Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017846 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1275 Gepost op: 21 Juni 2020, 13:45:13 »

Die 210mW/sr is bij een pulsstroom van 1 Ampère en een puslbreedte van 100usec! PDF van de Vishay.
De specs van Okaphone lijken dan ook een beetje bij elkaar geraapt (20mA, 210mW/sr)

De IS471F doet 55mA pulsjes van 8usec breedte, dus we gaan die 210mW/sr er nooit uithalen Wink

Los daarvan, als je bij Okaphone wilt bestellen dan zou ik die TSAL6400 doen die Flyerman ook heeft gebruikt. Die reflectoren zijn ook handig bij de experimenten.

Ik bestel bij Reichelt die SFH dingen, ook voor de broodnodige tests.
Gelogd

NI
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1276 Gepost op: 21 Juni 2020, 14:17:20 »

De specs van Okaphone lijken dan ook een beetje bij elkaar geraapt (20mA, 210mW/sr)

Dat idee had ik inderdaad ook omdat niet overal dezelfde gegevens beschikbaar zijn.

Ik ga wat spulletjes bestellen en dan kijk ik verder.
Bedankt allemaal voor de tips en uitleg  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1277 Gepost op: 21 Juni 2020, 20:27:49 »

Even wat anders dan lichtsluizelarij....

Als pretendeert een werkplaats op je baan te hebben, heb je natuurlijk ook materialen nodig om treinen te repareren.
Donderdag kwam er een mail van Artitec binnen met o.a. Hondekoppen met luchtbelletjes, wat ook de reden was dat ze waren afgekeurd.
Nu werden ze aangeboden en heb ik ze vanmiddag van het postagentschap gehaald waar ze gisteren gedropt waren door de pakjesbaas.



Met 2 DE2's in bedrijf zijn wat reserve cardans wellicht ook wel handig al sluit in niet uit dat ze in een andere trein belanden want als werkplaats moet je zo nu en dan creatief zijn.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1278 Gepost op: 23 Juni 2020, 15:40:11 »

Leuke aanwinst, ik heb hem ook in mijn winkelmandje staan. Eens even kijken wat ik nog meer wil hebben van ze...
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1279 Gepost op: 25 Juni 2020, 21:29:48 »

Ik ga wat spulletjes bestellen en dan kijk ik verder.

Inmiddels 2 types LED's en reflectors binnen, maar met > 30o op zolder is dit project in de pauze modus  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1280 Gepost op: 25 Juni 2020, 21:32:00 »

Leuke aanwinst, ik heb hem ook in mijn winkelmandje staan. Eens even kijken wat ik nog meer wil hebben van ze...

Brievenbussen! Altijd aanwezig bij een station en vast en zeker ook in Arnhem.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1281 Gepost op: 30 Juni 2020, 19:29:01 »

Koeler op zolder en terug in NL, dus aan de slag met de IR-LED's

De resultaten:

Type     Aantal     afstand contact weg    afstand contact terug    reflector

TSAL6400     1               83                                 70                            ja
LD 274          1               86                                 81                            nee
LD 274          1               96                                 92                            ja
LD 274          2               ? >96                            nvt                           nee


TSAL 6400


2 x LD 274 in serie

De maximale afstand van de 2 in serie heb ik dus niet gemeten omdat bij 96 cm de draad strak stond  Wink
Maar bij onderbreken van de straal en de blokkade weer weghalen, gaf dat meteen weer contact ook bij die 96 cm.
Dit vastgesteld hebbende, ga ik voor de 2 stuks LD 274 in serie.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #1282 Gepost op: 30 Juni 2020, 19:39:10 »

Hoi Jakop,knap werk   Duim omhoog
Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1283 Gepost op: 30 Juni 2020, 20:51:34 »

De maximale afstand van de 2 in serie heb ik dus niet gemeten omdat bij 96 cm de draad strak stond  Wink

En natuurlijk ook geen make-upspiegel in huis...  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1284 Gepost op: 30 Juni 2020, 20:57:15 »

Vast wel en langere draden ook wel, maar ik vond het wel genoeg  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1285 Gepost op: 1 Juli 2020, 07:00:39 »

 Duim omhoog  Netjes!
Gelogd

NI
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1286 Gepost op: 7 Juli 2020, 19:20:27 »

Na bovenstaand testwerk de beide LD274's onder de baan gemonteerd



en toen begon het testen op de baan!
Nu moet je de lengte van het beschikbare spoor verdelen over de 2 achter elkaar liggende blokken.
Er was, toen dat nog 1 blok was, wel een lengte ingeven op basis van meten en wat proberen, maar nu moet het wel accuraat want als de lengte niet klopt, 'denkt' Koploper 2 treinen achter elkaar te parkeren terwijl dat fysiek wellicht niet past.
Daarom alle 5 sporen -bestaande uit 2 blokken- om de beurt bereden door de 2 aangewezen testtreinen: Plan V 942 en DD-AR stam 7414.

Het te testen spoor leegmaken en de 7414 en heen sturen. Deze gaat door de IR-straal van de uitrij-blokken, stop abrupt en kruipt achteruit (15 km/u) tot LED en ontvanger weer contact hebben en Koploper zet 'm stil.
Dan de 942 er achter laten stoppen. Deze rijdt met 30 km/u binnen en stopt zodra hij de straal gepasseerd is en de LED en ontvanger weer contact hebben. Dat is wel een 10-15 cm voorbij de straal...  Undecided
Even een streepje zetten aan de voorzijde van de 7414 en deze zachtjes terugduwen tot hij de 942 raakt.
Opmeten wat ik hem heb teruggeduwd + lengte 7414 + lengte 942 is netto beschikbare lengte.

Dat moet ik dus invullen in koploper en dan een veiligheidsmarge invullen. Ik ben zuinig en besluit 6 cm te doen.
Zo verder met het volgende spoor etc. maar tijdens het testen bedacht ik dat een lange trein dus ook te maken had met deze ingevulde bemating en dus nooit langer kan zijn dan die netto beschikbare lengte die ik aan het vaststellen was, terwijl die wel langer kan zijn.
Een lange trein stop niet in het eerste blok en heeft niks met de eerste melder van doen, behalve dat die weer vrij moet zijn als hij stilstaat.
Deze lange trein rijdt door en wordt na stoppen in het 2e blok rustig teruggezet zoals hierboven beschreven.
Dan kan de achterkant verder terug staan dan de waar de wél in het 1e blok stoppende treinen tot stilstand komen.
Kortom, een langte trein teruggeduwd tot de melder geluid gaf (met dank aan Huub voor wijzen op het testprogramma), weer vrij van de melder getrokken en meten tot het voorste streepje.
Plus lengte trein is de netto lengte voor lange treinen.

Maar wat nu invullen?



Hierboven is te zien dat voor een lange trein op 4 sporen 10 cm extra beschikbaar is en 1 spoor 6 cm.
In koploper is nu de lengte voor lange treinen / 2 ingevuld in koploper en om het dan kloppend te maken voor het geval 2 treinen geparkeerd worden is het verschil in beschikbare lengte bij de veiligheidsmarge opgeteld.
Nu hebben deze nog steeds in wezen die 6 cm, maar het extra compenseert dat ik de beschikbare lengte langer heb ingevuld.
Om e.a. nog te monitoren - en het staat ook wel leuk- is het scherm van Koploper ook aangepast en kan ik zien hoe lang te treinen zijn die er staan.



Tot nu toen zonder problemen en tevereden over  Duim omhoog

Tijdens het testrijden vanavond kwam ik wel een ander probleem tegen.
Plan U 128 kwam boven met een losse koppeling leek het.
Wat bleek was dat inderdaad de werkelijk koppeling los was, maar ook de stekker van de koppeling los was gegaan.
Die zat nog wel in zijn maatje van de andere bak, dus in feite werd deze aan de bedrading meegetrokken.
De U werd onmiddelijk binnengenomen in de werkplaats.


 

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1287 Gepost op: 7 Juli 2020, 20:12:23 »

Mmm, da's een storing om U tegen te zeggen.  Undecided

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1288 Gepost op: 8 Juli 2020, 20:32:09 »

Op perron 1 en 2 zijn de vertrekseinen al aangelegd samen met de seinen langs het spoor.
Op het perron van spoor 4 staat echter nog niets...
De seinen voor aan de uiteinden van het perron waren reeds aanwezig, maar in het midden moest nog iets komen à la het dubbele vertreksein zoals dat bij spoor 2 aan het dak van de overkapping hangt.
Geen dak op perron 4 dus dan maar weer zelfbouw op een paal?

Jeroen Water heeft me destijds e.a. verteld over plaatsing van deze seinen en toen kwam ook ter sprake dat het type wat ik gebruik -rechthoekige doos met lamp- in de vroeg jaren 80 er nog niet eens waren.
Hij gaat die dan ook niet gebruiken daar het doeljaar van zijn baan 1974 is en dus naar het oude model zocht.
Nu is er iemand op BNLS die ze getekend heeft, laat 3D-printen en ze incl. LED's levert.
Jeroen heeft voor zijn baan besteld en 1 extra voor Waldijk!



We wilden dit voorjaar eens bij elkaars baan loeren en door de Corona narigheid is dat voorlopig even op de lange baan gezet.
Daarom heeft Jeroen hem opgestuurd. Nu eens kijken wanneer ik deze plaats.
Ziet er mooi uit, eerst maar eens spuiten.
« Laatste verandering: 9 Juli 2020, 05:09:32 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1289 Gepost op: 9 Juli 2020, 09:29:10 »

De eerste rechthoekige doos met lamp, hangend aan de overkapping, heb ik medio 1984 in Utrecht gefotografeerd, de eerste dubbele rechthoekige doos met lamp op een paal begin 1985 in Maastricht. In beide gevallen natuurlijk toevallig in beeld.

Wat ik me afvraag bij dat 3D-printspul. Het is bijna altijd geprint van materiaal dat enigszins transparant is. Lijkt hier ook te zijn.
Heb je dan niet het probleem dat de hele paal licht gaat geven als de LED brandt?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: