Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 48 49 [50] 51 52 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017827 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #735 Gepost op: 11 Maart 2019, 21:17:11 »

Overigens volgens mij wel het eerste rijtuig wat ik af fabriek met de kortkoppelingen ontvang i.p.v. de standaard beugelkoppelingen.  Duim omhoog

Echt waar? Dat is toch al jaren zo bij Roco?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #736 Gepost op: 11 Maart 2019, 21:26:11 »

Jij zegt het...geen idee hoe lang dat al is  Huh?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #737 Gepost op: 17 Maart 2019, 21:39:54 »

Er ligt een fietsrijtuig uit elkaar om voorzien te worden van sluitlichten en betere wielstellen, de 1139 ligt open om de kortsluiting in de lichtprintjes te onderzoeken, er staat nog een 1217 bij de werkplaats omdat hij nog niet lekker wil rijden (decoder-instellingen) en er wordt nog gebouwd aan een goederenwagen....

Dus daar maar eens aan begonnen.  Grin

De 1217 die maar niet lekker wil rijden bleek niet alleen een decoder-instelling probleem te hebben, maar ook een direct elektrisch probleem.
Horten en stoten.....en waar zit het slechte contact?
Na verschillende slepers geprobeerd te hebben o.a. met de methode van Johan, bleef het hetzelfde.
Uiteindelijk een draad aan het messing veer-gedeelte van de sleper gesoldeerd en die rechtstreeks naar de decoder geleid.
Bingo! Ondanks het opschuren van het messing van de sleper en het metalen plaatje waar hij tegenaan geschroefd wordt, is dat contact dus niet goed.
Daarna het instellen van de CV's 52 t/m 55. Na inventariseren waar de andere 4 Märklin's met Faulhaber op staan, daar de grote gemene deler van genomen en die toegepast.
Niet helemaal ideaal, maar significant beter dan de vorige instelling. Wat geprobeerd te verbeteren in de ultra lage snelheden (stap 1 en 2), maar dat werd niet beter, dus uiteindelijk teruggezet.
Daarna moest de lok weer geijkt worden. Hieronder op de baan tijdens de ijksessie.



De bewuste goederenwagen bevindt zich momenteel voor 80% gereed in de kalktrein om grondig getest te worden.
Het onderstel komt van een Lima Fals-z waar qua maatvoering geen hout van klopt.
Deze is dan ook gebruikt voor weathering tests en nu dus het onderstel voor deze wagen.



Het was te kort, dus door midden gesneden en een stuk er tussen gezet.
Toen zaten de draaipunten van de draaistellen nog 12 mm te dicht bij elkaar.
Deze er in een rechthoek uitgesneden en die stukken er weer omgedraaid ingelijmd.
Gevolg was dat de kort koppelmechanismen elk 6 mm moesten worden ingekort omdat deze om die draaipunten heen draaien.
En dat rijdt nu voor test rond en vooralsnog zonder problemen  Duim omhoog

Nog één van de ontbrekende items waren de rangeerhaken. Die zijn klein en hoe maak je die zelf?
Een poging gedaan en redelijk gelukt al zeg ik het zelf.
Voor het schaal-idee: het zijn mini-knijpers en de hokjes op de snijmat zijn 10 x 10 mm


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #738 Gepost op: 23 Maart 2019, 12:09:01 »

Misschien staat het ergens in je draadje, maar ik vind het zo gauw niet: is die 1217 een door jou gepimpte 1205 van Märklin? Het ziet er superstrak uit!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #739 Gepost op: 23 Maart 2019, 14:33:04 »

Dat staat hier en is origineel een 1212  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #740 Gepost op: 27 Maart 2019, 22:20:37 »

Fraai! Duim omhoog Dat buisje ziet er goed uit als derde sein. Eigenlijk is alleen de kap en het onderstel nog origineel als ik het goed begrijp.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #741 Gepost op: 28 Maart 2019, 05:48:19 »

Klopt. Handgrepen en glaswerk is ook nog origineel al zijn de eersten wel geel gespoten
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #742 Gepost op: 1 April 2019, 19:28:11 »

De afgelopen weken een beetje een bouw-dip gehad en mezelf daarom 'gestraft' met achterwege blijvende werkzaamheden zoals het ballasten van rails.
Zoals hier te zien is, moet er hier en daar nog wat gestrooid worden...   Undecided

Afgelopen zondagmiddag vond ik dat het spul maar weer eens moest rijden, was het alleen al om de goederenwagen in opbouw uit de catacomben van het schaduwstation te krijgen.
Dat ging eigenlijk best goed tot de DD-AR stam 7833 op spoor 2 aankwam.
Na haltering vertrekkend richting het westen ging een vaste route in werking die het treinstel zou moeten gaan wegzetten op de opstelsporen 15 of 16.
Het stel vertrok en kwam volgens plan (en route) op de vrije baan tot stilstand een 15 cm voorbij het wissel.
Daarna moest het wissel om en zou het stel terugkomen naar spoor 3.
Kennelijk ging het wissel niet helemaal om want terugrijden kwam de mDDM en het eerste rijtuig weer op spoor 2 terecht en het tweede wielstel van het tweede rijtuig ging wél naar spoor 3.
Rijtuig nummer vier snapte het ook niet meer en het gevolg zien we hier onder  Shocked



Overigens is ook op deze foto te zien dat er al heel wat meer steentjes liggen dan op de bovenaan gelinkte foto.

Nadat dit weer uit de knoop was getrokken en een nieuwe poging tot weg rangeren van het stel werd ondernomen, kwam ik achter een ander grapje... Zie foto hieronder wat een uitsnede is van hier boven.



Er zat een rail 2 mm hoger dan de aansluitende!! Toen had ik helemaal geen zin meer!
Licht uit, deur dicht, klaar er mee!  Angry

Hoe eerder je een dergelijke frustratie oplost hoe beter denk ik dan maar, dus vanavond aan het hakken en breken geweest.
Stofzuiger er over, rail op z'n plek gefixeerd met een schroefje, ballast er op en lijm druppelen.
Hoe het gekomen is begrijp ik niet echt daar ik alle eerdere schroefjes heb laten zitten tot de lijm droog was.

Verder dan maar met die goederenwagen...morgen maar, eerst koffie  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #743 Gepost op: 1 April 2019, 20:40:38 »

Bouwdip/frustratie heel herkenbaar....  Tongue Ik heb er ook geregeld last van  Undecided Maar wat je zegt klopt wel, frustratie punten zo snel mogelijk aanpakken, anders blijft het knagen.


Mmmmm, wellicht dat eerder geballaste of gelijmde delen los zijn gelaten door ballasten? Normale houtlijm, D2, kan niet tegen vocht.

Daarom lijm ik mijn rails eerst vast met D3 houtlijm, die kan daar wel tegen. Dan kan je rustig ballasten zonder dat je rails loslaat/verschuift.

Maar misschien is het wel heel wat anders  Huh?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #744 Gepost op: 1 April 2019, 20:51:06 »

Heftige ontsporing....

Zo'n hoogteverschil had ik onlangs ook na het ballasten van de klapbrug.
Oorzaak bleek dat ik aan een kant het spoor te strak had vastgezet waardoor het (in mijn geval) kurk onder het spoor bleek te zijn ingedrukt. Na het weghalen van de schroeven na het ballasten kwam het hele zaakje weer omhoog.  Undecided
Volgens mij werk jij op dezelfde manier alleen dan ondervloer i.p.v. kurk. Misschien zelfde oorzaak?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #745 Gepost op: 1 April 2019, 21:03:34 »

Mijn ervaring is dat wat jij omschrijft, Hubertus, bij ondervloer nog makkelijk gaat dan bij kurk omdat het zachter is (lig ten opzichte van het kurk wat ik weleens heb gebruikt).
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #746 Gepost op: 1 April 2019, 21:08:31 »

Zo'n hoogteverschil had ik onlangs ook na het ballasten van de klapbrug.
Oorzaak bleek dat ik aan een kant het spoor te strak had vastgezet waardoor het (in mijn geval) kurk onder het spoor bleek te zijn ingedrukt. Na het weghalen van de schroeven na het ballasten kwam het hele zaakje weer omhoog.  Undecided
Volgens mij werk jij op dezelfde manier alleen dan ondervloer i.p.v. kurk. Misschien zelfde oorzaak?

Hmmm....dat zou het dan misschien wel geweest kunnen zijn. Eens kijken of het morgen wil blijven zitten als ik het schroefje verwijder.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #747 Gepost op: 17 April 2019, 19:26:07 »



Artitec??   Nee....eigen productie  Cheesy
Veel leuker en goedkoper al komt dat dure gedeeltelijk doordat je 2 keer zo veel koopt dan je nodig hebt.
De modelbanen waar je bord [10] en [12] nodig hebt zijn schaars, wellicht dat Niels er wat mee kan.
Nadat ze in 2015 al getekend waren, is er nu eens een bord gemaakt om ze op te plakken.
Er zijn nog wat borden in aantocht en daarvan heb ik foto's gemaakt hoe en wat.



Messing plaat 0,25 mm dik, tekenen met de punt van een hobbymes, knippen met een keukenschaar.



Aan de vorm (en titel van de plaatjes) is al te herleiden wat het wordt  Wink



Koper electradraad ø 0,6 mm strak gedraaid met een schroeftol met een puntje soldeer aan het bord bevestigd.
Decals voor deze zijn nog in productie.



Op de baan. De 4 is nog net te onderscheiden, de 6 en het blanke bord aan het einde van het perron slechts als schim  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #748 Gepost op: 18 April 2019, 06:06:21 »

Fraai Jakop! Staan die borden niet meestal rechts? Hoewel bij de NS/ProRail er altijd wel uitzonderingen zijn  Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #749 Gepost op: 18 April 2019, 10:04:35 »

De borden kunnen links en rechts staan, zowel in de ballast als op het perron, laag bij de grond of hoog aan de perronkap en zo"n beetje alles daartussenin.
Soms voorzien van pijl voor welk spoor het geldt, maar niet altijd.
In Den Bosch een voorbeeld zoals Jakop het ook heeft (vanaf 18:46).

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 48 49 [50] 51 52 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: