Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 66 67 [68] 69 70 ... 86   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 344538 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1005 Gepost op: 23 Februari 2020, 17:37:15 »

....zorg dat je overal vangrails hebt. Een trein ontspoort op de meest onverwachte plekken....

Klopt. Op de meest cruciale plekken zit die ook wel, maar ze zorgen er tevens voor dat je er dan ook niet meer bij kan i.g.v. een ontsporing.  Undecided

Niet zo veel nieuws van de Waldijkse sporen. Meer gereden of 'geen zin' dan modelbouw  Cheesy
Ondertussen is er wel gewerkt aan de 2310. In afwachting van een andere motor (Mashima of Canon) en de nieuwe LokPilot 5.0 (59620) dit project tijdelijk terzijde gezet. De lok zolang even gemonteerd.



Inmiddels aardig afgeleefd al lijkt het vlekkerig op de foto dan in werkelijkheid.

Voor de lok had ik een wielstel-omhulsel voor AC (Roco spreekt van Blende AC) besteld. Daarmee lever ik 1 as aandrijving in, maar zit de sleper er mooier onder. Dit werkte zo mooi bij de testrit van de 2310 (willekeurig motortje en een oude LoPi 3.0) dat ik er nu ook één in/aan de 2203 bouw. De reden voor de onrustige loop zoek ik eigenlijk bij de huidige slepermontage. Wordt vervolgt voor zowel 2203 als 2310.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1006 Gepost op: 29 Februari 2020, 15:07:56 »

14 mei 2018 antwoorde hij me dat dit nummer niet meer op voorraad was en i.v.m. gezondheidsperikelen voorlopig niet ging (of kon?) etsen.
Wel zou hij de vraag bewaren voor later, dus ik wacht geduldig....en de Märklin 1215 ook  Grin

Nadat Gert Ger op Rail tegen het lijf liep en hij vertelde weer te gaan etsen ging het ineens allemaal er snel....



Ikke blij!!!! 
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 64



« Antwoord #1007 Gepost op: 29 Februari 2020, 15:21:52 »

Who,dat is mooi!  Duim omhoog
Mooie aanwinst Jakop.
Gelogd

Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1008 Gepost op: 8 Maart 2020, 17:48:24 »

Ben de hele week al aan het prutsen met de 1215 >> 1211 to be



De stand van zaken:
- Motorola decoder gaat er uit, morgen komt er een LoPi 5 MTC21 in.
- Daarom ook alle Märklin kleurcode bedrading vervangen door de standaard kleuren
- Geluidsprintje en luidspreker dus ook verwijderd (alleen hoorn)
- De print al aangepast zodat via F0 de frontseinen gaan wisselen en de sluitseinen via Aux 1 en 2 bediend worden. Die moeten dus richtingsafhankelijk gemapt worden onder F1
- Styreen plaatjes voorzien van smd LED's uit het jaar kruik (vermoedelijk al >35 jaar in de elektronica doos)
- Derde frontsein met een witte 0402 LED
- Derde frontsein in de kap geboord en voor zien van ø 2 mm messing buisjes, inwendig ø 1,5 mm
- Schildjes reeds geschilderd en opgeschuurd

Wat nog te doen:
- Derde frontseinen blauw schilderen met een zilveren rand
- 1215 wijzigen in 1211... weet nog niet hoe ik een fatsoenlijk ééntje op de plek van de 5 moet regelen  Undecided
- NS vishaken op de zijkanten
- Schilden aanbrengen
- Kap zijdemat aflakken
- Zelfgemaakte LED-houders monteren en aansluiten
- Mappen
- Decoder afstellen (snelheid) en ijken in Koploper

En ik dacht dat dit een klein klusje tussendoor zou worden  
« Laatste verandering: 8 Maart 2020, 17:58:15 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5933


WWW
« Antwoord #1009 Gepost op: 8 Maart 2020, 19:47:40 »

Is die uitvoering er niet gewoon van Roco, dan was je toch in een keer klaar geweest?  Huh?

groet, Huub (die nu heel snel wegduikt om Waldijks gereedschap of erger te ontwijken)
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1010 Gepost op: 8 Maart 2020, 20:23:22 »

Klopt! Maar deze had ik al
En bij de Roco had ik denk ik weer die verplichte sound gehad bij 3rail-modellen
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
1200blauw
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 300



« Antwoord #1011 Gepost op: 8 Maart 2020, 22:35:03 »

Kleinspoor heeft transfers voor het omnummeren van blauwe 1200's. Op het transferblad zijn zowel het oude lettertype (vòòr ~1977) en het "nieuwe" (Universe) te vinden. Die laatste heb jij nodig natuurlijk met je A-sein, dus de oude moet er toch helemaal af. Je kunt dan het hele nummer 1215 verwijderen en het volledig nieuwe aanbrengen in de juiste proportie.
« Laatste verandering: 8 Maart 2020, 22:36:34 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1012 Gepost op: 8 Maart 2020, 23:37:47 »

Is die uitvoering er niet gewoon van Roco, dan was je toch in een keer klaar geweest?  Huh?

Voor de aardigheid even naar gekeken en voorzover ik kan vinden heeft Roco 2 versies van de blauwe 1200 uitgebracht: de 1206 en de 1223, beide in de omgekeerde L-sein uitvoering, de 1206 mét en de 1223 zonder NS vignet.
Beide in 3-rail alleen in soundversie.
Anyway, was dus niet aan de orde. De Märklin lag al zeker 10 jaar hier op de plank te wachten  Cheesy
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1013 Gepost op: 15 Maart 2020, 17:54:01 »

Door ziek en zeer (geen Corona) deze week de zolder niet gezien, maar vanmiddag lukte dat wel.
Verder dus met de 1211.
Inmiddels is de Motorola/MFX LoPi 3.0 verruild voor een LoPi 5.0 DCC en heb ik alle bedrading vervangen voor de (voor mij) standaard kleuren.   Ik raak steeds in de war van die Märklin-kleuren...
Het zelf gemaakt verlichtingsprintje werkt prima. Op de achterzijde een banenprintje geplakt met de benodigde weerstanden.
Die voor de andere kant is in productie.




De frontseinen hangen aan wit en geel via F0 en de sluitseinen aan aux 1 en aux 2 en zijn richtingsafhankelijk gemapt op F1.



Verder geen grappen en grollen.
Het ding krijgt standaard het nieuwe Artitec Plan E stammetje aan z'n haak zal zelfs bij uitzondering los rijden en z'n sluitlichten tonen.

Om in de jaren 80 te belanden moesten er nog 3e frontseinen geplaatst worden.
Dit heb ik exact hetzelfde gedaan als bij de 1212 >> 1217 ombouw.
Daar moest de lok nog helemaal gelakt worden, nu moest de bestaande lak niet beschadigen en het messing buisje in dezelfde kleur worden bijgekwast. Nog een ring van zilver er tegenaan en het sein is bijna klaar.
Het wacht nog op de lichtgeleider, maar die wacht nog op de blanke laklaag die nodig is voor de afwrijftransfers.
Alleen vóór- en achter moest 1215 veranderd worden in 1211 en de NS vignetten moeten op de zijkanten.
Nu bleek de Waldijkse werkplaats die niet meer op voorraad te hebben  Shocked
Gelukkig het Centraal H0-opschriften Magazijn te Tilburg nog wel en bleek ook nog eens op zondag geopend!
De transfers zijn dus onderweg  Wink
Ik dacht een '1' gevonden te hebben die qua maat en vorm overeenkwam met de originele opdruk.
Achteraf blijkt hij iets groter en vooral veel witter...
Daar komt -na de laklaag- nog wel wat vuil over en de remslangen nemen nog wat zicht weg. Jammer dan.



De machinist zit inmiddels al klaar om weer met cabine en al ik de kap geplaatst te worden.
Vermoedelijk zie je niet al te veel van hem terug, alhoewel... van voren denk ik wel  Undecided
« Laatste verandering: 15 Maart 2020, 17:59:04 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
1200blauw
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 300



« Antwoord #1014 Gepost op: 15 Maart 2020, 18:33:20 »

Ik ben bang dat je nu twee verschillende lettertypen door elkaar hebt gebruikt. Ergens rond 1980 werd het oude NS-lettertype geleidelijkaan vervangen door Universe, in navolging van de nieuwe grijsgele huisstijl òòk op het materieel in de oude kleurstelling. Ik meende dat dat vòòr de invoering van het A-sein was, maar het blijkt er niet 1:1 mee samen te hangen. Ik heb even een paar foto's voor je van internet geplukt waarop de verschillende lettertypen goed te zien zijn. 1225 heeft het oude lettertype (1980), 1211 het nieuwe.

1225  Maastricht  19.02.80* by Bahnbilder von W. + H. Brutzer, on Flickr

81.05, Eindhoven, 3 april 1981 by Bart van 't Grunewold, on Flickr

Let voor de grap trouwens ook op het topsein. Bij 1225 staat dat duidelijk voor de neus en bij 1211 ligt het er duidelijk in.


NB: mocht je het vervelend vinden dat ik je draadje vervuil met foto's, dan geef maar even een seintje. Dan haal ik het bericht weer weg.
« Laatste verandering: 15 Maart 2020, 18:37:40 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1015 Gepost op: 15 Maart 2020, 18:55:29 »

Ik zie het inderdaad. Voor het goede zou ik alles moderne opschriften moeten geven  Undecided
De foto's kunnen blijven staan hoor. Het illustreerd mooi hoe het zou moeten.
Vooralsnog heb ik nog geen zin het te veranderen...  Smiley
De laatste foto geeft ook aan dat het topsein geel is....heb ik mooi voor niks een wit ledje toegepast....
Een likje gele verf dan maar...

Overigens een duidelijk verschil tussen beide topseinen van deze loks. Dát heb ik dan wel correct gedaan!
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1016 Gepost op: 21 Maart 2020, 13:15:06 »

Vanmorgen dit 1211 project(je) afgerond en nog wat foto's gemaakt.



Aangepaste verlichting en een Mcn op de bok



De Ger Knijf schildjes en NS-vishaak, die wat krom lijkt op de foto Undecided



Samen met de collega 1200's in Waldijk in een line-up op de sporen 2, 3 en 4.
Op de foto valt me pas op dat er nog wat slangen missen aan de 1211...
Misschien nu ook eens de 1204 'aankleden' met wat slangerij en handgrepen.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1131


« Antwoord #1017 Gepost op: 21 Maart 2020, 13:34:19 »


Volgens mij zit je goed met je witte ledje voor het topsein, Jakop
Foto van de 1214 te Best.
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5933


WWW
« Antwoord #1018 Gepost op: 21 Maart 2020, 13:45:15 »

Netjes hoor.  Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6366


232*


WWW
« Antwoord #1019 Gepost op: 21 Maart 2020, 18:29:55 »

De 1211 heeft derhalve de taak van de 1204 overgenomen.
D.w.z. de trekkracht zijn voor de kalktrein. Helemaal tijdtechnisch kan dat niet daar de 1211 tot 1983 zo rondreed en de grijze kalkwagens pas in 1986 verschenen, maar er klopt wel meer niet op dat gebied  

Vanmiddag dus rijden met de handel en dat ging nog niet eens zo slecht na een tijdje stilstand tot.....een ontsporing plaats vond!  
 


DD-AR stam 7833 ontspoort met het achterste wielstel van de MDDm op de engelsman. Alle ander wielen wisten wel waar ze naar toe moesten zo te zien....
Nadat dit herspoord was en de DD-AR aan het perron stond, kreeg de 1103 op spoor 3 een geel sein om te vertrekken met de D-trein naar Parijs.
Gelukkig keek ik naar het scherm en drukte ik meteen 'stop' op de IB in toen ik dit zag:



Koploper plant een route voor de 1103 langs blok 13 naar blok 22, maar in blok 13 staat lok 2342 stil!!
Die rijdt zo ongeveer om het kwartier met een vaste route heen en weer tussen blok 13 en 17 en Koploper 'weet' dat hij daar staat en toch stuurt hij de 1103 er naar toe  

Dát moet eerst uitgezocht worden voor ik verder kan rijden...
« Laatste verandering: 21 Maart 2020, 18:33:27 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: 1 ... 66 67 [68] 69 70 ... 86   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: