Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017796 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1215 Gepost op: 24 Mei 2020, 12:50:07 »

En als later die windmolen er voor staat, zal het helemaal niet meer opvallen.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1216 Gepost op: 24 Mei 2020, 13:23:45 »

Ik vond dat dak juist wel geslaagd. Ook de weergave van de bakstenen muur vind ik super. De regenpijp leek me wel wat te dik, maar dat is natuurlijk omdat je die vanwege de afstand anders niet meer ziet Tongue Maar goed, helemaal van scratch af gebouwd, netjes Duim omhoog Ik heb al moeite genoeg met een standaardgebouwtje, dus wat klets ik eigenlijk. Beslist een aanwinst voor Waldijk!
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1217 Gepost op: 24 Mei 2020, 15:47:14 »

Mooi stukje Oude Lijn. Er zat inderdaad dakleer/bitumen op die daken.
Wel een mooi stukje nostalgie, bij mij in de buurt stond ook zo'n hok.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1218 Gepost op: 31 Mei 2020, 14:10:41 »

Gisteren wat elektronica ontvangen



Op het 3Rail forum las ik deze winter dat Martin Vermeer (Flyerman op het forum) baalde van de hoge prijs die functiedecoders bij de diverse leveranciers hebben.
Meestal door de vele functies die er op zitten terwijl het gros alleen wordt gebruikt voor front- en sluitseinen.
Precies zoals ik er over dacht, maar kon ze niet op z'n website vinden (nog niet trouwens) en heb hem via PB benaderd op het 3Rail forum.
Vanwege drukte en andere dingen duurde het wat langer, maar nu heb ik er 3 binnen en een Plux22 adapter die nog in de 1139 moet komen.
Draadjes moet je er zelf aan solderen en op de Plux22 adapter kunnen smd weerstanden worden gesoldeerd.
Ik moet eerst uitvinden welke waardes ik nodig heb voor ik die kan bestellen en er op zetten.

De eerste decoder zit inmiddels in de Bvk van de mDDM-stam die nog steeds licht-loos was na het Digikeijs debacle.
De decoder beschikt over 2 uitgangen onder F0 en dan nog 2 uitgangen onder F1 en F2.
Het ding liet zich prima programmeren al roept de IB wel elke keer 'FOUT', maar heeft dan wel gedaan wat je vroeg  Cheesy
De andere twee komen t.z.t. in 2 sprinters die nog omgebouwd moeten worden.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1219 Gepost op: 31 Mei 2020, 16:11:42 »

Interessant.

Kosten?  Smiley
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1220 Gepost op: 31 Mei 2020, 17:35:54 »

Beslist interessant inderdaad! Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zou het een alternatief voor een Piko-decoder kunnen zijn?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1221 Gepost op: 31 Mei 2020, 18:12:04 »

Het is een functiedecoder hé...geen motoraansluitingen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1222 Gepost op: 31 Mei 2020, 19:45:31 »

Hier gebruik ik al jaren de Tams FD-R Basic 2 functiedecoder voor.
Kleine functiedecoder met 3 uitgangen voor bijv. het schakelen van de rijrichtingsafhankelijke verlichting en de interieurverlichting van het stuurstandrijtuig. Ook geschikt voor gebruik als RailCom-zender in combinatie met rijtuigdecoders die geen RailCom-functionaliteit hebben.
Conrad artikelno. 1337851 €11,56, 10 stuks  € 9,75
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1223 Gepost op: 31 Mei 2020, 22:52:43 »

Het is een functiedecoder hé...geen motoraansluitingen  Wink

Ah, dank. Dat had ik even gemist in mijn enthousiasme Duim omhoog
Gelogd
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #1224 Gepost op: 3 Juni 2020, 19:10:50 »

De eerste decoder zit inmiddels in de Bvk van de mDDM-stam die nog steeds licht-loos was

het is zeker te laat om te melden dat artitec de lichtprint (tams decoder met leds) los aanbieden op hun website  Cool

aanvulling: zie net dat die dingen uitverkocht zijn.. dat waren ze vanmiddag nog niet ....
« Laatste verandering: 3 Juni 2020, 20:20:42 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1225 Gepost op: 3 Juni 2020, 19:49:28 »

Zeker te laat!  Grin

De LED's zitten er al ruim 2 jaar in en hebben 1 dag het gedaan en toen gaf de Digikeijs decoder de pijp aan Maarten.
Het ging nu dus slechts om een decoder.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1226 Gepost op: 7 Juni 2020, 11:39:14 »

Ik heb nog wel een tip uit eigen ervaring: zorg dat je overal vangrails hebt. Een trein ontspoort op de meest onverwachte plekken. Een metalen loc kan een plotseling hoogteverschil nog wel met de buffers opvangen, maar kunststoffen kappen bestaan daarna opeens uit veel meer onderdelen weet ik inmiddels, rijtuigen trouwens ook (gaat vaak iets beter, vermoedelijk omdat die lichter zijn dan een loc).

Nu ik hier en daar de bovenplaat definitief (vast) maak, kom ik minder gemakkelijk bij de sporen van de schaduwstations.
Daarom de grote plaat waar het dorp/stadje op komt er weer uitgehaald en die blijft trouwens met enige moeite uitneembaar is de bedoeling.
De belangrijkste geleiderails acht ik die aan de buitenzijde ligt van de uitrij-wisselstraat van schaduwstation 1.
Als er per abuis 2 treinen tegelijk uitrijden door bijvoorbeeld een gemiste terugmelder, wordt de buitenste van de baan gedrukt.
Een dergelijke situatie deed zich een paar jaar terug voor in schaduwstation 2 en de Elotrains 1505 ging toen van de hoge duikplank 
Verder de aftakking naar rechts (links op de foto) wat de keerlus naar schaduwstation 1 is.
Niet dat er treinen rijden als ik met mijn logge lichaam in dat mangat sta, maar het beschermd het spoor ook nog wat tegen mijn bewegingen.
Om de zelfde reden zit het kleine stukje in het midden daar want aan de binnenkant van die bocht zal niet gauw een trein er af gaan.



Toen ik eerder bezig was de positie te bepalen van nieuw te plaatsen lichtsluizen (kom ik later op terug) en met een 1:87 rijtuig vaststelde wat het uiterste punt per spoor zou zijn waar een trein moet stilstaan zodat de er-rechts-naast-staande er nog 'omheen' kan qua overhang van de rijtuigen, ontdekte ik dat 1 van de palen die het dorp dragen de treinenloop hinderde. De paal is daarom meteen wat smaller gemaakt (zie groene pijl)
Het uitscharen van de rijtuigbakken is daar maximaal en daar staat precies dat steunpunt.
Overigens staan de treinen nu in de maximaal haalbare positie.
 
Ook de boog bij het inrijden van schaduwstation 2 kreeg nog een geleide rail.
Niet dat daar al eens iets was gebeurd, maar toch...  Undecided



Het zijn trouwens PVC strippen van 30 mm hoog, 2 mm dik en per saldo zijn ze dus slechts 21 mm boven baanniveau.
Ik verwacht dat dit genoeg is en is ook niet hoger gemaakt zodat ik er overheen nog bij de treinen kan met een hand.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1227 Gepost op: 7 Juni 2020, 14:36:41 »

....van nieuw te plaatsen lichtsluizen (kom ik later op terug)

Afgelopen herfst is een (werk)collega herintreder in het modelspoor.
Hij is begonnen met N-spoor nadat hij vroeger thuis een Fleischmann H0 baan heeft gehad.
Nu is dat zo'n 35 jaar terug schat ik, dus dat herintreden is eigenlijk weer helemaal vers beginnen met de huidige stand der techniek.
In onze pauzes is modelspoor dus mede hierdoor geregeld het onderwerp van gesprek.
Hij is al begonnen met bouwen en het schaduwstation op een lagere verdieping is al gelegd.
In één van die gesprekken wees ik hem op de mogelijkheid van een dynamisch schaduwstation wat in Koploper geregeld kan worden.
Niet dat ik daar ervaring mee had, maar ik had er wel e.a. van gehoord en gelezen.
Dat leek hem wel een optie met lichtsluisjes en hij ging zich er in verdiepen en daaruit kwamen vragen aan mij die zich er niet in verdiept had.....en dat dus ook ging doen en toen besloot ik dat het ook een goed idee zou zijn voor Station Waldijk  Grin

Kortom we gaan over naar versie 3.2.2

Nu nog bestaat schaduwstation 1 uit 5 lange sporen van 230 - 270 cm waar vaak lange treinen hun plaats vinden maar ook geregeld het kortere spul (HK4, Koploper, mDDM-stam, Plan U, posttrein etc.) zo'n lang spoor bezetten.



Overigens zie je op bovenstaande plaatje de treinen staan zoals ze ook op de foto van het vorige bericht staan.

Alle sporen worden 2 blokken i.p.v. 1 en met de juiste instellingen in Koploper worden er nu ook 2 kortere treinen achter elkaar gezet.



Het zaakje heeft in de test-modus al een avond goed gefunctioneerd, dus tijd om de baan ook fysiek aan te passen.
Nu zijn het nog 10 bezetmelders (2 per spoor) en het worden 2 lichtsluizen (eigenlijk 3) die het gaan overnemem.
Een gezamenlijke inrijder schuin over de sporen parallel aan de wissels 35 t/m 39.
En in principe 1 gezamenlijke stopmelder aan het einde van de 2e blokken. Als de trein die onderbreekt, stop hij en kruipt terug tot de melder niet meer onderbroken is.

Om uit te vinden waar die laatste moest komen was ik dus met dat rijtuig aan het passen en meten tot waar op elk spoor maximaal gestopt kon worden.
De IR-straal simuleerde ik met een laserstraal uit een afstandmeter en na wat gepuzzel kwam ik tot de conclusie dat ik ook hier -net als in schaduwstation 3- de 5 sporen niet optimaal kon benutten met 1 lichtsluis.
Het worden er dus 2 die dan parallel aangesloten worden zodat het niet uitmaakt welke van de 2 onderbroken wordt er toch een signaal naar de terugmelder gaat.



Dat gaat dan zoiets worden. Het lijkt of de 1103 in de straal staat, maar dat komt door de foto.
Overigens....1103?? Dat ding heb ik omgenummerd naar 1135! Koploper loopt achter  Cheesy

Als ik 1 sluis toepas, scheelt dat ongeveer de gehele lengte van de lok op het voorste spoor en die 20 cm vind ik zonde om niet te benutten.
Ik had nog onderdelen voor 1 lichtsluis liggen en die zit inmiddels in elkaar en doet het niet..  Cry
Lekker weer! Straks maar even voor een stuk of 5 onderdelen bestellen, dan moet het gek wezen als ik daar niet 3 werkende uit kan bakken.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1228 Gepost op: 7 Juni 2020, 18:34:42 »

Die vangrail ziet er super stoer uit zo Duim omhoog Inderdaad lijkt hoger niet nodig, al zijn ze dat bij mij wel.

Die dynamische bezetmelding vind ik ook bijzonder interessant, dus ik lees vol aandacht. Kortom, hoe kinderachtiger uitgelegd, hoe beter. Ik ben nog bezig met de aanleg van de bezetmelders (niet zo'n leuk werkje dus even uitgesteld) en heb mijn schaduwstation ook voorzien van een dubbel blok per spoor (dus inrijden, stop, inrijden, stop). Hoe dat in iTrain straks moet is vers twee, maar de hardware is er alvast.

Het omnummeren van 1103 naar uitgerekend 1135 vind ik wel opmerkelijk trouwens. Had je geen ander spannend nummer kunnen kiezen? Of gaat je Märklin-hart sneller kloppen als je "1135!" hoort? Tongue
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1229 Gepost op: 7 Juni 2020, 18:44:26 »

Het dynamisch blok zoals Jakop het gaat toepassen, kan niet in iTrain. Tenminste, een halfjaar geleden nog niet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: