Tijdens de vakantie 'liep' ik tegen een paar Mehano kolenwagens aan op Marktplaats die ik nog niet had, maar in 1 keer de sleep op lengte konden brengen.
Een vorige eigenaar had er lading in aangebracht en sindsdien weken de bovenranden van de rest van de wagen.
Nu het vandaag wat minder weer was, kwamen de inmiddels aangekomen wagens weer in beeld. Bij inspectie bleken ook de loskleppen los te zitten (deze kunnen normaliter bewegen bij Mehano), zodanig dat ze er met het minste geringste er uit vielen. Er zaten ook nog kleppen verwisseld op de wagens bleek.
Omdat ik een geladen kolentrein ga samenstellen hoeven de kleppen niet te kunnen bewegen, dus vastlijmen is geen probleem.
Eerst alle lijmvlakken schuren en vrijmaken van rijmresten. Één van de vorige eigenaren heeft kennelijk ook een lijmpoging ondernomen.
Dan eerst de kleppen vastlijmen en daarna de bovenrand op z'n kop voorzien van lijm, de rest van de wagen er op en aandrukken en een uurtje geklemd houden.
Kost even een beetje tijd en geduld en er zijn weer 3 wagens bij voor de Waldijkse kolentrein!