Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017791 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1650 Gepost op: 17 Oktober 2021, 12:02:06 »

Na wat gedonder met wat ik dacht dat de LoPi 5.0 veroorzaakte, maar uiteindelijk mijn eigen geknoei in Koploper bleek te zijn, is het gelukt het zaakje te ijken in Koploper.
Maximaal 70 km/u in stap 28 lijkt me prima met een volle VAM-trein wat de beoogde sleep voor dit duo wordt.

Voordat ik de decoder inbouwde had ik de draaistellen al elektrisch geïsoleerd van het frame door de metalen contactstrip te vervangen door een stuk styreen.
Nadat de draaistellen waren gemonteerd vond ik de afstand tussen de contacten van de massa van de wielen met het frame wel akelig weinig en was de kans dat e.a. elkaar ging raken als het spul rijdt aanwezig.
Daarom besloten de motor ook nog eens elektrisch te isoleren van het frame.



Onder de motor die normaal aan het frame geschroefd is, zijn nu 6 stuks dubbelzijdig klevende kussentjes van 5x5 mm en een dikte van 2 mm geplaatst waardoor deze verend en vrij van het frame functioneert.
Wat op bovenstaande foto ook te zien is komen de cardans wel wat onder een hoek te staan en dat bleek lawaai op te leveren bij hogere snelheden.
Daarom zijn de voornoemde kussentjes vervangen door 1 mm dikke exemplaren waardoor de motor weer een mm lager kwam te zitten een de cardans weer wat rechter. De cardans voorzien van wat kogellagervet hielp ook in het terugbrengen van het lawaai.  Duim omhoog

Hieronder de technische staat van nu.



De decoder licht hier los op een banenprintje waar alle bedrading samen komt.
Omdat het een 2-rail model is zijn de wielen links en rechts elektrisch gescheiden.
Daardoor komen er nu 4 draden in totaal van de draaistellen. Hetzelfde bij de ongemotoriseerde van het stel.
Op wisselstraten komt de massa dus van 16 (-2 met ASB) wielen en op gedetecteerde stukken van de helft.
Massa is geen issue dus. De sleper zou, doordat hij de kortste is die Märklin heeft, wel eens problemen kunnen geven vooral bij langzaam rijden.
Bij het ijken wat het echter nog geen probleem.
De koppeling is 3 polig: zwart, rood en wit. Alleen frontseinen dus in de ongemotoriseerde.
Trouwens ook in de gemotoriseerde. De combi komt vast voor de VAM-trein, dus eigenlijk was slechts 1 frontsein voldoende...
Voor de seinen zijn de originele gele gloeilampjes gebruikt daar een LED te weinig lichtopbrengst had om voldoen licht in de lichtgeleiders te krijgen.
Deze zijn nog wel enigszins gedempt met de decoder omdat vol 'gas' weer te felle frontseinen gaf.

Aan één van de kappen is nog wat werk en zodra dat klaar is kunnen ze er op.
Dat kan ik beginnen aan het maken voor hekwerken voor alle vier exemplaren.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1651 Gepost op: 17 Oktober 2021, 15:09:00 »

Proefrit met de kappen gemonteerd. Lichtwissel OK. geen leklicht, niet te fel.



To do's:
- hekwerken
- luchtslangelarij
- afgebroken, en zoekgeraakt zwaailicht vervangen/monteren op de achterste (2528)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1652 Gepost op: 18 Oktober 2021, 08:56:03 »

Ziet er netjes uit Jakop! Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1653 Gepost op: 21 Oktober 2021, 15:01:05 »

Het werd te vol op de baan...daarom van de week alle '00-'09 treinen van de baan gehaald en opgeborgen.
Wat nu nog rest is allemaal '80-'93 materiaal en gisteravond na lange tijd weer eens het spul laten rijden.
Toen kwam deze langs...en die moest even op de foto  Cheesy

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #1654 Gepost op: 21 Oktober 2021, 15:49:39 »

Mooi!! ik kan niet wachten tot ik ook een baantje heb waar dat moois op kan Smiley
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1655 Gepost op: 21 Oktober 2021, 18:27:59 »

Fraaie trein Jakob. Wat ga je rechts naast het perron maken?
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1656 Gepost op: 21 Oktober 2021, 18:32:22 »

Mooi stammetje!  Duim omhoog
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1657 Gepost op: 22 Oktober 2021, 10:32:37 »

Toen kwam deze langs...en die moest even op de foto  Cheesy

Begrijpelijk Smiley
Niet aan gephotoshopt zo te zien Duim omhoog Topsein is wit, hoofdseinen zijn geel, zie ik dat goed? Mooi!
Hoe rijden die Plan E's bij jou? Ik heb nogal eens met ontsporingen te maken, met name in R3-bochten (C-rails), omdat daar uitgerekend overbuffering lijkt plaats te vinden.
Gelogd
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #1658 Gepost op: 22 Oktober 2021, 11:09:47 »

zijn die van jouw wel aangepast? en welke generatie is het? voor de 2e generatie zijn nieuwe koppelbomen geleverd
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1659 Gepost op: 22 Oktober 2021, 12:23:39 »

Hoe rijden die Plan E's bij jou? Ik heb nogal eens met ontsporingen te maken, met name in R3-bochten (C-rails), omdat daar uitgerekend overbuffering lijkt plaats te vinden.

Ik weet nooit wat mensen met R3, R4 bedoelen. Wat bij Märklin R3 is, is bij Roco weer wat anders... dus ik hou het maar bij radius te noemen.
Deze rijden vlekkeloos door radius 360 mm maar ze zijn dan ook in behandeling geweest in de Waldijkse werkplaats Wink

zijn die van jouw wel aangepast? en welke generatie is het? voor de 2e generatie zijn nieuwe koppelbomen geleverd
2e generatie en aangepast inderdaad
Die nieuwe koppelbomen zijn min of meer een gevolg van mijn bevindingen in het gelinkte draadje.
Destijds veel over gecommuniceerd met de serviceafdeling van Artitec.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1660 Gepost op: 22 Oktober 2021, 17:58:25 »

Ik had inderdaad even wat specifieker moeten zijn en opzoeken was een fluitje van een cent: R3 = 515 mm.
Bij mij ligt er zo'n boog met 3% daling en daar gaat het regelmatig mis. Het is een soort straf denk ik, dat ik na het verkopen van een stammetje oude E's er toch weer voor gezwicht ben een nieuw stammetje te kopen...

EDIT: Even vergeten te vermelden dat mijn nieuwe stammetje retour Artitec is geweest voor de aanpassingen die Waldijkse werkplaats in eigen beheer heeft uitgevoerd. Daar ligt het dan waarschijnlijk niet aan.
« Laatste verandering: 22 Oktober 2021, 18:58:16 door 1200blauw » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1661 Gepost op: 22 Oktober 2021, 18:35:19 »

maar ze zijn dan ook in behandeling geweest in de Waldijkse werkplaats Wink

Ik weet niet of dat nu zo'n goed teken is.
Waldijkse spoorlui zijn er berucht om dat werk niet wordt afgemaakt, als de viskar in de buurt is.   Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1662 Gepost op: 22 Oktober 2021, 19:51:46 »

R3 = 515 mm.
Bij mij ligt er zo'n boog met 3% daling en daar gaat het regelmatig mis.

Dat heeft naar alle waarschijnlijkheid niets te maken met de boog op zich.
Heeft de Artitecse werkplaats ook de uitstekende delen van de banken onder de vloer vlak gevijld en alle eventueel te hoog zittende schokbrekers op de draaistellen gecorrigeerd?
Zie voor foto’s het eerder gelinkte draadje.
Het zijn prachtige rijtuigen, hebben wat werk nodig om perfect te rijden.

@ Huub   De viskar is al geruime tijd niet gesignaleerd….. Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1663 Gepost op: 22 Oktober 2021, 19:59:08 »

Wat ga je rechts naast het perron maken?

Om het hoogteverschil tussen perron en de rest op te lossen komt er een taluud met gras en wat struikgewas
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #1664 Gepost op: 22 Oktober 2021, 20:10:35 »


Heeft de Artitecse werkplaats ook de uitstekende delen van de banken onder de vloer vlak gevijld

want dat ze uit kunnen steken merkte ik toen ik die van mij open maakte. voor foto zie mijn post op bnls
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Pagina's: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: