Station Waldijk 3.0Wat nu? Wordt Waldijk afgebroken?
Zo erg is het niet, maar 'de schop gaat wel in de grond'.
Symbolisch dan wel want ik zal met de houten ondergrond meer aan zagen, beitels en messen hebben.
Ik begon me steeds meer te 'ergeren' aan het feit dat ik niet de mogelijkheid had ingebouwd om vanaf spoor 4 ook te kunnen vertrekken in tegengestelde richting.
Dat kan op spoor 2 wel en dat geeft meer mogelijkheden merk ik nu het zaakje al een tijdje met Koploper rijdt.
Na wat wikken en wegen, verschillende ideeën passeerden de revue, waaronder een Hosenträger -op 3Rail al eens succesvol gebouwd-, maar uiteindelijk werd het wat anders.
Links hoe het nu is, rechts hoe het wordt.
De treinen lopen binnen via het rode spoor links onderaan en konden via het wissel naar spoor 3 (recht door) of 4 (afbuigend) worden geleid.
Dat kan nog steeds, alleen nu via de Engelse wissel die geruild heeft met het kruispunt. Verder wordt die eerder genoemde wissel verplaats naar het linker spoor en komen er 2 wissels bij die er voor zorgen dat je van spoor 4 terug kunt keren uit de richting waaruit de trein kwam.
De oude situatie
Vandaag begonnen met de twee nieuwe wissels voor te bereiden. Draden solderen voor massa en rijspanning. Alle raillassen verwijderen zodat de wissels 'los' gemonteerd kunnen worden.
Dit geeft hhet voordeel dat die er weer relatief gemakkelijk uitgehaald kan worden. Hier heb ik nu ook voordeel van bij deze verbouwing.
Ook de rails al vast roestkleurig schilderen is handig om nu te doen. De eerste 'ronde' hiervan is vanmiddag ook gebeurd. Als de verf goed droog is kan het wissel omgelegd worden en kan ik de andere kant doen.
Aan de achterkant lijm ik dunne sheet met houtlijm zodat de steentjes straks van boven op vast komen en niet op de ondergrond. Straks zit het wissel alleen vast door de steentjes langs de randen en dat kan dan redelijk gemakkelijk losgesneden worden.
En dan het mes er in.....
Even moed verzamelen en dan slopen!!
Het Engelse wissel kwam vrij simpel los evenals de gewone wissel die verplaatst moet worden. Het kruispunt zit nu nog op z'n oude plek. Deze zit wél met raillassen vast en volgens mij ook niet voorzien van zo'n sheet, dus die zit gewoon erg vast... Waarschijnlijk gaat hij los met blauwe plaat en al. De raillassen zullen de grootste hindernis zijn.
Misschien moet de Proxxon met slijpschijf ingeschakeld worden...
Wordt vervolgt..