....van nieuw te plaatsen lichtsluizen (kom ik later op terug)
Afgelopen herfst is een (werk)collega herintreder in het modelspoor.
Hij is begonnen met N-spoor nadat hij vroeger thuis een Fleischmann H0 baan heeft gehad.
Nu is dat zo'n 35 jaar terug schat ik, dus dat herintreden is eigenlijk weer helemaal vers beginnen met de huidige stand der techniek.
In onze pauzes is modelspoor dus mede hierdoor geregeld het onderwerp van gesprek.
Hij is al begonnen met bouwen en het schaduwstation op een lagere verdieping is al gelegd.
In één van die gesprekken wees ik hem op de mogelijkheid van een dynamisch schaduwstation wat in Koploper geregeld kan worden.
Niet dat ik daar ervaring mee had, maar ik had er wel e.a. van gehoord en gelezen.
Dat leek hem wel een optie met lichtsluisjes en hij ging zich er in verdiepen en daaruit kwamen vragen aan mij die zich er niet in verdiept had.....en dat dus ook ging doen en toen besloot ik dat het ook een goed idee zou zijn voor Station Waldijk
Kortom we gaan over naar versie 3.2.2
Nu nog bestaat schaduwstation 1 uit 5 lange sporen van 230 - 270 cm waar vaak lange treinen hun plaats vinden maar ook geregeld het kortere spul (HK4, Koploper, mDDM-stam, Plan U, posttrein etc.) zo'n lang spoor bezetten.
Overigens zie je op bovenstaande plaatje de treinen staan zoals ze ook op de foto van het vorige bericht staan.
Alle sporen worden 2 blokken i.p.v. 1 en met de juiste instellingen in Koploper worden er nu ook 2 kortere treinen achter elkaar gezet.
Het zaakje heeft in de test-modus al een avond goed gefunctioneerd, dus tijd om de baan ook fysiek aan te passen.
Nu zijn het nog 10 bezetmelders (2 per spoor) en het worden 2 lichtsluizen (eigenlijk 3) die het gaan overnemem.
Een gezamenlijke inrijder schuin over de sporen parallel aan de wissels 35 t/m 39.
En in principe 1 gezamenlijke stopmelder aan het einde van de 2
e blokken. Als de trein die onderbreekt, stop hij en kruipt terug tot de melder niet meer onderbroken is.
Om uit te vinden waar die laatste moest komen was ik dus met dat rijtuig aan het passen en meten tot waar op elk spoor maximaal gestopt kon worden.
De IR-straal simuleerde ik met een laserstraal uit een afstandmeter en na wat gepuzzel kwam ik tot de conclusie dat ik ook hier -net als in schaduwstation 3- de 5 sporen niet optimaal kon benutten met 1 lichtsluis.
Het worden er dus 2 die dan parallel aangesloten worden zodat het niet uitmaakt welke van de 2 onderbroken wordt er toch een signaal naar de terugmelder gaat.
Dat gaat dan zoiets worden. Het lijkt of de 1103 in de straal staat, maar dat komt door de foto.
Overigens....1103?? Dat ding heb ik omgenummerd naar 1135! Koploper loopt achter
Als ik 1 sluis toepas, scheelt dat ongeveer de gehele lengte van de lok op het voorste spoor en die 20 cm vind ik zonde om niet te benutten.
Ik had nog onderdelen voor 1 lichtsluis liggen en die zit inmiddels in elkaar en doet het niet..
Lekker weer! Straks maar even voor een stuk of 5 onderdelen bestellen, dan moet het gek wezen als ik daar niet 3 werkende uit kan bakken.