Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017748 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #465 Gepost op: 29 Oktober 2017, 18:30:37 »

De overeenkomst (die ronde gaten) is frappant!    Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #466 Gepost op: 5 November 2017, 15:13:39 »

Gisteren dus Eurospoor en de aanwinsten waren het 1600-boek van Jos Burgemeester en een ESU 54617 voor slechts €24,50 bij een Duitsche handelaar.
Eerder bij een stand één zien liggen voor €33,-!! en laten liggen dus.

Verder een setje Lakenvelder koeien voor in het weiland. Voorlopig vergapen ze zich aan het eerder deze week binnengekomen Dafje 600.



Een Shis staalwagen met revisiedatum 1978.



Nu was het de bedoeling deze in de staaltrein anno 2003 te plaatsen, maar met deze revisiedatum is de staaltrein in tijdperk '80-'93 logischer.  Undecided

Als laatste 2 kapjes van DKM's 2400 bij Kuijpers Hobbyhuis. 1 voor €7,50 en 2 voor €12,50. Ook DKM DE2 kappen lagen er en behoorlijke aantallen ook nog.
Een onderstel is wel te frotten van styreen en wellicht een paar nooddraaistellen er onder en er staat straks weer iets leuks bij de werkplaats.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #467 Gepost op: 8 November 2017, 12:33:11 »

Is voor de minder technisch begaafden zo'n lichtsluis dan niet kant-en-klaar te koop?

Nieuwe banners op MSW en wat vind ik? Een lichtsluis

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #468 Gepost op: 8 November 2017, 13:43:11 »

Hmm...ik had voor een proef projectje toch zo'n kapje mee moeten nemen....

Waar heb je die lichtsluis voor nodig? Schaduwstation?
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #469 Gepost op: 8 November 2017, 19:45:54 »

Afgaande op de onderdelen (afgezien van de led en bijbehorende weerstand) vergelijkbaar met wat ik hier gebruik en die is heel betrouwbaar.
Het printje is wel aan de grote kant, maar als dat qua ruimte geen probleem is, lijkt het me een zeer redelijke prijs.
De led heb ik zelf op een stukje 4 mm messing pijp gesoldeerd. Gewoon een gat van 4mm in de grondplaat en insteken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #470 Gepost op: 8 November 2017, 19:52:54 »

De printplaat kan prima onder de baan gemaakt worden. Pootjes van de ontvanger en zender zijn wel te verlengen indien nodig.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #471 Gepost op: 8 November 2017, 20:04:18 »

Als je daar behoorlijk bij kunt, is dat inderdaad ook een mogelijkheid.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #472 Gepost op: 8 November 2017, 20:14:36 »

Waar heb je die lichtsluis voor nodig? Schaduwstation?

Klopt, de uitbreiding daarvan.
Ik heb echter al onderdelen liggen en flans binnenkort één in elkaar voor testen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #473 Gepost op: 9 November 2017, 20:33:40 »

Tussenstand:



Van links naar rechts: 122 cm, 108 cm en 100 cm nuttige lengte als ik de lichtsluizen (meervoud!) optimaal plaats.
Ik had onderdelen voor 3 stuks besteld omdat ik een schuine opstelling over 3 sporen niet zag zitten, maar houd het bij 2.
De rechter 2 sporen krijgen een gezamenlijke sluis net ver genoeg na het wissel zodat een overhangende bak komend van het rechter spoor niet de kop van een trein op het middelste spoor raakt.
Het linker spoor krijgt er dan 1 zodat maximale lengte benut kan worden ook weer rekening houdend met overhangende bakken komend van het middenspoor.
Beide sluizen komen wel op 1 melder  Wink
Omdat ik geen risico wil lopen zijn de sporen wel geïsoleerd in 2 secties gelegd en de 6 draden om eventueel aan melders te koppelen zijn nu aan massa gesoldeerd zodat ik hier nu massa op beide spoorstaven heb.
Maar ik vermoed dat ik wel tevreden zal zijn van de lichtsluisoplossing.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #474 Gepost op: 9 November 2017, 20:47:58 »

Als je toch met 2 melders gaat werken, zou ik de linker twee sporen samen nemen en het rechter apart. De sluizen moeten namelijk sowieso schuin t.o.v. het spoor staan, op die manier haal je de maximale lengte.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #475 Gepost op: 9 November 2017, 21:11:42 »

Dan verlies ik te veel lengte op het linker spoor. Overigens komen ze wel schuin over de sporen, dus dat komt goed.
Je bedoelt 2 sluizen neem ik aan? -die dan aan 1 melder hangen dus-
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #476 Gepost op: 9 November 2017, 21:35:47 »

Dit is wat ik bedoel, rood de ene, groen de andere.

Dan heb je het minste verlies aan lengte.
Of je twee sluizen aan een melder kunt hangen, is afhankelijk van de schakeling.
Ik denk dat de schakeling de uitgang alleen naar nul trekt, dan zou het moeten werken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #477 Gepost op: 9 November 2017, 21:48:18 »

Ik zal die lijnen ook eens trekken en kijken of dat winst oplevert qua spoorlengte.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #478 Gepost op: 10 November 2017, 10:23:48 »

Beide opties eens in 1 tekeningetje gezet. Maakt eigenlijk niet zo veel uit denk ik.  Undecided



Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #479 Gepost op: 10 November 2017, 10:47:12 »

Veel scheelt het ook niet, al zou ik de onderste rode wel een stuk schuiner plaatsen, bij het onderste spoor staat die te dwars op het spoor, dan loop je het risico dat de lichtstraal tussen de overgang tussen de wagons door piept. Bij losse treinstellen zal het wel goed gaan, maar bij gekoppelde stellen of treinen met locs heb je denk ik wel een probleem.

Als je echt de optimale opstelling wilt bepalen, moet je per spoor kijken wat het kritische punt is. Voor het bovenste spoor is dat de hoek rechtsachter van de laatste wagon. Als die vrij staat voor verkeer naar de andere sporen, mag die trein stoppen. De beste opstelling van de lichtsluis is dan eentje die die hoek net raakt. In de tekening is dat van linksboven naar rechtsonder, dus zoals je het voor dat spoor hebt getekend.
Voor het onderste spoor geldt het omgekeerde, het kritische punt is de hoek linksachter van de laatste wagon. Beste opstelling is dan ook weer als de lichtsluis die hoek net raakt, dus van linksonder naar rechtsboven. Ook zoals je hebt getekend.
Bij het middelste spoor heb je twee kritische punten, de hoek linksachter van de laatste wagon kan het bovenste spoor belemmeren, de hoek rechtsachter kan het onderste spoor belemmeren. Maar een van die twee hoeken is door de ligging van de wissels net wat kritischer dan de andere, namelijk de hoek rechtsachter. Als die hoek vrij is, geeft het voor het bovenste spoor ook geen problemen. De beste opstelling van de lichtsluis is dan weer van linksboven naar rechtsonder, gelijk aan die bij het bovenste spoor.

Ter verduidelijking een tekening, waar de rechthoek de laatste wagen moet voorstellen.
Als de groene punt de kritische hoek is, is de beste opstelling voor de lichtsluis de groene lijn.
En bij de rode punt de rode lijn.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: