Dank voor de tip en uitnodiging Johan
Moeten we een keer doen. Ik zou ook nog eens naar Jeroen, wellicht moet ik een dagje banen kijken inplannen
Jouw oplossing van de sleper kende ik eigenlijk al...wel eens gezien op 3rail meen ik, maar ook weer vergeten.
Bij de notoire stoorders zal ik dat eens uitproberen. Verder is het vooral op bepaalde plaatsen en daar moet ik lokaal de puko's kuisen zoals de Belgen zeggen en dan berijden met een met ATF ingesmeerde sleper.
De komende dagen eens aan werken.
Een ander (nieuw) project is de ICE3. Vandaag niet zoveel tijd gehad, maar toch even een kopbak open gemaakt om de bedrading te bestuderen.
De koppelingen zijn 5-polig. Bruin en rood (linker en rechter wielen) en oranje, violet en een bruin-groene.
Zoals te zien is aan de voorkant van de bak is dat oranje, grijs en geel geworden (over logica gesproken...)
Oranje is wat bij 'normale' merken de blauwe draad is: voeding voor gebruikers; in dit geval de front- en sluitverlichting en interieurverlichting.
De decoder regelt via de violette en bruin-groene draad (verderop dus geel en grijs) dat de sluit- dan wel de frontseinen branden.
Echter brandt de interieur verlichting altijd áls F0 aan staat.
Om die onafhankelijk te schakelen heb je een extra draad nodig via aux 1 of 2.
Bruin en rood worden aan elkaar verbonden en daar door heb ik een pen vrij in de koppelingen.
Nu moet er ergens ook nog een sleper onder, sterker nog, op basis van mijn ervaring met de zelfbouw LiMastica HK4 worden het er 2.
Als ik die onder de wagens links en rechts van de motorwagen doe, heb ik sowieso 2 stekkerverbindingen waar de vrijgekomen pool al weer voor de sleper in gebruik is. Kortom; dan heb ik al op 2 plekken 6 polen nodig...
Plaats ik ze verder van de motorwagen af nog meer 6-polige verbindingen.
Dat de verlichting altijd brandt wordt denk ik geregeld door de componenten in de rode cirkel. Diodes o.i.d.?
Hoe het daar geleidend aan de printplaat zit is me niet helemaal duidelijk.
In de blauwe ovalen weerstanden in de retourleidingen van de front- en sluitseinen.
Op dit moment denk ik dat ik het me niet al te moeilijk ga maken en dus de verlichting zo ga laten als hij nu is en dus de bakken alleen qua baanspanning ga aanpassen.
Wel grappig wat ik tegenkwam in de handleiding van de Trix 22300; de trein mag maximaal 7 bakken tellen!!!