Vandaag kon de Hondekop 769 van Artitec worden opgehaald.
Vergezeld door mede Hondekoper Gert trokken wij op naar de Minrebroederstraat in Utrecht alwaar wij ons melden bij de lokale distributeur.
Nu hadden wij al e.a. gelezen over gebreken en onzorgvuldigheden, dus gewapend met een argwanende en speurende blik werden de treinstellen aan een minutieuze keuring onderworpen.
Ook had ik al gelezen dat de AC 769 bij Artitec reeds uitverkocht was en dus bij geconstateerde gebreken de spoeling wel eens dun kon zijn.
Dat bleek ook zo te zijn toen ik toch enige zwarte veegjes op de neuzen ontdekte; mijn exemplaar was de enige in de winkel.
Gert's exemplaar had dit ook, maar van de DC soundversie was er nog één die wel OK was.
Natuurlijk had ik liever een trein gehad zonder die veegjes, maar gezien de schaarste én ik niet zonder huiswaarts wilde keren, heb ik de trein geaccepteerd.
Overigens moet je die veegjes ook niet al te serieus nemen, alleen zichtbaar van heel dichtbij en op de baan vrijwel of wellicht totaal niet.
Anyway...de Hondekop 4 van Artitec reed vanmiddag station Waldijk binnen.
Nu rijdt er al een tijdje een Hondekop 4 rond op de Waldijkse sporen; de zelfbouw LiMastica.
Deze kwam vrijwel onmiddellijk van zijn opstelspoor aansluipen om de nieuwkomer eens te bestuderen.
Het is duidelijk wie de wat vollere neus heeft
En nu toch beide treinstellen naast elkaar staan heb ik één kan van de stellen exact gelijk gezet en dan eens kijken aan de andere kant hoe kort de LiMastica dan is.
Dit is (slechts) 6 cm. op de 1146 mm die de Artitec lang is.
Het lijkt erger omdat de LiMastica ook te breed en iets te hoog is.
Alles werkt aan de Artitec, dus kan deze ingereden worden, de snelheid ingeregeld en geijkt worden in Koploper.
Overigens is het koppelen, ondanks de koppelhulp, nog steeds een %$&*# klus.
Ik heb 2 keer 2 bakken op hun zij liggend op een zachte ondergrond gekoppeld en de beide helften met zweet op het voorhoofd op de baan gekoppeld met behulp van de koppelhulp.
Dat zweet kan ook van de temperatuur (>25
o) op zolder gekomen zijn...