Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017734 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #870 Gepost op: 26 November 2019, 07:42:53 »

 Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #871 Gepost op: 5 December 2019, 20:02:28 »

Ondertussen bij het Waldijkse Seinwezen...

Hallo.... spreche ich mit dem Signalmeisterei Plettenburg?
Ah....Herr Hubertus........Hier ist Elco, Signalmeisterei Waldijk am Telefon.
Uns wurde mitgeteilt, dass es Probleme mit einem Signalgerät gab.
Deshalb senden wir Ihnen ein Bild von der korrekten Installation des Elektrolytkondensators im Gerät.
Hoffentlich kann dann die Elektronikbox richtig geschlossen werden.
Ah... wirklich? Kein Problem.....
Tschüss!




Inmiddels zijn seindecoder nr. 2 en 3 klaar voor programmering en liggen nr. 4 en 5 nog te wachten op soldering.
De werken vorderen gestaag...
« Laatste verandering: 5 December 2019, 20:35:45 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #872 Gepost op: 5 December 2019, 20:20:30 »

De bijnaam van die meneer van de Waldijkse seinen is toch niet per ongeluk 'Storm'?   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #873 Gepost op: 5 December 2019, 20:30:12 »

Hallo.... spreche ich mit dem Signalmeisterei Plettenburg?
Ah....Herr Hubertus........Hier ist Elco, Signalmeistrei Waldijk am Telefon.
Uns wurde mitgeteilt, dass es Probleme mit einem Signalgerät gab.
Deshalb senden wir Ihnen ein Bild von der korrekten Installation des Elektrolytkondensators im Gerät.
Hoffentlich kann dann die Elektronikbox richtig geschlossen werden.
Ah... wirklich? Kein Problem.....
Tschüss!

 Grin Grin Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #874 Gepost op: 6 December 2019, 17:12:57 »

De bijnaam van die meneer van de Waldijkse seinen is toch niet per ongeluk 'Storm'?   Cool

mvg,
Gert

 Grin Grin Grin
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #875 Gepost op: 8 December 2019, 15:20:53 »

Altijd het risico van een telefoongesprek half weergeven, de lezer gaat er zijn eigen interpretatie aangeven. Daarbij ging zelfs het gerucht dat ze in Plettenburg niet het verschil weten tussen + en -.
Dus om alle speculaties de kop in te drukken, hierbij het hele gesprek, zoals geregistreerd door de DBP Fernmeldedienst.

- Hubertus
- Hallo.... spreche ich mit dem Signalmeisterei Plettenburg?
- Ja, stimmt
- Ah....Herr Hubertus........Hier ist Elco, Signalmeisterei Waldijk am Telefon.
Guten Abend, Herr Elko. Was verschafft mir die Ehre dass sie mir aus Holland anrufen?
- Uns wurde mitgeteilt, dass es Probleme mit einem Signalgerät gab.
- Na ja, ich würde es nicht gerade ein Problem nennen, denn das Ding funktioniert richtig, nur der Schutzkappe passt nicht.
- Deshalb senden wir Ihnen ein Bild von der korrekten Installation des Elektrolytkondensators im Gerät. Hoffentlich kann dann die Elektronikbox richtig geschlossen werden.
- Wass meinen Sie mit "korrekte Installation"? Das ist ein radiale Elektrolytkondensator, der soll stehend montiert werden.
Mal schauen, hmm, vielleicht haben sie doch recht, wenn ich es liegend montiere, könnte der Schutzkappe vielleicht passen.
Zum Glück sind wir hier in Deutschland, hier braucht nicht alles mit Gitter und Kappen gesichert zu werden.
- Ah... wirklich?
- Ja wirklich, alles absichern ist doch eher typisch Holländisch.
Aber trotzdem danke für Ihren Anruf, Herr Elko. Es freut mich dass Sie versuchen anderen zu helfen.
- Kein Problem.....
- Na ja, dann wünsche ich Ihnen noch ein schöner Nikolausabend, Wiederhören.
- Tschüss!


« Laatste verandering: 8 December 2019, 15:25:11 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #876 Gepost op: 8 December 2019, 17:11:05 »

 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #877 Gepost op: 8 December 2019, 18:12:40 »

Ahum, stormachtige ontwikkelingen. Maar voor één keer denk ik dat ik Elco gelijk moet geven: die witte rechthoek op de printplaat suggereert toch dat het ding liggend moet worden aangebracht?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #878 Gepost op: 8 December 2019, 18:33:33 »

"...suggereert..."  Huh?
Bij de Signalmeisterei Plettenburg volgen we regels, geen suggestieve aannames. En de Plettenburger regels luiden nu eenmaal dat radiale condensatoren staand worden gemonteerd en axiale liggend. Als daar zomaar op basis van suggestieve aannames van kan worden afgeweken, is het einde natuurlijk zoek.   Angry 
Maar ik vond het inderdaad al wat apart dat er zoveel ruimte over was. Nu is de print sowieso vrij ruim opgezet, dus ik vond het ook weer niet zo apart, dat ik me bij het plaatsen serieus heb afgevraagd waarom die ruimte er was.
Op zich maakt het ook niet veel uit, voor mij hoeft er geen kastje omheen.
Maar als je dat wel wilt, let dan op de plaatsing van die condensator.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #879 Gepost op: 9 December 2019, 20:32:08 »

- Ja wirklich, alles absichern ist doch eher typisch Holländisch.

Dát weet ik niet....maar het seinwezen in Waldijk mag graag de elektronica in het betreffende doosje plaatsen  Grin

Zo is ook geschied met decoder 2 en 3



Hier is nummer 2 te zien naast de al eerder in bedrijf zijnde eerste ArSigDec.
Nummer 2 heeft nu nog slechts 1 sein te bedienen: het zuidelijk inrijsein waar ook onmiddellijk het witte kruis vanaf is gehaald. Later zullen nog 2 verder gelegen P seinen op deze decoder worden aangesloten.

Nummer 3 heeft z'n plek zo dicht mogelijk bij de te bedienen seinen gevonden.



Door de onmogelijke plek kon ik niet door de zoeker loeren en slechts scheef op het LCD schermpje....onscherp dus...

Overigens kwam ik er achter dat de recentelijk geleverde seinen andere LED's bevatten dan de jaren geleden aangeschafte.
De 5 dwergjes van toen geven een mooi licht met 680 Ohm bij 5V, dát geeft bij de nieuwe schijnwerper-effecten!  Shocked
Die hebben nu 18k weerstanden om ze ongeveer dezelfde straling te geven. 15k was wellicht ook genoeg geweest.

Volgende fase: eerst weer seinen plaatsen!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #880 Gepost op: 10 December 2019, 19:18:12 »

18k bij 5 volt is best wel veel, maar dan dim je zeker niet met de decoder? Of dat ook nog?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #881 Gepost op: 10 December 2019, 20:40:10 »

Nee, die staat op default 90%, maar ik ben ook nog niet tevreden  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #882 Gepost op: 10 December 2019, 21:43:08 »

Voor wat het waard is. Mijn Viessmann-sein heeft ook die felle leds en dus zat ik ook met de uitdaging van de geschikte waarde. Ik ben met wat proberen op 2k per led uitgekomen. Die leds worden dan in mijn geval maximaal 1/10e van de tijd aangestuurd.
Daan heeft het wat wetenschappelijker benaderd dan ik en kwam lager uit, ik dacht 2x 470 ohm. Ik neig ernaar hem gelijk te geven.  Grin De leds lijken dan wat 'voller' te branden, ook als je ze vervolgens softwarematig weer wat verder dimt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #883 Gepost op: 10 December 2019, 22:07:28 »

Ik moet inderdaad nog wat verder proberen. Dit is het ook niet en 1 sein brandt nu niet meer die ik op basis van tests met het ene sein ook daarna die 18k heb gegeven. Duidelijk voor die dus te veel...
Wel lastig als de LED's niet hetzelfde zijn  Cry

Verder testen dus...

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #884 Gepost op: 10 December 2019, 22:45:07 »

LEDs zijn aparte dingen. Waar we vroeger blij waren als een rode LED met 20mA een beetje gloeide, zo zijn er nu ook LEDs die met 0.5mA (500uA) al te fel zijn Grin
Voor het multiplexen met de Viessmann seinen gelden weer hele andere regels en dan kom je met 2x 1k of 2x 470 ohm aardig in de richting.

Nu is 18k bij 5V wel weer het andere extreme; stel dat er 2V over de LED valt dan zou er dus 0.167mA (167uA) door de LED stromen, da's 1/3 van mijn 0.5mA... En dan nog te fel? Wauw...

Ben nu met een DCCNext bezig voor mijn TramBaan, even een demo/test-printje maken met 8 2-licht seintjes erop (Reichelt 'RND 135-00105'), daar gebruik ik 1k5 voor de rode LED en 390 ohm voor de groene LED om de helderheid een beetje op elkaar af te stemmen.

Heb je ook een foto van beide LEDs naast elkaar? Wel eens met een LED-tester gekeken hoe de helderheid bij een gegeven stroom zich verhoudt?
Gelogd

NI
Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: