Na bovenstaand testwerk de beide LD274's onder de baan gemonteerd
en toen begon het testen op de baan!
Nu moet je de lengte van het beschikbare spoor verdelen over de 2 achter elkaar liggende blokken.
Er was, toen dat nog 1 blok was, wel een lengte ingeven op basis van meten en wat proberen, maar nu moet het wel accuraat want als de lengte niet klopt, 'denkt' Koploper 2 treinen achter elkaar te parkeren terwijl dat fysiek wellicht niet past.
Daarom alle 5 sporen -bestaande uit 2 blokken- om de beurt bereden door de 2 aangewezen testtreinen: Plan V 942 en DD-AR stam 7414.
Het te testen spoor leegmaken en de 7414 en heen sturen. Deze gaat door de IR-straal van de uitrij-blokken, stop abrupt en kruipt achteruit (15 km/u) tot LED en ontvanger weer contact hebben en Koploper zet 'm stil.
Dan de 942 er achter laten stoppen. Deze rijdt met 30 km/u binnen en stopt zodra hij de straal gepasseerd is en de LED en ontvanger weer contact hebben. Dat is wel een 10-15 cm voorbij de straal...
Even een streepje zetten aan de voorzijde van de 7414 en deze zachtjes terugduwen tot hij de 942 raakt.
Opmeten wat ik hem heb teruggeduwd + lengte 7414 + lengte 942 is netto beschikbare lengte.
Dat moet ik dus invullen in koploper en dan een veiligheidsmarge invullen. Ik ben zuinig en besluit 6 cm te doen.
Zo verder met het volgende spoor etc. maar tijdens het testen bedacht ik dat een lange trein dus ook te maken had met deze ingevulde bemating en dus nooit langer kan zijn dan die netto beschikbare lengte die ik aan het vaststellen was, terwijl die wel langer kan zijn.
Een lange trein stop niet in het eerste blok en heeft niks met de eerste melder van doen, behalve dat die weer vrij moet zijn als hij stilstaat.
Deze lange trein rijdt door en wordt na stoppen in het 2
e blok rustig teruggezet zoals hierboven beschreven.
Dan kan de achterkant verder terug staan dan de waar de wél in het 1
e blok stoppende treinen tot stilstand komen.
Kortom, een langte trein teruggeduwd tot de melder geluid gaf (met dank aan Huub voor wijzen op het testprogramma), weer vrij van de melder getrokken en meten tot het voorste streepje.
Plus lengte trein is de netto lengte voor lange treinen.
Maar wat nu invullen?
Hierboven is te zien dat voor een lange trein op 4 sporen 10 cm extra beschikbaar is en 1 spoor 6 cm.
In koploper is nu de lengte voor lange treinen / 2 ingevuld in koploper en om het dan kloppend te maken voor het geval 2 treinen geparkeerd worden is het verschil in beschikbare lengte bij de veiligheidsmarge opgeteld.
Nu hebben deze nog steeds in wezen die 6 cm, maar het extra compenseert dat ik de beschikbare lengte langer heb ingevuld.
Om e.a. nog te monitoren - en het staat ook wel leuk- is het scherm van Koploper ook aangepast en kan ik zien hoe lang te treinen zijn die er staan.
Tot nu toen zonder problemen en tevereden over
Tijdens het testrijden vanavond kwam ik wel een ander probleem tegen.
Plan U 128 kwam boven met een losse koppeling leek het.
Wat bleek was dat inderdaad de werkelijk koppeling los was, maar ook de stekker van de koppeling los was gegaan.
Die zat nog wel in zijn maatje van de andere bak, dus in feite werd deze aan de bedrading meegetrokken.
De U werd onmiddelijk binnengenomen in de werkplaats.