Na wat
gedonder met wat ik dacht dat de LoPi 5.0 veroorzaakte, maar uiteindelijk mijn eigen geknoei in Koploper bleek te zijn, is het gelukt het zaakje te ijken in Koploper.
Maximaal 70 km/u in stap 28 lijkt me prima met een volle VAM-trein wat de beoogde sleep voor dit duo wordt.
Voordat ik de decoder inbouwde had ik de draaistellen al elektrisch geïsoleerd van het frame door de metalen contactstrip te vervangen door een stuk styreen.
Nadat de draaistellen waren gemonteerd vond ik de afstand tussen de contacten van de massa van de wielen met het frame wel akelig weinig en was de kans dat e.a. elkaar ging raken als het spul rijdt aanwezig.
Daarom besloten de motor ook nog eens elektrisch te isoleren van het frame.
Onder de motor die normaal aan het frame geschroefd is, zijn nu 6 stuks dubbelzijdig klevende kussentjes van 5x5 mm en een dikte van 2 mm geplaatst waardoor deze verend en vrij van het frame functioneert.
Wat op bovenstaande foto ook te zien is komen de cardans wel wat onder een hoek te staan en dat bleek lawaai op te leveren bij hogere snelheden.
Daarom zijn de voornoemde kussentjes vervangen door 1 mm dikke exemplaren waardoor de motor weer een mm lager kwam te zitten een de cardans weer wat rechter. De cardans voorzien van wat kogellagervet hielp ook in het terugbrengen van het lawaai.
Hieronder de technische staat van nu.
De decoder licht hier los op een banenprintje waar alle bedrading samen komt.
Omdat het een 2-rail model is zijn de wielen links en rechts elektrisch gescheiden.
Daardoor komen er nu 4 draden in totaal van de draaistellen. Hetzelfde bij de ongemotoriseerde van het stel.
Op wisselstraten komt de massa dus van 16 (-2 met ASB) wielen en op gedetecteerde stukken van de helft.
Massa is geen issue dus. De sleper zou, doordat hij de kortste is die Märklin heeft, wel eens problemen kunnen geven vooral bij langzaam rijden.
Bij het ijken wat het echter nog geen probleem.
De koppeling is 3 polig: zwart, rood en wit. Alleen frontseinen dus in de ongemotoriseerde.
Trouwens ook in de gemotoriseerde. De combi komt vast voor de VAM-trein, dus eigenlijk was slechts 1 frontsein voldoende...
Voor de seinen zijn de originele gele gloeilampjes gebruikt daar een LED te weinig lichtopbrengst had om voldoen licht in de lichtgeleiders te krijgen.
Deze zijn nog wel enigszins gedempt met de decoder omdat vol 'gas' weer te felle frontseinen gaf.
Aan één van de kappen is nog wat werk en zodra dat klaar is kunnen ze er op.
Dat kan ik beginnen aan het maken voor hekwerken voor alle vier exemplaren.