Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 171   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1186202 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 48 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8721


WWW
« Antwoord #690 Gepost op: 30 December 2018, 08:34:03 »

Naar aanleiding van de contactproblemen heb ik hier in Plettenburg eens nagevraagd bij de baanwerkers hoe zij daarmee omgaan.
Helaas zijn dat typische tweerail-specialisten die niks zinnigs meer kunnen zeggen zodra er extra spoorstaven of pukkels bijkomen. Maar toevallig stond er ook een oud-collega bij die al voor de oorlog in dienst was gekomen.

Hij vertelde me hoe ze daarmee omgingen toen hij net in dienst was gekomen bij wat toen nog de Reichsbahn heette.
Na een behandeling met een speciaal apparaat hadden ze nooit meer last van vuile puko's.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2066


« Antwoord #691 Gepost op: 30 December 2018, 09:44:46 »

 Grin Grin Grin
Gelogd

Groet, Frank
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #692 Gepost op: 30 December 2018, 11:31:04 »

Hallo Jakop

Maar even een serieus antwoord daar het je meer aan  Cool

1- soldeer een draadje van de sleperveer naar de sleper schoen. Dat verbetert een een aantal gevallen de stroomafname aanzienlijk. Zie foto.


2- Ik gebruik ATF alleen op de slepers/puko's (niet op de railstaven)
Met een wattenstaafje smeer ik de sleper van een lok die slecht rijdt in met ATF, dan even rijden zie je al verbetering. De lok brengt de ATF over de baan en ook andere loks hebben daar profijt van.
Ik heb twee modellen waar de sleper steeds inbrandplekken vertoont (kan de oorzaak niet achterhalen) zelf daar heeft ATF goed resultaat op.

De modelbaan rijdt hier als een trein dat zie je op de video's en vraag Gert, die is hier laatst geweest …………….

Deuvem!

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17350


314*


« Antwoord #693 Gepost op: 30 December 2018, 11:39:25 »

De modelbaan rijdt hier als een trein dat zie je op de video's en vraag Gert, die is hier laatst geweest …………….

Ik kan bevestigen dat de treinenloop bij Johan goed was. Maar afgezien van een enkele heel kleine hapering was dat ook het geval alle keren dat ik in Waldijk op bezoek was. Zou het misschien zo kunnen zijn dat de burgemeester van Sydborg een rustgevende uitstraling heeft (die ten onrechte vaak voor 'Deens dus saai' wordt versleten) die de treinenloop ten goede komt?

mvg,
Gert, de treinenfluisteraar   Wink
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #694 Gepost op: 30 December 2018, 11:52:05 »

Jakop, misschien zin in een tripje naar Blausee-Mitholz  :Smiley Heb je zuivere berglucht met mooie uitzicten en misschien goede tips er bij voor Waldijk  Wink

Mvg, Johann
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8887


268*


WWW
« Antwoord #695 Gepost op: 30 December 2018, 21:02:40 »

Dank voor de tip en uitnodiging Johan  Duim omhoog Moeten we een keer doen. Ik zou ook nog eens naar Jeroen, wellicht moet ik een dagje banen kijken inplannen  Cheesy

Jouw oplossing van de sleper kende ik eigenlijk al...wel eens gezien op 3rail meen ik, maar ook weer vergeten.
Bij de notoire stoorders zal ik dat eens uitproberen. Verder is het vooral op bepaalde plaatsen en daar moet ik lokaal de puko's kuisen zoals de Belgen zeggen en dan berijden met een met ATF ingesmeerde sleper.
De komende dagen eens aan werken.

Een ander (nieuw) project is de ICE3. Vandaag niet zoveel tijd gehad, maar toch even een kopbak open gemaakt om de bedrading te bestuderen.



De koppelingen zijn 5-polig. Bruin en rood (linker en rechter wielen) en oranje, violet en een bruin-groene.
Zoals te zien is aan de voorkant van de bak is dat oranje, grijs en geel geworden (over logica gesproken...)
Oranje is wat bij 'normale' merken de blauwe draad is: voeding voor gebruikers; in dit geval de front- en sluitverlichting en interieurverlichting.
De decoder regelt via de violette en bruin-groene draad (verderop dus geel en grijs) dat de sluit- dan wel de frontseinen branden.
Echter brandt de interieur verlichting altijd áls F0 aan staat.
Om die onafhankelijk te schakelen heb je een extra draad nodig via aux 1 of 2.
Bruin en rood worden aan elkaar verbonden en daar door heb ik een pen vrij in de koppelingen.
Nu moet er ergens ook nog een sleper onder, sterker nog, op basis van mijn ervaring met de zelfbouw LiMastica HK4 worden het er 2.
Als ik die onder de wagens links en rechts van de motorwagen doe, heb ik sowieso 2 stekkerverbindingen waar de vrijgekomen pool al weer voor de sleper in gebruik is. Kortom; dan heb ik al op 2 plekken 6 polen nodig...  Undecided
Plaats ik ze verder van de motorwagen af nog meer 6-polige verbindingen.

Dat de verlichting altijd brandt wordt denk ik geregeld door de componenten in de rode cirkel. Diodes o.i.d.?
Hoe het daar geleidend aan de printplaat zit is me niet helemaal duidelijk.

In de blauwe ovalen weerstanden in de retourleidingen van de front- en sluitseinen.

Op dit moment denk ik dat ik het me niet al te moeilijk ga maken en dus de verlichting zo ga laten als hij nu is en dus de bakken alleen qua baanspanning ga aanpassen.

Wel grappig wat ik tegenkwam in de handleiding van de Trix 22300; de trein mag maximaal 7 bakken tellen!!!  Shocked

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17350


314*


« Antwoord #696 Gepost op: 30 December 2018, 21:20:50 »

Bizar, want in werkelijkheid reed de trein toch echt als achtdelige trein.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8887


268*


WWW
« Antwoord #697 Gepost op: 30 December 2018, 21:34:02 »

Ja precies...en dan wel niet onder het merk Trix brengt men later een 3 delige uitbreiding uit die de trein 8-delig maakt  Grin
Ik ben wel benieuwd of deze blz ook in de Märklin handleiding staat.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8721


WWW
« Antwoord #698 Gepost op: 30 December 2018, 23:07:02 »

Het lijken inderdaad diodes. Ik vermoed dat die er zijn om de binnenverlichting zowel vanuit  de draad voor de sluitseinen als de frontseinen te kunnen voeden, zonder dat er tussen die draden een directe verbinding wordt gemaakt. Dat zou dan mogelijk ook die magische 7 en de motorwagen in het midden kunnen verklaren, de extra belasting door de binnenverluchting is dan altijd gelijk verdeeld over front- en sluitseinuitgang.
Als het bij mij ooit tot een ombouw was gekomen, had ik de binnenverlichting waarschijnlijk helemaal verwijderd. Enerzijds omdat ik het gewoon niet mooi vind, maar ik twijfel ook of de functieuitgangen van de decoder die belasting wel aan kan.

Groet, Huub


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8887


268*


WWW
« Antwoord #699 Gepost op: 30 December 2018, 23:26:13 »

Omdat óf de ene dan wel de andere retourleiding geschakeld is en de binnenverlichting het altijd moet doen leken het mij diodes te moeten zijn, maar hoe ze aan de printbanen 'hangen' kwam ik niet achter.
De middelste printbaan gaat er middenonderdoor, maar komt niet te voorschijn onder de tweede..

Omdat de interieurverlichting lampjes zijn en geen LED's lijkt mij dat er flink stroom getrokken gaat worden, maar aan de andere kant; daar zullen ze toch wel rekening mee gehouden hebben?  Huh? (hoop ik)

In geval van niet, kost het hooguit een decoder vermoed ik en dan gaan alle bakken open en gaan de lampjes er uit  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8721


WWW
« Antwoord #700 Gepost op: 31 December 2018, 07:58:47 »

Je kunt ook ieder rijtuig een eigen "blauwe draad" geven.
Doe je met twee diode's per rijtuig. De kathodes knoop je aan elkaar en wordt dan de blauwe draad. De anode van de ene diode naar de railmassa, de anode van de andere diode naar de puko's.
Dan hoeft de blauwe draad niet meer via de stekkers en heb je aan die 5 polen genoeg om de binnenverlichting apart te kunnen schakelen.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8887


268*


WWW
« Antwoord #701 Gepost op: 31 December 2018, 08:39:16 »

Juist....en dan kan ik ook nog de interieurverlichting aan de ene zijde van de aangedrevn bak via aux 1 regelen en de andere kant via aux 2 áls dat tenminste iets uitmaakt qua max. stroom.
Zo uit mijn hoofd geeft men de maximale stroom bij decoders voor de gesamelijke uitgangen, dus dan zou het weer niks uitmaken   Undecided
OK dus....ik ga de opties afwegen  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8721


WWW
« Antwoord #702 Gepost op: 31 December 2018, 09:31:29 »

Wat je dan altijd nog kunt doen, is de binnenverlichting niet rechtsreeks op de aux zetten, maar er een relais tussen zetten. Aux schakelt dan alleen het relais, verlichting neemt direct van het spoor af. Heeft nog wel wat haakjes en oogjes, maar dan heb je zeker geen belastingprobleem bij je de decoder.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8887


268*


WWW
« Antwoord #703 Gepost op: 31 December 2018, 09:53:23 »

Dan kan ik altijd ook nog de lampjes verwisselen voor helder witte LED's, maar dat is net als de relais optie een grote klus en hoe graag wil ik die binnenverlichting aan hebben?
Misschien eerst eens meten hoeveel stroom 1 bak trekt (met 2 lampjes) en checken of in tussenbakken ook maar 2 zitten en dan rekenen...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8721


WWW
« Antwoord #704 Gepost op: 31 December 2018, 11:03:45 »

Veel werk is de relaisoplossing nu ook weer niet, alleen wat extra gerommel in de motorbak. Ik dacht dat daar al een relais zit voor de sleperswissel, maar geen idee of die dan ook voor dit doel bruikbaar is.
Maar inderdaad blijft de vraag, wil je de verlichting wel aan hebben? Met realisme heeft het weinig te maken bij een baan waar het altijd dag is.

De maximale stroom van een decoder kent meestal twee waarden, een maximale waarde voor iedere uitgang en een maximale waarde voor de gezamenlijke uitgangen.

Succes met de afweging.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 171   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: