Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017856 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #765 Gepost op: 8 Mei 2019, 20:09:49 »

Dat lijkt er wel op Niels  Duim omhoog
Het chassis is zwart, maar dat kan verholpen worden.

@ Wesley. De draak is voorbehouden aan de brouwerij  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #766 Gepost op: 10 Mei 2019, 20:23:16 »

Tals (Armita  Nederland BV)

Door de opening van een nieuwe chloorfabriek in de Botlek door AKZO waren er bij de NS, die het vervoer per spoor contracteerde, wagens nodig om zout vanTwente naar de Botlek te vervoeren.
NS huurde ze van Armita die ze liet bouwen in Roemenië.


Bron: JandCargo

Opvallend in die tijd was de bijzondere kleur: zeewaterblauw.
Op de wagen het NS logo, het logo van de verhuurder en wat er mee vervoerd werd.


Bron: Marc de Bruin (geen familie Grin)

In het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Gerrit Nieuwenhuis en Hans Nahon staat een beschrijving en knopte tekeningen van de wagen alsmede een zwartwit foto en op de cover een kleurenfoto.
Ook de bovenstaande foto's zijn gebruikt bij de bouw van het model.
Er komen nog enkele foto's boven in Google als je op de wagen zoekt en daar moest ik het mee doen...

Het onderstel in al langs geweest en hier nog meer.

Eerst had ik nog het idee om de donateur van het onderstel, een Lima Fals-z Kalkwagen om te bouwen, maar als snel werd dat verworpen. Te veel maatafwijking en ander model.
Dus zelfbouw met styreen. Nog nooit gedaan, maar dat is geen barrière  Grin

Eerst ben ik begonnen met 4 plaatjes styreen in de vorm van het profiel van de wagen te snijden. Iets kleiner want er moesten nog bekleding op.
Daarna de kopschotten vormgegeven en daar ging ik dan ook meteen in de fout zag ik eigenlijk veel later en dus te laat om het nog aan te passen.



Nu nog niet opvallend, maar later wel: de schuine vlakken op de koppen zitten te laag Sad
Daarna was het een kwestie van stroken styreen er op om de hoofdvorm er in de krijgen.
Overigens zijn de loskleppen het eerste wat ik gemaakt heb, maar die zijn er zo'n beetje als laatste aangelijmd.





Dit zijn dan ook alle foto's die tijdens de bouw zijn gemaakt. Geen zin, te druk bezig met het bouwen en o ja....vergeten.

De wagen stond inmiddels vrijwel helemaal klaar te wachten op witte opschriften en zoals gemeld kwamen die afgelopen weekend binnen.
Is hij klaar? Nee, er brak vandaag een rangeerhaak af en om eerlijk te zijn ben ik ook nog niet tevreden over die dingen.
Jeroen Water tipte me dat hij die eens van muurankers van een Holland Scale huis had gemaakt. Wellicht dat ik daar eens naar moet kijken.
Verder ben ik de remkranen nog vergeten. Op de onderstaande foto's is wel al het plaatje te zien waarop de moet komen.



Zijde waar de klep naar toe open zwenkt. Ik het midden is de geleiding te zien waarover de klep moet glijden.



De andere zijde heeft het logo van de verhuurder.



De opschriften



Wat er onder 'zout' stond kon ik op geen enkele foto ontcijferen en dus was dat een 'onbekende tekst'.....



Op alle beschikbare foto's zijn de gele handwielen te zien. Hoe en wat die aan de wagen vastzitten is onduidelijk. Ik heb er maar een stang met een soort tandwielbak ik het midden en een uitgaande stang die onder de bak verdwijnt van gemaakt.


Het stangenstelsel wat de klep moet openen gaat hydraulisch heb ik gelezen, dus een cilinder moest er bij zitten.
De rest van wat je ziet is een messing stang langs de klep, wat scrap van andere verbouwde wagens en dat wat aan elkaar gerommeld.
Lijkt high tech, maar zou nooit werken in werkelijkheid.



Nog één om het af te leren

De kleur was een keuze tussen Humbrol 109 Matt en Humbrol 48 Gloss en ik heb voor de laatste gekozen als beste passend bij de verzamelde foto's.
Gloss is niet echt de bedoeling, maar de matte vernis die over de decals ging heeft dat wel grotendeels verholpen.

Nu kwam deze wagon uitsluitend voor in bloktreinen, dus nog zo'n 15 stuks te bouwen dan.... Undecided
Of geef ik 'm mee aan de gemengde goederentrein onderweg van een revisie terug naar z'n depot?
Dat laatste dan maar  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #767 Gepost op: 10 Mei 2019, 20:26:20 »

WAUW!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #768 Gepost op: 10 Mei 2019, 21:09:29 »

Mooi Jakop!  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #769 Gepost op: 11 Mei 2019, 07:13:44 »



Wat er onder 'zout' stond kon ik op geen enkele foto ontcijferen en dus was dat een 'onbekende tekst'.....

Ik kan het ook niet vinden. Ik vermoed dat het depotwagens waren en hier in elk geval het depot stond. En dat zal dan Hengelo zijn geweest.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #770 Gepost op: 11 Mei 2019, 08:47:29 »

Knap stuk(je) werk Jakop.
Complimenten! Duim omhoog
Gelogd

Maikel van Velzen
Newbie

Offline Offline

Berichten: 12


« Antwoord #771 Gepost op: 11 Mei 2019, 09:04:09 »

Hallo Jakop,

Erg knap gedaan  Duim omhoog
Puik stukje modelbouw 3.0
Zo heb je een unieke wagen in je verzameling.

Grt Maikel
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #772 Gepost op: 11 Mei 2019, 10:39:40 »

Heel gaaf gedan Jakop!  Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #773 Gepost op: 11 Mei 2019, 21:41:09 »

Mooi man!  Duim omhoog

Knap gedaan, ik doe het je niet na.

Grtz,
Niels
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #774 Gepost op: 12 Mei 2019, 21:24:33 »

Ik mis een bestelformulier, of komt dat nog?
15stks graag!

Erg fraai!! Destijds bezig geweest om meer info te vergaren van deze wagens om daar eens een producent mee te benaderen. Helaas niet van de grond gekomen, iets te veel hooi op mijn vork destijds.
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #775 Gepost op: 13 Mei 2019, 07:35:34 »

Staan hiervan geen tekeningen in het boek "Spoorwegmaterieel in Nederland"?

Zou het dan niet mogelijk zijn om van de bak een 3D tekening te maken en deze na printen in resin te gieten? Of denk ik te simpel  Grin
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #776 Gepost op: 13 Mei 2019, 08:26:33 »

Staan hiervan geen tekeningen in het boek "Spoorwegmaterieel in Nederland"?


Ja dus, maar ze zijn beknopt:

In het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Gerrit Nieuwenhuis en Hans Nahon staat een beschrijving en knopte tekeningen van de wagen alsmede een zwartwit foto en op de cover een kleurenfoto.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #777 Gepost op: 13 Mei 2019, 09:29:10 »

Dank heren voor alle lovende woorden  Duim omhoog

Ik mis een bestelformulier, of komt dat nog?

Grapjas!  Tongue

Overigens komt hij nog wel eens in beeld als de laatste onbrekende onderdelen zijn gemonteerd en er een lichte weathering overheen is.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #778 Gepost op: 13 Mei 2019, 13:56:27 »

Ja dus, maar ze zijn beknopt.

Ja, overheen gelezen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #779 Gepost op: 20 Mei 2019, 10:05:59 »

Het modelbouw -winter- seizoen loopt ten einde en andere hobby's en liefhebberijen in de buitenlucht roepen.
Natuurlijk zijn de gestelde doelen niet gehaald….voor zover dat al belangrijk is  Grin

Het idee was in september om deze winter meer aan scenery te doen.
Dat is min of meer ook wel gelukt. Er zijn 1, 2, 3 huizen bebouwd.
Er kwamen ook nieuwe aanwinsten naar Waldijk die vervolgens nog eens verbouwd werden.
Na een slecht verlopen demo van de baan aan de burgemeester van Plettenburg was het nodig de baan eens grondig te reinigen.
In stilte werd er gewerkt aan een nieuwe goederenwagen voor Waldijk. Deze kwam zo nu en dan wel langs zonder zijn identiteit prijs te geven.
Later werd deze dan toch nog gepresenteerd.
Koploper ging op de schop en gaf daarmee weer extra mogelijkheden.
Volledig onverwacht kwam het hoofdstuk seinen aan bod. Alle al aanwezig seinen werden geplaatst en 2 reeds geplaatste werden verplaatst. Het voornemen is daar as. winter mee verder te gaan…
Er kwam nog een vlaag van ballasten langs met als gevolg een wel mooiere wisselstraat, maar ook een ontsporing als gevolg van deze werkzaamheden.
Tot slot raakte ik nog in de bordjes-mode.... is ook scenery  Wink
Al met al een geslaagde winterperiode in Waldijk en dan nu de zomer maar nadenken over prioriteiten die ik vervolgens volgende winter weer ga omzeilen.  Cheesy


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: