoufleren, weggewerkt.
Uiteindelijk zullen de kabels straks visueel in het dak van de werkplaats verdwijnen.



Het beugeltje ligt hier nog los maar zal tegen de plaat worden geschroefd. De voorkant van de werkplaats zal uiteindelijk pal tegen die beugel aan staan.
Om weer te geven hoe weinig ruimte er voor de kabels is onderstaande plaatje nog vanaf de zijkant. Op de rechter sporen gaan trein van of naar het schauwstation.
Links de sporen van het 2e schaduwstation. Er is erg weinig ruimte naast de IRM.
Er boven is het toegangsspoor van de werkplaats te zien die, zoals gezegd, de gevel op de rand van de plaat tegen het beugeltje aan gaat krijgen.



De VGA kabel die ik nu heb is lang genoeg (te lang zelfs) en geeft wat storing, vandaar dat deze nog recht naar beneden hangt. Van de week op zoek naar een iets kortere die niet stoort.

De monitor hangt nu netto 36 cm boven de baan. Ruimte zat om er onder door te kijken.
Erg blij met deze oplossing, nu de puntjes nog even op de I zetten  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #69 Gepost op: 19 April 2015, 17:35:56 »

Mooie oplossing Jakop! Ik wist niet dat je koploper op twee schermen kon laten zien. Weer wat geleerd!

Grt,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #70 Gepost op: 19 April 2015, 18:04:03 »

Koploper kan het ook niet echt, maar je kunt het koploper-window wel uitrekken over twee schermen.
Vervolgens plaats je het window met het baanontwerp in het deel dat op het tweede scherm zichtbaar is.

Heeft wel het nadeel dat je het baanoverzicht niet meer ziet, als je de database daarna opent op een pc waar je maar één scherm hebt.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 19 April 2015, 18:19:06 »

Klopt, maar op moment van opstarten staat mijn baanplan zeg maar halverwege scherm 1 en 2.
Óf ik sleep 'm dus naar scherm 2, óf naar  scherm 1 in het geval wat Huub schetst.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 25 April 2015, 16:05:31 »

Vandaag naar Houten geweest en naast de al gereserveerde aankopen vond ik een zeer gave Roco ABm225 voor een heel nette prijs. Alle losse onderdelen al aangezet, maar verder volledig onbeschadigd. Een mooie aanwinst voor in de Scandinavië - Holland Express '85-'90.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #73 Gepost op: 25 April 2015, 20:20:31 »

 Duim omhoog mooi rijtuig!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 3 Mei 2015, 21:03:07 »

Nu was ik aan de bouw van de perrons begonnen, maar onmiddellijk kwam de vraag op hoe de Preistertjes van het ene- naar het andere perron moesten komen?
Vroeger was die verbinding er in de vorm van een loopbrug, maar bij de aanleg van een derde (inhaal) spoor, is besloten een tunnelverbinding aan te leggen.
Nu is die op het perron van spoor 1 en 2 vrij gemakkelijk toegankelijk via een trap onder de overkapping (to be nog) te maken, maar hoe kom je uit die tunnel op het vrij smalle perron van spoor 4?
Een trap die in het perron naar beneden gaat betekend een veel breder perron dan ik voor ogen heb en wat moet er dan boven? Een open trap komt m.i. niet voor..
Na wat zoeken en niet vinden stuurde Gert mee een link naar een saai (nee, niet Deens) Duits trappenhuisje wat op een perron stond en toen viel het muntje!

Het stationsgebouw is van 1864, een standaardtype NCS 2e klasse en de spoorverbreding vond plaats in de jaren 30 van de vorige eeuw. De bekende spoorarchitect H.G.J. Schelling werd ingehuurd om een passend trappenhuis te ontwerpen waarlangs de reizigers van en naar spoor 4 konden gaan via de tunnel naar het stationsgebouw of naar het perron van de tramwegmaatschappij die een halte had naast het station. Deze oude tramlijn wordt nu door de museum trein gebruikt voor toeristische ritjes.

Nu is Dhr. Schelling in 1:87 niet beschikbaar, dus moet ik zelf aan de bak. Eerst maar eens schetsen dan...die eerste schets heb ik hieronder weergegeven.



Ziet er wellicht ingewikkeld uit, maar onderstaande plaatje geeft de situatie weer.



Links is spoor 4 te zien met het perron er rechts naast. Het spoor rechts is van de museumlijn en ligt op een lager niveau dan de stationssporen. De trap moet toegang geven tot dát niveau, maar ook nog een stukje lager de tunnel in. Het hoogst geplaatste Preisterje loopt van ons af de trap af, slaat dan rechts af en komt naar ons toe de 2e trap af en komt dan op grondniveau uit. Dan kan hij het pand verlaten of de andere kant uit nog een trap af de tunnel in.

Onderstaande tekening geeft een doorsnede vanaf het museumspoor naar de stationssporen toe zeg maar. Er naast het gevelaanzicht van uit die hoek. In feite een uitgewerkte versie van de potloodschets.



Nu heb ik ook tekeningen gemaakt van de andere 4 gevelaanzichten en die gebruik ik voor het snijden van de gevelplaten. Ik had tijdens de bouw geen zin om foto's te maken of het fototoestel lag weer eens beneden...
Vandaag dan maar foto's gemaakt van de stand van zaken van vandaag.


Een foto vanuit hetzelfde perspectief


Één trap is al geplaatst




En vanaf de perronzijde. Het perron zit tegen dat strookje stenen aan zodanig dat de bovenste 3-4 lagen nog zichtbaar zijn. Het 'gat' er onder is de toegang naar de trap de tunnel in.
Het hogere deel van het gebouwtje moet nog gemaakt worden.

Wordt vervolgt Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: